Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

problemet med att folk har svarta löner med slaveriarbete för minimal peng är att det inte rullar in några pengar. Hästar äter pengar och spottar inte ut så mycket efteråt. För att kunna betala en bra lön så måste företaget ha en bra inkomst, vilket väldigt få kan ha inom hästindustrin.

Då ska man inte ha anställda heller.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

det håller jag fullständigt med om! Men så ser ju verkligheten ut, stora anläggningar med många hästar och en gratisarbetande praktikant boende i en barack...
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

kl

Vad räknas som yrkesvana då egentligen?

Jag har ju t.ex. hållt på med hästar sedan jag var sju år gammal (först bara ridskola och sen även medryttare/hästskötare på privathästar), gått på naturbruk/hästhllning på gymnasiet och sen varit praktikant på både ridskola och tävlingsstall. Efter det bara medryttare. Tiden jag var var praktikant vvar väl sammanlagt ca 8 månader tror jag innan jag gav upp pga för lite pengar till för mkt jobb.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Mmm.. Det enda som eg räknas är år arbetandes med hästar. Själv har jag hållt på "seriöst" med hästar i över 10 år, haft egna hästar i kollektivstall, medryttarhästar mm mm. Men min kompis hade ändå mer "erfarenhet" för hon hade jobbat på ridskola i 1 år mer än jag... (aldrig haft egen häst, hade inget egentligt hästintresse, bara ridning, och fick då högre lön än jag).

/ Lavinia
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

De e skumt, man har ju världens kunskap (nåja ganska hyfsad iaf) egentligen men ingen egentlig erfarenhet då eftersom jag inte jobbar för skitlön. Tycker iaf att åren på gymnasiet och hästskötardiplomet skulle ha nån betydelse.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Eller hur..

2 års häststudier har jag (påbyggnads) med massor av ridning, praktik och teori. Jag vet att jag kan massor, är intresserad och läser nyheter och sånt inom hästskötsel, jag har hästskötardiplom och ridledarexamen, men det är inte värt ett skit.. Och alla mina år som hästägare- med en häst som konstant skadade sej- vilka erfarenheter man har!! Och det spelar ingen roll, för lönen är skit iaf..

/ Lavinia, som gett upp hästskötaryrket och letar efter något "seriöst"
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

det håller jag fullständigt med om! Men så ser ju verkligheten ut, stora anläggningar med många hästar och en gratisarbetande praktikant boende i en barack...

Men vem styr över verkligheten? Det gör vi alla som utgör den!!!!! Det låter så himla passivt att uttrycka sig på ditt sätt, tycker jag.

Låt oss ta tag i det istället!

Finns det anläggningar som fuskar med löner och/eller intäkter (svart) är det bara att anmäla. Praktikproblemet är något svårare att lösa - men man borde kunna ställa krav på skolorna att ställa krav på formerna.

Kan man inte betala sina anställda på ett lagligt sätt och på acceptabla arbetsvillkor för det arbete de utför, kan man helt enkelt inte ha anställda.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

tyvärr så känner jag mig ganska passiv i själva frågan. Jag som privatperson kan inte göra så mycket för dessa praktikanter och svartjobbare mer än att inte gynna dessa företag. Svartarbetare kan jag självklart anmäla men praktikanter är det svårare med.

Tyvärr så finns det ju gott om större stallar som erbjuder unga flickor bostad och fickpeng mot massa slit. Det tråkiga är ju att många stället upp på detta för att få arbeta med hästar. Det räcker ju att man går in på radannonserna här på buke för att finna dessa hästskötar jobb med mat och logi som betalning.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

tyvärr så känner jag mig ganska passiv i själva frågan. Jag som privatperson kan inte göra så mycket för dessa praktikanter och svartjobbare mer än att inte gynna dessa företag. Svartarbetare kan jag självklart anmäla men praktikanter är det svårare med.

Tyvärr så finns det ju gott om större stallar som erbjuder unga flickor bostad och fickpeng mot massa slit. Det tråkiga är ju att många stället upp på detta för att få arbeta med hästar. Det räcker ju att man går in på radannonserna här på buke för att finna dessa hästskötar jobb med mat och logi som betalning.

Man skulle hoppas att Skatteverket kunde göra lite uppsökande verksamhet där. Jag tror att dessa riktigt pissiga sk jobb ofta baserar sig på att den som låtsas vara arbetsgivare inte driver ett riktigt företag, med riktiga intäkter, utan mest bara vill ha hjälp med hästarna i ett hobbyliknande företag med alldeles för lite intäkter. Och då tror jag att det ofta inte heller redovisas så klart och tydligt....

Är man lite mer seriös vet man att man får vad man betalar för, dessutom vill man ha anställda som mår bra.

Huvudfrågan: Jag anser att det är så enkelt - har man inte råd att betala lön, så kan man inte ha anställda. Jag kan tycka att det borde vara ganska begränsade möjligheter att ta emot praktikanter om man inte har ett seriöst lönsamt företag också. Det är liksom ingen representativ arbetsplats för praktikanten att "praktisera" i en verksamhet utan intäkter och riktig verksamhet.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Hej!

Ville bara säja att jag håller med.

Man skulle ju önska att ridsugna människor tog reda på mer fakta om de anställdas arbetsförhållanden innan de började rida på ridskola tex. Jag vet att det finns seriösa ridskolor i närheten av den jag jobbade på, som förvisso hade praktikanter- men också hade personal så de klarade sej utan praktikant. Där jag jobbade gick personalen på knäna för vi var så underbannade och "enda" sättet att lösa det var med "slavpraktikanter".

Det hade inte suttit fel om Skatteverket tog tag i problemet, iaf där jag jobbade var ju ett "riktigt" företag..

/ Lavinia.. ska man kanske tipsa dom??
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Idag fick jag hästskötarjobb, med avtalsenlig lön! :D De ni ;)
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Beror på hur dom bestämmer sig för att räkna med min yrkeserfarenhet.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

oki. Skriva gärna här sen när du vet. Är lite intressant och veta tycker jag.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Summercloud skrev:
Det är inget problem egentligen, det logiska borde vara: inga pengar = inga anställda, mkt enkel ekvation. Jag tror snarare att det handlar om att de vet att det alltid kommer finnas små naiva småtjejer som går med på sånt för att få hålla på med hästar... tråkigt!

Klarar man inte att betala vitt så kanske man ska inse att man inte ska hålla på och utnyttja andra.

*kl*

Det stora problemet är väl att det inte kommer IN några pengar till hästföretagarna.

Det är ju bara att läsa trådarna om höförsäljare, ridhuspriser eller de oändliga stallplatstrådarna så ser man vad "hästfolk" är villiga att betala. Om inte de som använder foder, stallplatser, ridskolor, beridare osv är beredd att betala för sig så är det ju en omöjlighet för företagarna att betala ut stora löner till anställda.

För mig är det självklart att priserna måste upp om det ska bli nån ordning på branschen. Någon måste ju betala för allting och det bör rimligen vara den som använder varorna och tjänsterna.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

oki. Skriva gärna här sen när du vet. Är lite intressant och veta tycker jag.

Vi talade om lönen idag, den ligger på 18200 för heltid (två års yrkeserfarenhet). Men nu kommer jag bara jobba 4 dagar i veckan, så det blir inte riktigt heltid.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Jag undrar om det är någon som arbetar som hästskötare och har tillgång till fackets kollektivavtal. Efterssom jag inte är medlem in facket och inte kommer bli medlem heller så undrar jag om nån vänlig själv kan maila ett avtal för en heltidsarbetande hästskötare.

:bump:
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Men jag undrar fortfarande hur framförallt danska stall kan betala mycket mer i lön än svenska stall. Eller ja, många stall i olika länder kan betala mycket mer. Här är väl någon medellön runt 16000 men väldigt få har den. Människor arbetar för 4000 kr i mån här medan i Danmark kan man få liknande arbete och ha en månadslön på 23-24 000 kr.
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Det där med Danmark beror på flera saker
Här är ett par
a) Danmark har inte lika höga sociala avgifter som vi. En större del av detta betalas via skattsedeln
b) Danmark har ingen anställningstrygghet - du kan få sparken när som helst
c) Den danska valutan är mycket stark
d) Ridsport i Danmark är i stor utsträckning en statussport. Det finns många väldigt rika människor som glatt betalar för sig. Kolla deras anläggningar och se!
 
Sv: Vr kan man hitta avtal för timlön på hästskötare?

Det är inte alltid fack vill uppge en massa uppgifter till folk som inte är medlemmar. Jag har själv försökt få uppgifter om löner mm från fack jag ej är medlem i..men inte fått det.

Jag har varit med om att de tjurat ihop på Kommunal när jag ringde dem innan jag blev medlem. Men jag var på väg att bli medlem och sa att jag vill veta vad jag ska betala för - då pratade de :devil:

Sen tycker jag visst att fackförbunden kan lämna ut uppgifter till de som inte är med. Om jag tex ska söka jobb inom Hotell och restaurang, då vill man ju gärna ringa dit och få veta vad man bör kräva i lön. Vem ska man annars vända sig till? :confused:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 730
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag söker en häst jag hade hand om en tid för några år sedan. Har undrat vart den tog vägen, då ägaren inte velat uppge det. Han...
Svar
16
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 011
Senast: Niyama
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 498
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp