08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Harriet ser ut som att hon fattat det här med hinder nu, verkar ha bra självförtroende och ser taggad ut!

Jag har skilt mig från magen och blev mamma för 2,5 vecka sedan, njuter av bebistiden men börjar bli sugen på att komma upp på hästryggen igen! Hästen är fortsatt i sjukhage, nu 4,5 vecka sedan op och benen ser fina ut. Promenerar och tömkör i skritt. Jag har däremot börjat fundera mer över hans rygg sedan jag fick veta att man på strömsholm gör en ny typ av operation på hästar med kissing spines som verkar ha bra resultat. Han har ju både förändringar på rtg och aktivitet på scintigrafin så troligen känner han av ryggen, får väl se hur han känns när vi kommit igång lite. Börjar tröttna på att ha en konvalescent häst och promenera och tömköra, har ju hållt på i 9 månader nu.. :meh:
 
Sv: 08:0rna del 8

Grattis till bebis! :laugh:

KL
Här har hästbyte skett, Maverick körde jag hem igår och Calle är nu tillbaka i sin box -kaxig som få ;) Imorgon är det skoning och sedan på eftermiddagen ska jag ta ett första minipass. Spännande att sitta upp för första gången på 4-5 mån :nailbiting:
 
Sv: 08:0rna del 8

Roligt! Känns ju inte som höjden var några problem där inte, lite mer mellan skänklarna bara så det inte blir så fladdrigt mellan hindren så blir det ju super! :)

Har också hopptävlat idag med Jobelle, vi red 1,10 m och det gick alldeles strålande! Nu börjar det kännas som om vi kan börja avancera när kommunikationen fungerar bättre på banan. Lyckades till och med få igenom en halvhalt i kombinationen med min långa pålla som annars brukar ha svårt att korta sig 'snabbt' så nu är planen några till 1,10 och sedan 1,20 innan sommaren :bump:

Det stod ett väldigt tittigt hinder bredvid hinder nummer ett, som dessutom hade en väldigt smal anridningssträcka, så det var lite klurigt att få hästen att 'se' det hindret i tid. Jobelle skyggade lite ut åt höger där men jag lyckades ändå parera så vi kom över utan fel.

Film:
http://youtu.be/h_btc_FzYYk
 
Sv: 08:0rna del 8

Hon är tjusig din donna, o stooor :D

*kl

Lite uppdatering från Stella, som det varit tyst från ett tag. Inte så konstigt, för det har inte hänt så mkt, mer än att hon först gjort sig illa, o sedan gjort sig illa.
Första gången var väl inte hon att skylla, men jäkla klanthäst, kan hon inte låta bli att trampa på sig själv.

Har rastats på lina och med skogspromenader, men är nu ute i stora hagen o ska ridas i veckan.
Sista chansen, klantar hon sig igen, får hon stå i avelsboxen ett år o hoppas att hon mognar till sig lite (typ lösdrift o lära sig sätta ner tassarna)

Nytt täcke har hon fått iaf
1505395_695877313798025_618793339_n.jpg


Så får vi hålla tummarna för att hon blir lite rundare i kroppen igen (antingen genom muskler eller genom bebbe)
1969229_695877473798009_856965514_n.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Roligt! Känns ju inte som höjden var några problem där inte, lite mer mellan skänklarna bara så det inte blir så fladdrigt mellan hindren så blir det ju super! :)

Ja hon har väldigt många åsikter om hur man får ta henne i munnen.:crazy: Kollade henne för 1,5 vecka sen och fanns inget där utan hon är väldigt känslig och när då dom blir lite osams mellan hinder så vinglar hon också såklart.

Vilken superrunda du fick till där?! Jättefint flyt framåt och hon hoppar ju 110 plätt lätt och i balans. Ni får säkert en jättefin säsong.:)
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja självförtroendet är det inga fel på. Jag hade aldrig vågat hoppa den banan med de svängarna eller med murhinder ur sväng vid utgång som hinder 1...O_o

Stort grattis till bäbis! Ta det nu lugnt o kom in i alla rutiner så väntar ju hästen på dig sen.

Intressant med ny op på kissing spines, men var det såpass illa i hans rygg alltså?
 
Sv: 08:0rna del 8

KL

Nypremiär!
Calle är för skön... inte gjort mer än gått i hagen i drygt 4 mån -och det är bara att hoppa upp och rida iväg. Han är en riktig tanthäst ;)

pic_5330968b2a6b2219b2dd75a2.jpg


pic_5330968a9606ee0c2000c380.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Hos oss går det sakta framåt, vi är igång och tränar dressyr igen efter Willes alla skador och hovtrassel, men har väl ett litet tag kvar till tävlingsstart. Kollade tänderna på honom igår och munnen såg bra ut bortsett från emaljpåverkan, inget som påverkar honom nu men hans tänder kanske inte håller i 25 år. Känns skönt att vara på G iaf, även om vi är låååångt efter i utbildning mot er andra med -08:or. ;)
 
Sv: 08:0rna del 8

Visst är det tråkigt när de skadar sig om och om igen... Nån mer som funderat på bubbelplast??
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag har definitivt funderat på bubbelplast, så himla klantiga som hästarna kan vara. Jobelle har lyckats trampa av sig samma sko två gånger denna skoperiod, ena gången med ett balltramp dessutom. Hon är fortfarande öm om man klämmer där, men annars är det läkt. Funderar allvarligt på att limma fast skon ;)

Annars måste jag säga att jag inte haft så mycket problem med dem förutom tappskor eller enstaka sår eller knölar på ryggen.
 
Sv: 08:0rna del 8

jag funderade lite extra på bubbelplast igår. Stora herr Klant sprang omkull igår vid insläppet pga att det inte är riktigt balanserat "Sprattel-faktor" vs "Styrning på benen-faktor" :meh: Denna gången klarade han sig med att vara täckt i lera och småskrap på benen (suck) -nån som vågar gissa på hur lång tid det tar innan han skadar sig igen??
 
Sv: 08:0rna del 8

Tja, jag vet ju inte, det är ju inte så enkelt när man inte kan fråga.. Men han är tät och har ojämna utskott i bröstryggen, däremot tror jag länden är värre, där ligger de ev tom överlappande men svårt att se på rtg-bilderna då det är svårt att få bra bilder pga musklerna. Dock hade han ju scint-upptag på motsvarande område i länden vilket talar för att det är ett aktivt problem. Han är ju sprutad med kortison tre gånger i ryggen men jag har svårt att säga om det blev någon skillnad eftersom vi aldrig hann komma igång mer än lätt arbete.. Karpryggen han har är ju framför det området med förändringarna i länden så den kanske är sek pga muskelspänningarna? Han är ju även lite mindre musklad på ena sidan i länden och tenderar till att bli spänd där. Har ju alltid varit känslig och svår att sitta ner på då han spänner sig extremt lätt och nu funderar jag lite på om hans flyga i luften-tendenser kan ha med ryggen att göra. När jag tömkör (i skritt) kan han utan orsak flyga i luften och när han inte kommer någonstans sparkar han bakut och kan nästan fastna i att bara sparka och sparka och sparka. Känns liksom inte som att han tänker jihuu, nu brallar jag utan mera som att han är frustrerad och upprörd (ont?). Han har även blivit värre med att lyfta ena bakbenet, vill hoppa åt sidan och har svårt att stå längre stunder med hb lyft. Tjurar även när man sadlar eller lägger på tömkörningsgjorden. Jag får väl helt enkelt sätta igång honom lite lätt, är ju däremot inte så sugen på att hoppa upp så som han har rodeo, men ska vi på nån form av ryggutredning borde man ju rida och igångsättningen från benbitsoperationen och en ev ryggoperation är inte riktigt kompatibla så vi får väl ta en sak i taget. Nu ska han vara i sjukhagen en vecka till, sen får vi väl böja honom och se hur det verkar, jag lät honom trava några steg igår och tyckte han såg stel och stum ut men det är väl inte så konstigt efter vilan. Det kortare steget VB är däremot fortfarande också kvar… Försöker hålla modet uppe men ibland brister det, vill bara gråta och tycker att det är orättvist att jag aldrig kan få njuta av mitt hästintresse som kostar både tid och pengar trots att det inte ger nån glädje :(
 
Sv: 08:0rna del 8

Varit och tränat dressyr idag med Wille, så skönt med lite regelbundenhet, nu har det blivit 1 gång/vecka och det går framåt! :) Idag blev det massor av övergångar, nyttigt! Slänger in några bilder, känns som det var längesen. Har (som vanligt) säkerhetsväst under jackan. Jobbar vidare på min sits men lite bättre tror jag allt det blivit. ;)

Bild från idag:


10152660_10152045334687887_1817760662_n.jpg


Och ett par från förra veckan, ett vanligt pass "hemma".

10155699_10152045388547887_1382925599_n.jpg


10153760_10152045388532887_291050461_n.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Han är väldigt söt din Wille! Vem tränar du för?

Idag var vi ute i skogen på låååång galopprunda! Hela milstigen runt blev det, helt fantastiskt väder och Harriet på sitt allra bästa humör. Vad kan vara bättre?:love:
 
Sv: 08:0rna del 8

Oj krusmynta! Det lät mycket värre än vad jag har förstått förut. Är det verkligen värt att sätta igång en såpass påverkad häst? Låter ju som han kan bli farlig att sitta på.
 
Sv: 08:0rna del 8

Härligt med galopprunda!!! Kan sakna milspåret ibland, kanske skulle ta trailern dit och rida någon dag. :)

Jag rider för Stefan på ridskolan, perfekt med privatlektion på fm när Alva är i skolan. :)
 
Sv: 08:0rna del 8

usch vad tråkigt att han inte är fräsch. Skadade hästar är otroligt frustrerande.:(
 
Sv: 08:0rna del 8

Här roar vi oss med att stå i sjukhagen om dagarna och står i duschen och kyler benet 1 timme 2 ggr dagen... :arghh:

Vetrinären kommer i morgon och gör UL på senor och ligament, jag gissar själv (högst okvalificerat) på djupa böjsenan... :arghh:

Dock inte halt längre men jag vågar inte hitta på något med honom föräns det är utrett av vetrinär..

Suck, min fina häst som var så fint på G..
Bjuder på en bild från hoppningen för ett par veckor sedan..
78B49649-CE12-4DDB-993D-18E2FF245D81_zpslz8onwuc.jpg
[/URL][/IMG]
125 cm och finaste Lus bara glider över
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 728
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 317
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 837
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp