Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som tycker att Tinja är så skräpig mentalt får gärna träffa henne och se om ni har samma trista uppfattning efteråt.

Hundar kan faktiskt mogna. Tinja fungerar alldeles utmärkt med barn idag.
Ja, men när ett flertal hundar ur samma kull har problem med samma moment plus att en hund har brutit MHt så finns det ju uppenbarligen vissa problem.
Och bara för att de mognar ska man inte glömma hur de var som unga. Det kan slå igenom i nästa generation.
 
Jamen dåså. Ingen mening med att göra MT då, det är ju bara skräp alltihop ändå.

Det här var ungefär det sista jag behövde. Jag tackar för mig.
 
Kan inte vara mer än nöjd med Storma :love:. Är så glad jag har henne nu när det mesta är skit..

Hon har gått från klarhet till klarhet och har knappt träffat en enklare hund. Hon finner sig i alla situationer och bara hänger på.
Hon tycker högljudda barn, skateboards och joggare kan vara lite läskigt men samtidigt är hon nyfiken. Får hon bara hälsa och kolla vad det är så släpper det :).

Vi började valp agility idag och hon var super duktig! Fick många lovord om henne och det va riktigt roligt. Speciellt när man inte visste hur hon skulle vara när jag köpte henne.
Men hon tar både godis och leksaker som belöning och är super glad över det :D.

2wQnN22.jpg


2csOgz4.jpg


kCKOtJa.jpg
 
Jamen dåså. Ingen mening med att göra MT då, det är ju bara skräp alltihop ändå.

Det här var ungefär det sista jag behövde. Jag tackar för mig.

Men du har ju själv pratat om sociala rädslor (barn) och att hon varit försiktig? Samt vad som framgår av MH på syskonen..

Det kan ju liksom vara en jättetrevlig hund ändå och inte märkas av så mycket. Men i min värld är det lite ajabaja att avla på just kvarstående rädslor som syns i hela kullen samt sociala rädslor. Man vet ju aldrig hur det nedärvs i nästa generation.

Men det borde väl inte vara SÅÅ svårt att få tag i en okej aussie av brukstyp? Är det verkligen så illa med rasen?
 
Alltså, kan vi inte alla se lite brister hos våra hundar? Och jag uppfattar @Fisherling som oerhört noga, kanske i överkant. Sådär att man ibland gör en höna av en fjäder just för att man noterar ALLT.
Sorry att jag undrade, men det känns inte som en diskussion.
Klart alla hundar har brister,ingen är perfekt men när man ser ett mönster med rädslor i en kull så bör de inte avlas på. Det är ju så nedärvbart
 
Alltså, kan vi inte alla se lite brister hos våra hundar? Och jag uppfattar @Fisherling som oerhört noga, kanske i överkant. Sådär att man ibland gör en höna av en fjäder just för att man noterar ALLT.
Sorry att jag undrade, men det känns inte som en diskussion.

Precis som @Wingates nämner ovan syns det ju även på syskonen. Och @Fisherling har ju själv sagt att hennes hund har en del rädslor och sånt för sig som gör att hon aldrig ska gå i avel tidigare(?).

Alltså, det är ju inte för att hacka på varken hunden eller Fisherling. Hon är säkerligen jättetrevlig. Men det krävs lite mer än så. Man vet ju dessutom inte om kullen som föds får lite större aggressionspaket och/eller mer rädslor. Men, ibland kanske man inte ser sin egna hunds gener objektivt. Speciellt inte när man längtar efter valp.

Sen är det ju råmaterialet man avlar på och inte sånt man tränat på. Har ju själv en hund med en del rädslor som knappt märks för det hanteras rätt. Men det finns ju där.
 
Och jag hade knappast sett en C-höft på en i övrigt bra hund som ett jätteproblem. Speciellt inte om den får B på omröntgen.

Dessutom är hon snygg, inte överpälsad, en typ av aussie som efterfrågas och uppenbart träningsbar och allround.
Är det inte den typen man vill ha i avel?
Ärligt skiter jag personligen i inn en hund som typ aldrig umgåtts med barn är lite tafatt i möte med dylika, de är extremt oförutsägbara. Det viktiga är väl hur den hanterar det och att den inser att det inte är farligt. Våra växer upp med bebis och barn. De är härdade. En vettig hund som inte är van lär sig. Skulle hon gå igenom en omröntgen ser jag inte problemet så länge man väljer hane med omsorg. Då har jag alltså inte grottat ner mig i kullar och statistik utan går på vad jag kan utläsa av vad @Fisherling och tinja presterat ihop.
 
Dessutom är hon snygg, inte överpälsad, en typ av aussie som efterfrågas och uppenbart träningsbar och allround.
Är det inte den typen man vill ha i avel?
Ärligt skiter jag personligen i inn en hund som typ aldrig umgåtts med barn är lite tafatt i möte med dylika, de är extremt oförutsägbara. Det viktiga är väl hur den hanterar det och att den inser att det inte är farligt. Våra växer upp med bebis och barn. De är härdade. En vettig hund som inte är van lär sig. Skulle hon gå igenom en omröntgen ser jag inte problemet så länge man väljer hane med omsorg. Då har jag alltså inte grottat ner mig i kullar och statistik utan går på vad jag kan utläsa av vad @Fisherling och tinja presterat ihop.
Men man avlar ju inte på prestationer?
Eller tänker du att generna ändras av det? Det är som sagt ett genomgående mönster i kullen med kvarstående rädslor.
5/9 har dessutom ledfel.

Bara för att en hund är fin och trevlig ska den ju inte gå i avel.
 
Men man avlar ju inte på prestationer?
Eller tänker du att generna ändras av det? Det är som sagt ett genomgående mönster i kullen med kvarstående rädslor.
5/9 har dessutom ledfel.

Bara för att en hund är fin och trevlig ska den ju inte gå i avel.

Det säger inte jag heller, och inte fisherling heller vad jag sett. Och jag skrev uttryckligt att jag inte kollat upp kullen, jag räknar med att fisherling klarar stt bedöma sin hund eller tar hjälp om hon vill avla.
 
Det säger inte jag heller, och inte fisherling heller vad jag sett. Och jag skrev uttryckligt att jag inte kollat upp kullen, jag räknar med att fisherling klarar stt bedöma sin hund eller tar hjälp om hon vill avla.
Men då förstår jag inte alls dina inlägg om att det verkar vara en superhund etc.
Det blir ju jättekonstigt att du kommer in och ska försvara ev avel på en hund när du inte ens ids kolla upp den.

Det intressanta är att när hundar med liknande MHn/hd/kullsyskon etc kommer upp - då är alla överrens om att det nog inte är något bra avelsmaterial men så fort man är vänner så backar man upp?
Som sagt. Tinja är säkert en trevlig hund och @Fisherling gör ju uppenbarligen ett bra jobb med henne. Det är enbart avelsmaterialsbiten jag pratar om.
 
Men då förstår jag inte alls dina inlägg om att det verkar vara en superhund etc.
Det blir ju jättekonstigt att du kommer in och ska försvara ev avel på en hund när du inte ens ids kolla upp den.

Det intressanta är att när hundar med liknande MHn/hd/kullsyskon etc kommer upp - då är alla överrens om att det nog inte är något bra avelsmaterial men så fort man är vänner så backar man upp?
Som sagt. Tinja är säkert en trevlig hund och @Fisherling gör ju uppenbarligen ett bra jobb med henne. Det är enbart avelsmaterialsbiten jag pratar om.

Men jag har inte kollat. Det handlar inte om att orka, jag ser inte poängen. Och jag tycker jakten på den perfekta hunden kan gå för långt. Man dissar för allt.

För övrigt har jag ingen privat relation till fisherling hur rar hon än verkar. Vi känner inte varandra mer än jag känner dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 659
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 556
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
293
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 792
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp