Bukefalos 28 år!

Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Den stora skillnaden är väl att de är de som är bäst på att känna efter hur illa inektstrycket är som sköter in- och utsläpp: Dvs hästarna!!

Jag som har hästarna på lösdrift behöver inte bevaka väder och vind och insekter 24/7 utan jag kan ägna mig åt annat eller åka hemifrån med gott samvete =)

Haha, jag dödade visst min egen tråd!

1) Är det ingen (mer än jag själv för tre år sedan) som kan räcka upp handen och säga 'Jag har min häst på box av hävd och vana'?

2) Köper du min fördel med lösdrift i ditt uppmålade scenario Alex? ;)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men hon kan ju inte gå på gräs, hon blir fet på det med, så en sådan version hade ju inte fungerat.
Foderutgiva är inget problem för mig. Det är bara att fodra som i stall. Det är gräset jag har problem med.

Jag tycker att på tok för många lösdriftshästar är väldigt överviktiga.

De jag känner som har de på lösdrift har fri tillgång på grovfoder har aldrig överviktiga hästar..

VARFÖR?

Jo det tar ca 3 månader för en häst att vänja sej vid fri tillgång på mat. De äter fort och mycket för att de är rädda att det ska ta slut för de.

Äter även vi männsikor en hel del stora portioner så blir vi tjocka för magen behöver ha den storleken för att snabbt få i sej det lilla de får äta...

Provet jag gjort har gjorts med över 200 kaniner. Kaniner har samma matsmältning som hästar och behöver samma typ av pellets, havre och grovfoder.
De som fick portioner av kraftfoder som de åt upp snabbt och även hö som bara räckte någon timme. De blev tjocka.
De kaniner som fick fri tillgång till hö och mer kraftfoder håller sej bra i kropparna och blev inte feta... Eller blir, då jag nu har 130 kaniner och ställer ut de.
Jag har mycket bättre kroppar, inte tjocka på exakt samma linjer än de som har mindre foder. De har dubbelhakor och är feta..

VARFÖR mer exakt händer det så här..
En häst i normala fall i vilt tillstånd äter när de behöver det och äter många fler timmar per dygn än de hästar som har portioner..
Många ger sina halvblod ca 1,65 ca 6-7 kg hö och kraftfoder vid normal ridning.
Alldeles för lite, de går i svält och så ökar folk på fodergovan och oj vad fet hästen blev????????
KONSTIGT???????
Kroppen tar allt som kommer in.. Det måste den för snart kan det bli svält igen. Så funkar hästarna...

Mitt halvblod på 1,65 i vanlig träning åt ca 8-10 kg om dygnet hade lite hö kvar på morgonen.. Han bildade fina muskler...

Många hästar jag ser i dag har alldeles för lite muskler till arbetet som de faktiskt gör pga av att de får för lite protein... En del är lite svankiga, dåliga bak muskler mm.
Protein brist helt enkelt..

Ger man de fri tillgång på hö så får man jätte fina muskler på de och de äter endast det de behöver och inte mer...

JAg är mer oroliga för alla för smala hästar med o utveclade muskler som har ägare som säger de blir feta av att titta på gräs...

JO FÖR ATT DE FÅR FÖR LITE MAT.
En häst som får den maten den behöver blir inte fet..

JAG har en fjording och en HAflinger plus en Shettis på fri foder och bete och de är inte tjocka utan i jätte bra hull speciellt för att bilda muskler...

Lägger gärna ut bilder på alla 3...

Tänk då på att jag har 3 ponnyer som man ofast ser som tjocka... Shettisen blev tjock i sommras när jag köpte henne för att hon var så svältfödd innan. Men i vintras blev hon i perfekt hull med fri tillgång på hö.... Även Haflinger, kommer säkert hända samma med den nya fjordingen... Men om några månader är även ahn i perfekt hull..

Så om mina ponnys som kräver så lite mat enligt många inte blir feta på fri tillgång så kan inte många skylla på att deras skulle göra det..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det finns inget som säger att hästens behov täcks genom fri tillgång, proteinbrist uppstår till trots att hästen har fri tillgång av foder. Det är bara att gå in på foder och läsa, med det här resonemanget låter det mer som en bekvämlighetsfråga för hästägaren.:crazy:
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

De jag känner som har de på lösdrift har fri tillgång på grovfoder har aldrig överviktiga hästar..

VARFÖR?

Jo det tar ca 3 månader för en häst att vänja sej vid fri tillgång på mat. De äter fort och mycket för att de är rädda att det ska ta slut för de.

Ursäkta, men det här argumentet AVSKYR jag. Av två anledningar. För det första för det inte är sant. För vissa hästar fungerar det så, andra hästar fortsätter äta och äta och äta. Helt enkelt för det är det som 'ger dem mest'.
Den andra anledningen är att det finns hästar som har ett så litet energibehov att ÄVEN om de skulle äta en ganska normal mängd TS (ca 1.5 kg TS/100 kg), och alltså inte överäta ur den aspekten, på det viset får i sig PÅ TOK för mycket energi och blir feta.

De du känner som har hästar på lösdrift och fri tillgång som inte är feta är helt enkelt inget annat än hästar ur någon av de två kategorierna ovan.

Men, du får gärna tala om hur jag ska göra för att få min stora D-ponny att inte äta mer än FYRA KILO hö per dygn på fri tillgång. Det är nämligen så mycket hö han kan äta innan han blir tjock. Du får gärna visa mig en D-ponny som bara äter 4 kg hö på fri tillgång med.

Sen ska jag jättesuperdupergärna ge honom fritt.
Han shettiskompis köpte jag efter han gått på lösdrift, han var extremt fet. Tack vare - fri tillgång. I flera år..
På begränsad tillgång här gick han ner (även om vi inte hann ner till normalvikt, och han gått upp nu när gräset kom)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nu mernar jag självklart om man har ett hö so har bra protein i sej.. Men du kan alltid ge de för lite hö så de får för lite protein även med ett bra hö.

Jag har räknat foderstat på hästlinjen med hö analys mm. Tro det eller ej men många hästar behövde mer än vad vi fick fram med hjälp av uträkningen.. Lärarna gav de mer än uträkningen..

Så visst kan jag räkna foderstat och allt, men eftersom hästarna sköter det så bra själva finns ingen annledningen att jag lägger mej i. Eftersom de äter det de behöver är i bra hull och bildar fina muskler så finns ingen annledning...

Naturen sköter det naturligt själv...
Att vi ska och tror att vi är bättre på det än hästarna själva är bara löjligt.
De är inte som vi som äter en påse godis extra eller annat.
De äter när de är hungriga och slutar när de är mätta. De äter lugnt och det håller de varma vid vinter och sysslesatta mycket längre på dygnet än 4 portioner hö...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ursäkta, men det här argumentet AVSKYR jag. Av två anledningar. För det första för det inte är sant. För vissa hästar fungerar det så, andra hästar fortsätter äta och äta och äta. Helt enkelt för det är det som 'ger dem mest'.
Den andra anledningen är att det finns hästar som har ett så litet energibehov att ÄVEN om de skulle äta en ganska normal mängd TS (ca 1.5 kg TS/100 kg), och alltså inte överäta ur den aspekten, på det viset får i sig PÅ TOK för mycket energi och blir feta.

De du känner som har hästar på lösdrift och fri tillgång som inte är feta är helt enkelt inget annat än hästar ur någon av de två kategorierna ovan.

Men, du får gärna tala om hur jag ska göra för att få min stora D-ponny att inte äta mer än FYRA KILO hö per dygn på fri tillgång. Det är nämligen så mycket hö han kan äta innan han blir tjock. Du får gärna visa mig en D-ponny som bara äter 4 kg hö på fri tillgång med.

Sen ska jag jättesuperdupergärna ge honom fritt.
Han shettiskompis köpte jag efter han gått på lösdrift, han var extremt fet. Tack vare - fri tillgång. I flera år..
På begränsad tillgång här gick han ner (även om vi inte hann ner till normalvikt, och han gått upp nu när gräset kom)

4 kg hö????? Till en d-ponny... SOm jag skrev han är i svält och när du fodrar mer så klart hans svält kropp tar upp allt även sånt som skulle åka ur han om han fick mer hö..
4 kg är inte tillräckligt med strå ens för att magen ska fungera normalt. Även om den gör det nu. EN häst behöver en viss typ av strå varje dag..
Min shettis äter ca 4- 5 kg om dygnet. Hon är jätte fin i hull... I sitt gammla stall fick hon ca 2-3 kg och var fet... Ska lägga in före och efter bilder så ska du få se.....
...

Släpp ut han på bete och låt han äta tills kroppen ställer om sej så ska du få se att det kommer funka perfekt. HAn kommer bli fet ett tag, men när han ser att fodret finns kvar så går han om till att äta när han behöver och han kommer gå ner igen...
Du kan inte tro att det tar 4 veckor, för det tar längre tid att ställa om sej.. Just för att i vilt tillstånd så tror kroppen att snart blir det svält igen och då måste den samla allt som kommer in = fet. När kroppen sen märker att det kommer va mat period länge så ställer den om sej..

Männsikor är också duktiga att på soppor mm gå ner i vikt!!!
Men hur många går inte upp rekord fort när de börjar äta igen???
VArför???
Jo för att kroppen är i svält.
Har du sett att männsikor i svält länder har en fet mage men resten är skinn och ben???
SVÄLTMAGE.....
Varför får hästar tjock mage av att bara titta på gräs??
SVÄLTMAGE

Du kan tänka hur bra det är för hästens ork och mage att få vara i svält..

En d-ponny på 4 kg hö är garanaterat i svält....
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Mitt halvblod på 1,65 i vanlig träning åt ca 8-10 kg om dygnet hade lite hö kvar på morgonen.. Han bildade fina muskler...

Min haflinger, på ca 140 cm, som får 7,5 kg hö och 0,5 kg lucernhack har INGET kvar på morgonen. Hon skulle lätt kunna äta mer, men då blir hon alldeles säkert för tjock!

Ger man de fri tillgång på hö så får man jätte fina muskler på de och de äter endast det de behöver och inte mer...

Man ÖNSKAR ju att det hade fungerat så för alla hästar...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det verkar som ni har missat en del av foderläran på din utbildning eller vad nu hästlinjen är för ngt.
Det finns hästar oftast ponnyer av naturras som är genetiskt anpassade för ett klimat med ont om föda. Dessa hästar har ett lägre energibehov än andra hästar och bör inte äta för mkt.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

1) Är det ingen (mer än jag själv för tre år sedan) som kan räcka upp handen och säga 'Jag har min häst på box av hävd och vana'?

Jag har möjligen kunnat placera mig i den gruppen om man grundar mitt behov av individkontroll härrör sig just i från att jag har det med hästen på box/fodrad på box. För jag får fortf inte alls ihop indivikontroll med lösdrift. Och jag är fortf rädd för att ha hästen ute i hage nattetid.

Annars är jag helt för lösdrift och jag funderar ständig på hur man skulle kunna lösa mina problem. En liten separat utehage för varje häst kanske? Men det gör ändå inte mycket till eller från eftersom jag ju egentligen ville låta hästen gå i sin stora hage även nattetid om jag inte hade den på box.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja fast ditt resonemang stupar, för många hästar fungerar helt enkelt inte på fri tillgång. Iofs hindrar inte det en lösdrift, men visst kan du få brister i hästens intag även vid fri tillgång. Ett fungerande foder för fri tillgång ska ha låga värden som ligger i balans och håller sina kvoter för att slippa en överutfodrad häst.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

4 kg hö????? Till en d-ponny... SOm jag skrev han är i svält och när du fodrar mer så klart hans svält kropp tar upp allt även sånt som skulle åka ur han om han fick mer hö..

Nu fodrar jag med silage iofs, för att kunna ge mer kilo utan att ge mer MJ.

Men du har tyvärr FEL. Han fick mer mat, för jag höll det så viktigt att få tillräckligt med TS osv. Det som hände var att han blev tjockare och tjockare. Alltså på mer mat. Sen blev han IR, och fick fång.

Men han har så lågt energibehov att DET behovet, hans kaloribehov, TÄCKS av 4 kg hö. Ger man mer energi än ca 35 MJ så blir han TJOCK. Sen varifrån MJ kommer spelar tyvärr ingen roll.

Så, jag frågar igen hur jag ska lösa att hästen har ett KALORIBEHOV som är täckt på 4 kg hö? Men han vill naturligtvis äta mer.


Min shettis äter ca 4- 5 kg om dygnet. Hon är jätte fin i hull... I sitt gammla stall fick hon ca 2-3 kg och var fet... Ska lägga in före och efter bilder så ska du få se.....

Vad har det med någonting att göra? DIN shettis och MIN shettis behöver inte alls ha samma behov? Faktum är att min shettis har bara marginellt mindre behov än D-ponnyn. Dvs D-ponnyn behöver bara marginellt mer än en shettis, innan han blir tjock.

Shettisen var innan på fri tillgång TJOCK. Här har han stått på begränsad tillgång, och blivit smalare. Inget trolleri, utan bara att han fått mindre kalorier, och det legat närmare vad han behövt. På fri tillgång åt han för många kalorier.

Släpp ut han på bete och låt han äta tills kroppen ställer om sej så ska du få se att det kommer funka perfekt. HAn kommer bli fet ett tag, men när han ser att fodret finns kvar så går han om till att äta när han behöver och han kommer gå ner igen...

Det var så han blev tjock - tjockare - insulinresistent - FET - fick fång. Så, hur passar det med din teori?

Shettisen blev FET på samma sätt. Han har också haft fång. Hur passar det med din teori?


Du kan inte tro att det tar 4 veckor, för det tar längre tid att ställa om sej.. Just för att i vilt tillstånd så tror kroppen att snart blir det svält igen och då måste den samla allt som kommer in = fet. När kroppen sen märker att det kommer va mat period länge så ställer den om sej..

4 veckor? Vi talar flera ÅR, som alltså LETT FRAM till problemet.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Just nu, för att jag inte hittar nån... Min häst är uppväxt på lösdrift, och har haft honom så större delen av hans 8-åriga liv. Han har stått på stall ca ett år (med 4 månaders bete), såg det som bra träning för framtiden om man nån gång skulle bli tvungen att stalla upp. Men vi saknade lösdriften, ffa jag som tyckte det var skitjobbigt att vara så bunden som man blir i stall. Så det blev tillbakaflytt!
Nu i vintras fick jag ett nytt jobb och flyttade till Gbg, och har inte hittat någon bra lösdrift (stor förvåning, trodde det skulle finnas gott om dem nära större städer..). Fick dock tag i ett kanonstall där vi trivs båda två! Är dock mycket orolig för hur det ska gå på bete utan ligghall i sommar, som skrivits här ovan är det ju då den används som mest. Men jag håller ögonen öppna, vore skönt med lösdrift igen. Svårt dock när man är bortskämd och har höga krav...
Vill ha MAX 2 mil/30 min körning
Stora hagar, natur ej grus (dvs flera hektar)
Ligghall lämplig för antalet hästar, bädd
Fri tillgång till bra foder, ej utslängt på marken
Lera till kotorna är oacceptabelt (ok vid grinden, men inte hela...)
Tillgång till uppbindningsplats som är hyfsat torr, ren o "varm" (dvs en dörr att stänga..)
Gärna möjlighet att stalla upp nån gång då och då
Lägg till önskemål om ridbana och bra ridvägar, voila, känns omöjligt!
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nu i vintras fick jag ett nytt jobb och flyttade till Gbg, och har inte hittat någon bra lösdrift (stor förvåning, trodde det skulle finnas gott om dem nära större städer..).

Max 2 mil/30 min att åka ville du ha, i det jag klippte bort.

Marken är dyr nära större städer. Oftast alldeles för dyr för det ska löna sig köpa flera hektar mark att ha till hagar. Där har du nog svaret tror jag?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det finns inget som säger att hästens behov täcks genom fri tillgång, proteinbrist uppstår till trots att hästen har fri tillgång av foder. Det är bara att gå in på foder och läsa, med det här resonemanget låter det mer som en bekvämlighetsfråga för hästägaren.:crazy:

Det här ser jag i granngården. Hästarna där har fri tillgång på hö, oanalyserat givetvis. Trots att hästarna kan äta hela tiden (i alla fall dagtid) så är ingen av dem varken blank eller välmusklad. Men bekvämt är det ju, hästägarna behöver ju bara tillbringa minimalt med tid i stallet...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag är av den åsikten att hästen ska tas precis lika väl om hand vare sig det är en ridhäst, körhäst, sällskapshäst, unghäst osv. Vanligt sunt förnuft att hästen ska borstas, hovar kratsas ur och kontrollera skador, insektsbett, fästingar osv. DAGLIGEN! Tycker inte det finns någon ursäkt till att inte ta hand om sin häst varje dag.

Och även om det är så att hästen binds upp i ligghallen så behöver du ju likväl gå fram till din häst, sätta på den grimma - leda den till ligghallen och binda upp den. Är inte det hantering tycker du? :confused:

Det är ju helt upp till dig som hästägare hur mkt eller lite du hanterar din häst - oavsett uppstallningsform. Du kan ju ta ut den ur hagen, ledträna på gårdsplan eller gå ut o gå en sväng. Det uppskattar säkert din häst oavsett vad det är för ålder eller ras.

Självklart ska man kolla det men jag borstar inte min häst varje dag, ni får kalla det djurplågeri eller vad ni vill...

Visst det är hantering men den erfarenheten jag har av hästägare är den att det inte finns samma motivering att gå ut i hagen och lägga på den grimma gå till ligghallen och sen stå där och borsta och liknande. Men din erfarnhet är kanske annan.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Vänder mig i första hand till er som har hästen i box, trots att möjlighet till att göra en lösdrift till den finns med frågan som står i rubriken:

Varför har ni inte er häst på lösdrift/i box med ständig anslutning till hagen?

Har inte läst hela tråden men svarar på ursprungsfrågan.

Jag har en lösdrift till mina hästar, men har valt att ha dem på box.
Varför?

De har olika foderkrav, dvs den ena behöver mycket foder och den andra lite. Det går mycket lättare att fodra dem efter deras krav om de står på box.

I en box håller man bättre koll på den enskilda hästen, hur den äter/dricker/bajsar. Vilket är viktigt om man som jag har en häst som är känslig för kolik.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Max 2 mil/30 min att åka ville du ha, i det jag klippte bort.

Marken är dyr nära större städer. Oftast alldeles för dyr för det ska löna sig köpa flera hektar mark att ha till hagar. Där har du nog svaret tror jag?

Kan så vara. Men stallet jag står i nu, ca 10-15 min med bil från centrala gbg (om det inte är rusningstrafik), skulle absolut kunna vara lösdrift istället med sina ca 12 ha, enbart hagmark. Hästarna går året runt i riktigt stora hagar. Sen bor inte jag i centrala gbg heller, så jag är redan en bit på väg ut på landet:)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ang hantering så tycker jag inte den dagliga betyder något öht faktiskt. Har man en bra grund så har man.

Jämför min unghäst som flera perioder haft helvila på 1 månad. Jag har knappt ens tittat på honom i hagen, som har går lös in åtm från. Hans mor är dessutom av typen som blir "vild" så fort hon hamnar på bete, grunden i det beteendet (reservationen mot människor) nedärver hon väldigt starkt till sina avkommor och även min är fortfarande väldigt reserverad mot nya människor.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

I en box håller man bättre koll på den enskilda hästen, hur den äter/dricker/bajsar. Vilket är viktigt om man som jag har en häst som är känslig för kolik.

Vilket jag tycker är viktigt för typ alla hästar egentligen. Åtm de man kräver en prestation utav.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

okej för jag tänker mest på unghästarna, de äldre har ju sin grund som du säger men unghästarna som ej har det. Hu reagerar dem?

Du verkar veta hur det är med unghästar på lösdrift, du kanske har erfarenhet av avvänjning i lösdrift, är det bra eller dåligt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 633
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 217
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 236
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp