09:orna del 3

Haha, Savant är ju sådär lagom att rida när det är såhär varmt ;)

Plus att han älskar när jag rider barbacka, det och som om han också uppskattar feelingen man får när det bara är en padd emellan :)

Passar på just nu i barbacka ridningen att lära oss sluta och det funkar rätt så bra. Änsålänge bara i skritt men han försöker allt vad han kan!
Därav några av bilderna där benen är väldigt överallt :D

Och sen några på yviga galoppombyten:angel:
 
Till alla: rider ni för tränare? Hopp eller dressyr? Hur ofta?

Jag rider för Fiorano i snitt en gång i veckan. Ska precis komma igång och träna igen nu när kusan kommit igång och fått lite flås. Planen är att jag ska hoppa in och rida för hennes tränare då och då. För ett par ögon till, på så sätt får också min ordinarie tränare input till våra träningar. Det blir i huvudsak "dressyrarbete", har tagit ut en annan tränare och ridit för när det var mer renodlade bomövningar. Men just nu är vi inte i behov av att träna någon hoppning, hon är inte stadig i grundarbetet eller redo att börja hoppa regelbundet. Så vi tar några enkla skutt då och då själva.

@Eme_liie Hoppas verkligen det går vägen för er! Tycker du gör rätt i att prova op istället för att rida vidare och experimentera kring vad frakturen egentligen orsakar. Vi håller tummarna!
 
Dagens veterinärbesök var fakiskt rätt bra:). Gillar verkligen nya veterinären, har haft henne en vända till min andra och kommer helt klart fortsätta åka till henne. Mycket nogrannare på helhetsbilden och lyssnar bra på mig! Hursom ligger gallorna i bakknäna kringa patella och inte de lederna som behandlats tidigare.

Han har även kvar sin rörelsestörning som även blev lite sämre när han longerades i vänster varv. När man bytte till höger varv syntes det inte, och när man sen bytte tillbaka igen tog det ett par varv innan den kom tillbaka. Så slutsatsen veterinären drog är att det är patellan som spökar. När han måste ta med det bakbenet blir han trött och rörelsestörningen uppkommer. Så nu ska han byggas upp med bommar, klättring och gärna vattenträning.
 
Vad bra @Fiorano att det kändes bra med den nya!
Man känner sig genast mycket tryggare när man blir lyssnad på och kan diskutera med veterinärerna istället för att bara bli "överkörd" med deras teorier ( det är ju inte dom som känner hästen liksom)


Själv har jag varit med Savant hos en kompis och provat en dressyr sadel som han verkligen gillade!
Dock delade jag inte hans uppskattning av sadeln, men jag får ju ge den ett par gånger till...
Det är en bates maestro och jag tycker att den är för bred att sitta i...:meh: Funkar inte alls med mitt bäcken utan det känns mest som att jag tryckt upp och hamnar i stolsits..:crazy:

Men men, vi ska ju vara med på klubbmästerskapet på torsdag i dressyr så då får jag väl ställa upp på att ha dressyrsadel också!
 
Har varit inne hos klinik idag igen för att se hur luftvägarna så ut detta kollade vi förra besöket då hon hostat lite under ridning innan besöket, vid operation måste luftvägarna vara så rena/fina det bara går. Det visade sig att det var streptokocker så behandla för det till i söndags och även slemlösande.

När vi gick ner och kollade idag så hade hon lagt den fel så som veterinären sa antar att han menade klaffarna ner till luftvägarna och det var fortfarande en väldans massa slem kvar såg inte direkt bättre ut och min förra vet hade tydligen inte pratat med vet idag så (den vanliga har semester) han kunde inte svara på om det såg bättre ut eller inte skulle skicka över detta till Strömsholm och se vad de sa. Jag ringde upp Strömsholm rätt snart efter besöket och ville diskutera hur man skall gå vidare med det hela om vi kanske skall försöka att få ordentlig ordning på luftvägarna först innan man ställer henne på boxvila om det nu är stallet som orsakar hostan.

Här är plåtar förresten på benet, vill ni ha det friska och jämföra med?

20140729-152317.jpg

20140729-152331.jpg
 
@Eme_liie Oj. Hennes fraktur ser mycket värre ut än vad min hästs gjorde:(. På min häst såg man inte på röntgen riktigt hur påverkad leden var men här är ju leden väldigt involverad. Op känns helt klart som enda alternativ.
 
@Eme_liie Oj. Hennes fraktur ser mycket värre ut än vad min hästs gjorde:(. På min häst såg man inte på röntgen riktigt hur påverkad leden var men här är ju leden väldigt involverad. Op känns helt klart som enda alternativ.
Ja det var typ de svaren jag fick att det ser inte så bra ut.
Tror att de på Strömsholm ger mig tre alternativ behandla (vilket inte känns som ett alternativ) op eller döma ut.

Nu får vi se vad de säger om luftvägarna först eftersom att de inte blivit bättre.

Även om det är en del att fundera över så är det väldigt mycket som påverkar just nu. Är ju inte jätte sugen på boxvila x-antal månader och så åker hon på kroniska luftvägsbesvär. De skulle höra av sig antingen idag eller imorgon för och se vad de tycker om luftvägarna.

Hur skulle ni ha gjort?
 
@Eme_liie Inget är rätt eller fel. Gå på din magkänsla skulle jag säga. Vad tror du? Vad vill du? Klarar hon boxvila?

Ingen här kommer klandra dig oavsett vilket beslut du tar!
 
@Eme_liie Min stid på box i 6-8 veckor vilket jag kan tycka är överkomligt. Om du verkligen gillar hästen och känner att hon är ngt du verkligen vill ha hade jag opererat. Annars dömt ut. Men precis som Kimmis säger är det ingen som klandrar dig oavsett vad du väljer:).
 
Gå på din magkänsla!

Min magkänsla säger dock spontant att när vet säger direkt att döma ut är ett av alternativen så är det oftast så det slutar oavsett vilken väg man väljer dit... :(
Men oavsett så håller jag tummarna för att beslutet (oavsett vilket) kommer att kännas bra för dig! Det är det viktigaste!
 
Verkligen skönt att besöket hos vet gick så pass bra @Fiorano Hoppas lite styrketräning gör susen!

Tråkigt beslut att ta @Eme_liie jag tog bort Felix mamma efter en hovbensfraktur. Den gick upp i leden, och de räknade med 6 mån- ett år på box. Och prognosen var osäker. Dessutom stod Felix (frisk och 2,5 år) i boxen brevid, och jag var tvungen att välja på att spara en häst. Kändes hur hemskt som helst, jag hade ju haft henne i tio år! Men, ett liv som promenadhäst hade hon aldrig mått bra av.

Idag premiärkörde jag själv med Felix bort till ridhuset. Tömkörde lite och åkte hem igen. Så himla skönt att kunna lasta och köra själv!


 
@escade Ja det känns verkligen jätteskönt att det inte var värre! Men jag förstår inte riktigt varför den där patellan börjat spöka så himla mycket nu. Kanske är det att han växer och det verkar iofs inte otroligt. Marorna är rätt sena i utvecklingen.

Igår fick han gå en stig i skogen som lutar svagt uppåt hela vägen och dessutom är full av stenar och rötter att lyfta på benen över. Bluefish var med på sin jättehäst också och den kusen hadedet allt lite jobbigare än Juno:D.

Idag fick han gå över en massa cavaletti men jag var nog lite väl ambitiös och han blev jättejättetrött i bakbenet:o:(. Då vill han inte gå fram, men det är inte alls samma känsla som när han bråkat förr. Nu är det som om han ändå vill vara mig till lags men kroppen tar emot. Fick lite dåligt samvete...

Vad härligt med din Felix att det är enkelt att åka iväg själv! Det är verkligen guld värt med snälla hästar:)!
 
Ikväll var det km i dressyrdax för oss!

Jag är så gryyyymt nöjd med min häst så det finns inte!
Han har mognat otroligt mycket (har inte varit iväg på en tävling sen innan jul) och skötte sig super!

Fick många fina komentarer om honom och det värmer gott!

Sen att domaren var det tråkigaste en människa kan hitta och med otroligt dålig stil, det kan inte hjälpas.
Hon dömde otroligt hårt och skrev bara negativt om alla på alla protokoll..
Känns tråkigt att små barn och andra som inte kommit ut på tävlingsbanorna än ska bli sågade vid fotknölarna när dom vågar vara med på en hemma tävling...:down: :cautious:

Skrapade dock ihopa 55% i ena klassen och 56% i andra klassen trots bakut sprakar, slängandes med huvudet efter flugor osv..

Med den otrolig inspirerande komentaren "dålig bjudning och ostadig form" som avslutning så känns det som att den här dommaren hade typ PMS besvär eller något annat roligt i tankarna...

Bilder från idag kommer sen, bjuder på en annan sålänge :)
 
@rebeckasff Så himla tråkigt med en domare som i te väljer att se det positiva. Vi brukar ha programridningar för en domare som är erkänt hård men när ridskolebarnen rider programmen är hon ändå så himla nogrann med att berätta vad som är bra. På klubbisarna blir dom rättvist dömda och det brukar vara låga poäng, men det är fortfarande positiva kommentarer. Är verkligen viktigt, annars vill väl ingen fortsätta tävla dressyr...
 
@rebeckasff Så himla tråkigt med en domare som i te väljer att se det positiva. Vi brukar ha programridningar för en domare som är erkänt hård men när ridskolebarnen rider programmen är hon ändå så himla nogrann med att berätta vad som är bra. På klubbisarna blir dom rättvist dömda och det brukar vara låga poäng, men det är fortfarande positiva kommentarer. Är verkligen viktigt, annars vill väl ingen fortsätta tävla dressyr...

Jo men eller hur, det är klart att det ska vara en rättvis bedömning och inte en massa glädjesiffror, men NÅGOT positivt kan man väl ändå försöka klämma å sig??

Tråkig uppsyn, orkade inte ta sig ur bilen för att säga varsågod, nickade inte tillbaka när man hälsade, gick inte ur bilen när man ridit färdigt osv..
Såg mest ut som att hon hade tråkigast i HELA världen med huvudet hängandes i handen halvliggandes i sätet... :meh:

Men men, jag är så nöjd med Svantes uppförande och coolhet när vi var där så för min egen del hade jag lika bra kunnat få 10% och varit lika glad ändå. :D
Men som sagt så är det tråkigt för dom mindre rutinerade...
 
@rebeckasff Tex jag hade inte vågat äntra en dressyrbana igen efter en sån sågning.. Just nu verkar mitt självförtroende vara på botten, känns som att jag blir sämre snarare än något annat.

Vi var ju på sadelutprovning igår, och jag känner att jag behöver fler synpunkter på mitt dilemma. Jag inser att jag romantiserat bilden lite av hur det skulle ske. Jag förväntade mig i princip "åååh den här är perfekt, som gjuten, ingen idé vi letar vidare". Så det blev magplask för min del när vi snarare avslutade med "bättre än såhär blir det nog inte.." :( Jag visste att hon såg lite lustig ut min kuse, men det är sannerligen ingen lätt uppgift att hitta en sadel som ligger bra. Jag fick prova denna två gånger. Första gången tog vi av den ganska pronto då den gled fram.. (Lämnar ut mig fullständigt här med pegasuströja och biltemaschabrak)
34zyexj.jpg

Utprovaren kliade sig i huvudet, provred en annan som inte passade någon av oss. La på två andra märken utan resultat och återkom till denna då den var den som borde passa på en sådan rygg. Med ett fårskinn under låg den på plats, men den där magiska känslan av att hästen blev som ny och rumpan hade hittat hem infann sig inte. Jag älskade den inte bekvämlighetsmässigt men det är kanske en vanesak? Nu skulle vi ev göra lite ändringar på den här så den funkar. Men jag vet inte, det är 24 000 kr som står på spel och det är mucho kapital för mig. Mycket pengar på något som kanske inte blir perfekt utan snarare duger, förutsatt att man paddat upp den. Hur hade ni gjort? Jag överväger att ruinera mig fullständigt och måtta en childeric. Men å andra sidan, tänk om den inte stannar där den ska i rörelse, då är det väldigt mycket pengar i sjön. Ta ut en annan utprovare med andra märken kan jag ju göra, men de som är bra bor liksom inte i norrland. Skulle inte anlita någon här uppe. Har den tröjan, sas.
 
Jag hade inte gjort det @Bluefish ...

Jag var ju och provade sadel till Svante i våras också men till skillnad från dig så hittade iaf Svante sin Sadel med stort S!
Samma prisklass som din och jag tyckte inte alls om den faktiskt...

Ska jag lägga ut så mycket pengar på en sadel så ska fan i mej jag också gilla den! :cautious:

Det fick bli ett "mellanting" nu, en sadel som är vid nog fram till vid manken men måste ha enkilpadd baktill för att den inte ska kännas baksutten..
Men tills han musklat sig mer och kommit upp sig lite mer (och jag vunnit på lotto) så får detta duga :o
 
Jag hade inte gjort det @Bluefish ...

Jag var ju och provade sadel till Svante i våras också men till skillnad från dig så hittade iaf Svante sin Sadel med stort S!
Samma prisklass som din och jag tyckte inte alls om den faktiskt...

Ska jag lägga ut så mycket pengar på en sadel så ska fan i mej jag också gilla den! :cautious:

Det fick bli ett "mellanting" nu, en sadel som är vid nog fram till vid manken men måste ha enkilpadd baktill för att den inte ska kännas baksutten..
Men tills han musklat sig mer och kommit upp sig lite mer (och jag vunnit på lotto) så får detta duga :o

Det är lite så jag resonerat. Det är för mycket pengar för ett osäkert kort som jag tyckte sådär om ridmässigt. Får leta vidare efter min magiska sadel och kuska vidare i gammtrasan! (Ps. Min sadel ligger inte heller perfekt, padd är the shit ;) )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 835
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp