Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag hopptränat (Gul får hoppa var vecka, men det är olika vem av oss som pilotar).
VARFÖR släpper jag efter i handen när jag driver? Helt onödigt mycket..

Hästen var fin i slutet, och vi får rytmn fram till hindret, nu ska jag bara samla upp mig & hästen och hålla balansen i luften och efter. Ja, och planera svängarna med!
 
@pemi Ja, det är störigt - men pappan var lika dan hela sitt liv med, så delvis är det ju genetiskt tyvärr men nu verkar det ju bättra på sig lite iaf.
Din är så söt!
 
Nu har jag/vi en plan iallafall. Hästen flyttar till annat stall imorgon, och kommer att skötas och ridas tjejen som hjälpte mig under graviditeten, jag kommer att fortsätta rida honom ca 2 ggr/v. Planen är att han ska sättas igång ordentligt och ridas till, så får vi se vad vi gör sedan, antingen tar jag tillbaka honom, lånar ut honom eller säljer. Ev är hon intresserad av lån eller köp när hon vet att han håller. Känns som att han redan har sansat sig nu när jag ridit mera, idag var det inget brallande och han var avslappnad och fin. Känns skönt att ha en plan och få lite mera tid till annat än stall och häst just nu, hoppas verkligen att han håller när träningen trappas upp! Målet är att komma igång och hoppa, så vi kan vara med i nån tävling i augusti.

Tycker att han är fin i kroppen nu iallafall :-)
1908318_10152029523637127_6839035508907151008_n.jpg
 
Han är helt fantastiskt vacker din häst!:love: och vilken bra plan! Den ger dig ju all tid i världen att komma fram till vad som är bäst för dig just nu!
 
I helgen har Lilla Svarta varit ute o tävlat igen. Hon startade 110 och 120 på lördagen, nolla i 110 och 4 fel i 120. På söndagen gick hon bara en 120 och var felfri på hinder, enda hästen i klassen som var det så det var extra surt att ryttaren fick lägga en volt då de halkade ut för långt åt höger innan tvåan. Men med 4 fel var hon ändå placerad och som sagt, felfri på hinder får jag väl vara nöjd med!
 
Ja, han är en bildskön typ, förhoppningsvis blir det bara bättre nu när han får komma igång och bygga mera muskler :) Hann rida ett ordentligt dressyrpass i lördags, fokuserade på att verkligen ha honom framme för skänkeln och inte låta honom krulla ihop sig. Man märker hur tungt det blir då, han får verkligen kämpa, men det gav effekt, travade lång och låg och avslappnad på slutet och kändes väldigt nöjd med sig själv! Ska bli kul att försöka rida för tränare regelbundet nu när han står på stall med duktigt dressyr- och hoppfolk, jag behöver ju också tränas! Igår gick flytten, han är ju lite småknäpp att transportera, lastar sig själv och står lugnt och fint så länge övre delen av bakluckan är öppen. Så fort den stängs så börjar skrapandet och han är svettig när man kommer fram, men när man öppnat luckan igen så står han som ett ljus. Försökte åka med den öppen ett tag för typ ett år sedan men blev omkörd av typ 15 MCs som var ute på tur, och det var ju inte riktigt någon höjdare. Han ska väl vänja sig så småningom, och jag får väl glädja mig åt att han i princip springer in i transporten själv..

Vad heter "lilla svarta" egentligen? Vad har hon för stam?

Vet inte om det diskuterats, men vad har ni andra för mål för era den här säsongen? Vi har nationella hopptävlingar på Åland första helgen i augusti, så målet är att vara med och hoppa åtminstone en 1-m klass då :bump:
 
Vet inte om det diskuterats, men vad har ni andra för mål för era den här säsongen?

Mitt mål är att komma ut och tävla igen om ett tag. Får hoppa på en-ett par LB igen eftersom vi bara kom ut 2ggr förra året men tanken är att starta LA.
Nu har jag planerat in att åka på tredagars tävlingskurs i slutet av juni -om allt klaffar med ledighet från jobb och själva logistiken runt :)

Igår var i alla fall Dunderklumpen jättefin. Han var riktigt pigg trots att det var galet varmt och sedan överraskade han mig i galoppen genom att helt plötsligt ha förmågan att istället för att falla isär och bryta av när jag försöker korta honom, så blev han mer aktiv och kortade sig istället. Har aldrig hänt innan! och detta var i hans svåra varv :eek:

Vem har smygtränat min häst???

Lite jämförelsebilder

2012
dsc_0054_504e22369606ee0bf73e7271.jpg


2014
dsc_0013_53824813e087c36acdd47438.jpg


2012
dsc_0019_504e21fb9606ee0c4fbdb262.jpg


2014
dsc_0068_53824827ddf2b3336a066de7.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Min drake var dyr igår :love: Var i väg och tävlade LB:1 (som vanligt, är enda LB-programmet de verkar köra häromkring..). Vi red ihop 69.8% :o och en fin blå rosett! Matte sjukt stolt :D

Här en bild (ja, de går på gräs nu..) från uppvisningen



Och en bonusbild på drak-takterna under prisutdelningen :meh:

 
Min drake var dyr igår :love: Var i väg och tävlade LB:1 (som vanligt, är enda LB-programmet de verkar köra häromkring..). Vi red ihop 69.8% :o och en fin blå rosett! Matte sjukt stolt :D


..........................

Och en bonusbild på drak-takterna under prisutdelningen :meh:


Grattis vad roligt! jag har faktiskt nu ikväll anmält oss till en LB i slutet av juni :)
Men alltså, drake.... njae... mer kanin eller surikat??

surikat2.jpg
 
Vad heter "lilla svarta" egentligen? Vad har hon för stam?

Vet inte om det diskuterats, men vad har ni andra för mål för era den här säsongen? Vi har nationella hopptävlingar på Åland första helgen i augusti, så målet är att vara med och hoppa åtminstone en 1-m klass då :bump:

Hon innehar det tjusiga namnet Donnaminka!:o Harriet till vardags...:p Är e Zavall-Flemmingh-Indoctro. Jag importerade henne från uppfödaren 2012 som oinriden 4-åring så hon ligger ju efter dels pga det och dels pga av alla mina skador förra året. Men nu hoppar hon 120 plättlätt och jag har planer på att starta LA så småningom i sommar. Annars är mitt egentliga mål att mitt knä ska bli så bra att jag kan rida fälttävlan i höst igen.
 
Grattis vad roligt! jag har faktiskt nu ikväll anmält oss till en LB i slutet av juni :)
Men alltså, drake.... njae... mer kanin eller surikat??

surikat2.jpg


Hrrm. Ja, för att vara helt ärlig är hon nog mer lik en surikat.. :angel: men hon tycker själv att hon är en drake. Eldsprutande och farlig. Alla främmande hästar ska hålla sig långt borta :eek:

Vad kul med tävling för er! Jag blev sugen på att rida en till innan sommarlovet nu när det gick så bra, får se om det går att få till. Har dressyrträning 2 dagar i helgen som kommer och sedan 2 dagars hoppträning helgen efter det. Obegränsat med tid och pengar var det man skulle ha.
 
Ja här är en till som önskar obegränsat med pengar och tid!

Var iväg på unghästtävling idag med Jobelle och första klassen gick helt strålande! En riktig superrunda i 1.10.

Det regnade rätt rejält så vi blev lite kalla och blöta och så skulle vi rida 1.20 sedan också. Då hade bensinen gått ner på sparlåga så hon hade inte samma flyt. Det gick hyfsat de första 5 hindren med lite hisshopp och sedan kom 3 - kombinationen och trots att jag red så bra jag kunde så kom vi fel in. Klarade de två första men sedan blev det så fel att vi bröt ut och gjorde om. Tyvärr lade jag två volter då jag fick för mig att det skulle bli ny startsignal, men det är ju bara när man river! Jag är alldeles för ovan att ha stopp på tävling måste jag erkänna :o
Vi klarade sedan kombinationen på andra försöket och resten av banan förutom ett pet på sista hindret.

Jag är nöjd, för det är ändå en ok debut. Vi får träna mer och på't igen!
 
Men 3-kombination i en 120??? Herregud! På den nationella vi var på fanns dubbla kombinationer på nån bana men ingen 3-kombination. Det var inte dåligt av Jobelle att fixa det.:bow:
 
Tack, jag tycker också att hon var duktig som hoppar även när hon är trött. Dessutom klokt att väja ut när hon annars troligtvis hade kraschat.
Jag blev också lite förvånad att det var en 3 - kombination med men det var en unghästtävling för 4-6 åriga hästar så de kanske hade med det för att introducera inför nästa nivå?
 
Idag har jag dressyrtränat på Gul, glömde ge mobilen till min tränare så har tyvärr ingen bild. Jag fick jobba som bara den, har en hel hög ridtekniska saker som jag måste arbeta på - men det börjar komma tillbaka. Gul var lite seg under hovarna, men jäklar vad bra det gick sen. Han arbetade ärligt igenom hela kroppen och var bara allmänt trevlig. Var enligt tränaren det finaste hon sett honom ^_^
(Ett tag var han så koncentrerad på att gå rakriktad i form att han glömde bort att han skulle börja trava samtidigt ;) )
 
Vi överlevde dagens Pay & Ride, det gick både bra och dåligt. Det dåliga var skolorna ovan mark på framridningen, han var inte klok... Kände antagligen av mina tävlingsnerver för det var gräsligt vad han lekte rodeohäst... Lugnade sig efter en stund men red första klassen med säkerhetsvästen på. Inne på banan lugnade han sig och blev lite slö. Var inte framme för skänkeln plus att jag tittade ner/lutade framåt så båda fattningarna blev dåliga och där med även poängen på galoppen (3-or och 4-or), resten av programmet var 6-7-or. Slutade trots kaosgalopp på 59,4% I andra klassen fattade jag galopp direkt när jag kom in på banan, fick honom bättre framme för skänkeln och då blev poängen bättre, inga jättemissar här, motvillig fattning och ett omslag i avbrottet i mellangaloppen gav en 5:a och en 4:a, resten ligger på 6-7 och tom en 8:a på ena galoppvolten! Slutade på 67,4%! Säkert lite snällt bedömt med tanke på att det var Pay & Ride men en rolig start på vårt tävlande! Se om jag vågar visa film om en stund. ;)

Detta trodde jag inte när han drogs med både knäskadan, hovbensinflammationen och sen skadan på kronbenet. Det är ju en jätteseger att ens kommit till tävlingsstart! :D

10259787_10152188348987887_6056706195691188632_n.jpg


De satte gränsen för rosett på 50% så därför två stycken. :)

10271473_10152188391672887_4649719134575020147_n.jpg
 
Igår gjorde Lolli och jag vår andra riktiga hopptävling, var av debut 1 m för oss båda ;) I första klassen blev det ett stopp på första hindret, men resten felfritt. I andra klassen var vi felfria och Lolli fick sin första rosett! Nu väntar lite välförtjänt sommarvila för henne innan vi siktar på fler tävlingar i höst :)

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 493
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 220
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 051
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp