08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Natasha

Trådstartare
Startar den nya tråden! :)

Gooing -jättefina bilder! Kan du posta dem igen i den här tråden?
 
Sv: 08:0rna del 8

Två användare - en tanke ;)

Jag trianglade min tråd, och klistrar in den här ist :)

Fortsätter vi på då...

Jag håller på och trälar med Stellas största svårighet just nu, att få lite aktion i framdelen i traven. I galoppen är det inga som helst problem, hon kan galoppera med framhovarna ovanför öronen om det är så, där är hon som en gummiboll, men denna trav.

Jag brukar börja med att få gång tempot (trippiga fbl...) , lösgöra med lite överböjda skänkelvikningar och serpentiner och sedan få upp formen med lite öppna eller tempoväxlingar. Hon har ju inte alls den styrkan i traven som hon har i galoppen, men hur tusan bygger man styrka i traven? Bommar har jag använt mig mkt av på andra hästar, men det funkar ju inte på den här riktigt än. Vi har lite jobb kvar innan vi kan gå bommar avslappnat.

Det är väl ffa i bogen problemet sitter, det krävs en del ridning för att få loss bogen. Någon som har tips på bra övningar?
 
Sv: 08:0rna del 8

Rac%25C3%25A9t+004.jpg


Rac%25C3%25A9t+006.jpg


Vi plockade hem Racét från betet idag och vi tycker att han hållt sig bra i kroppen med tanke på att han vilat i 5 veckor :)
Han verkade tycka att det var okej att komma tillbaka iaf, så nu ska vi bara slå på skor och sedan är vi på G igen.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja oj, jag tycker snarare att han är åt det tunna hållet förutom lilla rundningen på magen? Du får nog passa så överlinjen inte faller ur när du börjar rida. Jag har dom gärna lite tjockare än så efter bete så man har nåt att bygga muskler av.:)

Efter 7 sorger o 8 bedrövelser så kan jag nog snart börja rida på min Lilla Svarta igen. Hon har haft ett djupt sår som tagit flera veckor att läka men nu börjar det likna nåt o jag kan nog börja snart. För övrigt är ju inte min tumme, som hoppade ur led på en tävling, helt bra än så kanske det var nån mening med det hela iaf!
 
Sv: 08:0rna del 8

Det är väl ffa i bogen problemet sitter, det krävs en del ridning för att få loss bogen. Någon som har tips på bra övningar?
Övergångar, tempoväxlingar (typ i vart fjärde steg) och halvhalter, halvhalter, halvhalter. ;) Styrkan måste komma bakifrån annars hjälper det inte hur lösa bogarna är. När hon trampar under sig och bär sig bättre bak, så brukar det lätta i framdelen per automatik.

För bogarna kan du ju jobba med skänkelvikning och framdelsvändningar. Jag har en markövning också i bakhuvudet, men den tycks vilja stanna där, :meh: så jag får återkomma med den.
 
Sv: 08:0rna del 8

Roligt med träning! Är filmat lite väl långt bort för att kunna ge riktigt feedback men jag undrar vad din tränare säger om formen på hästen? Jag tycker det ser ut som du inte har riktigt bra sug i tyglarna, såg när du passerade kameran att de glappar lite, och att han går lite högt? Skulle vilja se honom rundare i formen o mer bakifrån genom kroppen.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja oj, jag tycker snarare att han är åt det tunna hållet förutom lilla rundningen på magen? Du får nog passa så överlinjen inte faller ur när du börjar rida. Jag har dom gärna lite tjockare än så efter bete så man har nåt att bygga muskler av.:)

Efter 7 sorger o 8 bedrövelser så kan jag nog snart börja rida på min Lilla Svarta igen. Hon har haft ett djupt sår som tagit flera veckor att läka men nu börjar det likna nåt o jag kan nog börja snart. För övrigt är ju inte min tumme, som hoppade ur led på en tävling, helt bra än så kanske det var nån mening med det hela iaf!

Nja, han är ungefär som vanligt faktiskt :) Lite mindre muskler bara, kan vara det som luras - men vi öser på lusern som vanligt när vi kommer igång med träningen så det ska nog bli bra - men tack för varningen!

Hoppas hon håller sig frisk nu så att ni kan få komma igång ordentligt!
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja det är ju det som är svårast med unghästarna tycker jag, att få dom ärligt framför hjälperna o inte bara knäcka av eller på alla andra miljoners miljoner sätt smita undan!:D

Tack Wingates, det hoppas jag med. Har aldrig varit med om maken till värdelös säsong.
 
Sv: 08:0rna del 8

Ja det är det jag också har att traggla med att de ska gå framme jämt för hjälperna, inte bara ibland. Hoppas på att få bättre ordning på det nu när Jac varit borta på utbildning. Jobelle får jag väl traggla vidare med själv ;)
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag har hull-ångest just nu :(
Våra har gått uppe på skogsbete fram tills för några dagar sedan, då de fick komma ner på vallen och min häst har lagt ut ganska rejält. Är så himla trixigt när de inte är igång ordentligt - jag kan ju inte motionera henne mer utan får promenera och roa henne på andra vis.

Så här fin har hon varit fram till nu:





Ska ta nya bilder i kväll på tjockisen :nailbiting:
 
Sv: 08:0rna del 8

Två användare - en tanke ;)

Det är väl ffa i bogen problemet sitter, det krävs en del ridning för att få loss bogen. Någon som har tips på bra övningar?

Har du provat att stretcha henne efter ridpass? Min har också alltid varit lite stel i framför allt höger bogen. Numera stretchar jag varje framben 10 sekunder efter varje ridpass och har gjort under en längre period.
Det är nästan löjligt vilken skillnad det har gjort. Men det räcker inte med att man gör det varje dag i en vecka utan man måste hålla på i några månader innan man ser någon större skillnad. (Och man måste vara konsekvent och inte hoppa över det då och då för att man är lite lat:D)

Sen hänger det självklart också ihop med att hästen lär sig lägga mer vikt bak och bära sig bättre men stretchingen är himla bra mot stela bogar enligt min erfarenhet.:)

Jag gör övning 1-6. Bakbenen lyfter jag och gör cirkelrörelser med, tio varv åt varje håll. Sen stretchar jag även ryggen med hjälp av två hovkratsar.

stretchschema_203618838.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

på begäran här kommer mitt inlägg igen.

"wopp wopp då har man vir borta ett tag från tråden. Inte hänt sådär vansinigt mkt med oss. Vi har gjort lit tävlingar med bra känsla, knas sköter sg galant på banan och det r aldrig några problem vilket är toppen. Jobbar vidare med att försöka hitta trycket i han nu och få till allt lite bätter helt enkelt. tnke bjuda på några bilder med då jag tror de uppskattas =)"

1290_220_51fc2d2ce087c3579d8bd52b.jpg

1291_272_51fc353a9606ee0c0a4c48a2.jpg

1290_311_51fc2d3be087c35866377ce8.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Jamen, titta, där är ni ju igen! :)
Ville nämligen fråga om den vackra utsikten från tävlingsbanan. Är det möjligen Tjörns RK?
 
Sv: 08:0rna del 8

Tror det stod i länken där det fanns fler bilder att det var Tjörn. Otroligt vackert iaf.

kl

Äntligen! Har ridit Lilla Svarta idag för första gången på 3 veckor pga såret. Fick ju åka till ridhuset för att inte flugor skulle anfalla såret och visst var hon förvånad över att åka dit men jisses frid vad lite extra vila kan göra! Hon var jättefin och övergångarna trav-skritt-trav som vi tragglat så mycket kändes kanon! Red ju bara 15 min totalt men var iaf underbart att sitta på denna häst igen.
 
Sv: 08:0rna del 8

Härligt :)

Här har jag övertalat min mamma att börja rida på Jobelle. Hon har ju provat förut men varit lite för rädd. Nu har hon dock insett att hon 'måste' om hon ska fortsätta rida efter att gammelhästen inte finns mer (hon är 28 år så det kan ju ske när som helst egentligen) och Jobelle är ju världens coolaste så nu har vi varit ute två dagar på raken i lugnt tempo som gått bra.

Har inte hört något om hur Jac sköter sig ännu, men inga nyheter är väl goda nyheter ;)
 
Sv: 08:0rna del 8

Inga nyheter är garanterat goda nyheter! Jag har också en häst på tillridning och kunde inte vänta så jag ringde på dag 3...men hon skötte sig som den pärla hon innerst inne är så jag var glad o nöjd!

Kul att mamma hänger på! Lättare för dig om du får lite hjälp med uteridningen iaf?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 281
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 129
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 770
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 284
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp