Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tänkte köpa den imorgon, men sätter nog inte ihop den direkt. Vi har ganska gott om tid sen :D
Drygt två månader kvar nu. Känns både långt kvar och som att vi snart är där…
Nästa vecka ska vi på förlossningsföreläsning på sjukhuset. :)
Var ska du föda?
 
Jag var på mitt sista TUL idag, skulle egentligen ha ett på fredag med, men allt såg så bra ut och har sett toppen ut hela tiden. Så läkaren avbokade det.
Om inget hänt den 14/12 (40+2) är igångsättning planerad, läkaren hoppas att det kommer igång av sig själv innan då jag enligt honom har ett kanonläge. Främst för att ha diabetes, beräknad födelsevikt är 3500g (med viss felmarginal).

Allt är inhandlat och det känns väldigt bra, fick spjälsäng av svärmor häromveckan. Vid jul har vi bestämt att vi kör julklappsspel, svärmors kommentar var att "ja det finns ju bara en som faktiskt behöver julklappar och i mina drömmar har hon skrivit en lång önskelista".
Så jag antar att saknar vi något så får vi det vid jul.

Vi kommer vara hos svärmor vid jul, även mina föräldrar kommer troligtvis över (annars får de inte träffa bebis fören 7/1 då vi ska dit). Jag antar att det kommer bli en kort jul för mig och jag kommer endast göra det jag orkar. Blir det igångsättning så är det ju endast 10 dagar efter och det känns tight. Men jag sitter hellre i soffan där än ensam i soffan hemma. Då jag tycker att julen är otroligt mysig.

Just nu sitter jag och letar efter en vettig amnings bh, vet att det är svårt med storlek innan. Men känner att jag vill ha något att börja med och i så fall köpa ny efter. Det är ju ändå black friday idag :p Hur mycket växer brösten när mjölken väl rinner till? @Balahé
 
Jag var på mitt sista TUL idag, skulle egentligen ha ett på fredag med, men allt såg så bra ut och har sett toppen ut hela tiden. Så läkaren avbokade det.
Om inget hänt den 14/12 (40+2) är igångsättning planerad, läkaren hoppas att det kommer igång av sig själv innan då jag enligt honom har ett kanonläge. Främst för att ha diabetes, beräknad födelsevikt är 3500g (med viss felmarginal).

Allt är inhandlat och det känns väldigt bra, fick spjälsäng av svärmor häromveckan. Vid jul har vi bestämt att vi kör julklappsspel, svärmors kommentar var att "ja det finns ju bara en som faktiskt behöver julklappar och i mina drömmar har hon skrivit en lång önskelista".
Så jag antar att saknar vi något så får vi det vid jul.

Vi kommer vara hos svärmor vid jul, även mina föräldrar kommer troligtvis över (annars får de inte träffa bebis fören 7/1 då vi ska dit). Jag antar att det kommer bli en kort jul för mig och jag kommer endast göra det jag orkar. Blir det igångsättning så är det ju endast 10 dagar efter och det känns tight. Men jag sitter hellre i soffan där än ensam i soffan hemma. Då jag tycker att julen är otroligt mysig.

Just nu sitter jag och letar efter en vettig amnings bh, vet att det är svårt med storlek innan. Men känner att jag vill ha något att börja med och i så fall köpa ny efter. Det är ju ändå black friday idag :p Hur mycket växer brösten när mjölken väl rinner till? @Balahé
Oj, jadu. Mina växte väl sisådär 2,5 kupstorlekar på ett par timmar. Inte skönt alls. Inte 17 trodde jag att brösten börjar ända bak i armhålan heller. Nu när det är bra igång och hyfsat i balans har jag ca 1 kupstorlek större än innan grav. Rekommenderar en modell utan bygel, märkena man får av dem är inte fina.
 
Ni som skall till Ikea, jag rekommenderar verkligen de små vita tvättlapparna som finns på barnavdelningen. Kanon när man matar för att fånga upp en del som annars hamnat på kläder och möbler.
 
Det där med amningsbh fick vi tips på föräldragruppen att köpa en eller två av en billigare variant i två storlekar större än man har innan förlossningen så att det dels har plats att växa och man dels kan få in inlägg. De sa även att man ska undvika bygel eftersom det trycker på mjölkgångarna. Sen när man vet vilken storlek man behöver kan man hellre lägga pengar på nåt dyrare om man vill det. :) Tyckte det var smart! Men det innebär att jag kommer få köpa två stycken med E-kupa! :eek: Det trodde jag då aldrig nånsin skulle inträffa. :laugh: Jag som har A i vanliga fall. :D
 
Oj, jadu. Mina växte väl sisådär 2,5 kupstorlekar på ett par timmar. Inte skönt alls. Inte 17 trodde jag att brösten börjar ända bak i armhålan heller. Nu när det är bra igång och hyfsat i balans har jag ca 1 kupstorlek större än innan grav. Rekommenderar en modell utan bygel, märkena man får av dem är inte fina.

Måste bara instämma. Sen lillen kom i onsdags har brösten skenat i storlek. Det lär lägga sig snart, men jag är glad att jag inte köpt på mig något dyrt innan. De säger det här också att undvika bygel, och ja, nu när man känner hur långt bakåt ryggen det händer saker så är det ett klokt råd. Hade dött i en bygel-bh helt ärligt.
 
Innan graviditeten hade jag stl 75B, ibland C beroende på bhmodell.
Nu väntade jag med att köpa amningsbh tills efter förlossningen och har idag stl 80D. Skulle kunna ha en 80E men tog D då brösten brukar lugna sig lite efter några veckor. Jag kör utan bygel och rekommenderar det. Tänk på att du kanske kommer sova med bhn på så dom ska vara så sköna som möjligt.

Angående amningslinnen så har jag ännu inte haft möjlighet att prova ut några. Min gubbe får följa med och passa barnen i affären annars löper dom amok :p
Men jag skulle rekommendera att ha en 3-4 st. Perfekt att sova i och när man är iväg. Hemma kan man krångla och ta av sig kläder för att kunna amma men på stan är det skönt att få behålla det på sig och bara knäppa upp en knapp. Själv kör jag med linnen som är lätta att dra ner under brösten just nu men ska skaffa amningslinnen så fort jag tar mig till en affär.
 
Ni som skall till Ikea, jag rekommenderar verkligen de små vita tvättlapparna som finns på barnavdelningen. Kanon när man matar för att fånga upp en del som annars hamnat på kläder och möbler.

Du menar dom där i 10-pack för 30 kr? Vita med olika färger på upphängningsöglan?

Dom är iaf superbra att ha!
Använder vid varje matning och sätter under bröstet. Jag har en slabbfia så mjölken hamnar lite varstans. Dom fångar upp det mesta.
 
Ni som skall till Ikea, jag rekommenderar verkligen de små vita tvättlapparna som finns på barnavdelningen. Kanon när man matar för att fånga upp en del som annars hamnat på kläder och möbler.
Håller med, jag gör som @Matmissbrukaren och använder dem vid amning, super! Tipsar också om en rörelsestyrd självhäftande lampa, tror den heter Molgan. Perfekt att ha vid skötbordet, den lyser lagom mycket för blöjbyten men inte för starkt. Dessutom skönt att slippa hitta lampknapp mitt i natten.
 
Äntligen, äntligen är vår lösdrift så gott som färdig och redo att tas i bruk! Nu har jag gjort mitt sista stallpass och behöver bara gå ner med vattenslangen och vrida på en gång om dagen :up: Hade hoppats att all aktivitet idag såsom höbalsrullning, staketrivning och hästpromenader skulle sätta igång något men nä. Exakt en vecka till BF idag, om jag äter riktigt mycket middag kanske det blir för trångt där inne? Känner att gå över tiden vore himla drygt..

Ansökte om föräldraledighet igår då min gravpeng-period är över. Men när jag fyllde i almanackan skulle man bocka i anledning för ledighet, typ graviditet/vård av barn. Jag fyllde i graviditet till beräknat BF, hur gör man annars? Det ska ju gå att ta ut såhär sista tiden innan men jag vet ju inte när jag föder och går jag över 2 veckor är det ju för sent att ansöka om jag ska få ersättning i december.
 
Så spännande nu när det börjar närma sig för flera av er!:bump:

Kan inte någon puffa fram den senaste listan? Jag sitter med mobilen och får inte till det...
 
Äntligen, äntligen är vår lösdrift så gott som färdig och redo att tas i bruk! Nu har jag gjort mitt sista stallpass och behöver bara gå ner med vattenslangen och vrida på en gång om dagen :up: Hade hoppats att all aktivitet idag såsom höbalsrullning, staketrivning och hästpromenader skulle sätta igång något men nä. Exakt en vecka till BF idag, om jag äter riktigt mycket middag kanske det blir för trångt där inne? Känner att gå över tiden vore himla drygt..

Ansökte om föräldraledighet igår då min gravpeng-period är över. Men när jag fyllde i almanackan skulle man bocka i anledning för ledighet, typ graviditet/vård av barn. Jag fyllde i graviditet till beräknat BF, hur gör man annars? Det ska ju gå att ta ut såhär sista tiden innan men jag vet ju inte när jag föder och går jag över 2 veckor är det ju för sent att ansöka om jag ska få ersättning i december.
Jag tyckte också att det där var märkligt så jag hörde av mig till försäkringskassan. Man fyller i graviditet fram till BF och sen ta hand om barn, oavsett när bebis tittar ut :up:
 
Tror det här är sista?

December
1/12 - Eina, 1:a barnet, 29, Borås
5/12 - Bluefish, 1:a barnet, Pojke, 22 år, Sundsvall
5/12 - Balahé, 1:a barnet, Skåne - 9/11 Flicka
11/12 - YaHilweh, 1:a barnet, 27 år, Göteborg/Veddige, Flicka
22/12 - Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
3/1 - Maja_Kandi, 1:a barnet, 25 år, Östersund
4/1 - Riru, 1:a barnet
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
24/1 - Positron, 1:a barnet, 26 år, Halmstad
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
1/2 - Mois, 2:a barnet (2:a flickan), 31 år, Skåne
4/2 - Evenstar, 1:a barnet, 28 år, Stockholm, pojke
5/2 - Jenka, första barnet,28 år, Stockholm
7/2 - Mois, 2:a barnet, flicka, 31 år, Skåne
14/2 - Janey, 1:a barnet (Pojke), 26 år London
26/2 - Milosari, 1:a barnet 34 år
26/2 - Hjartagna, 2a barnet, 37 år Lindome, troligen flicka
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 391
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Dagbok 1 oktober 2021, skrev jag på att jag mottagit uppsägning med 12 månaders betald uppsägningstid HEMMA, då arbetsgivaren "inte hade...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: IngelaH
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
532
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp