Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag har inte kollat. Det handlar inte om att orka, jag ser inte poängen. Och jag tycker jakten på den perfekta hunden kan gå för långt. Man dissar för allt.

För övrigt har jag ingen privat relation till fisherling hur rar hon än verkar. Vi känner inte varandra mer än jag känner dig.
Ja det kan den säkert - men i det här fallet finns det ju svart på vitt att kullen inte är något att ha i avel. Det handlar liksom inte om en liten skitsak liksom.

Okej!
 
Men då förstår jag inte alls dina inlägg om att det verkar vara en superhund etc.
Det blir ju jättekonstigt att du kommer in och ska försvara ev avel på en hund när du inte ens ids kolla upp den.

Det intressanta är att när hundar med liknande MHn/hd/kullsyskon etc kommer upp - då är alla överrens om att det nog inte är något bra avelsmaterial men så fort man är vänner så backar man upp?
Som sagt. Tinja är säkert en trevlig hund och @Fisherling gör ju uppenbarligen ett bra jobb med henne. Det är enbart avelsmaterialsbiten jag pratar om.
Hunden kan ju vara trevlig men inget avelsmaterial och med ledfel i kullen så är det inte ens att tänka på +a sen på med dåliga MH tester så vill man inte avla BRUKShundar på dom hundarna.
 
Men alltså. Om ni inte hade känt hunden eller ägaren. Hur många här hade faktiskt tyckt att man ska avla på en kull där 5 av 9 hundar har ledfel, minst en av hundarna är rädd för barn, ser iaf minst två som visar social osäkerhet på MHt, flertalet som har svårt att avreagera efter att de blir rädda, en har brytet MH pga rädsla och hunden som ska avlas på har tidigare beskrivits som en försiktig hund som absolut inte ska gå i avel...

Som sagt, inget ont mot varken Fisherling eller Tinja. Hon är säkerligen jättetrevlig att leva med och ska ju älskas lika mycket oavsett. Men, jag ser verkligen inte hur det är en superhund rent avelsmässigt..
 
Nej, vad tråkigt :(
Nej vad trist! :(

Svarar er båda på en och samma gång om det är okej!

Ja det är riktigt tråkigt.. Speciellt för den kullen som jag trodde så mycket på. Men på ett sätt så känns det samtidigt bra? De uppfödare som ska ha valpar i höst/vinter har jag väldigt god relation till, har blivit nära vän med den ena på väldigt kort tid och den andra har jag pratat med i lite över två år. Tror även sjukt mycket på dessa kombinationer så även om jag kommer bli smått galen utav att se alla valpar så känns det värt väntan! :)

Men är lite inne på samma spår som @machafuko .. Det kanske vore värt att ta en hane trots att jag är tikmänniska ut i fingerspetsarna bara för att få ifrån en kombination som känns så otroligt rätt som dessa gör..
 
Det var jättetrevligt hos uppfödaren och valparna var ursöta och roliga :love: Dock får jag inte reda på förrän efter helgen om det blir en tik till mig eller inte. Allt hänger på vilka tikar de andra valpköparna väljer..

Går det här inte vägen, då ger jag upp. Jag har letat valp intensivt i över ett år (och då hade jag ändå börjat kolla lite smått redan när Tinja blivit 1 år..) med hopp som går upp och ner om vartannat. Jag orkar faktiskt inte mer. Det känns mer och mer otroligt att jag ens fick tag i en så pass bra aussie som jag har.

Hade jag kunnat avla på henne hade ju mitt problem varit löst, men med min tur lär hon väl aldrig bli fri på omröntgen. :(

Håller tummarna för att det blir en valp till dig! Och ge inte upp! Det kommer en perfekt valp till dig tillslut.

Nu vet jag inte om du kanske redan har gjort detta men har du ingen uppfödare/bekant som är lika inne i rasen som du som kanske har koll utomlands om det är så att du kan se det som ett alternativ? Och be om hjälp med att ta reda på mer om linjer, kombinationer och liknande? Det borde inte ligga någon skam i att be om hjälp för den delen utan blir ju även en uppbyggnad utav det kontaktnät som du redan har! :) Har du redan gjort detta så är det inget illa menat! Vet bara utifrån mig själv att man kan bli lite hemmablind och jag är en sådan som "kan själv" men har lärt mig att genom att fråga kommer en hel sjö av kunskap.

Varesig det blir valpar eller inte på Tinja så hoppas jag och håller tummarna för att det blir ett positivt besked på omröntgen! :heart Hon verkar vara en underbar hund och högt älskad i det du skriver om henne!
 
Svarar er båda på en och samma gång om det är okej!

Ja det är riktigt tråkigt.. Speciellt för den kullen som jag trodde så mycket på. Men på ett sätt så känns det samtidigt bra? De uppfödare som ska ha valpar i höst/vinter har jag väldigt god relation till, har blivit nära vän med den ena på väldigt kort tid och den andra har jag pratat med i lite över två år. Tror även sjukt mycket på dessa kombinationer så även om jag kommer bli smått galen utav att se alla valpar så känns det värt väntan! :)

Men är lite inne på samma spår som @machafuko .. Det kanske vore värt att ta en hane trots att jag är tikmänniska ut i fingerspetsarna bara för att få ifrån en kombination som känns så otroligt rätt som dessa gör..

Då är vi verkligen i en liknande sits! De två uppfödare jag har kommit närmast, förutom den jag hoppas på som har parat nu, ska para i höst. Den ena är min sk ”mentor” dvs hon som jag har kontakt med på nästan daglig basis. Min kunskapskälla och levande lexikon. Var lovad en valp från henne med leverans i somras om det bara föddes en tik, men tyvärr gick tiken tom.

Nu är en av de kombinationerna inte intressant för mig alls och den andra är det. Men att vänta till slutet av året för att eventuellt bli utan igen - inte så lockande :arghh:
 
Då är vi verkligen i en liknande sits! De två uppfödare jag har kommit närmast, förutom den jag hoppas på som har parat nu, ska para i höst. Den ena är min sk ”mentor” dvs hon som jag har kontakt med på nästan daglig basis. Min kunskapskälla och levande lexikon. Var lovad en valp från henne med leverans i somras om det bara föddes en tik, men tyvärr gick tiken tom.

Nu är en av de kombinationerna inte intressant för mig alls och den andra är det. Men att vänta till slutet av året för att eventuellt bli utan igen - inte så lockande :arghh:

Det låter onekligen som att vi sitter i en liknande sits du och jag! Det är alltid så tråkigt när man går och väntar så otroligt länge för att sedan stå där utan valp efter så mycket planering man lägger ner!

Förstår dig helt på den fronten.. Det är nog det som är svårast! Ovissheten om väntan kommer ge något eller om det bara kommer leda till mer väntan :cautious:
 
2,5 vecka med valpen! Livet är som prima just nu.
20180420_1400231980489615.jpg
20180420_140130242940292.jpg
 
Dessutom är hon snygg, inte överpälsad, en typ av aussie som efterfrågas och uppenbart träningsbar och allround.
Är det inte den typen man vill ha i avel?
Ärligt skiter jag personligen i inn en hund som typ aldrig umgåtts med barn är lite tafatt i möte med dylika, de är extremt oförutsägbara. Det viktiga är väl hur den hanterar det och att den inser att det inte är farligt. Våra växer upp med bebis och barn. De är härdade. En vettig hund som inte är van lär sig. Skulle hon gå igenom en omröntgen ser jag inte problemet så länge man väljer hane med omsorg. Då har jag alltså inte grottat ner mig i kullar och statistik utan går på vad jag kan utläsa av vad @Fisherling och tinja presterat ihop.
Jag tror att @Fisherling har förvaltat sin hund på ett utmärkt sätt. Hon har alltså stöttat och utvecklat hunden som ett proffs skulle göra att döma av tävlingsframgångarna.

Det betyder inte att hunden har något att göra i aveln. Det är därför MH görs i ung ålder, man vill se medfödda egenskaper, inte vad hunden utbildats till. Om kullen gjorde ett försiktigt intryck på MH:t med kvarstående rädslor och över 50% har dåliga ledresultat på röntgen, är det inte hundar för brukshundsavel helt klart. Det hindrar naturligtvis inte att individerna kan vara härliga slutprodukter som gör finfina resultat på tävlingsbanan, och är sina ägare och omgivningen till stor glädje.
 
Det finns jättemånga grymt bra hundar som om man ser till individen vore fantastiskt avelsmateriel, men som faller pga släktingar.

Vi sparade en tik ur vår B-kull för avel. En otrolig tik både mentalt och exteriört, friröntgad. Men tyvärr blev det för många nedslag på syskonens leder så vi sålde av henne. Hon har dubbla tjänstetitlar och tävlar men trots detta har hon inte i avel att göra.

En hund är mao inte alls en dålig hund för att den inte bör gå i avel. Det kan verkligen vara en superhund :)

Och jag tycker alltid att MT är idė att göras eftersom det är en förlängning av MH.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 661
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 556
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
294
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 794
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp