Bukefalos 28 år!

Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Jo, de lite nyare V70 är ju trissta eftersom de sänkt vikten, innan hade ju typ alla V70 1500kg på B-kort
Jag tycker helt klart du ska satsa på BE-kortet, det är så värt det! Man blir så "fri", man jag ju i stort sett hänga på vad som på vilken bil som helst det enda man behöver bry sig om är ju vad ekipaget man kör väger just då, man slipper tänka på totalvikterna, sen kan man ju heller aldrig åka dit för Olovlig körning och riskera kortet ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Jag är med på det, barnen får ju sitt secret birthday istället :D

*kl*
Vår lilla terrorist väckte oss vid fyra och ville inte somna om, när klockan var halv sex gav vi upp och sambon började röja i hallen uppe. kompisen kommer idag och vi ska göra det sista i rummet :bump: Och jag gick ner och startade första maskinen tvätt.
A är fortfarande hur pigg som helst men jag kommer nog att vila en stund när han är på dagis.
Först ska jag hämta syskonvagnen vid halv 10 sen blir det soffan..

Här är det ännu en tråkig dag med regn, regn och åter regn.
Plus att jag fick en förvarning av tjejen som hade sin häst hos mig och nu har den hos tjejen som har lånat min häst att hon (fodervärden alltså) ev ska flytta och inte kan ha kvar hästen. Vad ska jag göra då? Har ingen tid att ta hem honom och nu har han inget sällskap heller isof.
Skänka bort honom?
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Vi (jag och gubben) körde upp med egen bil och släp. DÅ skulle man lasta tror det var 50% av maxlasten (tror den ligger på 75% i dag?) vi hade en stor vattentank i som vi fyllde upp, körde till sopstationen och vägde, fick åka och hälla ut typ hälften av vattnet sen hade vi rätt vikt. Dock skulle jag inte rekomendera vatten, det skvalpade fram och tillbaka i körningen. Kanske skulle lasta upp med höbalar? eller spånbalar? Vi hade lite torvbalar som lastsäkring runt tanken.
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Vad kul med lite aktivitet i tråden igen! :laugh: Det har varit så himla dött ett tag. Fast jag har inte så mycket att bidra med i hästtransportdiskussionen. ;) Men jag råkade hitta en gammal bild i somras på den transporten jag hade och sörjde lite att det inte blev som jag hade tänkt. Det var ingen lyxtransport, men den var alldeles ny och fin och fick bara åka 4-5 ggr till hästsjukhuset i Strömsholm innan jag sålde den...
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Svartfot: Finns du kvar här? Det var länge sen du skrev något. När det var Stockholmsträff inplanerad i somras skrev du att det var lätt att parkera på din gata. Vi ska ju på teaterhelg till storstan nästa helg och behöver ha lite tips på vart man kan ställa bilen på ett enkelt och billigt sätt. Vad kostar det att stå utanför dig i ett dygn?
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Tror inte levande last är godkänt iom att du måste lastsäkra och vara beredd att förklara alla vikter och hur lastsäkringen fungerar :)
Det är en av de funktionsbeskrivningar man kan behöva göra efter säkerhetskontrollen och innan själva körningen börjar... Sen har du ett backprov och sist vanlig körning, om nu inget ändrats de senaste åren, jag tog mitt 2007 :)
Jag vet att det gjorts en del ändringar strax efter jag klarade mitt och att det ska ha blivit dyrare sen dess...
mitt kostade ca 6000kr men då var det kurs genom bilskola(3000kr) och sedan 2 uppkörningar(den första med kontrollant under utbildning som kuggade mer än hälften :mad: under de 2 dagar dom var på gotland) med lån av bil och släp från körskolan.
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Vilket hotell ska ni bo på? Om ni bor nära Östermalmsgatan kan jag tipsa om parkering i början utav den gatan, det kostar 12kr i timmen där mellan 8-18.

*kl*

Ni som har tagit BE-kort så billigt, har ni inte kört för körskola någonting då? Jag är så kass på att köra med transport så att det är helt galet. Sambon påstår att han kan lära mig, han har kört hur mycket som helst, men jag ser framför mig katastrofbråk i bilen mellan oss två. :p
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

I min värld var både ditt och AKB:s inlägg roliga :D

I min värld var det ungefär lika kul som att skriva att "Ja, nu vill det till att jag hinner fixa middag innan mannen kommer från jobbet, annars lär man ju få sig en örfil".

Visst kan man urskulda det mesta med att "jamen det var ju ett skämt", men jag tycker ändå man kan stå för det man skriver, och vad det betyder.
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Körskolan jag gick vid kostade som sagt 3000kr och då var det i studiecirkel form, det ingick kursmaterial, 5 teoritillfällen och 2 körtillfällen, läraren kom ut till oss och hade teorin och det praktiska sköttes vid dem, man fick även tillgång till deras datorer med teoriprogram :)
De praktiska tillfällena var ett då man fick testa Backningskörningen/banan och ett när man fick köra på stan detta gjordes då i grupp.
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Vi ska bo på Clarion Sign. Vart vi ställer bilen har inte så jättestor betydelse. Funderade på någon infartsparkering också, men vill man ha bil där på natten? Vet inte alls hur de ligger. Känns tryggare på något vis att parkera i ett bostadsområde. Men jag är snål. Tänker inte betala 260 kr för att stå i parkeringshuset vid hotellet. ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

När jag övningskörde för mitt B-kort så gjorde jag det med sambon (utöver körskolan då) Shit! Det va ingen lätt uppgift för min stackars sambo:D
Han är lugn som en filbunke och kan ta massa skit ifrån mig utan att lacka, medan jag är helt tvärtom och tog alla instruktioner som kritik.
De enda som kunde tygla mig ordentligt under övningsperioden va körskoleläraren och far min :D
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

I min värld var det ungefär lika kul som att skriva att "Ja, nu vill det till att jag hinner fixa middag innan mannen kommer från jobbet, annars lär man ju få sig en örfil".

Visst kan man urskulda det mesta med att "jamen det var ju ett skämt", men jag tycker ändå man kan stå för det man skriver, och vad det betyder.

Fast där gör väl smiliesarna sitt jobb? Det blir ju en viss skillnad mellan:

"Ja, nu vill det till att jag hinner fixa middag innan mannen kommer från jobbet, annars lär man ju få sig en örfil". ;)

och

""Ja, nu vill det till att jag hinner fixa middag innan mannen kommer från jobbet, annars lär man ju få sig en örfil". :(

Sen kan ju vad som uppfattas vara roligt variera från användare till användare. Jag hör nog till dem som kan skämta om det mesta och inte menar allt bokstavligt varken irl eller på Buke.
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

lånar egen knapp

Mycket rassel och rossel inatt men tack och lov ingen krupp. Han vaknade och hostade flera gånger, var på väg att bli lite ledsen vid något tillfälle, men som sagt - ingen krupp. :)
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Det är väl det som är skillnaden på oss då, för mig betyder deras inlägg som vi diskuterar något helt annat än vad det gör för dig. Speciellt som det fanns några sådana här gubbar med i inlägget ;)
Plus att efter två år här inne så "känner" vi varandra och vet vilken typ av stil de olika personerna har när de skriver.
Jag kan vara ganska ironisk, hemma har vi en rå men hjärtlig ton mellan varandra. Skulle du höra våra samtal här hemma så skulle du säkert klassa oss som missbrukande misshandlare eller något.
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Haha, jag och min sambo är precis likadana, kan inte ta kritik, noll tålamod och blir snabbt irriterade = ingen bra kombo. :D Nu överdriver jag lite, men jag tror det är bättre att köra med någon neutral, som inte börjar retas mitt i någon dryg övning...

*kl*
Sitter med illamåendet i halsen och har lite lätt panik. Vill verkligen inte kräkas halva graviditeten igen. Förstår inte hur jag ska få ihop allting med hästarna och S då. :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Usch vad jobbigt att må så illa, jag mådde lite illa i början av vissa lukter och nu kan jag bli åksjuk om jag inte ätit och sambon kör. (A sitter fram så då måste jag sitta bak)
Jag blir aldrig åksjuk annars men nu har det varit nära att jag kräkts ett par gånger. (Här är det på min sida som det behövs skydd för bilen :D)

Hur länge mådde du illa förra gången?
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Jag skulle heller aldrig klara att köra med sambon... Det kan hetta till bara av "kartläsning" trots gps ;)

har du ett ekipage du kan köra lagligt nu är det ju bara att öva för fullt, just körvanan spelar ju ingen roll om det är tungt eller lätt, samt att backträna. Däremot är det viktigt att träna med samma typ av släp man ska köra upp med, tex enkelaxlat/boggie. Jag har alltid kört enkelaxlat då det är vad som funnits hemma och till låns, när jag sen hade mitt E-kort och skulle låna en boggietransport, ja, det var en intressant upplevelse att backa med det innan man kommit på tekniken, jag har fortfarande lättare för enkelaxlade trots att jag ändå föredrar boggie :)
 
Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 :heart

Fast där gör väl smiliesarna sitt jobb? Det blir ju en viss skillnad mellan:

"Ja, nu vill det till att jag hinner fixa middag innan mannen kommer från jobbet, annars lär man ju få sig en örfil". ;)

och

""Ja, nu vill det till att jag hinner fixa middag innan mannen kommer från jobbet, annars lär man ju få sig en örfil". :(

Sen kan ju vad som uppfattas vara roligt variera från användare till användare. Jag hör nog till dem som kan skämta om det mesta och inte menar allt bokstavligt varken irl eller på Buke.

Och jag menar att kommer man med exempelvis rasistiska eller sexistiska skämt så är det inte mer ok för att det är ett skämt. Isåfall kan man ju rättfärdiga precis vad som helst med att "det var ju bara ett skämt".

Detta att kvinnor använder sig av list och manipulerar sina "dumma karlar" till att köpa en massa saker är en av de allra tröttsammaste och ledsammaste fördomar jag vet om kvinnor och män i parrelationer. Det är inte kul i verkligheten, och det är definitivt inte särskilt roligt som skämt heller. Särskilt tråkigt är det om kvinnor ägnar sig åt att förstärka fördomar om sig själva som manipulativa och shoppinggalna.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 726
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 633
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
5 151
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 802
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp