08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi haft ett par lite lugnare veckor men igår var det dressyrträning igen. Denna gång var det inte min vanliga tränare utan C som jag tränat för tidigare. Har haft Wille på bete hos mina föräldrar och inte tillgång till ridbana så hade inga stor förväntningar, men det gick riktigt bra! Mjuk fin häst som jobbade på bra. Han tycker dessutom det är KUL att rida igenom program. Tränade på LC:2 som vi ska rida på Pay & Ride på lördag. :)
 
20140625_085349.jpg

Klanthästen nr.1 lyckades sparka sig 2 (!) gånger på EXAKT samma ställe igår när han var ute på galopprunda & var därmed lite svullen i benet imorse när vi skodde (därav inga skor på bilden och ovanligt rena fötter). Han är dock ohalt och jag ska prova att hoppträna imorgon för att se hur det blir. Får avbryta om han verkar minsta besvärad.
 
Här har vi haft ett par lite lugnare veckor men igår var det dressyrträning igen. Denna gång var det inte min vanliga tränare utan C som jag tränat för tidigare. Har haft Wille på bete hos mina föräldrar och inte tillgång till ridbana så hade inga stor förväntningar, men det gick riktigt bra! Mjuk fin häst som jobbade på bra. Han tycker dessutom det är KUL att rida igenom program. Tränade på LC:2 som vi ska rida på Pay & Ride på lördag. :)

Vad härligt att träningen gick bra! Lycka till på pay & ride på lördag!
Här har vi också tränat. Det var lite lika här, jag hade inga stora förväntningar alls på träningen. Jag vet att min tränare är fantastisk på att plocka fram det bästa hos både mig och hästen, men nu har några träningar i rad blivit intällda och jag är lite nervös inför en tävling vi ska på snart så ridningen har inte gått så bra sista tiden som jag skulle kunna önska. Men idag var de äntligen träning igen och det gick jättebra! Vi diskuterade igenom de problem jag tyckt att jag har haft och så kom vi fram till en plan för hur vi ska lösa dom och hur vi ska lägga upp träningen inför tävlingen. Jag längtar redan till nästa träning! Och jag fick ett långt pepptalk av min andra tränare i telefon idag så nu känns allt mycket bättre och jag är lite mindre nervös. :)
 
Hopptränade idag, och det gick rätt bra faktiskt. Fick lite dålig känsla precis innan hindret, men lyckades för första gången göra riktigt snygga vägar till hindret så jag är mkt nöjd.
Herr Gul var fortfarande svullen, men totalt obekymrad och efter passet hade svullnaden gått ner helt & sårskorpan gått upp lite, vilket var bra för då slapp jag pilla på det (han hatar när man pillar på sår). Hoppas att svullnaden fortsatt borta när det som var lite inkapslat kan rinna ut. Spolade och tvättade ordentligt efter passet och smörjde lite för att hålla flugorna borta. Fingers crossed att det är fint imorgon!
 
Vad härligt att träningen gick bra! Lycka till på pay & ride på lördag!
Här har vi också tränat. Det var lite lika här, jag hade inga stora förväntningar alls på träningen. Jag vet att min tränare är fantastisk på att plocka fram det bästa hos både mig och hästen, men nu har några träningar i rad blivit intällda och jag är lite nervös inför en tävling vi ska på snart så ridningen har inte gått så bra sista tiden som jag skulle kunna önska. Men idag var de äntligen träning igen och det gick jättebra! Vi diskuterade igenom de problem jag tyckt att jag har haft och så kom vi fram till en plan för hur vi ska lösa dom och hur vi ska lägga upp träningen inför tävlingen. Jag längtar redan till nästa träning! Och jag fick ett långt pepptalk av min andra tränare i telefon idag så nu känns allt mycket bättre och jag är lite mindre nervös. :)
Härligt med en plan, och att nervositeten minskade!
 
Hemma och har tinat upp efter dagens Pay & Ride-dressyr" i hällregn... Väldigt nöjd med Wille som skötte sig trots regn och extremt tung bana. Inga "flippar" på framridningen utan gjorde det han skulle. Lite trassel med galoppfattningarna, han orkar inte riktigt när det är så tungt. Kikade lite på domaren som satt i hästtransport och dömde, ingen reaktion på dressyrstaket eller paraplyer vid banan. Betydligt strängare bedömning idag och väldigt varierande kvalitet på ekipagen som var med. Vi lyckades iaf med dagens högst bedömda ritt, så det var ju synd att det inte var riktig tävling. ;) Domaren hade velat ha mer tryck i gångarterna och nacken högre på honom, men ska det eg krävas i LC /LB? *nyfiken* Får se om vi rider någon mer P & R eller om det blir riktig tävling i höst...
 
Filmer från dagens Pay & Ride, finns mycket att jobba med men jag är nöjd med Wille ändå. Visst ser banan mysig ut i LB´n? :P


 
Bra energi, trevlig form, hyfsade vägar. Men låt inte allt bara rinna på utan RID inne på banan! Gör halvhalter när du ställer om i bågarna i LB utan att hästen tappar takten för den delen, gör halvhalt o förbered för galopp. RID framåt i skritten så han verkligen lär sig att det är en punkt och inte vilopaus osv osv. Tror ni har stor chans på dressyrbanorna runt vårat så dags att komma ut på riktigt nu!
 
Bra energi, trevlig form, hyfsade vägar. Men låt inte allt bara rinna på utan RID inne på banan! Gör halvhalter när du ställer om i bågarna i LB utan att hästen tappar takten för den delen, gör halvhalt o förbered för galopp. RID framåt i skritten så han verkligen lär sig att det är en punkt och inte vilopaus osv osv. Tror ni har stor chans på dressyrbanorna runt vårat så dags att komma ut på riktigt nu!

Tack för bra synpunkter! Ja halvhalter glömmer jag i nervositeten. :o Blir nog en P & R till den 13/7, sen någon vanlig tävling i augusti/sept.
 
Är ofta det man glömmer, dvs att rida inne på banan o inte bara åka med och hoppas på det bästa! Din häst rör ju sig helt fantastiskt så fila på detaljerna så kommer rosetterna på löpande band!
 
Hemma från dagens hopptävling som gick sådär. Hästen lite med handbromsen i på framhoppningen och hoppade enorma stillastående (typ) språng, trots att jag försökte hålla bra galopp. Hon liksom backar av för mycket, känns som hon nästan hoppar bakåt när hon hoppar ibland.
På banan som var hyfsat avancerat byggd kom vi runt bra de första 6 hindren varav en kombination som flöt på fint. Hon petade dock frambommen på hinder 2 av någon anledning. Sedan missade jag totalt en sväng då det stod en tidtagningspinne mitt där jag kom och tänkt rida, så jag fick rida runt den och hamnade alldeles snett in mot kombination två. Total failure. Hästen tappade all fart och hoppade stillastående, rev bakbommen på den oxern, jag tjongade huvudet i mankammen och fick jätteont och så stannade hon ju på uthoppet då. Fick samla ihop allting och rida om, nu fegar hästen och hoppar likadant och river bakbommen igen, dock kravlade vi oss över uthoppet felfritt. Rider framåt och försöker få igång hästen igen men hon stannar på nästa hinder och då blev jag utesluten på max fel.
Så, fram till min totala idiotväg mot hinder 7a så gick det okej. Resten glömmer vi. Nu får hon vila från tävling en månad som planerat och sen tror jag att jag ska övertala min tränare att tävla min häst så hon får rutin och slipper nybörjaren uppepå som inte ens kan styra. :p (eller planera dagen, stressad ryttare = dålig ryttare)

Några bilder från framhoppningen (eller upphoppningen kanske i Jobelles fall, för framåt hoppar hon iaf inte..)
10462990_10152553552980948_5372177092395098551_n.jpg

10486220_10152553553090948_4442978387241708614_n.jpg

10426323_10152553553045948_1562628728769559021_n.jpg

10505514_10152553553370948_780735622368976857_n.jpg
 
Jag tycker hon ser fin ut Mitrolle! Tråkigt att du blev utesluten, men det är bara att ge sig på det igen!
 
Ja det är INTE lätt att hoppa unghästar! Jag är så himla glad över den fina utbildning min lilla svarta fått, jag hoppade henne själv igår första gången på banhoppningshinder sen min olycka, och hon går som en radiostyrd kanin...tack o lov för jag var livrädd de första sprången!

Men du har ju gjort ett superjobb med Jobelle, efter vilan ska du se att hon funderat på saken o kommer flyta på mycket bättre.
 
Tjoho! Såg nyss på TDB att jag kommit med på en tävling där jag varit reserv i två klasser (kom med i båda) + att jag är anmäld till en till, så nu ska jag tävla
16 juli: LB1
17 juli: LB2
26 juli: LB1

så nu är vi igång! :D
 
Idag är jag jätteglad! Fick äntligen till bytena även åt det svåra hållet på träningen för min fantastiska tränare idag. De har varit rena och på hjälpen tidigare, men han vill gärna bli för hög i bak åt ena hållet och vi har tragglat med det ett bra tag nu. Men nu fick vi till det. Lycka!
 
Jobelle har nu varit hos kiropraktorn och hade just inga bekymmer alls, så det känns ju bra! Han tyckte hon var fantastiskt fin. :) Nu ska hon vila denna vecka helt och 4 dagar nästa vecka när jag är i Falsterbo och hela juli blir tränings/tävlingsfri. Dock kommer jag ju rida vanligt hemmavid efter F-bo.

Jac kommer promenadridas under juli för att läka ihop sin muskelinflammation han lyckats fixa i hagen. Alltid är det något.
 
Domaren hade velat ha mer tryck i gångarterna och nacken högre på honom, men ska det eg krävas i LC /LB? *nyfiken*
Om du menar högre form än LC i LC så är svaret: Nej, det ska det inte.
Teoretiskt sett ska man kunna få en 10 i LC utan att för den skull ha visat "GP-form". Det är stabiliteten och eftergiften i den formen som rörelsen/klassens svårighetsgrad kräver som ska vara avgörande.
(Och nu blir jag kanske lite långrandig, men hoppa i så fall ner till sista stycket. ;) )

T.ex: Om du rider in i LA-form i LC räknas det som "överkurs", och skall egentligen inte ge mer poäng än en stabil och bra LC-form. MEN gör ni samtidigt väl ifrån er så skall ju rörelserna bedömas därefter och då en stabil högre form betyder mer bärighet och balans - dvs. arbete och energi bakifrån - så blir troligen rörelserna bättre utförda och därmed betygen högre.

Hög nacke med bakbenen "kvar i stallet" är däremot inget att sträva efter och på LC-nivå är det sällan hästen har orken att bära sig där heller. Det gäller att hitta den form och det grundtempo där hästen arbetar bäst för dagen.

Just i ditt fall har jag svårt att göra en rättvis bedömning då ni är så pyttesmå på filmen, men av det jag ser så tycker jag nog att du har rätt höjd på nacken. Vad jag skulle önska är mer påskjut och "action" från bakkärran, samt stabilare form, fr.f.a vad det gäller eftergiften som kanske ska va ett snäpp till i nacken, så Wille hänger ihop och ramas in lite bättre. Men allt detta ska ju komma genom ridning bakifrån! När du har med bakbenen och rörelsen går igenom ryggen ända fram till handen, så hamnar nacken oftast där den ska vara. :)

Tycker f.ö som Novali att det där ser bra ut i grunden. Lycka till när ni ger er ut "på allvar"!
 
Älskar dina "domarinlägg" Natasha! Hade varit såååååå kul att rida för dig nån gång i nån tävling!
Min klubb anordnade nyligen en kväll med inbjuden MSV C domare, dvs hon dömer upp till den klassen, som på ett fantastiskt pedagogiskt sätt gick igenom vad man ska visa i LC, LB och LA för att få bra poäng och hur man ska rida! Hennes röda tråd var att domaren vill se att ekipaget är "på rätt väg", dvs man kan ha nån miss här o var men ändå få bra poäng totalt för man har rätt form, bakbenen på plats och är för klassen "på rätt väg"! Tänk om fler domare kunde ha den inställningen...
 
Fortsätter med detta ämne...jag skrev åt ovannämnda domare igår, LA:3 och MSV C:1 stod på schemat. Fantastiskt roligt även om det var mycket jobb men jag fick jättebra insikt i vad hon tittar efter och hon är alltid ute efter att fria hellre än fälla, många domare häromkring skulle behöva "prya" hos henne!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 021
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 415
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 925
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp