Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Det lugnar sig säkert när han känner sig hemma med den nya hästen, valacker brukar ta det lite lugnare än ston tycker jag. Ponnyn här hemma har börjat med sitt hysteriska gapande nu i sommar, vet inte vad som tagit åt henne, men pga olika omständigheter har Lilla Svarta gått ensam en kort period och nu är hon GULD att rida ut på trots att ponnyuschlingen springer o skriker!
 
Sv: 08:0rna del 8

Roligt att ni är på G Natasha! ska bli jättekul att se hur han utvecklas.

Gabby: Köra måste ju vara kalasbra för ryggen om han går i form vill säga? O köra ute på vägar blir ju jättebra träning.

Mitrolle: Han ser jättefin ut o vilken trav som börjar komma fram! Skönt när satsade pengar verkligen ger utdelning.
 
Sv: 08:0rna del 8

Jisses frid vilka styrkeövningar ni klarar!:o Det hade inte min orkat...tyvärr hackar din film lite för mig så jag såg bara början men hon ser fin ut. Tänk bara på att det är rejält jobbigt att hoppa studs o klockan så du inte gör det med för många repetioner bara.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja det känns super, detta är dessutom bara efter 2 veckor, han har ju 2 veckor kvar innan han kommer hem igen. Han kommer ju dock tycka det är semester att komma hem till matte igen tror jag :p
Måste försöka klona mig själv eller skaffa mer tid per dygn så jag hinner rida alla optimalt.. Synd att det inte är så enkelt att bli ekonomiskt oberoende för då skulle jag nappa direkt så jag slapp jobba och bara kunde rida :D
 
Sv: 08:0rna del 8

Tråkigt att filmen hackar för dig, kanske går bättre en annan gång? :)

Vi stannade inte länge på varje övning, som du skriver är det rejält jobbigt för henne. Studsen la vi upp en ny bom för varje gång och när det väl var 5 studs så hoppade vi det två gånger åt varsitt håll. Klockövningen 2 varv, vila, 2 varv vila, bytte varv och samma 2 varv, vila, 2 varv vila. Sista övningen hoppade vi 4 gånger. Ett perfekt pass :)

Idag har vi varit ute på långritt, vi var ute i 3½ timma! Mycket skritt men även lite galopp intervaller, super duktig häst :)

20130817_142120_520fc8a5e087c37b8f2de7f1.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

kl
puuh, vilken snurrig kväll alltså. Ska iväg och tävla imorgon och har förberett under dagen. Var bara flätningen kvar och åkte ut förut för att fixa detta. När pålle var färdigflätad och jag satte mig ner för att borsta av hovarna ser jag det...det som inte får hända.... en fucking tappsko! :banghead: :arghh:
Hoven var hel och fin, men vafasen gör man kl 21 en lördagkväll? ringde hovis som inte svarade och efter lite funderade fick jag tag i stallägarens pappa (som precis satt sig för att äta) och ja -jag fick packat in Calle i transporten och åkt bort till deras gård och nu är skoeländet på!
Inte den uppladdning jag tänkt mig men nu laddar vi om! ;)

b7fb8938076711e3b55e22000a9f09fb_7.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Lycka till!!! Fördelen med gårdagen är att du har en jättebra grej att skylla alla ev misslyckanden på! ;) :D
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Då har vi varit ute igen ja. Laddade ju på bästa sätt ( :p )med kasst ridpass igår och sedan tappskon på kvällen....
Hursomhelst, en superfin häst på framridningen, han var så fin -mjuk och jättestadig, jag hade honom verkligen "i ramen" och han bara flöt med. Sedan gick vi ut till tävlingsbanan där det var skitväder med regn och blåst, blommor runt banan och flaggor.. Han gick snällt förbi domarna flera varv men blev lite skrämd när en häst började hoppa runt utanför banan. Efter startsignal tappade han lite framåtbjudning men gjorde ett bra travprogram. I galoppen fallerade det dock och han bröt av i båda galopperna uppe vid domarna för han blev så spänd att han glömde galoppera ;) Detta drog ju ner ordentligt och vi fick 58,793% idag (lite snålt dömt i travdelen med lite underliga kommentarer, men så är det ju ibland).
Är iallafall JÄTTENÖJD med honom trots ett lite tråkigare resultat

1011505_10152473156075400_241943365_n.jpg


1016989_10152473156405400_852733524_n.jpg


971047_10152473156555400_335864614_n.jpg


1184987_10152473156560400_726971669_n.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Skönt att det ändå gick hyfsat, det är ju sådär med hästar i allmänhet men unghästar i synnerhet, att de blir spända (jag om någon vet :p ) och eftersom dressyr är en jäkla bedömningssport så får man vara nöjd med det man själv känner sig nöjd med!
:)
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag är inte ett dugg förvånad över de märkliga kommentarerna.. såg ju vem som dömde ^^

Han ser väldigt fin ut på fotona iallafall :)
 
Sv: 08:0rna del 8

+ fio

Jag känner mig inte besviken alls faktiskt trots att det blev 10% (!) mindre än vid förra starten. Han hade inte kunnat sköta sig bättre med förutsättningarna och jag lever lite på framridningen ;) :p I programmet måste han fram mer för skänklarna, han blir lite "död" i sidorna (men jag tror det är pga spänning -han glömmer liksom bort mig) och sedan är det galoppen som blir lite hoppsan-hejsan, det är mest tur att vi inte kliver över staketet :p
-och apropå det kom jag mitt i programmet att tänka på Gabby´s ritt där de lämnade banan (staketet var upplagt på samma sätt här med en ganska stor öppning som hade varit lätt att smita ut genom).
 
Sv: 08:0rna del 8

Känner igen det där att inte gå fram för skänkeln, det är precis det problemet jag haft med Jac. Han har blivit spänd och bara trippat runt och den känslan man hade på framridningen försvann samma sekund som startsignalen ungefär..
Men hoppas på att han blir lite bättre nu efter utbildningen, ska bara jag jobba på den mentala biten sen också så jag inte spänner mig på tävling :p
 
Sv: 08:0rna del 8

Min kompis blev placerad i samma klass oxå på sin 5 åring så hon måste ju ha gjort en bra ritt då :)
 
Sv: 08:0rna del 8

ja verkligen :) kul för henne!
haha, jag hade poäng mellan 1-8 och det speglas ju verkligen sen. Men men, vi får spana efter nån mer tävling i höst och köra vidare.
 
Sv: 08:0rna del 8

Vad kul att du kom iväg iallafall, trots en mycket felplacerad tappsko. Han ser väldigt fin ut på bilderna (och väldigt mörk?) :)

Vad red du för klass (-er)? Har börjat spana på LB-programmen - som känns lite "trista" - åsikter och tankar om dessa program som kan liva upp.. ?? :D
 
Sv: 08:0rna del 8

Tack :) ja han är brunare nu (såhär mörk på vintern när han inte är solblekt) men det är nog ljuset som spökar.

Red en LB:1 och tänker köra ett par LBer till innan vi går vidare.
Jag tycker att LB:1 och LB:2 är ganska trevliga program att rida för tävlingsrutinen, de är enkla men inte bara transportsträckor (som i LC -booooring). Calle är fortfarande ganska obalanserad, framförallt i galoppen, så ett LA-program skulle han inte "hinna med" i.
 
Sv: 08:0rna del 8

@mooi
Grattis till den jättefina framridningen i alla fall. Tycker absolut att du skall suga på den karamellen! Vackre Svarten visade ju tydligt hur långt ni kommit. :)
Resten kommer med övning.

Har börjat spana på LB-programmen - som känns lite "trista" - åsikter och tankar om dessa program som kan liva upp.. ?? :D

Vet inte om det livar upp, men tankar och åsikter kan jag gärna förmedla. ;)

Är en stor fan av LB:1. Det flyter på så mjukt och stabilt utan en massa avbrott men ändå med chans att visa övergångar. Ett riktigt bra unghästprogram faktiskt. Här kan man också "fuska" lite med en lägre form - jmf med LB:3 alltså - om hästen jobbar bättre där och inte riktigt orkar annars. Givetvis förutsatt att den inte tippar fram!

LB:0 är trixigare men egentligen väldigt väl avpassat för yngre hästar. Det händer saker hela tiden, så de hinner inte bli "uttråkade" och tappa koncentrationen. (Av den anledningen i alla fall. :sneaky: ) Kanske lite mer "gångartsprogram" än de andra, så man kan ju välja lite efter hästens förutsättningar. Här bör man också vara säker på övergångarna och noggranna vägar, för de är ganska tongivande för resten av programmet. Halvvolterna över medellinjen kan vara svåra (fr.f.a för en vinglig unghäst) då domaren tydligt ser om hästen är rak eller ostadig vid X

Båda dessa är ju dessutom på korta banor, så man slipper en utpumpad häst efter halva klassen. ;) Har man inte tillgång till att öva regelbundet på lång ridbana, kanske man ska fundera två ggr innan man väljer att börja med just det. Å andra sidan finns det massor av stora hästar som inte få plats på 40-banan, så det är också något att ta med i planeringen.

LB:2 (lång bana) är ganska fritt från "krumelurer", med fler och längre transportsträckor mellan "aktiviteterna". Definitivt ett program för "gångartshästarna", men

LB:3 är i första hand ett förberedande program inför LA, där man visar att hästen är tillräckligt stadig i sin form och har nog med ork för att genomföra en LA. Här behöver formen nästan vara åt LA-hållet för att få de riktigt höga poängen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 701
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 908
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 305
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp