Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Sv: Vad krävs för hästhållning?

Du far runt med en massa ovidkommande uppgifter istället för att hålla dig till sak. Den andra halvan av ditt inlägg har inte ens något alls med tråden eller vårt "trädspår" att göra.
Allt du vidare skriver om WHO, matbrist mm är också ovidkommande. Det är ju liksom inte så att vi talar om att beskoga hundratals ha! Inte heller är det fråga om träd för att klia sig på. För det ändamålet kan man göra som vi har gjort, nämligen slå ner ett par rejäla pålar.
Har f ö sett i olika TV-program att många experter menar att det alls inte är fråga om brist på åkermark, mer en fråga om hur den används. Vem som har rätt vet inte jag.

I Östergötland planerar man, och har till viss del redan utfört det, att använda stora marker till div köpcentra, fabriker, lager mm plus givetvis stora vägar etc. Alltså på jord som betraktas som den näst bästa i Sverige. Antar det är efter den skånska? DET är något att reagera mot!

Nu erkänner du att jordbruket i Skåne innebär monokultur. Vad hände med den biologiska mångfalden du vill värna?

Frågan om den ekonomiska aspekten hoppar du helt över, liksom frågan om hästhagar på åkermark mm. Varför? Jag tycker dom bitarna är synnerligen intressanta att reda ut.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Att ha beteshage för häst på åkermark är inget problem, problemet blir när man vill plantera träd på åkern eller inte betestrycket är tillräckligt stort alt. man hoppar över putsningen - för mig spelar det ingen större roll vilka djur som går där bara marken hålls öppen.

Självklart tycker jag inte om att byggs på åker öht.

Det var du som påstod att "Kroppen var inte bortskämd med att göra ingenting på den tiden och orkade därför mycket mer" rörande att någon hade gått röjt marken för hand en gång i tiden - vilket jag tycker vittnar om en naiv, rosaskimmrande och felaktig bild av hur folket faktiskt levde förr i tiden... därav dessa fakta.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag uppskattar så mycket din saklighet och kunskap i denna tråden.
Litet hårda fakta behövs verkligen på detta ämne.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jo, det gör det väl visst det! Om skånes hästar ska få tillgång till det du föreslår (träd planterade på sin betesmark = åkermark) så är det nog inte enstaka ha det rör sig om. Skåne är hästtätt.

Fö uppskattar också jag T`s sakkunskap och sakliga inlägg, att du inte finner dem relevanta tycker jag nog säger mer om dig än om Tacitus.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

*KL*
Tror inte det är någon större risk för att det blir skog på åkermarken här nere i södra Skåne när priserna ligger i snitt på mellan 150 000 kr-300 000 kr/ha.
Å andra sidan ser jag inget motsatsförhållande att plantera fruktodling på den åkermark som det lämpar sig för.

Rolle, som har klass 9 på åkermarken även om det består av sten med inslag av lermorän:cool:
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

för mig spelar det ingen större roll vilka djur som går där bara marken hålls öppen.
Jag blir mer och mer förvirrad. Vad menar du att den bördiga Skånejorden ska användas till?

Det var du som påstod att "Kroppen var inte bortskämd med att göra ingenting på den tiden och orkade därför mycket mer" rörande att någon hade gått röjt marken för hand en gång i tiden - vilket jag tycker vittnar om en naiv, rosaskimmrande och felaktig bild av hur folket faktiskt levde förr i tiden... därav dessa fakta.
Inte ett dugg rosenskimrande, och jag har inte gett någon bild av hur folk levde förr. Enbart konstaterat att det man inte orkar idag var självklart förr i tiden. Vi behöver bara gå 60-70 år tillbaka. Dvs, före dom flesta arbetsbesparande maskinerna.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jo, det gör det väl visst det! Om skånes hästar ska få tillgång till det du föreslår (träd planterade på sin betesmark = åkermark) så är det nog inte enstaka ha det rör sig om. Skåne är hästtätt.
Nej, det gör det inte, men det kan vi tjafsa om i evikheter. Vet du bättre än jag vad jag menar??
Hästtätt... intressant, hur hästtätt? Hur många ha bördig Skånejord används till hästar? Hur stora arealer till hur många hästar?

Fö uppskattar också jag T`s sakkunskap och sakliga inlägg, att du inte finner dem relevanta tycker jag nog säger mer om dig än om Tacitus.
Du får uppskatta dom inläggen hur mycket du vill, det jag anmärkte på blir inte mer relevant för det. Därmed har jag inte sagt att det var fel i sak.
Fr a har jag inte kritiserat T's person. Den typen av "argument" är andra mycket "bättre" på än vad jag är. :(

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Så det är ok att ha det dåligt ekonomiskt bara för att andra har det ännu sämmre?
Så det är ok för en häst/ hästmänniska att ha för lite mark bara för att andra har ingenting? FÖr det finns ju faktist dom som låter sina hästar stå inne.

Jag menar att man får sätta saker och ting i proportion till vartannat! ALLA gör vi inskränkingar på hästens naturliga väsen och ALLA har vi hästar för VÅR EGEN skull, och inte för hästens. Alla är vi alltså mer eller mindre egoistiska och anpassar hästens liv efter vårt eget. Vi matar dem med foder som även är anpassat efter vår bekvämlighet, vi har dem i byggnader och på marker som till största delen är anpassat efter vårt liv och vår ekonomi och efter våra normer och föreställningar och vi använder dem för vår skull.

Jag är så krass så att jag säger att den sanna djurvännen är den som inte har några djur alls! Vi andra ska i alla fall vara medvetna om att vi har djuren av egoistiska skäl och inte försöka måla upp en bild av något annat!

Hästens lycka och välmående och hästägarens karma är måhända direkt proportionellt med storleken på hagen och antalet träd och bäckar däri, och självklart ska vi alla försöka sträva efter att göra det så bra för våra djur som möjligt - men faktorn rimlighet är inte att förakta!

En portion ödmjukhet oss djurägare emellan är inte heller att förakta.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag är så krass så att jag säger att den sanna djurvännen är den som inte har några djur alls!

Det är förstås en lösning. Om det inte finns några hästar behövs ingen mark till dem. ;)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

För sådär 70 år sedan så sköt militären strejkande arbetare... förr i tiden hade vi statare som i det närmaste kan liknas vid livegenskapen i tsarväldets Ryssland.

På den tiden var det bara armén och de som hade ett "von" i efternamnet som hade ridhästar :grin:

Så jag tror verkligen att du har fått ett och annat om bakfoten när det kommer till vår svenska historia, det var inte så särskilt idylliskt alla gånger.

Vad man ska använda den bördiga åkermarken i Skåne till då ?
Tja, helst skulle jag se att man odlade mat i olika former där - vi importerar dubbelt så mycket mat som vi exporterar vilket inte är bra alls.
Ett bytesunderskott leder på sikt till att samhället åderlåts eftersom det inte kommer in några nya pengar - tjänster som säljs inom landet är ju bara en omflyttning av monopolpengar.
Så därför är åkermarken i Skåne av riksintresse.

Du kan hjälpa till själv genom att köpa svenskt och kanske framställa en del mat själv.

Den lilla åkermark i Skåne som det inte produceras mat på kan man däremot gärna använda som hästhagar, bara man ser till att marken hålls i hävd (dvs öppen och utan träd) så att den är brukningsbar i framtiden när omständigheterna kanske är annorlunda än idag.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

det som du måste ha är en hage alla hästar kan galoppera i den , jag har lösdrift .
dina grannar måste godkänna detta . bygglov kanske .

men du lycka till
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Klart du kan. Kolla så att ditt hus inte ligger inom stadsplanerat område. Då måste du ha kommunens o grannars ok. Ett tips är åxå att du kollar så att det inte är samlad bebyggelse. Självklart så måste du ha sommarbete på annat ställe. Jag har mina 3 hästar ( 1 varmblod, 1 irish cob o 1 minishettis) på min mark som är 9000kvadratmeter. Hagarna upptar nog 7000 kvadratmeter. Jag har får ha 4 hästar hos mig enligt länstyrelsen. Fast min ena granne tycker inte om hästarna så nu ligger det hos miljödomstolen. Väntar besked inom den närmsta tiden.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Du kan lägga ner snacket om idyllisk historia. Har inget med tråden att göra och som jag redan påpekat, jag har inte skrivit något om det.

Logiken brister i resonemanget om Skånes marker, fr a om man lägger till Lovisaeleonoras inlägg. Skånes jordar måste brukas, av ekonomiska och andra skäl, till matframställning. Inget blir alltså kvar åt hästhagar. Men å andra sidan är Skåne hästtätt! Hur går det ihop?

Ska man fatta det så, att hästarna inte kan vara ute i hagar, eftersom all jord enligt dig behövs till matproduktion? Varifrån kommer fodret? Köps in från andra områden i Sverige med sämre jordar kanske?

Eller är det så att du har fel och en massa hästägare struntar i matproduktion och använder sina bördiga jordar till hagar och foderproduktion? Hur stora är i så fall dessa hagar, räknat i ha/häst? Jag har frågat Lovisa som föredrar att inte svara.
Och om det är så att betydande delar av Skånes jord används för hästbruk, vad är det som säger att dagens arealer och antal hästar är fix och oföränderligt? Jag frågar, eftersom det mellan raderna verkar som att ekonomin inte skulle tillåta ordentliga hästhagar.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

I vår lilla by är det 10-15 hushåll och 70+ hästar. Det är mycket häst på liten yta. En del av hagarna ligger på åkermark och en del ligger på sådan mark som inte kan brukas. Skulle man ha flera ha mark per häst och därmed ta åkermark i bruk till hagar. och dessutom enligt ditt önskemål sätta träd där, hade mycket av skånes brukbara mark varit hästhagar med träd.

Självklart är det ekonomi som tar emot, det finns få hästgårdsspekulant med 2-3 boxar i åtanke som är beredda att lägga 3 miljoner extra för mark. Dessa ställen blir inte sålda. Och det är många. Alltså är det så att om folk hade varit villiga att betala för att köpa åkermark, plantera träd och ha hästar där, hade det solklart påverkat arealen som brukas. Det skulle i våra trakter att 3 boxar med dina önskemål om mark hade gått på 10 miljoner ungefär. Vilket inte är rimligt för majoriteten av spekulanterna. Det betyder inte att hästarna far illa.

Och så ges bidrag för att hålla marker öppna...
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

I vår lilla by är det 10-15 hushåll och 70+ hästar. Det är mycket häst på liten yta.
Hur liten yta/häst?

En del av hagarna ligger på åkermark och en del ligger på sådan mark som inte kan brukas. Skulle man ha flera ha mark per häst och därmed ta åkermark i bruk till hagar. och dessutom enligt ditt önskemål sätta träd där, hade mycket av skånes brukbara mark varit hästhagar med träd.
Varför fortsätter du att tjata om träd? Det mest intressanta är hur hästarna har det i Skåne, och då i första hand hur stora deras hagar är.

Självklart är det ekonomi som tar emot, det finns få hästgårdsspekulant med 2-3 boxar i åtanke som är beredda att lägga 3 miljoner extra för mark. Dessa ställen blir inte sålda. Och det är många. Alltså är det så att om folk hade varit villiga att betala för att köpa åkermark, plantera träd och ha hästar där, hade det solklart påverkat arealen som brukas. Det skulle i våra trakter att 3 boxar med dina önskemål om mark hade gått på 10 miljoner ungefär. Vilket inte är rimligt för majoriteten av spekulanterna. Det betyder inte att hästarna far illa.
Kan du specificera vad du menar med "mina önskemål om mark"?
Hur mycket mark får man för "3 miljoner extra"?
Hur får du fram siffran 10 miljoner för ett "hästställe" för 3 hästar?

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag vet inte, det var därför jag frågade henne, eftersom hon tog upp den:)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

och definitivt inte i SKåne där gård + 1 TUNNLAND kostar bra bit över 1 miljon i nordost och 3-4 miljoner i andra delar
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jasså?? Jag som trodde att Ystad, Lund och Malmö var namn på åkrar. Där ser man...

Nu är det så att diskussionen rörde just den bördiga och värdefulla skånejorden. Eller har du en annan uppfattning?

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp