09:orna del 3

Ja. det var ju min grundplan men tydligen har han breddat sig över sommaren så den sitter inte lika bra som innan... det var därför jag plötsligt blev lite mer angelägen... :(

Jag hade ut sadelutprovare förra veckan tror ja de var, när utprovaren frågade vad jag hade för maxpris så sa jag bara att jag ska ha en sadel som passar henne sjukt bra, inget som stör eller hämmar någon rörelse. Den som de tillslut blev gick på 20, vilket är väl det man får räkna med, vi valde mellan den och en för 29 som jag var mer kär i men vid andra provridningen så gillade hon bättre den för 20.
He köst ve hästa ;-) :-)

Det är så otroligt viktigt med en sadel som passar och skulle jag inte ha råd eller inte hittar en sadel som passar så skulle jag rida barbacka eller vila.
Jag red barbacka runt ett halvår på min -01a när jag inte hittade en sadel som passade.

Såg en häst på utprovningen som hade förtvinade ryggmuskler men som inte sa ett pip, han pinnade på och tävlas o tränas i både dressyr och hopp .
Det berodde på att sadeln låg i bakvikt.

Det är ju viktigt att alla hästars sadlar passar men kanske extra viktigt att en unghästs sadel passar, vi vill ju ge dom så bra förutsättningar o en bra start i livet :-)
 
Ja. det var ju min grundplan men tydligen har han breddat sig över sommaren så den sitter inte lika bra som innan... det var därför jag plötsligt blev lite mer angelägen... :(

Jag hade ut sadelutprovare förra veckan tror ja de var, när utprovaren frågade vad jag hade för maxpris så sa jag bara att jag ska ha en sadel som passar henne sjukt bra, inget som stör eller hämmar någon rörelse.

Det är så otroligt viktigt med en sadel som passar och skulle jag inte ha råd eller inte hittar en sadel som passar så skulle jag rida barbacka eller vila.
Jag red barbacka runt ett halvår på min -01a när jag inte hittade en sadel som passade.

Såg en häst på utprovningen som hade förtvinade ryggmuskler men som inte sa ett pip, han pinnade på och tävlas o tränas i både dressyr och hopp .
Det berodde på att sadeln låg i bakvikt.

Det är ju viktigt att alla hästars sadlar passar men kanske extra viktigt att en unghästs sadel passar, vi vill ju ge dom så bra förutsättningar o en bra start i livet :-)
 
Här är han några klipp på honom iaf från när vi provade sadlar. Jag är supernöjd med hans utveckling. Med tanke på att han är min första egna häst som jag ridit in själv, av rasen arabiskt fullblod, och då han haft en fraktur med långdragen rehabilitering, så tycker jag att han är en kämpe. :love: Det är en kompis som provar honom på filmen...

 
Min konvalescent(...) levde rövare igår. Passerade en hästhage under tömkörningen vilket ledde till ninjasprång över dike sedan sno runt runt och kicka lite för att komma lös och kunna dra hemöver. Redde ut det och skötte sig bra på ditvägen, låg på lite men lyssnade ändå. Höll oss i skritt hela turen, helt slut när vi kom hem och somnade nästan på gången. Nästa gång går vi en längre runda, ett par gånger till där hon får komma ut och röra på sig tror jag hon coolar ner.
 
Inledde lördagen med en uteritt på en väldigt pigg och ambitiös Felix (vilat en vecka). Han tog alla chanser till att galoppera, bara att hänga på! Och inne på skogsvägarna bytte han galopp så fort det svängde minsta lilla, tjohoo sa Felix :)

Och i em fick jag transporten! Enda trista var att jag fick den ostädad, rejält skitig faktiskt... Men men, bara att plocka fram högtryckstvätten.
 
O idag red jag lilla fröken för första gången på npgra dar, varit lite vila,promenader och hon har fått vara lös på ridridbanan .

Till en början så kändes hon väldigt framåt o tog för sig bra, sen började hon studsa och galopperade/stegrade/hoppade fram men efter att vi hade galopperat så var de i princip borta, väldigt trevlig bortsett från studsandet, tänkte prova rida typ varannan dag eller så o se hur hon beter sig, är lur på att de kanske blev lite för mkt ridning där i början :s
 
Min stackars försummade ponny har bara fått gå tre dagar denna veckan. Har inte riktigt hunnit med hnom vilket ger rätt dåligt samvete:(. Idag red jag iaf på banan och han såååå himla bra! För varje pass blir han verkligen bara bättre! Känns så otroligt härligt efter alla motgångar.

Han har fått en namnskylt också:) (två år efter jag köpt honom...)
10527835_10203841128780551_8534686033012894571_n.jpg
 
Min stackars försummade ponny har bara fått gå tre dagar denna veckan. Har inte riktigt hunnit med hnom vilket ger rätt dåligt samvete:(. Idag red jag iaf på banan och han såååå himla bra! För varje pass blir han verkligen bara bättre! Känns så otroligt härligt efter alla motgångar.

Grattis! Så kul att höra. Det är kul när man får lite medvind!

*KL*

a15.jpg


a17.jpg


Galishimo är fin nu, han med. Jag tycker knappt att jag förtjänar honom. Han har blivit så klok och ger allt han kan, på ridpassen nu. Man blir alldeles lycklig och rosig om kinderna av att sitta på honom. Idag tog han faktiskt priset och överträffade mina förväntningar. Jag har inte velat galoppera med honom sedan olyckan i somras då vi gick omkull, men måste ju sätta igång mer nu när han blivit stabilare. Så jag höll fast mig i "paniksnöret" och gjorde galoppfattning, och döm om min förvåning när han omedelbart fattar en direkt och jättelugn galopp, som jag tryggt får gunga med i några varv. Jättelugn. Den går ungefär lika snabbt som traven men han flyttar bara ordningen på fötterna. Ungefär som att han förstår att det inte är läge att busa utan att man får eskortera matte så försiktigt man bara kan. Vid sådana tillfällen blir jag alldeles varm om hjärtat...

a13.jpg



Så här ser det ut när man försöker lotsa matte genom galoppen, så försiktigt det bara går... :love:

.
 
Vad skönt att han kändes bra trots lite extra vila @Fiorano söt som socker är han! Känner igen det dåliga samvetet...

Vad roligt att han lugnat sig så @Oh_really han känner sig säkert mycket tryggare nu när han vet vad som förväntas av honom :) njut av din fina häst!

Och jag har ridit ännu ett toppenpass! Man ska verkligen inte underskatta vila när det gäller unghästar. Red på banan idag. Felix var taggad, men stadigare än någonsin! Han har vilat sig i form den senaste veckan. Den extra energin satte sig i bakkärran, ibland har man tur ;) red tom lite förvänd galopp, inga bekymmer! Och som vanligt gör Felix allt med spetsade öron, underbara häst!
 
Vad skönt att han kändes bra trots lite extra vila @Fiorano söt som socker är han! Känner igen det dåliga samvetet...

Vad roligt att han lugnat sig så @Oh_really han känner sig säkert mycket tryggare nu när han vet vad som förväntas av honom :) njut av din fina häst!

Och jag har ridit ännu ett toppenpass! Man ska verkligen inte underskatta vila när det gäller unghästar. Red på banan idag. Felix var taggad, men stadigare än någonsin! Han har vilat sig i form den senaste veckan. Den extra energin satte sig i bakkärran, ibland har man tur ;) red tom lite förvänd galopp, inga bekymmer! Och som vanligt gör Felix allt med spetsade öron, underbara häst!

Vad härligt det låter :) Jag längtar tills jag kommer igång med ridningen med min pålle. Igår övade vi på att ha saker på ryggen - först lade jag över min tröja, sen ett schabrak. Hon är sutten på, men inte så många gånger tror jag, och det är nog ett tag sen sist. Dessutom är hon lite försiktig av sig så jag gör det gärna grundligt. :)
 
Grattis till släpet @escade! Drömvarianten :love: Hittar du något du stör dig på eller fel meddelar du mig direkt, ok? Mvh Blirdyrtattbytaredan

Klokt att ta det lugnt @Evenstar, det tjänar man på i längden. Tror vi som har hästar om är såpass efter i utbildning sett till flyingemodellen helt enkelt får gilla läget, det är ingen idé att stressa sig framåt.

Min häst bestämde sig för att visa framfötterna igår. Det hade åkt förbi en grävare med någon kabeltrumma på släp utanför hagen. Hon travade runt så gott hon kunde innan hon tvärnitade i ett hörn. Stod blickstilla, klippte med öronen och tog sedan ett, enligt vittnen, väldigt värdigt och graciöst språng över nässelsnåret, staketet och diket på andra sidan. Vild och fri for hon som en jojo längs vägen mot skogen. Väl infångad blev hon inspärrad i stallet. Resten av kvällen stannade hon i hagen. Lite orolig för såret där men jäklar, det ser inte ut som samma från i förrgår! Nu är det inte mycket kvar innan det är läkt.
 
Ursäkta bombningen men nu har jag bestämt mig! Jag ska ansluta mig till en ridklubb och skaffa grönt kort! Sedan ska jag försöka tävla Galishimo i dressyr. Ihhh, jag får nästan magont vid bara tanken och kommer säkert att göra bort mig en massa... :nailbiting: Men Galishimo är ju en sån rackarns rar unghäst, och det finns ju många duktiga hästmänniskor som vill hjälpa mig. Nu börjar resan... :nailbiting: PANIIIK och skräckblandad förtjustning!!! :eek:

livradd.jpg
 
Lovar att jag ska rapportera @Bluefish Än så länge stör jag mig mest på att jag fick det levererat skitigt, och det kan man ju knappast lasta Ifor Williams för ;) gillade bomlösningen bättre på min Star trailer. Men jag ville byta till en 1,5 hästars och det begränsade ju urvalet betydligt. Hoppas inte Felix går vilse där inne bara, blir väldigt stor plats för honom! Är du nöjd med din nya? Skönt att såret läker så fint!

Roligt med tävlingsplaner @Oh_really
 
Nöjd och stolt matte idag! Nu är det snart två veckor sen pållen kom hit. Då var det nästan omöjligt att kratsa hovarna, hon ville inte lyfta benen/fattade inte vad jag ville. Idag stod jag vid sidan om henne, petade på benet och hon lyfte :) Så roligt att se framsteg, även när det gäller en sån liten sak!
Sen lade jag på sadeln för första gången idag och gick en liten promenad. Ingen reaktion alls!
Vi fortsätter öva med grimman - på, av, på, av. Hon är rädd om huvudet sitt. Men jag vill att grimman ska gå utan problem innan vi börjar med tränset. Tålamod, beröm och morötter!
 
Ursäkta bombningen men nu har jag bestämt mig! Jag ska ansluta mig till en ridklubb och skaffa grönt kort! Sedan ska jag försöka tävla Galishimo i dressyr. Ihhh, jag får nästan magont vid bara tanken och kommer säkert att göra bort mig en massa... :nailbiting: Men Galishimo är ju en sån rackarns rar unghäst, och det finns ju många duktiga hästmänniskor som vill hjälpa mig. Nu börjar resan... :nailbiting: PANIIIK och skräckblandad förtjustning!!! :eek:

livradd.jpg
Woohoo! Önskar er all lycka till! :D
 
@kimmis87 Hur går det med din skönhet?
Sko problem, skoproblem och åter igen skoproblem för att göra en lång historia kort.

Hästen mår bra, är pigg och glad och kommer galopperandes i hagen när jag ropar, så på den fronten är det inga problem iaf :D

Jag ska slå på en sko igen ikväll, om det går, hoven är lite trasig. Och sedan ska jag byta hovis.

Det blir kurs i helgen med, lektion både lördag och söndag. Trots att han har stått massor. Men jag känner att jag behöver den motivationsboosten som en kurs kan ge, så det får bli lite tokigt med igångsättning o så. Han går ju ändå ute i hagen dygnet runt med sin son som springer och busar massor med honom, så han har ju inte stått stått liksom. Men helt optimalt är det ju inte. Hoppas att hinna longera lite och ta ner formen på honom lite innan kursen iaf. Så får han hyffsade förutsättningar ändå :)

Tack för att du tänker på oss :love:
 
@kimmis87 Anpassar man sig bara efter förutsättningarna är det inga konstigheter att åka på kurs med era förutsättningar:). Skit med skoproblemen, men hoppas ni kommer igång ordentligt. Han är helt klart en häst man kommer ihåg och tänker på!
 
Vad gullig du är @Fiorano :love:

Jag vill oxå komma igång, och jag vill kunna träna ordentligt! Och så vill jag ut och tävla! Jag har hittat en medryttare som kanske vill tävla med, hon har själv 2 egna hästar men letar efter fler utmaningar och fler hästar att tävla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 949
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp