Vuxna ponnyryttare!

Inte bara getter som äter ponnys. För nån vecka sen kom en ponnyätaande kossa efter oss!:eek:
De unga glada kossorna hoppade och skuttade i hagen när vi red förbi i skritt, kompisens häst taktade i och för sig lite. En blev så till sig att den hoppade över staketet!! Lätt förvirrad kom den efter en bit innan den stannade hos sina kompisar.

Vi försökte låta bli att stressa hästarna och tog lätt jogg och smått panik över att resten av floken också skulle ta sig ut :crazy:
 


Riktig ponnyridning :D Hon är jätterolig, pigg som attan. Ska skos om en vecka och sen tänkte jag försöka förbereda henne för kvalitets uppsuttet. Om de nu inte tycker att jag är för stor.

Xanadu kan numer ridas ut solo i alla gångarter och orkar galoppera hela varv på ridbanan i bägge varven.

Skickas lugnt och fint på släpet och kliver lugnt av. Har mognat flera år på bara ett par veckor!
 
Screen%20Shot%202015-06-29%20at%206.08.53%20PM.png


ÄNTLIGEN är hon hemma! Fick vänta ett par veckor extra, och lastningen tog 5(!!) timmar, men nu är hon här. Hon är väldigt tjock och hovarna måste trimmas så fort som möjligt, men annars verkar hon nöjd. Säg hej till min nya ponny Mayford!
 
Screen%20Shot%202015-06-29%20at%206.08.53%20PM.png


ÄNTLIGEN är hon hemma! Fick vänta ett par veckor extra, och lastningen tog 5(!!) timmar, men nu är hon här. Hon är väldigt tjock och hovarna måste trimmas så fort som möjligt, men annars verkar hon nöjd. Säg hej till min nya ponny Mayford!
Är hon i sverige? Grattis och vad roligt :)
 
Idag fick Pepsi till en jättemjuk och rund galopp som var hur enkel som helst att sitta ner i. Det kändes inte alls som det brukar (jag som ridit henne i 10år vet sånt) :love: sånna tillfällen man vill fortsätta i evigheter!
 
@Miingla Största skillnaden är nog att jag inte behöver oroa mig för att hitta stallplats då hästarna går ute året runt. Det är även mycket billigare då det inte behövs lika mycket foder, strö etc.

En av de mest komiska vanorna som Australiensare har är att ha tjocka täcken på hästarna så fort det är under 20 grader ute. Som svensk blir jag helt hysterisk när jag ser hästar med sju lager på sig bara för att det kommer bli en kall natt (5 grader är svinkallt för australiensare).

Annars så är det mycket här som skulle vara olagligt att göra i Sverige. Som till exempel att man får transportera hästar precis hur man vill.. Du kan slänga på en häst på en vanlig öppen trailer med bara galler om du vill. Annat som till exempel hobbling är fullt normalt här och det är inte ovanligt att man rider in hästar vid 1,5 års ålder för att kunna börja träna och tävla vid 2.
 
Vi red ut en kort sväng sent igår kväll (jag satt upp 22:08) och idag har vi trimmat lite på morgonen. Kom till stallet strax före 7, men då låg ponny och sov så jag fick pyssla med lite annat innan jag tog in honom. Har inte hjärta att släpa upp honom :o

Idag kämpade vi verkligen med back to basics. Av någon anledning (ännu lite oklart vad ursprunget är) har han varit lite trasslig i munnen det senaste, men det var i princip borta idag. Började med att skrittjobba en del, något varken han eller jag är särskilt förtjusta i. Renodla hjälper, hitta takt o.s.v. Red lite fram- och bakdelsvändningar, en ABC-övning från en av mina tränare samt en jäkla massa tempoväxlingar. Blev rätt bra på slutet även om det var VARMT!

Gedion vart helt svettig och blev givetvis avspolad även om det är att kränka ponny år det grövsta :p Sprayade på en ny omgång flugspray också då det var dags. Passade på att filma kort också. När jag köpte honom för ett par år sen var det lögn i f*n att spraya på honom. Pälsglans i svansen accepterades så småningom men spray på kroppen har varit oerhört läbbigt. Men nu, inte rädd alls!

 
Nu har jag haft min tjej i två veckor och jag försöker att långsamt arbeta upp hennes kondition. Den senaste veckan har vi gått på promenader och arbetat från marken med bommar, longering och tömkörning. Det har tyvärr varit en vidrigt kall, blåsig och blöt helg och varken hon eller jag är speciellt motiverade att kämpa oss genom en halv orkan, men vi jobbar på.

Trimmade hennes hovar i veckan och det behövs nog ett halvår/ett år innan de är tillbaka till normalfunktion. Jag masserar även rygg och bakben varannan dag för att försöka mjuka upp henne, men det får också ta sin tid :)

p7121318_55a1b0042a6b221c3b4e4e8c.jpg

p7121329_55a1b0472a6b221bce4f1ba1.jpg

p7121363_55a1b0882a6b221ce29d7922.jpg
 
Trots att det blev lite kast igår när vi red ute så har ponny varit en riktig fröjd att rida de senaste dagarna! Han har numera sluppit betesreduceraren på heltid och som ett trollslag har munnen lugnat sig avsevärt. Sammanträffande eller inte kan man väl bara spekulera i... Men åh vad roligt det är att rida :love:

Vi ska dessutom åka på rastävling för första gången om tre veckor :) Vi ställer upp i tre klasser, samtliga är helt nya för mig :o Men det ska bli roligt, jag är peppad till tusen! Och nervös som fasen :p men eftersom han är valack, 23 år och importerad så kommer det inte spela någon större roll i avelssammanhang hur det går så vi behöver inte känna nån press över det.
 
Igår tog jag och Pepsi transporten till en kompis för vi skulle träffas och rida ut ihop. Vi har tidigare stått i deras stall i 6år så ponnyerna känner varandra väl. Och eftersom jag ich min kompis inte sett varandra på ett år så tänkte vi ta en lång runda.
Pepsi var jättepigg och skrittade på bra och eftersom hon varit besvärad av micklem med bett (det bettlösa alternativet tyckte hon mycket om) så tänkte jag testa Pepsis gamla träns med rakt bett och hon var helnöjd :love: Märker på henne direkt om det är nått som hon inte tycker om.

Och som vanligt när vi rider ihop, såg vi en älg :crazy: en STOR tjur med horn ca 30meter framför oss. Hade det inte varit för att ena hästen uppmärksammade den så hade vi sett den först när vi var mycket närmare eftersom backen skymde den. Och min kompis vet att jag har haft älgfobi efter en kollision med älg för 8år sedan, så min instinkt har varit att fly från dom. Men vi stod kvar (och jag var inte rädd) och såg på medans den sprang längre bort. Och sedan fortsatte vi dit älgen stått och hästarna reagerade inte det minsta över doften :up:

Summa sumarum
1. Pepsi gick in i transporten
2. Pepsi var mjuk och lugn i munnen
3. Jag var inte rädd trots att vi mötte en älg :banana:
 
Liten uppdatering från oss efter sommaruppehållet! Det har varit mycket här det senaste med jobb, bröllop och insektsinvasion:D
Men idag tog vi en promenad och sen satt jag upp lite och skrittade lite. Gick superbra!
2015-07-31_zpsbdgjgt8e.jpg


Hur går det för er andra? vet ju att vi kommer vara två ponnier fattigare i tråden framöver...:(

Och @Pancakes hur går det med stallplats? Hittat nått? Och hur gick det på terrängbanan?:)
 
Liten uppdatering från oss efter sommaruppehållet! Det har varit mycket här det senaste med jobb, bröllop och insektsinvasion:D
Men idag tog vi en promenad och sen satt jag upp lite och skrittade lite. Gick superbra!
2015-07-31_zpsbdgjgt8e.jpg


Hur går det för er andra? vet ju att vi kommer vara två ponnier fattigare i tråden framöver...:(

Och @Pancakes hur går det med stallplats? Hittat nått? Och hur gick det på terrängbanan?:)

Kul att det är dags att sätta igång honom igen! Och grattis till att vara fru, eller vad säger man? :p

Jag har inte bestämt mig för någon stallplats än, väntar på mailsvar från några, ska ringa en och ska titta på ett stall på tisdag. Tyvärr verkar det som att jag kommer bli tvungen att nöja mig utan ridhus...

Terrängen gick JÄTTEBRA! Jag fegade lite men Gedion sög tag i allt. Ett stopp på ett av hindren när jag helt enkelt höll för mycket, men sen gick det så bra! Försöker i detta nu få tag i lite filmklipp som kompisen tog :)
 
Jag klippte ihop lite från träningen igår :) Gedion var JÄTTEDUKTIG även om matte var lite feg och både bromsade och tjuvhöll lite för mycket. Han har inte gått på terränghinder sådär väldigt många gånger men han tycker det är rätt lajbans.

Vi fick ett stopp på järnvägshindret först, därav att vi kommer bakom en annan häst. Hon hade redan börjat sin anridning och Gedion hoppar ALLT med draghjälp framför så jag hakade på. Hela passet kom inte med tyvärr, vi hoppade bland annat en stock som var lite högre än de som är med på filmen. Jag var egentligen för feg men bestämde mig för att haka på draghälp, en mycket sansad halvblodsherre som är rätt van att hoppa terräng men jag fegade ur och svängde bort :o Tre gånger :o:o Men sen bestämde jag mig att bannemig sluta dumma mig, så då hoppade vi den med draghjälp. Vi hoppade den igen sen i en liten bana och då gjorde vi det på egen hand :)


Det enda hindret jag fegade ur på helt och hållet var en palisad. Den låg på 70-80 nånting och stod i kanten av banan. Idag ångrar jag mig lite, men igår var jag så nervös för att hoppa den att jag var rädd att tjuvhålla så mycket att han skulle stoppa. Då blir jag ännu räddare och håller ännu mer = ond cirkel.
 
Åh vad roligt det ser ut @Pancakes! Vill också :love:

Jag och puffen var ute på en tur idag, han har haft lite hosta men det verkar lugna sig nu så vi tar det lite lugnt (förutom lite bussprattel när galoppsträckan kom). Väldigt trevligt att de klippt dikena så polle inte åt hela vägen :o:D

Vi hittade även typ tre kilo kantareller till mamma som blev mycket glad :up:

Och så var han sådär sjukt söt också så jag knäppte lite för många bilder.

image.jpg1_zps2cqvxtao.jpg
 
Här går det lite trögt med ridningen. De har fått vila mycket men ska försöka ta mej i krsgen och börja rida igen. Jag letar lite efter någon som är villig att rida några dagar i veckan eftersom jag inte hinnet med men det finns inte ute på annons utan spridit det genom vänner.

Jag läste om de två andra ponnyerna. Tragiskt att det ska bli så :(
 
Åh vad roligt det ser ut @Pancakes! Vill också :love:

Jag och puffen var ute på en tur idag, han har haft lite hosta men det verkar lugna sig nu så vi tar det lite lugnt (förutom lite bussprattel när galoppsträckan kom). Väldigt trevligt att de klippt dikena så polle inte åt hela vägen :o:D

Vi hittade även typ tre kilo kantareller till mamma som blev mycket glad :up:

Och så var han sådär sjukt söt också så jag knäppte lite för många bilder.

image.jpg1_zps2cqvxtao.jpg

Det VAR oerhört roligt :D Tänker definitivt se till att komma iväg på nån mer terräng (finns bana i närheten en kan hoppa enskilt på) innan det blir för mycket höst :)

Söt din ponny är! Jag hade haft fullt i telefonen hur snabbt som helst!
 
Vad härligt när det finns en bana nära med! Här håller folk bara på med dressyr och hoppning, väldigt lite fälttävlan :down:

Den söta har lyckats dra av sig ena bakskon så halva hoven följde med :( så typiskt! Jag plockade av den andra skon så den lite skulle få samma öde så det tar nog ett tag innan vi är ute på vägarna igen, hans hovar tål inte när det börjar bli blött i markerna igen..
 
Här passar ju jag och min ponny in :)
Hon är en d-ponny, 14 år, typ 147 cm. Grov (och just nu i överhull, vi jobbar på det! ;) )

Någon slags korsning som är polsk import. Jag fick höra fjordkorsning när jag köpte henne, men har även börjat fundera på om hon har Konik polski i sig.

Världens allra bästa häst :heart
Tanken är att vi ska testa på distans vad det lider. Och jättegärna andra aktiviteter som hoppning och körning och allmänt dressyrande, samt framförallt busa i skogen.

Jag presenterar: Elaisa!

a9846579-ec41-41b5-8814-ae311f1c1e1e_zps8mpvl7ji.jpg


Själv är jag 30-ish, och är väl lite för lat för mitt eget bästa när det kommer till finliret i ridningen. Men jag ska sätta igång i höst med att rida för tränare, det gör nog susen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp