Vallningstråden

Blir ju bara mer kär i vallning när du beskriver det och vad som krävs av hunden :love:

Du får hjälpa mig att träna Tinja, får vi se om hon kan hävda sig som vallhund! :rofl: Vem vet, kanske kan blir så pass bra att hon iallafall kan hävda sig mot BC-valpar på 5 månader... :angel:

(Nej vadå, jag har inte alls spenderat den senaste timmen med att typ dregla över hur fascinerande det är med BC-valpars medfödda, instinktiva beteende kring får..)
Det finns en film på Fritte när han, 16 veckor gammal, demonstrerar medfödd förståelse för flyktzon, tryck, eftergift, kontroll, växling mellan förflyttning och koncentration mm... jag blir fortfarande knäsvag av att se den.
 
Det blir ju aldrig rättvist att jämföra ända vallhundar med BC då olika raser har utvecklats för olika ändamål. Jag har sett en del aussie, som för att vara aussie, var ganska bra men min dåliga, gamla BC var ändå hästlängder bättre än dem.

Med det sagt så kan man ju ändå ha nytta av sin aussie eller annan ras, om man har en liten hobbybesättning hemma. Fast de jag känner som haft aussie så, har alla BC nu ;)
Ja precis. Jag nrukar säga att det går att göra de flesta hundar behjälpliga med några rutinsysslor hemma. Men om man hade lagt samma träningstid på en BC hade man fått ut 300% mer användbarhet.
 
Det finns en film på Fritte när han, 16 veckor gammal, demonstrerar medfödd förståelse för flyktzon, tryck, eftergift, kontroll, växling mellan förflyttning och koncentration mm... jag blir fortfarande knäsvag av att se den.
Men hallå, fram med filmen människa!! :mad::rage:

:p

(Men ärligt, fram med den :love:)
 
Puh, första minuterna över inatt för sittande med matintag och kaffe. Alla har visst bestämt sig för att börja lamma. Samtidigt :cool:

Tydligast är väl hur han redan här håller sig i kanten på flyktzonen, slår ut åt sidan (mot balanslinjen) för att ta kontroll och bromsa djuren när de vill gå sin väg, och att han har väldigt uppenbara tempoväxlingar när han förflyttar sig mellan kontrollpunkterna (flankerar) och lägger tryck för att flytta djuren (driver).

 
Nej jag har inte tittat på någon får-ras än men känner jag mig själv rätt så kommer det bli dom jag tycker är sötast :angel:
Angående vallningen så kan jag ingenting om det men kan tänka mig att det är skillnad på att valla får och renar?
Tror inte dom hundarna går på så mycket kommandon då det handlar om tusentals renar i en stor flock (brett utspritt) och en handfull hundar som sköter sitt själva och så ett par människor på snöskoter. Det funkar för dom iallafall mer vet jag inte :)
Jag har aldrig sett någon renvallning - måste genast kolla om jag hittar något på nätet! :)
 
Det blir ju aldrig rättvist att jämföra ända vallhundar med BC då olika raser har utvecklats för olika ändamål. Jag har sett en del aussie, som för att vara aussie, var ganska bra men min dåliga, gamla BC var ändå hästlängder bättre än dem.

Med det sagt så kan man ju ändå ha nytta av sin aussie eller annan ras, om man har en liten hobbybesättning hemma. Fast de jag känner som haft aussie så, har alla BC nu ;)
Det är sant. Jag har i princip bara sett (på plats) BC:s valla så jag är nog rätt påverkad av det. Lägger dock mest vikt vid hur fåren beter sig och mår samt tycker att man åtminstone bör vara väldigt restriktiv med vilka hundar som ska testas på får (nöt också men då är det nästan mer för hundens skull :angel:). Snubblade över en användare på youtube som hade en bearded collie som det skulle vallas med och man behövde vara både blind och döv för att inte förstå att den hunden inte ens borde få titta på får på långt avstånd. :mad:

Klarar man som hundägare att vara klarsynt och kritisk mot sin egen hunds lämplighet bland fåren samt att man har en kompetent instruktör med sig så visst, då tycker jag att det är ok att även testa individer av andra raser än BC och WK oavsett om det är egna eller andras får. Det är aldrig okej att använda får/nöt/ankor/... som leksaker för att man är nyfiken på att se om det kanske kan finnas några vallningsinstinkter kvar. (Det sa du inte heller att det var, jag spinner bara vidare lite). Jag tycker att ni @Fisherling och @Evolution verkar resonera klokt. :up:
 
Puh, första minuterna över inatt för sittande med matintag och kaffe. Alla har visst bestämt sig för att börja lamma. Samtidigt :cool:

Tydligast är väl hur han redan här håller sig i kanten på flyktzonen, slår ut åt sidan (mot balanslinjen) för att ta kontroll och bromsa djuren när de vill gå sin väg, och att han har väldigt uppenbara tempoväxlingar när han förflyttar sig mellan kontrollpunkterna (flankerar) och lägger tryck för att flytta djuren (driver).

Himmel och pannkaka! Kunde du inte ha varnat för musiken? :D

Jättekul att se klippet, vilken supervalp!
 
Helt OT, men den visslingarna fick brorsans katt (som jag kattsitter) att gå från sovande till 'akut intresserad' på ca 0,6 sek. Hon blev så fast i visslingarna att hon buffade undan mina händer från tangetbordet på laptopen så hon kunde komma närmare det häftiga ljudet.

Kanske skall skola om henne till vallningskatt?
Hehe hon kanske aspirerar att bli som mammas katt :D Han älskar att gå på foderbordet och skrämma tackorna, han kanske har umgåtts för mkt med hundarna :cautious: :p
 
Puh, första minuterna över inatt för sittande med matintag och kaffe. Alla har visst bestämt sig för att börja lamma. Samtidigt :cool:

Tydligast är väl hur han redan här håller sig i kanten på flyktzonen, slår ut åt sidan (mot balanslinjen) för att ta kontroll och bromsa djuren när de vill gå sin väg, och att han har väldigt uppenbara tempoväxlingar när han förflyttar sig mellan kontrollpunkterna (flankerar) och lägger tryck för att flytta djuren (driver).

Det är intressant att se hur de beter sig som unga för det är ju då man ser vad hunden har medfött. En vuxen hund kan ju se jättebra ut men i själva verket har hunden haft en skicklig förare och det mesta är bara inlärda beteenden. Så då kan man ju fråga sig vem som är bäst att avla vidare på!
 
Jag funderade länge på om jag skulle våga ladda upp den här, men i och med att det är i slow motion så syns det ju väl att hon faktiskt INTE biter utan bara stöter med öppen mun. Hon har inte riktigt självförtroende än att klippa framför näsan på dem när det går så här fort, men notera hur hon backar i farten för att hamna rätt i förhållande till fårets balanslinje- för att det ska vända åt rätt håll när hon väl lägger tryck. Men det är också hon själv som ställer till situationen så att hon behöver bli fysisk, hade hon gjort en lugnare och större rörelse (tydligare flank) åt höger när fåret tänker bryta ut hade det räckt med två-tre steg från hennes sida för att stoppa tackan.

 
Jag har funderat på en sak @Migo. Jag tror Ale och Z skulle kunna få jättefina och söta valpar. Det finns en hel del likheter mellan våra hundar dessutom. Jag ska lägga upp en bild sen så ser ni vad jag menar. Måste bara föra över bilderna till datorn.

Vår första valpköpare som vill ställa sig i kö lär vara @mandalaki . @Monstermom verkar ju också gilla hundar med unik blick så där kan vi nog kränga en valp till. Ställer de sig inte i kö direkt så höjs priset med flera tusenlappar till veckan efter, allt för att de ska förstå vilket klipp det är.

Egentligen är jag övertygad om att många på forumet vill köpa valp så vi kan nog göra om kombinationen ett flertal gånger. Tror du att vi får kliva in i forumets populära avelstråd och sno lite stjärnglans så att vi lockar fler potentiella köpare? Du letade ju hanhund. :D

Nej men seriöst, på bilderna fick Z en sån där galen blick som Ale har på många av dina bilder. Tänkte direkt på henne. :love: Är det ögonfärgen som gör det tro?
 
Egentligen är jag övertygad om att många på forumet vill köpa valp så vi kan nog göra om kombinationen ett flertal gånger. Tror du att vi får kliva in i forumets populära avelstråd och sno lite stjärnglans så att vi lockar fler potentiella köpare? Du letade ju hanhund. :D

Nej men seriöst, på bilderna fick Z en sån där galen blick som Ale har på många av dina bilder. Tänkte direkt på henne. :love: Är det ögonfärgen som gör det tro?

Jag tror att Alevalpar skulle ta Monster med storm. Vet inte om @Monstermom skulle orka med det? ;)

Jag tror det är ögonfärgen och formen som ger det galna uttrycket. Ju ljusare ögon desto mer psycho blir blicken! ;) (spänning spelar nog in, när hunden slappnar av blir det mer av ett leende än en mask av hysterisk ondska)
Ljusa ögon men avslappnad hund (i arbete dock)
12671960_10153608226723666_7445109603792627964_o.jpg

Samma hund när hon är spänd
16114023_10154409484558666_6991801856080833378_n.jpg


Karla har mörkare och mer mandelformade ögon och får därför ett helt annat uttryck.
17352207_10154562575573666_6569286837060186831_n.jpg


(och det är Karla som letar hane, Ale är inte min att avla på än på 2½ år ;) )
 
Jag tror att Alevalpar skulle ta Monster med storm. Vet inte om @Monstermom skulle orka med det? ;)

Jag tror det är ögonfärgen och formen som ger det galna uttrycket. Ju ljusare ögon desto mer psycho blir blicken! ;) (spänning spelar nog in, när hunden slappnar av blir det mer av ett leende än en mask av hysterisk ondska)
Ljusa ögon men avslappnad hund (i arbete dock)
12671960_10153608226723666_7445109603792627964_o.jpg

Samma hund när hon är spänd
16114023_10154409484558666_6991801856080833378_n.jpg


Karla har mörkare och mer mandelformade ögon och får därför ett helt annat uttryck.
17352207_10154562575573666_6569286837060186831_n.jpg


(och det är Karla som letar hane, Ale är inte min att avla på än på 2½ år ;) )
Än... :angel: 2,5 år går fort ;)
 
(och det är Karla som letar hane, Ale är inte min att avla på än på 2½ år ;) )

Jo, jag vet, jag kunde bara inte låta bli att skoja lite, hade läst i tråden om oseriös avel och det är så många galenskaper där så det är inte klokt. :D T.ex. Vem hotar med att höja priset när man inte får valparna sålda? O_o

Ska bli jättespännande att se vad du väljer för hane till Karla. :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
4 704
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 385
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 146
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp