Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh jag saknar också mina vanliga kläder... Nog för att jag även i vanliga fall brukar bo i mina mjukisbyxor, men det hade varit trevligt att kunna välja vilka jeans man vill och så. Jag köpte ett par gravidshorts i somras och har fått två par gravidjeans, annars har jag faktiskt inte investerat i nåt mer. Nu börjar även de vanliga långa linnena bli tighta så det är större T-shirts som gäller för det mesta.

Har också funderat på vad man ska klä sig i om man ska iväg... Är bjudna på julbord både 6e och 12e med jobbet, lite fundersam på vad jag ska ta på mig... Har en röd kjol som borde funka, men överdel vette tusan! Själva julen och nyår ska jag strejka och bara vara hemma. ;) Nån annan som har "problem" med att trosorna snurrar sig i linningen? Sjukt störande! :p
 
Åh jag saknar också mina vanliga kläder... Nog för att jag även i vanliga fall brukar bo i mina mjukisbyxor, men det hade varit trevligt att kunna välja vilka jeans man vill och så. Jag köpte ett par gravidshorts i somras och har fått två par gravidjeans, annars har jag faktiskt inte investerat i nåt mer. Nu börjar även de vanliga långa linnena bli tighta så det är större T-shirts som gäller för det mesta.

Har också funderat på vad man ska klä sig i om man ska iväg... Är bjudna på julbord både 6e och 12e med jobbet, lite fundersam på vad jag ska ta på mig... Har en röd kjol som borde funka, men överdel vette tusan! Själva julen och nyår ska jag strejka och bara vara hemma. ;) Nån annan som har "problem" med att trosorna snurrar sig i linningen? Sjukt störande! :p
Inga trosproblem här inte men kör bara på en och samma modell hela tiden, newbody hipsters. De är så lågt skurna så att de håller sig under magen och känns fortfarande kanon. Sambon däremot tycker väl att det är lite tråkigt med såna basic hela tiden :p
 
Alla mina tröjor började bli för små, så fick köpa några gravidtröjor för ett tag sedan, samt jeans och jacka (som snart inte heller går att stänga längre...). När nästan alla linnen/t-shirts jag äger började bli för korta även de köpte jag hem några amningstoppar. De jag köpte passar super att ha även nu under graviditeten och kommer ju komma till användning även efter :up: Hemma är det mjukisbyxor och sambons t-shirts som gäller :D
 
Jag har bara köpt några nya byxor, och vanliga men större bhar.
Blir väl amningsbh+linne inför förlossningen också, men hoppas/tror på att slippa köpa jacka.
 
Ja där sa du nåt, har köpt tre vanliga bhar, växte ur mina rätt omgående. Har skickat efter en amningsbh, hittade inga linnen i min storlek när jag kollade igår men ska kika lite mer framöver. Kan ju va bra att ha hemma ett par stycken iaf. :)

Nu är tillochmed mockning kämpigt... Som tur är så är min ponny otroligt renlig så stalljobbet är knappt märkbart, men i helgen är en av tjejerna på SIHS så jag har mockat åt hennes ett par gånger. Den har boxvila så det blir några gånger/dag, tungt spån och grisig pålle. Daah, mindre kul... Stå och skaka grepen i hundra år. Imorse fick jag "mensvärk" efteråt. Ska mocka igen ikväll och imorrn bitti men sen är hon förhoppningsvis hemma igen. :p
 
Ni som köpt vagn, hur bred är den på bredaste stället? Vår vagn är kanon att gå med ute, men kommer inte in genom alla dörrar inne. Funderar därför på att köpa en till, en mindre, att ha inne nu och senare i stallet. Så vad har ni och hur stora är de?

Får vår till 57 cm, har en tako jumper
 
Jag har bara köpt några nya byxor, och vanliga men större bhar.
Blir väl amningsbh+linne inför förlossningen också, men hoppas/tror på att slippa köpa jacka.

Jag hade tänkt köra utan jacka, men svärmor hade kvar en jacka hon köpte till sin mamma (hon dog tyvärr i somras). Den är aldrig använd, i storlek xxl (tror hon köpte den för 30:- på mellandagsrean förra året).
 
@Cocos
Tack för infon! Det låter smått hopplöst att lyckas timea in, men det ger väl sig som allt annat inbillar jag mig. :grin: Hur lång tid tyckte du det tog innan du började märka av signalerna i såpass god tid att du hann till badrummet?

Det är det inte! Ett lätt sätt att börja är att potta vid varje blöjbyte, bebisar kissar gärna när snippan/snoppen är ute i fria luften. Det kan också fungera att blåsa lite försiktigt på könet (ja det låter märkligt men funkar för många)
Sen kissar inte bebisar i sömnen utan vaknar till lite lätt, kissar och somnar om. När dom sen vaknar för att de sovit klart kommer ofta en rejäl kiss. Är man lite snabb då så fångas den lätt i toaletten :)
Under efter amning/flaskning kissar och bajsar dom gärna. Och senare så kissar och bajsas det gärna i matstolen :D
Jag hade dottern mycket naken då vart man mer benägen att potta ofta och ha koll :laugh:

Det tog några dagar typ.. Dom byter ju gärna signaler med jämna mellanrum anpassat efter utvecklingen.
Dottern grinade alltid till och blev stel då visste jag att hon va kissnödig, ofta kissade hon direkt efter hon spände sig men jag pottade ändå och då tog det kort tid innan hon började hålla sig några sekunder så vi han till toaletten!
Hon tecknade "toalett" när hon va 6 månader men slutade med med det. Nu vid 1 års ålder tecknar hon kiss ibland men framförallt så knackar hon på toadörren om hon är blöjfri eller har kissat en gång i blöjan och är kissnödig igen.

Sen är det också så att om man bär i sjal eller sele så kan det va bra att veta att bebisen väldigt ogärna gör sina behov då. Därför många bebisar blir arga i sjal/sele. Naturlig instinkt att inte kissa på sin mamma eller pappa :love:
Min dotter är nu drygt 1 år och kissar aldrig när jag bär henne. Jag har dock varit väldigt noga med att pitta såfort jag tagit ur henne ur sjal/sele så har väl uppmuntrat det beteendet lite.
Mycket praktiskt för jag har vid några tillfällen glömt att sätta på blöja, gått ut med hunden i 1-2 timmar och kommit hem och då vid pottning upptäckt att ungen bara har byxor på :eek:

Ursäkta sent svar! Har inte fått nån notis härifrån :mad:
 
Senast ändrad:
Jag har världens bästa kompis :love:. Igår kom hon över och skänkte en nästan helt ny barnvagn (brio), en bilbarnstol, en bärsele som går att använda både direkt och senare på ryggen, ett babynest och en himla massa kläder. Dessutom ska hennes sambo köra hit ett skötbord nästa vecka. Det är inte klokt vilken tur jag har!

Annars går det långsamt framåt, är i v 28 nu. Har också en karatekid i magen, det är mycket rörelse. Jag tycker det är spännande, men tycker nog att det är mer läskigt än mysigt faktiskt. Min mage är åt det större hållet och jag har gått upp mycket, 15 kg sist jag vägde mig. Blir inte förvånad om det slutar med en 30 kg eller så. Men enligt BM så är det inte farligt, hon menar att jag inte kan påverka det så mycket ändå. "Det blir som det blir" helt enkelt. Sedan läste jag att det är först om man går upp typ 40 kg eller mer som det blir farligt. Det kunde de kanske sagt innan? Så hade jag sluppit den oron liksom...

Har börjat läsa på ännu mer och det var en stor lättnad när jag insåg att det inte var alla som var helt förälskade i sitt barn i magen, utan att vissa behöver några månader på sig efter att barnet är fött innan de knutit an ordentligt. Så nu slipper jag känna mig som en känslokall psykopat. För visst ska det bli spännande och roligt och så, men jag skulle inte vilja säga att jag älskar livet i min mage. Jag vet ju inte ens vem det är än.
 
Jag vet inte heller om jag har så mycket känslor för barnet i sig faktiskt. Har nog inte tänkt så mycket på det sättet :o jag längtar som en tok och ser fram emot att träffa hen, men det är tillräckligt svårt att förstå att det faktiskt är någon levande där inne (trots rörelser).
 
@Milosari

Hade typ inte heller några känslor innan. Kände mest att "ja vi ska bli föräldrar, kul!". Nu är det verkligen helt annorlunda. Sjukt mysigt, världens (;) ) finaste bebis också. Har dock inte blivit gråtmild eller hormonig av mig vilket de andra mammorna här på BB sa sig vara. Men det är jag aldrig i vanliga fall heller så det är nog inte så konstigt. Jag var faktiskt lite rädd att inte knyta an alls men när sambo + bebis kom ner till uppvaket efter några timmar så kändes det helrätt :)
 
Jag tillhör också skaran som har tillräckligt svårt att förstå att det faktiskt är en bebis därinne i magen. Det är jättespännande och jag längtar och ser jättemycket fram emot att få träffa honom, men vet inte om jag har sådär himlastormande känslor än direkt.

Kl
De ringde från barnmorskemottagningen innan, och undrade om jag var på väg. Jag såg ut såhär: :confused: Tydligen var det föräldrakurs eller föräldragrupp idag, men som jag inte fått information om. Frågade efter det sist jag var hos bm, och hon skulle då meddela den som höll i det att jag var intresserad. Sen har jag inte hört något, inte fått någon återkoppling alls. Men tydligen var det idag och de hade anmält mig till det, men jag har inte fått infon :( Och nu visste de inte när det skulle bli nästa gång. Så dåligt tycker jag :mad::down:
 
TIPS! Gå inte ensam på Gekås Ullared i vecka 39, satan i gatan vilka förvärkar det kan bli.
Det var strongt av dig att ge dig iväg på ett sånt äventyr ensam! Hörde av kompisar som var där i förra veckan att det var grymt mycket folk också:crazy:

Har förvärkarna lugnat ner sig?
 
Det var strongt av dig att ge dig iväg på ett sånt äventyr ensam! Hörde av kompisar som var där i förra veckan att det var grymt mycket folk också:crazy:

Har förvärkarna lugnat ner sig?

Dom har lugnat sig, idag var det inte så farligt med folk. Mycket men inte överdrivet. Har bara 2-3mil dit och kände att jag hellre har julklapparna klara innan BF än att göra det efter :p
Var bara där i kanske 2h totalt.
Men jag trodde då verkligen inte att sammandragningarna skulle bli så pass :o
 
@Positron Äsch då, denna var i 38/M, kanske inte funkar då :down:

Kroppen är inte glad sedan den fick vara delaktig i hästflytt med allt vad det innebär. Hade läskigt mycket mensvärk igårkväll i säkert två timmar. Var tvungen att gå ett varv på ica och fy fanken alltså. Idag kommer det och går, just nu är det definitivt citodonläge om det varit vanlig mensvärk :wtf: Och spyr gör jag. Host, host sedan kräkreflexer som är omöjliga att hindra och ut kommer slem och annat mysigt.
 
De ringde från barnmorskemottagningen innan, och undrade om jag var på väg. Jag såg ut såhär: :confused: Tydligen var det föräldrakurs eller föräldragrupp idag, men som jag inte fått information om. Frågade efter det sist jag var hos bm, och hon skulle då meddela den som höll i det att jag var intresserad. Sen har jag inte hört något, inte fått någon återkoppling alls. Men tydligen var det idag och de hade anmält mig till det, men jag har inte fått infon :( Och nu visste de inte när det skulle bli nästa gång. Så dåligt tycker jag :mad::down:

Var det ni som bara blev erbjudna ett tillfälle? Riktig skräp isåfall, hade absolut legat på bm om en ny "chans". Fler tillfällen måste ju dyka upp, jag tyckte inte det var så kul att gå så sent i graviditeten som vi gjorde. Hade ju lika gärna kunnat missa sista tillfället.
 
Var det ni som bara blev erbjudna ett tillfälle? Riktig skräp isåfall, hade absolut legat på bm om en ny "chans". Fler tillfällen måste ju dyka upp, jag tyckte inte det var så kul att gå så sent i graviditeten som vi gjorde. Hade ju lika gärna kunnat missa sista tillfället.

Jag fick fråga om föräldrakurs/föräldragrupp senast jag var där, för hon har inte nämnt något om det. Då skulle hon meddela att jag var intresserad att gå, men har som sagt inte hört något sen... Så har inte direkt blivit erbjuden något tillfälle alls och nu får vi väl se om det blir något i och med att det är jul snart osv :( Är ju i v31 nu, i januari känns det sent att gå när det bara är några veckor innan förlossningen... Så det känns riktigt surt, hade gärna gått på något sånt. Dels för informationen och dels för att träffa andra som också ska ha bebis snart.
Mvc där jag går har varit virrigt från start, har inte gett något superbra intryck :meh:
 
Jag gjorde sista föräldragruppen förra veckan (vecka 38). Första i vecka 34. Så jag gick min väldigt sent enligt BM. Men det fanns ingen annan för mig/oss
 
Vad himla bra min mvc verkar vara. :o Alltid ordning och reda, jättebra organiserad grupp med mycket bra info. Alla är alltid jättetrevliga. Ni verkar ha haft himla otur på det planet många av er!


Kl
Varning för gnäll.

Igår var vi och storhandlade. Min nästan döda (dvs förkylda :meh:) sambo suckade och stånkade och sa i bilen att han ville inte stanna mer än nödvändigt. Nähä!? För det vill ju jag? Och jag fattar ju inte alls att han tycker att det är jobbigt när han mår klent? Men det ska alltid håsas upp så hemskt. Plötsligt kan han inte fråga hur jag mår, eller om jag kanske också vill ha te när han ändå gör. Han tappar liksom allt vad empati och omtänksamhet är så fort han har lite ont i halsen. :meh: Känner mig jättegnällig på honom nu men jag blir så less på det... I vanliga fall kan jag ta det. Men när vi båda två är lika sega blir jag galet frustrerad när han inte kan göra nånting alls what so ever bara för att han har lite ont i halsen. :banghead:

Så inne på Maxi blev jag extra sur när han bara gick som en loj svans, totalt ointresserad av vad vi skulle handla. Så jag gick bara före och slängde ner allt i vagnen, betalade och gick ut. Sa nog inte mer än tio ord där inne. På kvällen och inatt har jag sotat för det med fogar som skrikit åt mig. Imorse var det lite bättre... Suck. Och nej, han har fortfarande inte frågat nånting om hur jag mår, även fast jag masar mig omkring i snigelfart för att jag inte kan göra annat. Inte ens när jag frågar hur det känns för honom så kan han replikera med en fråga tillbaka... Som sagt, gnäll gnäll gnäll. Ego ego ego. Men jag känner mig faktiskt himla ensam när han plötsligt är helt ointresserad och inte verkar bry sig alls...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 931
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok 1 oktober 2021, skrev jag på att jag mottagit uppsägning med 12 månaders betald uppsägningstid HEMMA, då arbetsgivaren "inte hade...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: IngelaH
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
509
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp