Bukefalos 28 år!

vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Klart att pengarna finns. Men det handlar ju om intressen och prioriteringar. Jag hade chansen att ta med mitt mitt gamla Aga Khan-sto när jag flyttade till Sverige, men med hennes 19 år lät jag henne vara kvar med ex-sambon på Irland. Idag ångrar jag det. Med sina 170 cm och den ståtliga utstrålningen hon hade slår hon mitt nuvarande sto med hästlängder!

Frågan är varför vi inte har bättre ston i Sverige. Med bättre ston och smartare avel behöver det inte bli så dyrt heller. Däremot tror jag att vi behöver få fler NH-race och mer hopp över huvud taget i sporten i Sverige. Ärligt talat tror jag att NH-medelmåttorna på Irland slår slätgaloppörerna i Sverige på slät bana. Det är trist!

Mitt nästa sto ska jag åka till Irland för att köpa. En stor svart märr med enbart NH-blod vill jag ha.


Ja jag tror man avlar på nästan "vad som helst" tyvärr i Sverige. Jag håller helt med om frågan varför man inte satsar på bättre ston.

Med pengar menade jag inom sporten, många som har pengarna lägger det ju i travet istället:( Jag tror travets storhet är orsaken till galoppens litenhet i Sverige.

Håller helt med ang de irländska hästarna, jag förstår inte varför man inte importerar mera av deras billigare "medelmåttor" de skulle vara betydligt bättre än våra svenska ston ändå:o

Jag undrar om inte danskarna förr satsade på just bra ston, precis det vi borde göra. Vet inte om det är så idag?

Jag har för mej att när derbyt öppnades för utländska hästar var det danska hästar som var i topp tråkigt ofta:o ( Så det här med svensk fullblodsavel har väl gått utför länge? Eller är jag negativ nu:cool:)

Jag vill också ha ett sånt sto från Irland - helt andra fullblod:love:
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ja jag tror man avlar på nästan "vad som helst" tyvärr i Sverige. Jag håller helt med om frågan varför man inte satsar på bättre ston.

Med pengar menade jag inom sporten, många som har pengarna lägger det ju i travet istället:( Jag tror travets storhet är orsaken till galoppens litenhet i Sverige.

Håller helt med ang de irländska hästarna, jag förstår inte varför man inte importerar mera av deras billigare "medelmåttor" de skulle vara betydligt bättre än våra svenska ston ändå

Jag undrar om inte danskarna förr satsade på just bra ston, precis det vi borde göra. Vet inte om det är så idag?

Jag har för mej att när derbyt öppnades för utländska hästar var det danska hästar som var i topp tråkigt ofta:o ( Så det här med svensk fullblodsavel har väl gått utför länge? Eller är jag negativ nu:cool:)

Jag vill också ha ett sånt sto från Irland - helt andra fullblod

Bättre ston är också väldigt dyra och sen ska dom betäckas med dyra hingstar. Tittade igenom hingstkatalogen tillsammans med en av våra bästa uppfödare häromdagen och det finns inte så mycket där... Vill man sedan ha vissa blodslinjer är det ännu svårare att hitta en match. Där har travet haft en fördel att man kunnat använda AI men frågan om hur bra det har varit, den totala travarpopulationen är inte så stor och alla travare verkar vara ganska nära släkt med varandra och hälften av dem verkar vara opererade för osteochondros.:eek:

Att jämföra med travet är inte rimligt, priserna på travhästar är småpengar jämfört med priserna på bra galoppörer. Även om även dom priserna har sjunkit de senaste åren..:devil: Dubai är ett fall för Lyxfällan nu.:angel:

Och på den tiden Derbyt var endast var öppet för Skandinavienuppfödda (alltså innan det öppnades för utländska hästar) så var det ganska jämt skägg mellan svenska och danska uppfödningar.

De gamla uppfödarna försvinner och ersätts med tjejer som har ett eller två ston som dom betäcker med svenska hingstar - titta i hingsttrådarna här på Buke, det är knappast någon här som ens funderar på att åka till Danmark. än mindre till England eller Irland.

Det enda vi kan göra är att vänta på att shejkerna i Dubai går i KK och vi kan köpa lite av deras material på konkursutförsäljning.:D
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Nja fast bra travhingstar är väl rätt dyra att betäcka med är de inte:confused: (totalt ointresserad av trav, min jämförelse gällde mer publikmässigt, antal banor, uppmärksamheten sporten får osv) Men även inom travet avlas det väl på lite av varje ute i buskarna, eller det är min bild i alla fall.

Men nej jag vill inte ha det som inom travet...:cool: Inte det jag har sett av det i alla fall. Men spelmässigt och publikmässigt är travet en nackdel för galoppen i landet, och med det följer ju pengarna i slutänden, menar jag.

Ang derbyt, jo men låg inte danskarna väldigt bra till om man betänker att det var svenska derbyt:cool:

Ja, förr skickades nog ston oftare till England bla för betäckning ja, hörde priset på att få en häst från England och hit och det var inte billigt. Hörde även priset på att betäcka med nån riktigt bra hingst på Irland :eek: Och fölavgiften på vissa hingstar i England:crazy:

Det enda vi kan göra är att vänta på att shejkerna i Dubai går i KK och vi kan köpa lite av deras material på konkursutförsäljning

Ja den dagen får svenska uppfödare stå med plånboken beredd:banana:
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Det är en ENORM skillnad på priserna på de bästa hingstarna inom travet och galoppen. Svenska travhingstar är ju i världsklass, trav finns i stort sett bara i Sverige, Frankrike och Italien. Lite i USA men där är det huvudsakligen pacers och tydligen också i Australien men det känner jag inte till något om.

Att travet blivit så stort i Sverige beror delvis på en uppgörelse som gjordes när hästsporten gick riktigt dåligt här i Sverige. Man bestämde sig för att satsa alla marknadsföringsresurser på V-65 och sedan dela pengarna enligt 90-10 hur än resultatet skapades. Det har varit en succé rent ekonomiskt men det har också lett till att galoppen inte marknadsförts över huvudtaget de senaste 30 åren. Det är rent otroligt att det fortfarande existerar någon galopp överhuvudtaget. Tänk er en annan produkt som skulle överleva på en såpass tuff marknad utan någon marknadsföring!!! Vi har en FANTASTISK grej här!:love:

Tyvärr är det fler som upptäckt det och det finns många rika människor runt om i världen som konkurrerar om de bästa hästarna och som har en sport där prispengarna försvarar att man lägger några millioner på att få fram en fin häst.

Nu är det meningen att vi ska börja marknadsföra oss och förhoppningsvis få bättre ekonomiska förutsättningar men det är en lång transportsträcka innan vi kan se att något händer. Men det är bara att kämpa på och hoppas på det bästa. Så länge Sverige har en politik som är inriktad på ekonomisk jämlikhet lär vi inte få några investerare som kan konkurrera om de allra bästa hästarna men vi kan ju göra allt rätt och sen hoppas på lite tur!;)


Ang derbyt, jo men låg inte danskarna väldigt bra till om man betänker att det var svenska derbyt:cool:

Jo, men jag undrar om det inte var ungefär samma förhållande i det danska derbyt. Får kolla upp det vid tillfälle.

Ja, förr skickades nog ston oftare till England bla för betäckning

Det undrar jag.:confused: Innan EU var det betydligt knepigare att skicka hästar fram och tillbaka inom Europa och att man skulle ha skickat ston till England för betäckning torde höra till undantagen. Rätta mig gärna om jag har fel men det känner jag inte igen alls. Det sker nog betydligt oftare nu, Kirsten Rausing hjälper svenska stoägare att komma till engelska hingstar och det skickas också en hel del ston till Tyskland för betäckning.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ja, förr skickades nog ston oftare till England bla för betäckning ja, hörde priset på att få en häst från England och hit och det var inte billigt.
Du får ett sto tur och retur England eller Irland för ca 10.000:- med en bra transportör. De svenska transportörerna är säkerligen dubbelt så dyra som de engelska och irländska. Jag kör irländskt när vi fraktar häst.

Hörde även priset på att betäcka med nån riktigt bra hingst på Irland :eek: Och fölavgiften på vissa hingstar i England:crazy:
Fast vad är dyrt? Det finns ju hingstar för uppemot miljonen, men man hittar bra hingstar för en "vettig" peng också.

På Coolmore står både Excellent Art och Footstepsinthesand för €12,500. Du har dessutom Yeats för €10,000.
http://www.coolmore.com/roster.php?list=ireland

Coolmores NH-hingstar är inte så jättedyra.
http://www.coolmore.com/roster.php?list=national_hunt
Oscar är kanske lite omodern på Irland nu då han använts en del, men i Sverige tycker jag att han fungerar jättebra. Mountain High funkar bra på Irland också med sina meriter och han kostar bara €2,500.

På Irlands National Stud har du Rakti som står för €5,000.
http://www.irish-national-stud.ie/stud/stallions/conformation.html?horse_id=66
Och du har dessutom Verglas som står för €10,000.
http://www.irish-national-stud.ie/stud/stallions/conformation.html?horse_id=67

Här har du alla fullblodshingstar på Irland för 2010. http://www.itm.ie/AssetLibrary/Files/ITM/Breeding/Irish_Stallions_2010.pdf Det finns några riktiga budgethingstar också bland alternativen. Det man får tänka på är ju att de irländska och engelska hästarna har mycket bättre konkurrens, vilket gör att deras meriter är bättre än den svenska motsvarigheten. Fast förstås, det går liksom inte att jämföra Kildare, Galway, Newmarket eller Ascot med Täby och Jägersro.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Visst kan man åka ut och betäcka och det är faktiskt ganska många som gör det nu. Men sen får dom tyvärr inte tillbaka pengarna på åringsauktionen....
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

För min del var jag rätt aktiv förra året, då vi hade en "kul" säsong .
I år har våra hästar varit sjuka, 1 start då jockeyn slutade rida direkt när han inte kändes fräsch ( Hästen var inte fräsch alltså ), vi har ev en häst som startad på klampen på Söndag, det får vi reda på först på Fredag, men jag tror inte det blir så faktiskt .
Så , Tråkig säsong= få inlägg Rolig säsong= många inlägg

Hej från Hambo
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ja det är klart det finns billigare, jag menade bara att de dyra där skiljer rejält mot de dyraste här:idea: Men fölavgifterna kommer ju till och kan vara desto högre vad jag förstår?

Jo dom har ju en helt annan konkurrens. Så det är därför jag inte förstår att man inte köper fler ston därifrån (halvdana o billiga med deras mått)?

Sen är det väl som Camilla säger att om man ska sälja avkommor som skickats på betäckning utomlands så får man ändå inte ens ut resekostnaden knappt i värsta fall:crazy: Om man har otur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Men fölavgifterna kommer ju till och kan vara desto högre vad jag förstår?
Nej, på Irland betalar man bara språnget. Går hon tom får du komma tillbaka gratis nästa år. Står det att hingsten kostar €5,000 så är det allting man betalar. Förutom uppstallningen av stoet då.

Sen är det väl som Camilla säger att om man ska sälja avkommor som skickats på betäckning utomlands så får man ändå inte ens ut resekostnaden knappt i värsta fall:crazy: Om man har otur.
Men då kan vi ju inte klaga! Det är ju vi själva som köper galoppörer!! I så fall behövs det satsas mycket mer på syndikat som går ihop och köper fina hästar. Eller så får man helt enkelt som uppfödare i Sverige skicka sina åringar till Newmarket eller Tattersalls.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Nej, på Irland betalar man bara språnget. Går hon tom får du komma tillbaka gratis nästa år. Står det att hingsten kostar €5,000 så är det allting man betalar. Förutom uppstallningen av stoet då.


Men då kan vi ju inte klaga! Det är ju vi själva som köper galoppörer!! I så fall behövs det satsas mycket mer på syndikat som går ihop och köper fina hästar. Eller så får man helt enkelt som uppfödare i Sverige skicka sina åringar till Newmarket eller Tattersalls.

Ok men i England har dom väl fölavgifter:confused:, jag kanske blandar ihop det, det är ju inte jag som ev avlar nu utan kompisar.

Ja egentligen finns säkert många lösningar, men intresset för att köpa hästar ÄR ju inte så stort jämfört med syndikaten inom travet. Det är ju så mycket större helt enkelt. OM man fick över en massa folk därifrån skulle galoppen leva upp utan tvekan och priserna stiga också. Då skulle det löna sej att föda upp, och skicka hästar utomlands och importera osv. Tror jag. Just nu verkar det mera vara nedåtgående och ja det har det väl varit länge egentligen.
Redan i slutet av 80-talet minns jag mycket låga priser på auktionerna.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Det ljusnar i och med att vi ska kunna ha vår egen budget för marknadsföring av galoppen och inte vara tvungna att sponsra marknadsföringen av travet med hela beloppet!

Läs mitt inlägg ovan!
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ok, sorry hade missat det intressanta inlägget:idea:

Jag hade faktiskt hört det där om travet resp galoppen historiskt, men totalt glömt bort det, - intressant. Ja då är det faktiskt som du säger, märkligt att något överlevt ens:bow: Men då är det kanske inte kört, då, det är inte så att svenskar bara är löjligt intresserade av hästar framför vagnar:idea:

Ja heja på med marknadsföringen:bump:
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ja, och så får vi själva göra vad vi kan för att visa nya människor vår fantastiska sport. Benny Carlsson brukade alltid säga; Om vi tar med oss en person var så blir vi dubbelt så många!

En mycket tänkvärd tanke!:D
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ok men i England har dom väl fölavgifter:confused:, jag kanske blandar ihop det, det är ju inte jag som ev avlar nu utan kompisar.
Aldrig vad jag sett. Bara en studfee som man betalar som en språngavgift svenska mått mätt.

Dock har jag sett avgifter som är levande föl avgifter. Alltså, man betalar ingenting förrän fölet är fött och lever. Men då är det ändå bara en avgift, bara att den kommer ett år senare. Tex Juddmonte Stud har så. Det är ju dock mer en marknadsföringsgrej. Köp nu och betala senare! Konkurrensen är stenhård så man försöker ju locka så många ston som möjligt.
http://www.juddmonte.co.uk/

Du kan själv kolla på de stora stuterierna och hingsthållarna i UK så får du se hur de har det med avgifterna. Det är bara att googla för fler.
http://www.nationalstud.co.uk/
http://www.cheveleypark.co.uk/stallions.htm
http://www.shadeoakstud.co.uk/stallions/

Jag har aldrig varit med om att TB-hingstar har haft någonting annat än en avgift. Antingen språng (som gärna betalas senaste 1 oktober) eller en levande föl-avgift, men då inget språng. En summa som betalas samtidigt och inga dolda avgifter etc.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Ok, jag avlar inte själv så det är bara andrahandsuppgifter, av bekanta som funderade på att ev skicka ett eller två ston i år, (men det blev inte så) så jag får kolla vad de pratade om då:confused:
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

I så fall behövs det satsas mycket mer på syndikat som går ihop och köper fina hästar.

Vi håller på att titta på hur många här som kan vara intresserade att gå med i ett konsortie. Till att börja med köper vi en starthäst men om allt går bra kan vi satsa på en fin svenskfödd åring!

Vilka är på?? Nu är vi en fyra-fem stycken men idealet vore uppemot 20 andelar. Då blir inte månadskostnaden per andel mer är någonstans runt 500 kr.;)

PM:a mig om någon mer är intresserad!! Det går givetvis att ta mer än en andel om någon känner för det!:angel:
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

I så fall behövs det satsas mycket mer på syndikat som går ihop och köper fina hästar.

Jag tycker alla galoppmänniskor i Sverige ska gå ihop i ett syndikat och lägga pengar på en superhäst, döpa den till typ "Svenska Landslaget" eller "Svensken".

Sen startar den i alla viktigare löpningar i världen för att spöa skiten ur alla hästar tränade i England, USA, Frankrike o.s.v. :cool:

Vilken snackis det skulle bli!:banana:
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

We wish! :)

Det är självklart att det är svårt att konkurrera mot Godolfin och andra som helst saknar budget för sitt hästägande. Men vi är faktiskt smarta i Sverige, vi kan häst och vi är villiga att lära oss mer. Det borde faktiskt inte vara så svårt för svenskarna att slå sig in på den internationella marknaden.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Vilka är på?? Nu är vi en fyra-fem stycken men idealet vore uppemot 20 andelar. Då blir inte månadskostnaden per andel mer är någonstans runt 500 kr.;)
Jag vill vara en av 40 st, så jag bara behöver betala 250:-/mån. 500:-/mån känns lite väl mycket nu när jag har egna djur som ska försörjas, plus mig själv. Är ju trots allt "bara" student.
 
Sv: vad ska vi göra för att få detta forumet mer aktivt?

Du får "frälsa" någon så ni kan vara två på en andel! Tänk på att du gör en god gärning om du låter någon annan se ljuset!:angel:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 127
Senast: hundtant
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 697
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp