Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

M

Miss Princess

Hej!
Jag har letat på kommunals hemsida efter minsta lönen för en utbildad hästkötare men jag hittar det ingenstans. Så jag undrar om det är någon här som kan hänvisa till vart det finns sådan information?
Är det via kommunal men kan få det skrifitligt eller finns det att skriva ut nånstans?
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Det smidigaste är väll att ringa kommunal och fråga? De borde ju kunna ge dig upplysningar vad som gäller inom olika hästyrken.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Det går inte att hitta på hemsidan och om du ringer vet jag inte om de svarar om du inte är medlem...

Nu har jag inte papperen här men jag tror att minimilönen är 15'500-16'000 någonstans...

5 års yrkeserfarenhet är ca 19'000

Sen finns det ju OB och annat som i alla andra branscher även om det är svårt att få dem följda...
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Nej det är inte säkert dom gör. ibland är folk nitiska vad det gäller medlemsskap. Har själv ringt en del fack och inte fått svar. Egentligen finns ingen anledning att inte tala om, men en del är som dom är. Beror väl helt på vem man får prata med.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Så här var lönerna 2007. I alla fall så du får något sånär hum. Det är ju lite högre nu.

Stallpersonal som fyllt 16 år 10 835
17 år 11 980

18 år eller fyllt 17 år med 1 års yrkesvana 15 105

Stallpersonal 2 års yrkesvana 16525

3 års yrkesvana 17070

5års yrkesvana 17545

Tillägg för arbete på obekväm arbestid 31 kr - ridskola
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Självklart svarar dom på sånna frågor!!??

Ha!
Jag är den sista som skulle gå med i facket.
Kanske är det därför jag ALDRIG fått nåt svar på var avtalen ligger?

Inte ens som arbetsgivare är det lätt att få ett besked på hur lönerna bör ligga.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Lite nyfiken, var hittade du dessa siffror? Har ett jobb på g och därför vill man gärna ha koll på vad man har rätt till för lön :) Antar att siffrorna är för heltid då eller?
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

tråkigt att se dessa siffror, kass lön för hårt jobb. man tjänar bättre inom vården!
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

tråkigt att se dessa siffror, kass lön för hårt jobb. man tjänar bättre inom vården!

Ännu tråkigare är väl att många hästskötare inte ens får (kräver) avtalsenlig lön?
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Hej!

Och när man kräver det får man det ändå inte. Ja, inte jag iaf, så jag sa upp mej med kort uppsägningstid- "kan" dom inte höja lönen, behöver inte jag vara kvar- vi hade ju inget avtal:-).

/ Lavinia, som inte tar skit från pundiga tanter.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Hej!

Och när man kräver det får man det ändå inte. Ja, inte jag iaf, så jag sa upp mej med kort uppsägningstid- "kan" dom inte höja lönen, behöver inte jag vara kvar- vi hade ju inget avtal:-).

/ Lavinia, som inte tar skit från pundiga tanter.

Helt rätt! Hade fler (alla) gjort som du så hade vi inte haft problem med att hästfolk tror att de kan ha hästskötare för slavlöner svart.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Dom siffrorna fick jag av Kommunal när jag var medlem.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Ja, visst är dom trista ? sambon jobbar som vaktmästare, ingen som helst utbildning utan hamnade där av en slump och lite tur. Ingångslönen var 19800:-, nu efter snart 2 år är den 21100:-, och snart inom kort är det löneförhöjningar igen. Och dom gör nästan ingenting där ( enligt honom). Det är inte direkt tal om fysiska arbetsprestationer. Fast det är ju statligt och där har dom råd med det mesta.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

problemet med att folk har svarta löner med slaveriarbete för minimal peng är att det inte rullar in några pengar. Hästar äter pengar och spottar inte ut så mycket efteråt. För att kunna betala en bra lön så måste företaget ha en bra inkomst, vilket väldigt få kan ha inom hästindustrin.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Jag blir mycket förvånad när jag läser att du inte får besked från kommunal om miniminivåer på lönesättningen. Pratar du med rätt avdelning inom förbundet? Är du tydlig med vad det är du vill veta? Alla inom Kommunal kan inte svara på alla frågor. ;) Jag har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med dem och de har varit oerhört tillmötesgående och jag är inte medlem. Det ligger i allas intresse, inte bara i Kommunals, att vi får upp lönerna inom branschen och att tjejer - för det är oftast tjejer - slutar arbeta för ingenting, utan försäkringar och pensionspoäng!! Kommunal har dessutom sedan ett par år tillbaka en kampanj gentemot svart arbetskraft inom hästnäringen. Prova igen! Får du inget besked får du gärna höra av dig till mig.

//
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

problemet med att folk har svarta löner med slaveriarbete för minimal peng är att det inte rullar in några pengar. Hästar äter pengar och spottar inte ut så mycket efteråt. För att kunna betala en bra lön så måste företaget ha en bra inkomst, vilket väldigt få kan ha inom hästindustrin.

Det är inget problem egentligen, det logiska borde vara: inga pengar = inga anställda, mkt enkel ekvation. Jag tror snarare att det handlar om att de vet att det alltid kommer finnas små naiva småtjejer som går med på sånt för att få hålla på med hästar... tråkigt!
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Helt rätt gjort.

Klarar man inte att betala vitt så kanske man ska inse att man inte ska hålla på och utnyttja andra.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Det är inte alltid fack vill uppge en massa uppgifter till folk som inte är medlemmar. Jag har själv försökt få uppgifter om löner mm från fack jag ej är medlem i..men inte fått det.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 730
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag söker en häst jag hade hand om en tid för några år sedan. Har undrat vart den tog vägen, då ägaren inte velat uppge det. Han...
Svar
16
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 012
Senast: Niyama
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 498
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp