Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tar era att den plötsliga värmen kom? Vår bekväma herre säger att han hellre står och degar i solen än blir riden (så fort det blir svalare har vi en häst med överskottsenergi ;) ). Han fick som han ville idag dock och fick bada istället, tack vare värmen så accepterade han kallvatten - annars vill han bara ha riktigt varmt vatten.
Distriktarna hade slarvat bort vårt telefonnr med, så inte förrens idag när vi ringde och jagade dem kunde vi få svar på maskodlingen. 1000 EPG och lite blodmask med, så imorgon blir det avmaskning de luxe. Förklarar delvis viktraset, och jag hoppas att nuvarande foderstat blir lagom när masken försvinner iom att vi fått upp honom i hull redan.

Nybadad spinkis:
20140521_151318.jpg
 
Mina får jobba ändå, så elak är jag :D

Men jag väntar kanske tills det svalnar av lite eller rider på förmiddagen om det går. Givetvis dusch efteråt, vi har varmvatten så jag brukar ha ljummet när det är så varmt ute så de kyls ner lite.

Jac har ju varit lite tjorvig när jag ställt krav så honom har jag bokat in kiropraktorbesök för, det blir om några veckor så tills dess blir det lite mer kravlös träning med uteritter och hoppning på låga hinder, så han tycker livet är kul.

Jobelle gick bra på träningen i tisdags, dock blev hon alldeles kär i ett ponnysto (?) så när den skulle skritta av och gick iväg så kunde hon inte hoppa för hon tittade så efter den, vi hoppade rätt igenom ett räcke...
Men sedan skärpte hon sig och gick som en klocka sista varvet, hoppade till och med en bred vattenmatta som var uppbyggd som vattengrav, utan bekymmer alls. Vore spännande att prova riktigt vatten på så vis, hon hoppar ju gärna rätt ut i stora vattenpölar men tanken på hoppbanor är ju inte att man ska kliva i vattnet ;)

Dock känner jag hela tiden att hon måste bli starkare, mer lydig osv. Massa dressyr med andra ord. Phu.
 
Jo, idag fick han gå hoppträning oavsett så. Vi är bara snälla ibland ;)

Låter klokt med kiropraktor och kravlöst! Då är han nog snart på banan igen.
 
Hur tar era att den plötsliga värmen kom? Vår bekväma herre säger att han hellre står och degar i solen än blir riden (så fort det blir svalare har vi en häst med överskottsenergi ;) ). Han fick som han ville idag dock och fick bada istället, tack vare värmen så accepterade han kallvatten - annars vill han bara ha riktigt varmt vatten.
Distriktarna hade slarvat bort vårt telefonnr med, så inte förrens idag när vi ringde och jagade dem kunde vi få svar på maskodlingen. 1000 EPG och lite blodmask med, så imorgon blir det avmaskning de luxe. Förklarar delvis viktraset, och jag hoppas att nuvarande foderstat blir lagom när masken försvinner iom att vi fått upp honom i hull redan.

Nybadad spinkis:
20140521_151318.jpg
Min får också jobba på som vanligt. Dock försöker jag att rida lite senare för att slippa den mastigaste värmen på utebanan. Måste ju passa på att rida ute, känns som att tiden vi kan göra det i Sverige är tillräckligt begränsad ändå.. ;)

Han går dock inte mer än 40-50 minuter och avslutas med ett svalkande bad. Vi har turen att ha mycket god ventilation, så det är nästan lite kyligt i stallet. Det är även riktigt lyxigt att ha mellan 10 och 15 grader inomhus även på vintern när det är som kallast ;)
 
Åh, jag har sådan beslutsångest! Vet inte hur jag ska få ihop mitt liv med en 2,5 månaders liten knodd, hus och trädgård, socialt liv och hästen. Nu när han äntligen verkar vara fräsch i kroppen och börjar komma igång känner jag mig mest otillräcklig och är rädd för att tiden tryter för mycket för att hålla igång honom tillräckligt. Han har ju enormt mycket energi och både nerv och lite humör, så för att han inte ska vara en tickande bomb när man rider behöver han aktiveras varje dag, gärna också åka runt lite på tävlingar och träningar. Nu när andra hästar är lite sega pga värmen är han helt lagom och flyger inte i luften för en småfågel.. Tjejen som red honom när jag var gravid är intresserad av att ta sig an honom och ev köpa om de klickar, han är ju annars inte helt lättsåld med tanke på det senaste året.. Det vore säkert det klokaste beslutet att låta henne göra det eftersom jag blivit lite skraj när han kört sina rodeouppvisningar, samtidigt som jag tänker att det ska gå och att han kanske lugnar sig när han mognar och är mera igång. Vet inte riktigt vad jag ville med inlägget, behöver väl lite input och era kloka tankar. Om dygnet bara hade fler timmar :(
 
@krusmynta Sådär är det för alla nyblivna bäbisägare!;) Helt plötsligt förfogar man inte över sin egen tid som man gjorde innan, mannen i huset måste också vänja sig och ni måste kompromissa om vilken tid respektive part ska få ha som sin egentid. För mig var det aldrig ett val att sälja hästen men jag fick kämpa mig till min egna tid! Tror vi tjejer har lite för lätt att ge upp o bli mamma på heltid, vilket är helt ok om man vill det själv såklart! men annars ska man nog se till att man får tid sin häst för att inte bli bitter o tycka att man gett upp allt.
Ett alternativ är alltid att sälja nu, vara mamma under småbarnsåren och sen köpa annan häst igen. Var och en måste känna hur det ska vara för just min familj!:)
 
Hur tar era att den plötsliga värmen kom?
Det är mer hur jag tar värmen! :D Klarar dåligt att anstränga mig när tempen kryper upp över +23.
Men det blev en efterlängtad tömkörningspromenad ut i "spenaten" igår kväll - som var ljuvlig f.ö. Nalle träffade på får för första gången.

OK, det här är helmysko! Igår ville datorn inte lägga upp det här inlägget och då jag inte hade tid att bråka med den så stängde jag av internet och dator. Idag när jag öppnar den här tråden, så ligger inlägget kvar i "svara" rutan. Ska bli spännande att se om den fungerar!
 
OK, det här är helmysko! Igår ville datorn inte lägga upp det här inlägget och då jag inte hade tid att bråka med den så stängde jag av internet och dator. Idag när jag öppnar den här tråden, så ligger inlägget kvar i "svara" rutan. Ska bli spännande att se om den fungerar!
Jaha, se det gjorde den. Knas!

@krusmynta
Jag instämmer med Novali. Det där att vara rädd att skada sig själv när man har barn är en ofrånkomlig del av att bli mamma, har jag förstått. Nu har jag inte barn själv, men jag känner flera just i samma situation som du är nu.
Problemet, som jag ser det, är väl främst att du redan var lite betänksam inför att rida honom och då blir ju er relation (i sadeln) inte bättre i och med det här. Risken för ond cirkel finns ju om du är spänd - därmed inte sagt att du inte skulle klara upp det här! :)
En jag känner hävdar med bestämdhet att ha häst medan barnen är små är alldeles för mycket jobb och slit för att vara värt det. Barnen måste trots allt komma först när man väl skaffat dem. Möjligen då om man redan bor på gård och har rutiner för, och mycket hjälp med, skötsel mm.
Andra har kämpat sig igenom det hela och är glada för det - men det hänger, som Novali också säger, på att man kommer överens i familjen så att ingen känner att man blivit tvungen att ge upp för mycket till förmån för sin partners intressen. Jag håller tummarna för att du hittar den lösning som är bäst för din familj. Lätt är det nog inte!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Att ge upp hästeriet för att jag har fått barn tänker jag inte, däremot är frågan om jag kan ha just den hästen jag har eller om jag borde inse att han inte är någon hobbyhäst som kan skrota i hagen flera dagar i veckan och vara trevlig att rida därimellan. Hade i princip bestämt mig för att jag inte skulle ha honom kvar häromdagen men jag har samtidigt så svårt att ge upp honom delvis för att jag köpte honom med planen att aldrig sälja honom och för att han ger en så fin ridkänsla när han inte är övertaggad. Slängde på honom en ganska vadderad huva igår eftersom det blåste ganska mkt på ridbanan, och bara det gjorde att han var betydligt mera avspänd. Frågan är ju om hans brallande är en tonårsfas eller om han bara är sån.. Svåra beslut. Och OM jag inte har honom kvar så måste jag ju hitta en annan häst så småningom, och det är ju ett projekt i sig..
 
Fast det kan ju vara ett kul projekt också! Och nåt som hela din familj kan hänga med på, alltså ni kan ju ta det som en utflykt från er lilla ö o åka och prova hästar o titta på roliga saker samtidigt?

Idag har jag tävlat dressyr för 3:e gången på min lilla Svarta! Ja ja Mörkbruna då! ;). Vi fick 65,8% i LB:1 och blev 6:a av 28 tror jag. Vit rosett iaf och startavgiften tillbaka är ju inte helt fel!:D
 
Fast det kan ju vara ett kul projekt också! Och nåt som hela din familj kan hänga med på, alltså ni kan ju ta det som en utflykt från er lilla ö o åka och prova hästar o titta på roliga saker samtidigt?

Idag har jag tävlat dressyr för 3:e gången på min lilla Svarta! Ja ja Mörkbruna då! ;). Vi fick 65,8% i LB:1 och blev 6:a av 28 tror jag. Vit rosett iaf och startavgiften tillbaka är ju inte helt fel!:D

Härligt att komma ut och tävla! Hur är det med ditt knä nu? Jag plockade fram lite bommar och cavalettis och red ett pass i den stekande solen. Hästen var väldigt fin, övade på att öka och minska galoppen från 5-7 språng på ca 21 m vilket ha gjorde enkelt, rullade sedan på stora volten med två cavalettis och försöka få en jämn rytm och takt. När han sköter sig så bra och känns så fin som idag är det jobbigt att tänka att han ev inte ska vara kvar.. De stora bekymren för mig är 1. Jag kommer att behöva hjälp, och att hitta en medryttare som rider Appe under vintern är ju inte så lätt eftersom han då har så pass mkt överskottsenergi. En mera okomplicerad häst kan de som har stallet eller tom sambon säkert motionera då och då. 2. Jag vet inte om/hur mycket han taggar ner, de är ju trots allt "bara" 6 år, men enl hans uppfödare hade han hållt på med sparkande och stökande redan under inridningen, så det kanske är sån han är bara.. 3. Det känns så tråkigt att sälja bort en häst som kan vara min drömhäst, dessutom till ett lågt pris pga hans ryggförändringar osv. Har diskuterat med sambo, stallkamrater och annat löst folk, och alla tycker att jag ska hitta nån annan häst, men envis som jag är vill jag ju få det att funka.
 
Idag blev lite ridbilder :) Vi gav oss ut på liten utflykt jag och Calle. Åkte till gamla stallet, och samlade omdömet från de tre gamla stallkompisarna där var: HERREGUD vad stor han blivit! :eek:
Calle var riktigt pigg idag trots att det var varmt och sprattlade iväg ibland i lite egna små konster men det fastnade inte på bild :p

10364151_10153079705255400_3481164467826804532_n.jpg


10344804_10153079705225400_797411713609083867_n.jpg


10361597_10153079705275400_3060235072117103016_n.jpg


10299939_10153079705535400_2348813445665518599_n.jpg


1969218_10153079705755400_1823087940262999683_n.jpg


10405275_10153079705805400_4997971133754437778_n.jpg


10291857_10153079705870400_183564360453206471_n.jpg


10339756_10153079706060400_7476353275315060996_n.jpg


10376087_10153079706140400_3877363858810526482_n.jpg
 
Härligt att komma ut och tävla! Hur är det med ditt knä nu? Jag plockade fram lite bommar och cavalettis och red ett pass i den stekande solen. Hästen var väldigt fin, övade på att öka och minska galoppen från 5-7 språng på ca 21 m vilket ha gjorde enkelt, rullade sedan på stora volten med två cavalettis och försöka få en jämn rytm och takt. När han sköter sig så bra och känns så fin som idag är det jobbigt att tänka att han ev inte ska vara kvar.. De stora bekymren för mig är 1. Jag kommer att behöva hjälp, och att hitta en medryttare som rider Appe under vintern är ju inte så lätt eftersom han då har så pass mkt överskottsenergi. En mera okomplicerad häst kan de som har stallet eller tom sambon säkert motionera då och då. 2. Jag vet inte om/hur mycket han taggar ner, de är ju trots allt "bara" 6 år, men enl hans uppfödare hade han hållt på med sparkande och stökande redan under inridningen, så det kanske är sån han är bara.. 3. Det känns så tråkigt att sälja bort en häst som kan vara min drömhäst, dessutom till ett lågt pris pga hans ryggförändringar osv. Har diskuterat med sambo, stallkamrater och annat löst folk, och alla tycker att jag ska hitta nån annan häst, men envis som jag är vill jag ju få det att funka.
Vad finns det för möjligheter att dela Appe med hon som red honom åt dig under "dräktigheten"?

@mooi
Det är lite WOW-varning på de bilderna! :love:
 
Har varit borta från tråden ett tag då jag ju har haft skadad pålle... :down:
Men nu är iaf ute i stor hage i igen ganska precis 2 månader efter skadan ( djupa böjsenans förstärkningsband) och nu blev det full fart!! :nailbiting:
Hade såklart lindat honom stabilt innan jag släppte ut och det var väl tur det...
Bjuder på några bilder på mycket glad häst :p
036B0CA6-96D2-4593-8698-59FDE339698C_zpsqv3rurzt.jpg

4F5A7341-9F4E-4F44-A260-B8489874CA45_zps6fg60voy.png

3AF591BC-4C43-44A2-A3FF-F68472E64A34_zpsv8plditr.png
 
Hade än en gång tappat bort tråden, fattar inte att prenumerationen inte fungerar. :( Vi jobbar iaf vidare och nästa helg startar vi vår första Pay & Ride, rider L:C och L:B. Känns som han utvecklas jättesnabbt just ju,försöker njuta av det men samtidigt är jag rädd för bakslag, han har ju ingen rolig skadehistorik. Men oftast lever jag NU och njuter av ridpassen! :) Red igenom ena programmet igår på träning och det kändes riktigt bra. Sen om vi får ihop det på "tävling" återstår att se.

@krusmynta : Det där med bebis och häst är inte lätt, jag hade (o)turen att ha hästen skadad när dottern var bebis, hade annars dåvarande hästen utlånad men fick hem den med opererad senskada då hon var 1 månad. Fördelen var väl att jag kunde ge henne lång vila att läka på + att jag betäckte henne, när dottern var 2 år var ridsufet STORT och har hållit i sig. Att känns sig otillräcklig i början "hör till".

@Novali01 , kul att dressyren går så bra, kanske ses på dressyrbanorna i höst då. :)

@Mitrolle , fin hopprunda, men vilken STOR bana. :)

@Wingates , jobbigt med tunn häst, men skönt att ni fick en förklaring till varför iaf! Fin är han iaf.

@mooi Calle är snygg som vanligt. :)

@Natasha Vad olika med värmen, här har varken jag eller Wille ont av det, han är som vanligt. :)

Har inte haft med någon att filma/fota på ett tag, ska se om jag får med maken till ridbanan i morgon. ;)

Bjuder iaf på en uppställd bild från igår.

10313637_10152162592837887_5130232973813640776_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 636
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 281
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp