08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaa, jag tror också att det är så -båda våra grabbar verkar växa sakta och länge. Calle är iallafall finare i kroppen än på länge nu -för första gången är han inte på gränsen till för tunn (borträknat när han varit på bete), jag tror han börjar bli klar i kroppen :)
 
Hade visst tappat bort tråden i uppgraderingen, men ser ut att gå framåt med alla 08-orna, kul!

Ja utom Nataschas stackars pålle då men hovböld, hoppas det läker snabbt!

Här går det framåt, kan jag bara lära mej att sitta ner och sitta still så går det riktigt bra. Fick en kanonpass för instruktör idag, så pass att jag fick tummen ur och anmälde till en Pay & Ride den 7/6. Med mina dåliga tävlingsnerver så kommer jag vara hyyyyypernervös...
 
Jag fick lite kalla fötter då Jac var väldigt tjorvig häromdagen och gjorde ett hästbyte och red hans syster på tävlingen idag istället. Det lönade sig väl och jag ledde en lång stund och låg sedan 3a resten av tävlingen tills typ sista ekipage, då jag blev fjärdeplacerad till sist, på 66.97%. :bump:

Jac får bli mer trimmad hemma innan jag ger mig ut känner jag, känns som jag behöver få till lite mer detaljer först :)
Har anmält Jobelle till hennes första 1,20 om ca 3 v. Iiih.
 
Jag fick lite kalla fötter då Jac var väldigt tjorvig häromdagen och gjorde ett hästbyte och red hans syster på tävlingen idag istället. Det lönade sig väl och jag ledde en lång stund och låg sedan 3a resten av tävlingen tills typ sista ekipage, då jag blev fjärdeplacerad till sist, på 66.97%. :bump:

Jac får bli mer trimmad hemma innan jag ger mig ut känner jag, känns som jag behöver få till lite mer detaljer först :)
Har anmält Jobelle till hennes första 1,20 om ca 3 v. Iiih.

det var nog inte fel tänkt -gick ju bra också :D

Jag längtar till vi kan ge oss ut också, Calle har gått fint i ett par dagar och särskilt idag. Hade dock en mindre strid där han inte skulle gå förbi uppsittningspallen åt ena hållet utan tvärstannade varje gång oavsett hur mycket jag drev:mad: :rage: Fick bli lite arg på honom och sedan gick han förbi utan att blinka resten av passet -och gick faktiskt skitfint dessutom ;) Nu blir det vila imorgon för jag ska på clinic :)
 
Nä, ibland måste man ju inse sina begränsningar eller vad man ska säga :)

Nu är jag ju ännu mer peppad att få ordning även på honom nu när jag vet att jag kan :) Så det var nog mentalt bra byte iaf :D

Det värsta är att jag skulle behöva klona mig, plus att alla dressyrtävlingar som inte ligger samtidigt som hopptävlingar jag vill åka på, är överfulla.
 
Jag och Iris har varit på terrängkurs på Runsten under helgen. Så himla fantastiskt roligt tyckte såväl hon och jag. Vi har hoppat långt mer än jag trodde att vi skulle göra - upphopp, nerhopp, kistor, trappor, vatten, soffor och små bord :bump: Så himla inspirerande och nyttigt! Snacka om att man flyttar fram sina gränser efter en sån här helg.

Enda abret har varit att min häst verkligen avskyr/är rädd för (?) främmande hästar :wtf: Tränaren döpte snabbt om henne till T-Rex och de andra kursarna fick hålla ordentligt avstånd. Tror ni att detta är något som blir bättre med tiden? Har ju märkt dessa tendenser tidigare men denna helg har hon t.o.m gjort små utfall :crazy:
 
Jag fick lite kalla fötter då Jac var väldigt tjorvig häromdagen och gjorde ett hästbyte och red hans syster på tävlingen idag istället. Det lönade sig väl och jag ledde en lång stund och låg sedan 3a resten av tävlingen tills typ sista ekipage, då jag blev fjärdeplacerad till sist, på 66.97%. :bump:
.


Tjohoo, vad roligt! Grattis!!
 
Har satt igång Appe igen efter operationen, är ibland i luften och ibland på marken, verkar dock som att hans flygturer beror på överskottsenergi eftersom han lugnar sig när han fått stöka av sig. Red första dressyrträningen för 1,5 v sedan, började katastrof eftersom han var som en bomb och flög i luften gång på gång (lite blåst+nya hästar på vår bana) så jag nästan åkte i backen, men efter att ha fått sprattla av sig i longerlina skötte han sig fint Hade sedan peppat för tömkörningshelg för Anders Eriksson men på lördag fm när jag tog in honom var han rejält halt HB (tidigare har det varit VB som krånglat) och ömmade vid palpation kring knäet som jag knappt fick böja, jag befarade typ meniskskada eller annat hopplöst och förberedde mig på hästbegravning. Lämnade honom i sjukhage och gav finadyne men redan på måndagen hade han släppt ut sig själv därifrån och var betydligt bättre. Jag har nu varit bortrest sedan dess och kom hem i förrgår, då var hästkraken ohalt, så troligen hade han slagit i knät i hagen men inte skadat nåt. Tömkörde i förrgår och red igår, kändes fin men lite matt, galoppen var lite seg men traven var fin eftersom han kunde slappna av och vila lite på steget. Den här hästen alltså, vilken berg-och-dalbana, man får gråa hår!
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=765204416835131&l=0de682aae6

Min lilla skrutt som får hjälpa till att bära ut höpåsarna till hagen.
Var tvungen att toppa med halm eftersom russet hade försökt stjäla maten på vägen ut om jag inte hade gjort det ;).

Har blivit utmanad av min dotter och hennes ponny att ställa upp i en klubbtävling till hösten. Hua jag som absolut inte är någon tävlingsmänniska ska in och hoppa en bana inför publik... Lätt ångest redan nu.
 
Senast ändrad:
@tiffy
Söt häst, sådär har jag också gjort med höpåsar när jag stod i ett stall med långt till hagarna :)

Idag fick våra hästar gå ut i sommarhagarna och det var mumsigt förstås. Jac måste ha ätit som en tok hela dagen för han såg ut som en spärrballong när jag tog in honom vid 16 för att rida. Där kan man snacka uppblåst typ :rofl:
Ridpasset gick dock riktigt bra och sådär dryg som han var sist jag red dressyr var han definitivt inte. I morgon får han dock munkorg på sig, vill inte att han ska äta ihjäl sig :(

Jobelle har varit på hoppträning ikväll och kändes lite överpigg först och trött sedan, det var nog lite gräs i magen där också kan jag tro ;)
 
@krusmynta Jag älskar verkligen din häst!:love: Han både ser ut o rör sig som den ultimata dressyrhästen så det vore synd om det inte funkar. Inbillar jag mig eller har han lite taktmissar här o var i traven? Ser lite oregelbundet ut.

Vi var ju på hoppmeeting förra helgen, inte kul alls då det var svinkallt, regnigt o dåliga arrangemang. Alla hästar vi hade med gick sådär inkl min egen. Men med tanke på extremt dåliga förhållanden med urkass framridning o traktorer på banan bredvid så fort det var Lilla Svartas tur så får jag kanske vara nöjd ändå. Hon hoppade en 110 och två 120 och det var ju nationellt. Här ett par bilder:

10300012_10152518487363313_5848653201362441390_n.jpg

10264220_10152518486678313_1047904125401259747_o.jpg
 
Jag älskar verkligen hans utstrålning också, och det fantastiska är att han känns lika härlig att rida som han ser ut, allt går så lätt! Nackdelen är väl hans psyke, han tror väl att han är dressyrhäst nu och beter sig som en sån.. Taktmissar har han men det är nog delvis pga att han är så känslig och tappar takten lätt när jag reglerar tempot men också när han tappar koncentration eller spänner sig lite. Han rör sig ju stort också så ibland känns det som att han inte orkar hålla ihop sig själv trots att det bara är arbetstrav.. I förrgår red jag och då kändes han matt men därför fin i traven eftersom han kom ner i formen och vilade på steget och slappnade av, galoppen hade han däremot svårt att orka hålla ihop. Tempade honom efter att jag ridit eftersom han verkade så lugn och stod och vilade i stallgången men någon temp hade han inte, tydligen bara en trött dag. Igår tömmade vi en runda i skogen, det var kul och han joggade på i min promenadtakt några kilometer och verkade nöjd med sig själv. Skulle vilja dra ner på kraftfodret för att få honom mindre explosiv men är rädd att han faller ur då..
 
@krusmynta Jag älskar verkligen din häst!:love: Han både ser ut o rör sig som den ultimata dressyrhästen så det vore synd om det inte funkar. Inbillar jag mig eller har han lite taktmissar här o var i traven? Ser lite oregelbundet ut.

Vi var ju på hoppmeeting förra helgen, inte kul alls då det var svinkallt, regnigt o dåliga arrangemang. Alla hästar vi hade med gick sådär inkl min egen. Men med tanke på extremt dåliga förhållanden med urkass framridning o traktorer på banan bredvid så fort det var Lilla Svartas tur så får jag kanske vara nöjd ändå. Hon hoppade en 110 och två 120 och det var ju nationellt. Här ett par bilder:

10300012_10152518487363313_5848653201362441390_n.jpg

10264220_10152518486678313_1047904125401259747_o.jpg
Hon ser så fokuserad ut, men nu får du nog börja kalla henne lilla mörkbruna när hindrena börjar bli lite högre och magen syns :-)
 
Ha ha ja det har ni rätt i! Hon är ju bara svart på vintern....:D

Idag hade jag ett sånt där hallelujamoment i ridhuset! Ni vet när allt bara helt plötsligt faller på plats o hästen är som ett gummiband att rida...Jeeeeeesus vad härligt det är!:love::love::love:
 
Lite mobilbild från dagens promenad. Han gick lite tuffare igår så var bara ute och skrittade så han fick rört på kroppen... Vi längtar till helgen och hoppas på fotoväder ^^
1532111_10153059525425400_7116695826848475701_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 988
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 407
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 922
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp