09:orna del 3

10252062_10153207516224426_6458385543724794058_n.jpg

Liten uppdatering från Dingla, så här motionerar hon för tillfället, stubbfält överallt så det blir en del galopp.
 
_DSC0205.JPG


Eftersom Galishimo blivit allt bättre på att sköta sig själv periodvis så kan jag fokusera på sitsen. Står fortfarande i stigbyglarna alldeles för mycket för att inte beredskapsläge ifall han kastar sig åt valfritt håll, men målet är ju att komma djupare ned i sadeln och luta mig tillbaka ytterligare. Hade ju släppt stigbyglarna helt om han varit lite stabilare men han är ju fortfarande "unghäst" att sitta på, så de behövs. :p

Gnhhh att det ska vara så svårt! :banghead: :laugh:
 
Så mysigt att ha Dingla med på stubben @sassiball

Kul att följa er utveckling @Oh_really

Felix och jag har haft en riktigt bra sommar! Men sen jag började jobba har det varit svårt att hinna med. Vi var dock på tömkörningskurs förra helgen, och som han utvecklas! Superkul verkligen. Ridningen går också framåt, synd att inte dygnet har fler timmar bara.

 
Java var iväg och tävlade igår och mot sin brorsa också ;)
LA:3 gick hon på mäktiga 71,857% och vann klassen! Hon kändes såå himla fin allt bara flöt som en dans . Sedan dags för msv där brast skolorna, så fina på framridningen men så fort vi kommer in på banan blir det hackigt och av och på. Kanske vill jag för mycket så det blir pannaka. Ett omslag också fick vi men trors dessa missar fick hon ändå dryga 63 % och fick en tredje placering. :) totalt med den andra hästen som är 06:a blev det 4 placeringar av 4:a möjliga igår :) Kanon dag.

12004106_10203555271522907_3248755688405592624_n.jpg
 
Java var iväg och tävlade igår och mot sin brorsa också ;)
LA:3 gick hon på mäktiga 71,857% och vann klassen! Hon kändes såå himla fin allt bara flöt som en dans . Sedan dags för msv där brast skolorna, så fina på framridningen men så fort vi kommer in på banan blir det hackigt och av och på. Kanske vill jag för mycket så det blir pannaka. Ett omslag också fick vi men trors dessa missar fick hon ändå dryga 63 % och fick en tredje placering. :) totalt med den andra hästen som är 06:a blev det 4 placeringar av 4:a möjliga igår :) Kanon dag.

12004106_10203555271522907_3248755688405592624_n.jpg

Stort grattis! Vad roligt att se! Jag ska börja spara ihop till en hästtransport nu för jag börjar också bli sugen på att komma ut lite mer! Man blir inspirerad när man ser hur bra det går för er! :bow:

Och Galishimo blir bara lugnare för varje månad så det går nog snart bra att ta honom på olika tillställningar. :heart

galishimo6.jpg
 
Puh, nu har jag en motivationssvacka. :wtf: Hösten på antågande och det blir mörkt och kallt... vad gör ni för att motivera er med era 09: or...?! :)
 
Jag kan inte ge så bra tips tyvärr..

Jag är mest uppgiven för tillfället, igångsättningen har gått super bra och efter kortisonbehandling och stötvåg så har hon varit haltfri och vi fick ok att gå på lite större hage så länge damen håller sig lugn.. Men så väljer min stallkamrat att ta in hälften av hästarna och lämnar min kvar ute som då dessutom inte ser de andra två som är kvar ute och börjar såklart att rusa runt på 16*16. Fick akut åka ifrån jobbet då träningen var viktigare att komma till än att ta in min i stallet, när jag kommer upp så står hon för visserligen stilla men hon är svettig och varm/svullen i båda bak. Kyler och kan inte göra så mycket mer dagen efter så är hon fortfarande svullen i bakbenet dock inte som en fotboll men jag märker även att hon gärna inte stödjer på benet utan vilar av det nästintill hela tiden.

Pratar med veterinär som tycker att vi ska avvakta över helgen vilket vi gör vilandet av benet fortsätter hela dagen, dum i huvudet som jag är så väljer jag Örebros klinik då jag inte kände för att åka till Strömsholm bara för att kolla om ligamentet gått sönder. Väl där så är hon halt när jag springer på gången, MIN plan var att springa kolla om hon är halt och sen ultraljuda ligamenten för att se om det har pajat igen. Men det tyckte inte veterinären som väljer att böja lågt så hästen blir rent ut blockhalt på bakbenet!!!! Sen ska de tydligen bedöva sen göra lite mer böjprov men där sa jag stopp ni ultraljudar och sen får vi se. UL som jag inte fick se kunde ju konstatera att det inte gått av i alla fall men eftersom att jag var så jävla arg så hade jag redan bestämt att när jag gick utanför dörren ringa till Strömsholm för att få en tid där. Så 3000kr fattigare på inget egentligen.

På Strömsholm så konstaterar även dom att hon är halt vilket hon inte varit tidigare, även något svullen men jag har märkt att hon inte vilade av bakbenet lika mycket. Ultraljud på Strömsholm då kunde de säga att ligamentet i alla fall såg bättre ut vid det tillfället än förra gången vi var där. Smärtlindring och promenad i två veckor tredje tillbaka till vårat tidigare schema.

Nu var vi tillbaka i veckan inte halt på raktspår men inte helt fräscht på böjtspår visserligen sprang hon som en kamel så vet inte riktigt vad man såg. Nu har jag fått order om att hon ska fortsättas att sättas igång och sen tillbaka om 3 månader är hon halt då så finns det inget mer att göra då vetten inte vill behandla mer. Är hon lite halt under igångsättningen så ska vi fortsätta ändå blir hon ordentligt halt får vi avbryta och sen döma ut tidigare i sånna fall. För någonstans så måste vi få mer belastning på benet för att se om det orkar och sen då även blir starkare då det inte kommer hålla om hon blir halt så fort hon springer i hagen..

Min fina häst jag vill ju så gärna att det här ska gå men just nu så ser det inte så ljust ut..

Usch nu vart det långt men då vet ni läget :(
 
Usch vad tråkigt att läsa @Eme_liie riktigt dåligt gjort av din stallkompis, jag hade varit tokig!! Hoppas verkligen att igångsättningen funkar.

@Oh_really min motivation kommer delvis från tacksamheten varje dag min häst är frisk och kan motioneras. Flera av mina vänners hästar har skadat sig på olika vis i slutet av denna sommaren. En med långdragna sårskador, en behövde till och med opereras och en är avlivad. Då räcker det liksom att Felix kommer med öronen framåt när jag kallar på honom i hagen :love:
Annars så innebär livet som småbarnsmamma rätt begränsad tid i stallet vilket gör att man uppskattar varje pass som hinns med.

Tömkörningskurs igen på lördag, ska bli kul! Sist hade han utvecklats massor, så det ska bli intressant att se hur det går denna gång. Tömkörde i tisdags, och min sävliga häst hade eld i baken vilket bådar gott :D
 
Nämen usch vad tråkigt @Eme_liie :( Hoppas verkligen att hon blir bättre, och gud vad jag hade blivit frustrerad på "stallkompisen" som tog in hästarna utan att tänka efter... Hade hon bara fått stå inne på box med en tuss hö kanske problemet inte blivit lika stort.

@escade ja du har ju lite annat att pyssla med, hör jag. :)

Ja det har varit lite "svinn" på hästarna på lösdriften där jag har Galishimo också. Någon har fått fång, en annan för fet, några har blivit halta och så vidare. Så Galishimos elva kompisar på grönbetet är nu fem!! De andra hästarna har blivit flyttade från grönbetet till sjukhagar och fånghagar. Det är ju faktiskt skönt att han varit helt frisk i två år nu.

Men ändååå :arghh: LESS!!

Det blir mörkt, kallt och blåsigt. Vi har inget ridhus och jag håller på att spara ihop till en hästtransport. Har fått ihop 8.000 kr och tänkte knega ihop 30.000 kr.. det kommer att dröja typ sex månader till, förhoppningsvis lite kortare... så det känns som om livet är "on hold" trots att det finns massor att träna på även om ridhusträning lyser med sin frånvaro...

Galishimo är ju pigg och glad och hjälpsam som vanligt. Här lyfter han benet så pojkvännen ska komma åt att rykta ljumsken ordentligt... tydligen skönt... :D

 
Puh, nu har jag en motivationssvacka. :wtf: Hösten på antågande och det blir mörkt och kallt... vad gör ni för att motivera er med era 09: or...?! :)
Min allra bästa motivation är att rida för tränare! Har man bara träning inbokad med jämna mellanrum blir man "illa tvungen" att skärpa sig ;)

Här flödar motivationen, du kan få lite av mig! :D Vi har precis fått ny ridbana på gården så jag hoppas på en lika "dålig" vinter som förra året så att det går att rida där hela vintern. Utöver det hittade jag massor av inspiration på avelschampionaten i helgen. Tänkte dessutom testa ny tränare och det är jag supertaggad inför :bump:

Hästen skaffar sig i sin tur motivation genom att vägra stanna när vi är ute och galopperar på fälten.. ;)
 
Min allra bästa motivation är att rida för tränare! Har man bara träning inbokad med jämna mellanrum blir man "illa tvungen" att skärpa sig ;)

Här flödar motivationen, du kan få lite av mig! :D Vi har precis fått ny ridbana på gården så jag hoppas på en lika "dålig" vinter som förra året så att det går att rida där hela vintern. Utöver det hittade jag massor av inspiration på avelschampionaten i helgen. Tänkte dessutom testa ny tränare och det är jag supertaggad inför :bump:

Hästen skaffar sig i sin tur motivation genom att vägra stanna när vi är ute och galopperar på fälten.. ;)

Haha, tack för stödet! Jag ska faktiskt rida för en dressyrtränare på lördag. Årets andra träningspass för tränare. Han har faktiskt skickat flera mail och sagt att han tycker att det vore jättekul om jag ville rida för honom lite oftare. Han tycker jag kämpar på bra med Galishimo och att vi är ett annorlunda och lite roligt ekipage att jobba med. Det är ju bra att få det stödet utifrån också. Få se hur det går på lördag då... min största skräck är ju att Galishimo ska slänga sig från ridhusväggen så jag åker av och gör mig illa. Han brukar slänga sig i början på passen när han har energi, han reagerar på skuggorna mot väggen och sanden när den slår upp mot ridhuskanten. Å andra sidan så måste jag ju lita på att Galishimo utvecklas och inte kastar sig lika mycket som förra passet. Han växer ju upp han med! (Om än det uppenbarligen går långsamt... :grin:)

galishimo2.jpg
 
Senast ändrad:
knapplånar, då jag inte vet vem jag ska svara riktigt. Jag följer den här tråden i tysthet, eftersom jag faktiskt inte har någon egen häst. Jobbar ju dock extra i ett stall med ett 20-tal fullblod (galoppstall) och ordinarie så jobbar jag säkert "med" en eller ett par av era hästar här när det gäller försäkringar.

Hursom. "MIN" 09:a är ju inte min på papper, utan är mer min passhäst, men han kan väl få vara med lite på ett hörn såhär iaf.
Han kallas Marängen och är ett mörkbrunt troll e. Academy Award. Som vissa av er vet så börjar vi tidigt med fullbloden, men det var tydligt att han inte alls skulle vara tidig. Han är stor och sen (för att vara fullblod) och det märktes att han skulle ta sin tid i mental utveckling. Således väntade vi ut honom, och när vi väl började starta honom så gjorde han helt ok ifrån sig, dock hittade vi inte riktigt nyckeln. I träning gick det fort, men i lopp kom han inte riktigt till sin rätt.

Sedan drabbades han av en chipfraktur i ett framknä i träning, och då blev det operation,vila, och rehab i drygt ett år.

Nu har han dock kommit tillbaka med besked, ser bättre ut som 6åring än han någonsin sett ut tidigare.
Han är en kul personlighet, busig, skämtig och känslig. Alla jockeys som rider honom brukar börja med " he is soooo special, but sooooomuch fun" eller motsvarande.

Såhär ser trollet ut:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=4463352cc8eb4a22b338f697803fec62&oe=568BE4F5

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd...._=1452554619_eff80f8edc91190a2a987245ebab914f

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=36e265356ce17317a9d850b53c44c3a6&oe=569B67A2

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=4cb4d836c7f51e00ebc19dfe2febdc4a&oe=56D1438E

det blonda trollet är jag....
 
knapplånar, då jag inte vet vem jag ska svara riktigt. Jag följer den här tråden i tysthet, eftersom jag faktiskt inte har någon egen häst. Jobbar ju dock extra i ett stall med ett 20-tal fullblod (galoppstall) och ordinarie så jobbar jag säkert "med" en eller ett par av era hästar här när det gäller försäkringar.

Hursom. "MIN" 09:a är ju inte min på papper, utan är mer min passhäst, men han kan väl få vara med lite på ett hörn såhär iaf.
Han kallas Marängen och är ett mörkbrunt troll e. Academy Award. Som vissa av er vet så börjar vi tidigt med fullbloden, men det var tydligt att han inte alls skulle vara tidig. Han är stor och sen (för att vara fullblod) och det märktes att han skulle ta sin tid i mental utveckling. Således väntade vi ut honom, och när vi väl började starta honom så gjorde han helt ok ifrån sig, dock hittade vi inte riktigt nyckeln. I träning gick det fort, men i lopp kom han inte riktigt till sin rätt.

Sedan drabbades han av en chipfraktur i ett framknä i träning, och då blev det operation,vila, och rehab i drygt ett år.

Nu har han dock kommit tillbaka med besked, ser bättre ut som 6åring än han någonsin sett ut tidigare.
Han är en kul personlighet, busig, skämtig och känslig. Alla jockeys som rider honom brukar börja med " he is soooo special, but sooooomuch fun" eller motsvarande.

Såhär ser trollet ut:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=4463352cc8eb4a22b338f697803fec62&oe=568BE4F5

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd...._=1452554619_eff80f8edc91190a2a987245ebab914f

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=36e265356ce17317a9d850b53c44c3a6&oe=569B67A2

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.ne...=4cb4d836c7f51e00ebc19dfe2febdc4a&oe=56D1438E

det blonda trollet är jag....

Så fin! Jag tog mig friheten att lägga upp en av bilderna för er som inte orkat klicka, hoppas det är ok!

1780873_471304776326289_2102429715_n.jpg
 
Årets sista fälttävlan för köttbullen var i helgen, lag-SM i *-klass :)
12105959_1058146104215969_1495241379937591816_n.jpg


Ca 67 % dressyren trots 2 missar och spänd, 1 nedslag på en väldigt utslagsgivande hoppning (det var många som rev 4 eller mer..) och sedan en superrunda i terrängen, som en liten maskin :) fram till näst sista där han kika en extra gång på ett litet enkelhinder. Löste alla svåra linjer superbra annars. Så surt men summa nöjd och laget slutade första utanför placering.
 
Årets sista fälttävlan för köttbullen var i helgen, lag-SM i *-klass :)
12105959_1058146104215969_1495241379937591816_n.jpg


Ca 67 % dressyren trots 2 missar och spänd, 1 nedslag på en väldigt utslagsgivande hoppning (det var många som rev 4 eller mer..) och sedan en superrunda i terrängen, som en liten maskin :) fram till näst sista där han kika en extra gång på ett litet enkelhinder. Löste alla svåra linjer superbra annars. Så surt men summa nöjd och laget slutade första utanför placering.

Jag gillar att Ola-Conny eller vad fan han heter från Ullared kommer upp när man kollat på filmen :rofl::rofl: Så Conny lag-SM och en bild på Ola-Conny :laugh:
 
Årets sista fälttävlan för köttbullen var i helgen, lag-SM i *-klass :)
12105959_1058146104215969_1495241379937591816_n.jpg


Ca 67 % dressyren trots 2 missar och spänd, 1 nedslag på en väldigt utslagsgivande hoppning (det var många som rev 4 eller mer..) och sedan en superrunda i terrängen, som en liten maskin :) fram till näst sista där han kika en extra gång på ett litet enkelhinder. Löste alla svåra linjer superbra annars. Så surt men summa nöjd och laget slutade första utanför placering.

Men snygga Conny! :love: Jag är ett stort fan! :bump:

Men man blir ju sjukt nyfiken på vad som krävs för att komma upp i så höga nivåer, Murray. :) Vad har du för meriter och har du fler hästar? Har ni honom på en särskild anläggning? Är det fler i släkten som är engagerade? Att komma med på Lag-SM är väl inget man gör på pure luck, eller?! Måste ju ligga riktigt hårt jobb bakom... :)

.
 
Tack @Oh_really !

Jag har 6 egna och en till i träning varav av mina så är en utlånad och två är små, så 4 igång i träning :)
Tror detta var mitt 5e eller 6e lag-SM, tycker inte det är superstort men väldigt kul med samhörigheten. Har ridit mycket internationell fälttävlan på **-nivå med flera olika, ridit NM, breeders, juniortruppen mm så det har hunnit bli lite nu :) Hästarna har vi hemma på lösdrift ;) och mamma är min största stöttepelare :D
 
Tömkörningskurs igen på lördag, ska bli kul!

Hur gick det med din kurs? Min dressyrkurs gick över förväntan. Både jag och hästen fick översvallande beröm och det kändes verkligen roligt att få så mycket stöd. Tränaren tycker att 'grunden är klar' (inte perfekt men klar) för oss nu och att det är dags för oss att börja göra skolor såsom öppna, sluta, skänkelvikning och ryggning. Galishimo var toppenfin och ställde upp superbra.

galo2.jpg



Tyvärr hände något i transporten på väg hem, och han fick panik. Lastningen gick bra men efter någon kilometer blev det tumult. Han sparkade sönder bakbommen samt hela mellanväggen, inklusive stolpen längst fram i transporten, sedan sparkade han revor på transportväggarna på sidorna, och givetvis sig själv. Det var fullt med blod i transporten och han nu en hel del sår på bakbenen och är halt, jag fick kalla på veterinär som kunde konstatera att han inte har några djupa sår och att han är bra igen om några veckor, om jag tvättar såren varje dag och håller dem öppna.

Förut blev jag ju väldigt uppriven när Galishimo fick sina stunder av panik, men man har börjat vänja sig vid allt numer. Märkligt nog. Jag var lite ledsen när det hände, men nu känns det helt okej. Han är en sådan häst bara.

Antingen vaddar man in honom i bomull och slutar träna honom så han får leva ett passivt liv som prydnadshäst, ELLER så fortsätter man och använder honom som ridhäst och kurshäst, och fortsätter finna lösningar och fortsätter ta hjälp av sakkunniga. Det får bli det sistnämnda. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
668
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 299
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp