Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är slutkörd efter två nybesök. Väldigt komplexa symptomprofiler och lååånga anamnessamtal är jävligt kul men attans så svårt att få ner i en journal.
 
hoppar in lite här också, trots att jag är överårig... njuter av några sista lediga dagar innan termin3 på arbetsterapeutprogrammet tar vid. Ser ut att bli en väldigt spännande termin med pediatrik, reumatologi och psykiatri på schemat + lite VFU
 
Jag funderar på att studera i framtiden för att säkra min framtid. Jag vill studera något som ger jobb med "bra lön" så jag kan pensionspara osv. Jag hatar studier men känner att det är ett måste. Jag jobbar med minimilön inom hästnäringen nu vilket inte lönar sig i längden.

Min syster ser ner på mig och tycker jag är dum som tänker på framtida ekonomi. "Vill du bli rik eller leva?".

Jag vill leva, men inte på bekostnad av min framtid. Jag vill i framtiden ha hus, pensionspara och ha min häst. Det är viktigt för mig med pension så jag inte tvingas leva på bidrag eller jobba ihjäl mig. Det liv jag vill leva kostar. Och jag offrar hellre hästdelen än går i personlig konkurs.

Sen menar jag inte att jag vill ha ett stooort hus och massa pengar. Men ett "Svenssonliv med häst". Eller utan häst.

Hon sa att mitt enda val är att jobba i affär som mataffärer. Jag har gjort det och ALDRIG mer. Pissvidrigt enligt mig själv. Jag blev ledsen när hon sa att jag får välja mellan trygg framtid och "att leva".

Jag var inne på djursjukskötare vilket hon slog ner inte ingick i min kategori om trygg framtid och hus. (Men vår lärarsyster med låg lön ska köpa hus nu och sparat i 5 år), Arkitekt sa hon inte passade mig och finns inga jobb inom. Hon har nog rätt för jag kan inte studera något "iq" mässigt som Matte b c e, kemi osv. Är pantad inom det.

Min familj tycks tro att jag bara vill jobba med djur och tycker jag ska studera kortare utbildningar för jobb med låg lön. Men jag kan jobba med annat med.

Finns det någon som har tips på utbildningar som leder till jobb?
 
@Twihard fy vilken tråkig familj! :down:

Jag satte mig med Sacos utbildningskatalog när det begav sig, de hade en beskrivning om (alla) akademiska yrken, potentiella arbetsgivare och hur det såg ut på arbetsmarknaden (brist, för många eller balans). Tyckte det var ett bra ställe att börja på! :)

och vaddå iq-mässigt? :mad: Se inte ner på dig själv och dissa inte en rolig utbildning bara för att den innehåller matte och kemi! (skippa däremot typ kvantfysiken om du inte tycker det är jätteroligt :p)

Heja heja!
 
@Twihard fy vilken tråkig familj! :down:

Jag satte mig med Sacos utbildningskatalog när det begav sig, de hade en beskrivning om (alla) akademiska yrken, potentiella arbetsgivare och hur det såg ut på arbetsmarknaden (brist, för många eller balans). Tyckte det var ett bra ställe att börja på! :)

och vaddå iq-mässigt? :mad: Se inte ner på dig själv och dissa inte en rolig utbildning bara för att den innehåller matte och kemi! (skippa däremot typ kvantfysiken om du inte tycker det är jätteroligt :p)

Heja heja!


Tack! Ja :/ hon skulle hjälpa mig hitta jobb som passade och tipsade om djurvård. Jag sa att det är bättre med djursjukskötare som får mer lön. Då blev hon värsta upprörd :( jag klankar inte ner på de som vill leva såpass enkelt. Hon jämförde med vår bror som är undersköterska och hyr lägenhet. Han har det knapert ibland. Så vill inte jag leva även om jag inte tycker han gör fel som väljer att leva så. Hon lever lite så med och tar dagen som den kommer. Jag vill inte ta det så.

Och jag har inga gramtidsdrömmar utom att bli författare men det är svårt att leva bara på det.
 
Tack! Ja :/ hon skulle hjälpa mig hitta jobb som passade och tipsade om djurvård. Jag sa att det är bättre med djursjukskötare som får mer lön. Då blev hon värsta upprörd :( jag klankar inte ner på de som vill leva såpass enkelt. Hon jämförde med vår bror som är undersköterska och hyr lägenhet. Han har det knapert ibland. Så vill inte jag leva även om jag inte tycker han gör fel som väljer att leva så. Hon lever lite så med och tar dagen som den kommer. Jag vill inte ta det så.

Och jag har inga gramtidsdrömmar utom att bli författare men det är svårt att leva bara på det.
Titta på yrkeshögskolorna och vad dom har att erbjuda. Där är det inte lika mycket bok-studier (om det är den delen du inte gillar) och mer praktik.
Du kan även besöka en studie- och yrkesvägledare (eller vad dom kallas nu för tiden), för att bolla idéer och vägar med någon som inte beter sig som din syster.

Och strunta i hennes kommentarer. Det låter som att dom kommer från någon som är bitter över sin egen situation och försöker ta ut det på andra.
 
Titta på yrkeshögskolorna och vad dom har att erbjuda. Där är det inte lika mycket bok-studier (om det är den delen du inte gillar) och mer praktik.
Du kan även besöka en studie- och yrkesvägledare (eller vad dom kallas nu för tiden), för att bolla idéer och vägar med någon som inte beter sig som din syster.

Och strunta i hennes kommentarer. Det låter som att dom kommer från någon som är bitter över sin egen situation och försöker ta ut det på andra.

Tack, ska kolla upp det!
 
@Twihard Det kan vara en djungel att hitta rätt utbildning! Det jag känner att jag kan tipsa om är att strunta i vad andra säger och tycker, vill du ha bra betalt ja men vem är dom att döma? Jag utbildar mig inom ett område som är vitt och brett där arbetsmarknaden är lite sisådär, men för mig spelar det ingen roll. Jag vill jobba med något jag brinner för och mitt enda mål är att tjäna så att jag går runt varje månad, och självfallet gärna kan spara något. Alla har olika mål med sin utbildning och sin framtidsplan, jag vill gärna jobba typ 4 dagar i veckan för att kunna driva runt en gård på sidan om = jag behöver inte ha lika mycket i inkomst för jag kommer förhoppningsvis vara hyfsat självförsörjande med sidoprojekt och odling på gården och då behöver jag inte jobba alla dagar i veckan. Kommer det bli så? Jag har ingen aning, men det är så jag vill leva :)
Tänk bara på att lönen inte är allt, du måste trivas med vad du gör också.
 
@Twihard Det kan vara en djungel att hitta rätt utbildning! Det jag känner att jag kan tipsa om är att strunta i vad andra säger och tycker, vill du ha bra betalt ja men vem är dom att döma? Jag utbildar mig inom ett område som är vitt och brett där arbetsmarknaden är lite sisådär, men för mig spelar det ingen roll. Jag vill jobba med något jag brinner för och mitt enda mål är att tjäna så att jag går runt varje månad, och självfallet gärna kan spara något. Alla har olika mål med sin utbildning och sin framtidsplan, jag vill gärna jobba typ 4 dagar i veckan för att kunna driva runt en gård på sidan om = jag behöver inte ha lika mycket i inkomst för jag kommer förhoppningsvis vara hyfsat självförsörjande med sidoprojekt och odling på gården och då behöver jag inte jobba alla dagar i veckan. Kommer det bli så? Jag har ingen aning, men det är så jag vill leva :)
Tänk bara på att lönen inte är allt, du måste trivas med vad du gör också.

Tack :love:
 
Igår öppnade registreringen till min höstkurs, creative writing II. Gick ettan förra hösten och det var så roligt att få jobba med mitt skrivande. Inte för att jag tror att det blir nåt av mig, har inte ro att sitta och plita ner en hel bok. Men det är jättekul att skriva korta noveller och jag tyckte det var väldigt utvecklande.

Kursen är på distans och på 50%
 
Igår öppnade registreringen till min höstkurs, creative writing II. Gick ettan förra hösten och det var så roligt att få jobba med mitt skrivande. Inte för att jag tror att det blir nåt av mig, har inte ro att sitta och plita ner en hel bok. Men det är jättekul att skriva korta noveller och jag tyckte det var väldigt utvecklande.

Kursen är på distans och på 50%

Åh, det där lät som en kurs för mig! Saknar att skriva för skrivandet skull. Är kursen på engelska eller har de bara snoffsat till namnet på den?
 
Jag börjar fjärde året på veterinärprogrammet på måndag :)

Även om jag försöker att inte låtsas om det eftersom jag har jobbat non-stop under sommaren. Vila gör en bara trött, har jag hört :angel:. Är dock pepp inför terminen ändå, ska läsa klinikförberedande kurs! :D
 
Är det någon som läser Filmprogrammet eller vet något om det? Är det roligt? jättesvårt? Leder lätt till jobb? :)
 
Är det någon som läser Filmprogrammet eller vet något om det? Är det roligt? jättesvårt? Leder lätt till jobb? :)

Ingen aning men min pessimistiska magkänsla säger att det är ett rätt dåligt val om man vill ha jobb. Liksom i alla andra kulturyrken - tyvärr.
 
@Twihard

Spontant är min känsla att din syster (o familj) är rädda för att du ska bli bättre än dem. Att de idag kan se ned på dig som sämre o därför kan må lite bättre. Nu utmanar du makthierarkin..vilket inte gillas o därför ska de försöka få dig att stanna där du är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 851
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 235
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp