Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska läsa två grundkurser i biologi nu i höst så jag kan ta ut min biologiexamen. Jag har ju lärarexamen för biologi och naturkunskap på gymnasienivå, men jag vill vidareutbilda mig inom astrobiologin, så målet är att läsa växtfys och växtmorf som är kvar och skriva ett tvärvetenskapligt arbete inom astrobiologi! Jag har läst endel webbaserade kurser inom astrofysik, som inte gav några högskolepoäng, så samtidigt som dessa kurser ska jag läsa astronomi och astrobiologi på distans för att få poäng på det som jag redan kan. För övrigt så kan jag växtfysen och växtmorfen oxå, så det bör inte vara några problem alls :)
Ojoj! Nu börjar jag ångra mig och vill läsa upp en Master ämnesövergripande (astro)biologi. Nu är det en så pass ny inriktning i studiekurser så ingen vet exakt vad jag ska läsa... Men jag har 8 hp biokemiska reaktioner i cellen på masternivå, så jag tänker mig mikorbiologi 15 hp och evolution 15 hp, bägge avancerad nivå. Vill även läsa biogeokemi 7,5 hp avancerad på geo.su men har inte den behörighet du vill att man ska ha, men jag har mailat dem, men inte fått svar.
Problemet är mitt jobb! Om jag får ledigt för de obligatoriska momenten :nailbiting: Har mailat min chef, men han har inte svarat.
Säger han nej, får det bli en kandidatexamen ist...
 
Aha, har du kollat med kursansvarig om det är något du missat?

Angående sista meningen håller jag verkligen med, jag har känt mig klar med pluggandet länge nu och vill inte behöva hålla på och tänka på det nu samtidigt som jag jobbar :down: Men i mitt fall är det väl bara att vänta tills eventuella semestrar är avklarade och sen tjata hål i huvudet på examinatorn tills allt är godkänt och klart :p

Säg till om du behöver hjälp med det efter semestrarna, det är en del av mitt jobb. :p
 
Fråga, inför hösten som ny student, något speciellt att tänka på? Studentrabatter? Hur fungerar det? :D
Gå med i kåren (/den kår som finns för ditt utbildningsområde)! Kåren är studenternas fackförbund och kan bistå med hjälp och svar med massa frågor och problem. Många, framförallt mindre kårer, har även sociala aktiviteter :)

Vad tråkigt att det blev så jättefel där :( Kommer ihåg ditt inlägg i våras och förstår hur knäckande det måste ha varit. Hoppas att du lyckats samla ihop lite energi nu och kan ta tag i det igen. Dryckeskunskap låter urkul! Ingår provning av dryckerna (i.e. vinet)? :D
Jag är så j*vla arg! Kände mig inte stor när jag gått ifrån kommentarer som: "det här arbetet är så bra, så bara utvecklar du det på master och vips så är du snart professor" (typ), "jag tycker att du fick bra kommentarer här under ventilationen, tyvärr är inte dina medstudenter införstådda i ämnet så då hamnar diskussionen på lite väl basal nivå men du skötte allt snyggt" och "jag ser inga problem med att du lämnar in detta till examinator".
Första kommentaren (av åtta) på grova fel jag måste fixa innan den blir godkänd "hon har inte tillräckligt tydlig problemformulering" :meh: Något jag anser att min handledare borde ha flaggat för HUR länge sedan som helst :wtf:

Japp! Det ingår ^^ Det finns till och med en liten klausul "Kursen innebär kostnader för studenten i form av inköp av dryck.":D
 
Hoppar in i tråden för att ventilera och kanske hoppas på att någon av er kan ge lite råd.

Bakgrund:
Examen i miljöekonomi - företagsekonomi från SLU 2016.
Bott i malmö senaste året och tagit examen i nationalekonomi från Lund i våras.

Antagen till master i nationalekonomi i Lund men behöver hitta mer hållbar ekonomisk situation med hästarna för att kunna flytta tillbaka dit igen (pojkvännen bor i Malmö fortfarande). Letar som en galning för att lösa det men som det ser ut nu tvingas jag sälja min absoluta favorithäst för att kanske (!) få ihop detta.

Sökte master inom miljöekonomi på SLU också (vilket är mitt intresseområde) men fick beskedet nu att jag inte kom in. Trots väldigt höga betyg och mycket akademiska poäng (har ytterligare ca 30-40 p förutom de som använts i båda examen) samt fd SLU student. Mailar och får reda på att de använt lottning?!

Vad gör jag nu? :cry:
(kan utveckla och göra frågan ännu mer komplicerad men stannar här så länge ;))
 
Hoppar in i tråden för att ventilera och kanske hoppas på att någon av er kan ge lite råd.

Bakgrund:
Examen i miljöekonomi - företagsekonomi från SLU 2016.
Bott i malmö senaste året och tagit examen i nationalekonomi från Lund i våras.

Antagen till master i nationalekonomi i Lund men behöver hitta mer hållbar ekonomisk situation med hästarna för att kunna flytta tillbaka dit igen (pojkvännen bor i Malmö fortfarande). Letar som en galning för att lösa det men som det ser ut nu tvingas jag sälja min absoluta favorithäst för att kanske (!) få ihop detta.

Sökte master inom miljöekonomi på SLU också (vilket är mitt intresseområde) men fick beskedet nu att jag inte kom in. Trots väldigt höga betyg och mycket akademiska poäng (har ytterligare ca 30-40 p förutom de som använts i båda examen) samt fd SLU student. Mailar och får reda på att de använt lottning?!

Vad gör jag nu? :cry:
(kan utveckla och göra frågan ännu mer komplicerad men stannar här så länge ;))
Vad bedömer de din antagning till mastern på? Den jag sökte till hösten hade bland annat mitt examensarbete som bedömningsgrund, finns det något liknande på SLU?
 
Inget... Det är det som är problemet. De har slumpmässigt lottat ut platser till de som är behöriga.
Jag har inte stött på frågan tidigare, men jag tror inte att de gjort fel i att lotta platserna om det inte finns annat krav än en kandidatexamen, men det låter som ett uppdrag för utbildningsbevakaren/ordförande på berörd kår :)
 
Jag har inte stött på frågan tidigare, men jag tror inte att de gjort fel i att lotta platserna om det inte finns annat krav än en kandidatexamen, men det låter som ett uppdrag för utbildningsbevakaren/ordförande på berörd kår :)

Jag vet inte vad de får och inte får göra i detta fall men bara antar att det är korrekt gjort (baserat på förutsättningarna som finns). Urvalskriterierna är redan ändrade till nästa år men det hjälper ju inte mig...
Jag är bara otroligt besviken över att ha slitit så många år och så är det slumpen som avgör.
 
Jag vet inte vad de får och inte får göra i detta fall men bara antar att det är korrekt gjort (baserat på förutsättningarna som finns). Urvalskriterierna är redan ändrade till nästa år men det hjälper ju inte mig...
Jag är bara otroligt besviken över att ha slitit så många år och så är det slumpen som avgör.
Men ta uppehåll ett år och sök nästa år när kriterierna är ändrade? :)
 
Öppnade precis mailet med kompletteringar på min uppsats för första gången sedan dagen jag fick det (19 juni). Det känns som ett stort steg då jag bröt ihop ganska rejält över att jag fått komplettering. Känner ingen stress med att få det klart, men jag är ändå glad över att jag fått tillräckligt mycket inspiration att ens tänka tanken på att se över vad det nu var som skulle fixas.:up:
 
Gå med i kåren (/den kår som finns för ditt utbildningsområde)! Kåren är studenternas fackförbund och kan bistå med hjälp och svar med massa frågor och problem. Många, framförallt mindre kårer, har även sociala aktiviteter :)


Jag är så j*vla arg! Kände mig inte stor när jag gått ifrån kommentarer som: "det här arbetet är så bra, så bara utvecklar du det på master och vips så är du snart professor" (typ), "jag tycker att du fick bra kommentarer här under ventilationen, tyvärr är inte dina medstudenter införstådda i ämnet så då hamnar diskussionen på lite väl basal nivå men du skötte allt snyggt" och "jag ser inga problem med att du lämnar in detta till examinator".
Första kommentaren (av åtta) på grova fel jag måste fixa innan den blir godkänd "hon har inte tillräckligt tydlig problemformulering" :meh: Något jag anser att min handledare borde ha flaggat för HUR länge sedan som helst :wtf:

Japp! Det ingår ^^ Det finns till och med en liten klausul "Kursen innebär kostnader för studenten i form av inköp av dryck.":D

Ett svar från en medsyster som suttit i samma sits. Problemformulering och syfte berättade min examinator också för mig behövde förbättras. O samma sak där...handledaren har sett mina text under en vääldigt lååång tid. Men jag har förstått det som så att det ingår i processen, det finns någon form av bakvänd pedagogik i det hela o som man som student ska ta något med sig ifrån. Jag har dock inte klurat ut exakt vad det handlar om.
 
Jag har lämnat in en del av mina gamla böcker till försäljning nu! Håller tummarna för att så många som möjligt av dem blir sålda :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 082
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 139
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 667
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp