Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev lite bilder på mig och min busiga herr D idag. Livet leker för hans del just nu och tankarna är ofta på annat håll.. :angel:

Men ibland så :)






Avslutar med en korkskruv á la Deimion :angel: Dessvärre var det bara en mildaste bockserien som fastnade på bild, men men.. ;)
 
@Deimion Bushäst :p

Jobelle och jag var på tävling igår, varmt som 17 var det! Hon kändes lugn och sansad för dagen, men när det var dags för framhoppning vaknade hon till och taggade igång järnet. Hoppade hus och fortsatte så inne på banan, stark och ivrig. Hade världens sjå med att rida runt henne utan att det blev för fort :D Felfria till sista hindret i grunden då vi fick ett oturligt pet, hon var lite för stark och jag blev väl kvar lite för sent i min förhållning...
Framhopp:
10297751_10152456488820948_2303222973504718003_n.jpg


10338806_10152456489135948_6244748328660010914_n.jpg


Film finns, men som vanligt tar det 100 år att ladda upp den, så den kommer någon annan dag :)

Jac var på dressyrträning igår också, men han var inte alls på bra humör och det var verkligen ett pass där jag fick kämpa mot en totalt ovillig häst. Känns som jag ska rida lite kravlöst ett tag på honom, han verkar ha tappat sugen totalt, det går verkligen upp och ner. Blir uteritter, hoppning och lite dressyrpass hemma och så en sväng till kiropraktorn så får vi se.
 
För att visa att vi lever, så har jag tagit några uppställda bilder på Racét idag. Han är tyvärr tunn i överlinjen då han plötsligt för lite mer än en månad sen rasade i vikt helt plötsligt. Vi har stoppat det och vänt trenden helt, men iom att han är byggd som han är så kommer det ju ta ett tag att bygga överlinjen igen. Jag är i alla fall glad att han inte längre ser mager ut och att nästan all vinterpäls är borta. Så fort värmen kommer tillbaka blir det bad för honom!

DSC_0022red.jpg

DSC_0026red.jpg

DSC_0035red.jpg
 
Har varit utan dator ett tag och har därför haft begränsad tillgång till internet, så det är kul att vara här igen. Är dock lite irriterad över att jag inte får uppdateringar om jag inte skriver något själv i tråden efter sista uppdateringen. (Som det verkar!)

Roligt att läsa om er som varit ute och tränat/tävlat.

Tack till de som önskade Nalle god bättring, och jag kan tala om att han kom ur gipset i onsdags och går med silikonförseglad sula. Han var såååå lycklig över att få komma ut igen - och jag med! Mycket enklare att mocka när inte allt spån ligger upptryckt längs väggarna.
Hade stränga order att om skon åkte av, omedelbart ta in, rengöra och ringa klinik eller hovslagare, så jag var inte direkt glad när jag igår kväll upptäckte att en flik av sulan krupit ut från under skoskalmen och vikt sig så att det kan komma in lera mm under sulan. :mad: Att peta tillbaka den gick inte, men som tur är så ska min hovslagare ändå komma imorgon bitti, så stackars Nalle fick stå inne hela dagen idag. Tur man har bussiga stallkompisar som ser till att Nalle inte behöver stå ensam. :)
 
@Wingates. Det är ju inte första gången han är tunn, vad är det som gör att han rasar så? Magsår, fällning, dåligt foder eller vad? Du behöver nog fundera ordentligt över detta så du kan förebygga det mer, är inte ok att han blir så tunn. Om ni har möjlighet att ge honom fri tillgång på hö/hösilage så vore det nog det bästa för att undvika mer sånt här.
 
@Wingates. Det är ju inte första gången han är tunn, vad är det som gör att han rasar så? Magsår, fällning, dåligt foder eller vad? Du behöver nog fundera ordentligt över detta så du kan förebygga det mer, är inte ok att han blir så tunn. Om ni har möjlighet att ge honom fri tillgång på hö/hösilage så vore det nog det bästa för att undvika mer sånt här.
I förra stallet var det för att det var svårt att få tag på bra hösliage, numera har vi bytt stall och har jättefint hösilage. Denna gången vet vi inte varför och vi har både tagit maskprov(väntar på svar) och ökat maten ordentligt. Vi hade lite magproblem i förra stallet, men det verkar ganska löst nu med nya maten. Vi har i perioder testat att i princip ge fri tillgång, men då äter han inte upp allt - tyvärr. Han får 14kg nu och det äter han iaf upp, så nu hoppas vi att det inte skall hända igen. Han verkar överlag kryare i nya stallet så. Denna rundan misstänker jag att det var flytten i samband med fällning.
 
@Mitrolle. Har tittat på filmen när ni hoppar och hon är jättefin o glad!:). Synd att det inte är filmat på lite närmare håll...

Ja det är lite synd, banan är gigantisk så det är svårt att stå så man får överblick. Dessutom hoppar det ännu mer om det är mer inzoomat när det skakar :/ Ibland får man vara nöjd ändå, inte alla som får film ens :)
 
@Wingates

Jag har också en häst som lätt tappar hull och när man har det måste man tänka lite annorlunda. Det gäller att ha koll på vad fodret innehåller och se till att mängden av protein och energi är rejält hög, dvs mycket foder, inte bara en hög kvot.
Äter de inte så mycket hö som man vill så får man ge mer av tillskottsfodret eftersom det viktigaste är att de får mycket näring på liten mängd foder om de inte är matvrak.
Bra foder att prova är lucern, proteintillskott och olja.

De flesta hästar tappar när de sätter sommarpälsen, det betyder att man måste vara ute i god tid och öka fodret typ i januari om man har en sån häst som lätt blir tunn. Man kan inte säga ojdå i april t.ex. när den redan tappat allt, då är det svårare att vända det.
 
@Wingates

Jag har också en häst som lätt tappar hull och när man har det måste man tänka lite annorlunda. Det gäller att ha koll på vad fodret innehåller och se till att mängden av protein och energi är rejält hög, dvs mycket foder, inte bara en hög kvot.
Äter de inte så mycket hö som man vill så får man ge mer av tillskottsfodret eftersom det viktigaste är att de får mycket näring på liten mängd foder om de inte är matvrak.
Bra foder att prova är lucern, proteintillskott och olja.

De flesta hästar tappar när de sätter sommarpälsen, det betyder att man måste vara ute i god tid och öka fodret typ i januari om man har en sån häst som lätt blir tunn. Man kan inte säga ojdå i april t.ex. när den redan tappat allt, då är det svårare att vända det.
Jo jag är fullt medveten om det. Han givetvis tillskottsfoder med.
I normala fall hade vi ökat (och detta är första gången han har rasat plötsligt i vikt, som unghäst var han mest tunn jämt tyvärr) men iom flytten så var det värre än vanligt, allt kan man inte förutse tyvärr.
Foderstaten är uträknad och jag är medveten om att han inte är en tabellhäst.
Att han ser extra illa ut är för att överlinjen är svår att muskla, vilket vi försöker fixa genom att rida för tränare regelbundet. Hullet är rätt bra men vi vill tjocka till honom så han har lite att bygga av.
Jag har pratat med både tränare o vet ett flertal tillfällen och de flesta är ju ganska överens om att han är "svår" att muskla iom kroppsbyggnaden. Så vi jobbar på det helt enkelt.
 
Jag förstår att det är svårt, hade som sagt samma problem med min ena häst. Det handlar om att komma upp i tillräckligt bra hull konstant för att få till musklerna. Det går inte att träna upp dem om hästen hela tiden är för tunn. Min häst är nu 29 år och har varit välmusklad de senaste 10 åren trots sin ålder :)
Det går alltså, men man måste vara duktig på foder.
 
Jag förstår att det är svårt, hade som sagt samma problem med min ena häst. Det handlar om att komma upp i tillräckligt bra hull konstant för att få till musklerna. Det går inte att träna upp dem om hästen hela tiden är för tunn. Min häst är nu 29 år och har varit välmusklad de senaste 10 åren trots sin ålder :)
Det går alltså, men man måste vara duktig på foder.

Jo så är det verkligen. Det tog lite tid innan vi fick analysen på fodret så vi famlade lite i blindo med precis när vi såg att han började tappa. Helt enkelt är det inte heller, för hamnar vi på ett överskott av energi blir han till och från lite kokko. Nedrans häst ;)
Men olja hade jag faktiskt glömt bort så ska kanske ersätta delar av energin med det. Kanske hjälper.
Jag önskar vi hade haft backar nära till hands med så man kunde klättra ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 413
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 887
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 274
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp