Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur lång sommarvila tänker ni andra ge era hästar? jag tänker mej 2-3 v sen ytterligare 2 v på "halvfart".

Ingen. Eller ja, vila kommer han göra men det kommer bli kortare småvilor in emellan, ingen längre sammanhängande. Han har vilat tillräckligt ;)
 
Jag tror inte på helvila då jag upplever att de tappar mer än det ger och därför får mina kortare vilor när det faller sig lämpligt. Eftersom jag har tre stycken så hinner jag inte rida ihjäl dem heller ;) så de går ändå ganska lindrigt mot om jag bara hade en häst att slita på.
Däremot tänker jag nog inte tävla i juli. Det är ändå så sjukt varmt då och jag ska åka till Falsterbo och liknande så de kommer få vila lite då.
Mina går ju inte på bete dygnet runt heller utan är uppstallade nattetid året runt och går i beteshage dagtid på sommaren.
 
Hemkommen från meeting med bra erfarenheter och t om rosett i bagaget!:) Välbyggda banor som unghästarna verkade tackla bättre än de äldre? Fast det är ju nåt jag ofta upplever, de yngre har inga "fördomar" o hoppar glatt både svart/orange grind och silverfärgad dito. Och bara för att jag såg ut så här;:eek: på föregående sidor när Mitrolle hade hoppat 3-kombination i 120 så var det såklart en sådan med här med...:devil: Nemas problemas för både min och de flesta andra så tji fick jag.

En liten film på en av rundorna:

 
Ang sommarvila så har min fått microvilor här o var där det passat. Kommer göra likadant över hela sommaren och möjligtvis ge längre sammanhängande vila i december.
 
Hemkommen från meeting med bra erfarenheter och t om rosett i bagaget!:) Välbyggda banor som unghästarna verkade tackla bättre än de äldre? Fast det är ju nåt jag ofta upplever, de yngre har inga "fördomar" o hoppar glatt både svart/orange grind och silverfärgad dito. Och bara för att jag såg ut så här;:eek: på föregående sidor när Mitrolle hade hoppat 3-kombination i 120 så var det såklart en sådan med här med...:devil: Nemas problemas för både min och de flesta andra så tji fick jag.

En liten film på en av rundorna:

Jisses vad hon hoppar! Jätteduktig!!!!
 
Hur lång sommarvila tänker ni andra ge era hästar? jag tänker mej 2-3 v sen ytterligare 2 v på "halvfart".

Iris ska få slappa helt under 3 veckor på bete. Hon har gått ganska hårt under hela våren och varit iväg på en hel del kurser och tävlingar. Dessutom behöver jag ägna lite tid åt min relation som blivit lidande av allt hästfokus... :o

Det verkar stört omöjligt att få till den där terrängfilmen som jag tidigare försökte lägga ut. Här är en bild istället



I går kväll hoppade min (hopp-) tränare Iris. Jättekul att se och säkert väldigt skönt för Iris att få en säker och skicklig pilot på ryggen. Kul också att tränaren tyckte ganska lika som jag upplevt i hoppningen - att sprången emellanåt är svåra att följa och att hon ibland blir väldigt känslig i munnen, vilket gör det svårt att få till ett bra flyt. Dock fick hon beröm för sin härliga attityd, framåtanda och härliga trav :love:
Tränaren ska få fortsätta hoppa Iris med jämna mellanrum nu är det tänkt, så tekniken och flytet blir säkert bättre med detta upplägg. Nu i helgen ska jag i väg och träna hoppning för "terrängtränaren". Ska bli superskoj hoppas jag.
 
Men 3-kombination i en 120??? Herregud! På den nationella vi var på fanns dubbla kombinationer på nån bana men ingen 3-kombination. Det var inte dåligt av Jobelle att fixa det.:bow:

Jag förstår när jag läser här och i bloggar att det verkar väldigt ovanligt uppåt landet! Här är det extremt sällsynt att det INTE är dubbla kombinationer eller en trekombination i 120.
 
Dubbla kombinationer verkar ha kommit hit till "norr"!;) Var iväg idag på en regional 120 och där var det dubbla kombinationer och en vansinnig sväng, typ "vänd rätt upp" där en oxer-räcke kombination låg och sen 4 galoppsprång räcke med vattenmatta.
 
Racét fick hänga med på dressyrtävling här i närheten, mest för att få lite miljöombyte. Sen vi bytte stall i Januari så har han inte fått åka iväg någonstans, så när vår gamla stallkamrat frågade om hon skulle rida Gul med så tackade vi givetvis ja. Han fick gå en LB och fick 63%, vilket var helt okej med tanke på omständigheterna :)
Har dock bara bilder från framridningen:

DSC_0158red.jpg

DSC_0237red.jpg

DSC_0239red.jpg
 
Ang vila, mina hästar brukar få vila hela december och får små pauser när det behövs under året. Han har precis haft två veckors vila och nu kör vi igång igen.

Några bilder från senaste tävlingen, 110 och 115 och nolla i båda. Speciellt nöjd med nollan i 115, av 41 startande i avd A var 10 uteslutna och endast 7 felfria i fas 1 (som jag också red). Knixig bana!

IMG_8163_zps6d5b7a7f.jpg

IMG_7944_zps718e185b.jpg

IMG_8137_zpse31ed692.jpg

IMG_8231_zpsf9a8f6e7.jpg


Nästa tävling är om två veckor, en kombitävling där man rider både dressyr och hoppning. Ska bli skitkul! :)
 
Just det, har ju fler nya bilder! Vi är modeller lite då och då, jättekul att få betalt för att bli fotograferad och få en massa fina bilder på sin häst :love:

6B73C8C2-1871-4D3D-A307-A3955CA87A19_zpsignjmlo0.jpg

FC10A86A-454E-44E0-8F42-667CACE82209_zpsjksqkyxu.png

FE95772E-A5FF-430B-A633-7AF9FFA741BD_zpsmcaqekza.jpg

99236DAF-627B-4525-B3C0-022FC04F34EF_zps1zuntf4g.png

F23AD64C-CA8F-4BD2-B51A-33DE87634003_zpsnrkcj0vc.png


Jag har också fått en ny -08 i stallet som jag ska försöka utbilda, måste fråga ägaren innan jag visar någon bild på den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 659
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 892
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 287
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp