Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag fått OK att visa bilder på projekthästen :) Sto f -08 (så klart ;)) e: Feliciano-Pentagon-Maraton. Problemet är dels att hennes ägare inte riktigt har tillräckliga kunskaper för att reda ut det och dels att hon blivit lite rädd. Det är en trevlig häst med mycket kapacitet men hon har temperament! Dålig kombo med en osäker ryttare...
Utbildningsmässigt är hon som en 3-4-åring och planen är att vi ska ha lite mindre av sånt här:
IMG_8276_zpsf6ff342b.jpg

IMG_8289_zpse3ff4793.jpg


Och lite mer sånt här:
IMG_8284_zpsa6259e33.jpg

IMG_8299_zpsc7156770.jpg

IMG_8305_zpsa66d80d1.jpg

IMG_8328_zps5dd6f50c.jpg

IMG_8359_zps1d0b84e8.jpg
 
Nu har den förbankade sajten upphört att skicka uppdateringar från den här tråden igen. :mad:
Har tagit mig igenom tre veckors inlägg nu, och GRATTIS till alla som haft framgångar på tränings-/tävlingsbanorna! :banana:

Nalles hovböld är helt utläkt och sulan hård och fin igen så nu går han med skor fram men utan sulor. Vi har varit ute och luffat runt i skogen i skritt ca 20 min/gång. Till min glädje söker han lite stöd på bettet och verkar redan begripa sig på drivande skänkelhjälper; vi kan även flytta lite åt sidan - i alla fall åt ena hållet! :p Har inte riktigt vågat pröva på trav än - dvs trav på kommando. Några oplanerade kliv har det blivit när han fått lite bråttom i backarna, men jag vill ha lite mer koll på broms och gas först - eller så måste jag bara bli lite modigare...

Planen för sommaren är att "komma till ridning". Det blir väl mikropauser för återhämtning, men längre sammanhängande vila får det bli när han kommit så långt att han faktiskt har något att smälta.
Sedan skall ev. Ulla-Karin komma till grannklubben i sommar, så då hoppas jag få vara med på en Säker Häst-kurs till.
 
Hej alla igen, har inte varit så aktiv här sedan Marlins KS-diagnos men för ett par veckor sedan blev en av mina foderhästar sålda så nu har Marlin fått komma igång och flyttat bort till stallet där jag har haft de andra ridhästarna! Har jobbat honom i tre veckor nu, först bara longering men nu har vi börjat med lite mer tömkörning, mycket jobb över bommar, och även lite löshoppning. Vet dock inte riktigt när jag ska börja rida igen, vill ju bygga upp honom så mycket som möjligt först men samtidigt är det ju inte bra att han går för mycket på böjda spår och bara inne i ridhuset som det blir annars fast jag försöker gå ut på spåret också ibland när jag tömkör...

10426679_10152172013349290_2388898528440705919_n.jpg
 
samtidigt är det ju inte bra att han går för mycket på böjda spår och bara inne i ridhuset som det blir annars fast jag försöker gå ut på spåret också ibland när jag tömkör...
Har du inga möjligheter att tömma ute? Jag har vandrat åtskilliga km med Nalle på töm.

Bildbevis på att jag inte bara tömkör förresten. :D (Jag ser ut som om jag morrar åt fotografen, men det är han som var darrig på handen. )
b_181414.jpg
 
Idag var dagen med stort D! Eller T som i Terräng...:love: Har äntligen fått ok på att jag får försöka hoppa o se vad som händer med knäet och jag var inte sen att följa den uppmaningen!:D Såklart hoppade jag terräng, varför hoppa löjliga banhoppningshinder när man väl får hoppa??;) Det var inget att skryta med, hoppade bara ett gäng stockar men jag kan ärligt säga att när jag styrde mot första större stocken så tänkte jag: Nej HERREGUD det här vågar inte jag!!!:eek: Men det gick raskt över...styrde sen runt min snälla häst över det lilla materialet som fanns tillgängligt och hon hoppade snällt allt jag styrde på. Men om jag vågar mig tillbaka på FT banan det återstår att se...
 
Idag var dagen med stort D! Eller T som i Terräng...:love: Har äntligen fått ok på att jag får försöka hoppa o se vad som händer med knäet och jag var inte sen att följa den uppmaningen!:D Såklart hoppade jag terräng, varför hoppa löjliga banhoppningshinder när man väl får hoppa??;) Det var inget att skryta med, hoppade bara ett gäng stockar men jag kan ärligt säga att när jag styrde mot första större stocken så tänkte jag: Nej HERREGUD det här vågar inte jag!!!:eek: Men det gick raskt över...styrde sen runt min snälla häst över det lilla materialet som fanns tillgängligt och hon hoppade snällt allt jag styrde på. Men om jag vågar mig tillbaka på FT banan det återstår att se...
Kan man anta att knäet höll? :p
Låter så vansinnigt kul! Jag älskar små lagom terränghinder men nu är det så längesedan jag hoppade något sådant att de antagligen får gräva ner dem i backen för att jag ska våga. :laugh:

KL
Nalle blev utsläppt på större bete idag - och kom hem med ett svullet öga. Suck! Han har antagligen kliat sig och spräckt ett blodkärl. Verkar inte ha ont, men så onödigt. Kan ju inte göra något åt det heller.
 
Vilken otur Natasha! Men jag har också ont i ett öga...nån infektion av nåt slag, är knallröd o lite svullen men har själv inte så ont av det, ser bara jätteont ut! :D Så hoppas det känns samma för Nalle!
 
Vilken otur Natasha! Men jag har också ont i ett öga...nån infektion av nåt slag, är knallröd o lite svullen men har själv inte så ont av det, ser bara jätteont ut! :D Så hoppas det känns samma för Nalle!
Aj då. Hoppas att infektionen försvinner snabbt, Novali01! Hoppas du inte är lika svullen runt ögat som Nalle, för då hade folk trott att du varit i slagsmål. :p
 
Har helt ärligt problem med att förstå var problemet ligger för människor med problem att lasta sina hästar! :D Har aldrig ägt en häst som jag inte kunnat lasta själv efter 1 vecka här, känner att det är hästägarna vi borde skicka på kurs, inte hästarna!:idea:
 
Har helt ärligt problem med att förstå var problemet ligger för människor med problem att lasta sina hästar! :D Har aldrig ägt en häst som jag inte kunnat lasta själv efter 1 vecka här, känner att det är hästägarna vi borde skicka på kurs, inte hästarna!:idea:

Naturligtvis är det hästägarna som behöver utbildas, det är väl ingen slump att samtliga av mina hästar och de jag haft tidigare lastat sig själva. Eller jo, om man ska tro en viss person som har/hade en svårlastad häst och diskuterade detta öppet i ett sällskap där jag var med så hade jag inget att tillföra i den diskussionen eftersom mina var lätta att lasta :meh:
Ofta trycker ägarna också på att hästen 1, är mycket välhanterad i övrigt och 2, den är INTE rädd för transporten utan bara tramsar. Jodå, så att. Det är därför den kliver rakt på och inte dansar omkring på bakbenen?
 
Hihi, jo, fast det var lyckligtvis mycket bättre idag, så jag kunde tömköra en stund på kvällen. Det var inte helt populärt. Det var en del "bakbensargument" när jag bad om trav - men till slut hade vi rett ut vem som skall "hålla i ratten".

Har köpt två nya flughuvor också så nu är han lite bättre skyddad igen. (Den gamla hade hål i nätet och ett öra var borta.)

Equilina skrev:
Ofta trycker ägarna också på att hästen 1, är mycket välhanterad i övrigt och 2, den är INTE rädd för transporten utan bara tramsar. Jodå, så att. Det är därför den kliver rakt på och inte dansar omkring på bakbenen?
Precis! Så är det. Dumma djur! :meh:

Men OK det finns "svårflörtade" individer också. Fast vad jag har sett av t.ex. Monty Roberts, så brukar de kunna övertalas så småningom bara(!) de får en chans att få lite förtroende och tillit till den som håller i snöret.
 
@Natasha Nja, jag litar inte på att jag kan hålla kvar om han skulle hoppa till och bli rädd för något. Vill helst ha inhägnat område om jag skulle tappa hästen :p
 
@Equilina Klart det är en slump fattar du väl? Eller ännu hellre, du har ju KÖPT lättlastade hästar, då är det ju inte så svårt...ja ja jag VET att du fött upp själv men MAMMAN köpte du ju o DEN var lättlastad så....!!:laugh:

Fast jag ser ju på min egen, hon har attityd o humör o låter man det ta överhanden så skulle det säkert inte gå att lasta henne heller till slut.
 
@Natasha Nja, jag litar inte på att jag kan hålla kvar om han skulle hoppa till och bli rädd för något. Vill helst ha inhägnat område om jag skulle tappa hästen :p
Jo tack! Det känner jag till. Nalle blev skrämd av den sällskapande hästens reaktion en gång, svängde runt 180 grader och sprang nästan över mig. Då körde jsg Dually-grimman, så jag hade inte en chans att få stopp och han satte av tillbaka hem längs grusvägen. Snäll hästgranne på sagda väg fångade in honom - som tur var innan han nådde 70-vägen. I o f sig lågtrafikerad, men...:eek:

@Equilina Klart det är en slump fattar du väl? Eller ännu hellre, du har ju KÖPT lättlastade hästar, då är det ju inte så svårt...ja ja jag VET att du fött upp själv men MAMMAN köpte du ju o DEN var lättlastad så....!!:laugh:
:rofl:
 
@Equilina Klart det är en slump fattar du väl? Eller ännu hellre, du har ju KÖPT lättlastade hästar, då är det ju inte så svårt...ja ja jag VET att du fött upp själv men MAMMAN köpte du ju o DEN var lättlastad så....!!:laugh:

Fast jag ser ju på min egen, hon har attityd o humör o låter man det ta överhanden så skulle det säkert inte gå att lasta henne heller till slut.

Jodå, jag har ju bara haft färdiga hästar! Mamman och systern till henne var ju ledda säkert 5-10 ggr innan ;)
 
Sedär, var ju det jag sa. Är de ledda i grimskaft så är de ju lastsäkrade med.:rofl:

Igår var det lite mer terrängträning med tävlingsryttaren, är väl halvnöjd med den träningen pga lite strul på vattnet men men, det löser väl sig....Men herregud vad det svänger i huvudet på mig! Ena sekunden: Näe hon får bli hopphäst med kompisen och sen säljas...nästa sekund, näe jag hoppar henne själv, finns ingen häst som dött av att hoppa 80 cm för resten av sitt liv! Ytterligare sekund: Jag SKA tävla FT på henne igen, såklart jag ska!!:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 974
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 212
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 552
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
20 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp