10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående det jag sa om mamma och Hugo igår, idag fastnade de till och med på bild. ;) Mamma som aldrig varit hästintresserad i sitt liv (eller ja, hon var allergisk så det kom aldrig på fråga) och nu har hon börjat rida Hugos hagkompis regelbundet. :)
13254572_10205993038168266_5560066698593251531_n_zpsltftopjw.jpg
13267701_10205993039528300_6985189128740920070_n_zpsivc5u6er.jpg
 
Jag gläds med er, @Catrool och @Royal som åter rider era fina hästar. Så fin Maltes är i formen, @Catrool. Det är inte det lättaste att få den typen av häst att stretcha i låg form. Du ser ut att rida honom väldigt trevligt.

@Molin, det är kul att du skriver på! Alltid roligt att läsa om era framsteg. Stora som små.

Vad tuff du är, @KrullTroll. Bara tävling är ju nog (tycker jag) och så all extra "kalabalik" på det som herr Våd bjöd på. Ja, jösses. :eek:Jag skulle legat i chock en vecka efter en sådan dag. Men inte du inte!

Alltså, @fritz_92 och @Lovise, era hästar går ju från klarhet till klarhet! Härligt och inspirerande att se.

Och tack för uppdateringen om Hugo, @Aionee. Han börjar verkligen biffa på sig. Kul att han och din mamma funnit varandra också. Mindre kul med skinndlådda händer, dock. Usch och aj.

Jag har fortsatt igångsättningen av min donna med mestadels tömkörning samt uteritter barbacka. Vi har stretchat lite och knådat med arnika på bogparti och länd också. Men det behövdes bara ett par dagar efter att hon var så ökig och tråck sist. Efter det har hon känts loss och framåt. Så det var nog mest låsningar efter hovbölden och boxvilan som behövdes fortsättas att jobbas loss. Det blev lite sämre innan det blev bättre, liksom. Men del i sak har givetvis sadeln som åkt fram och och låst bogpartiet något.

När jag tittar på foton från i höstas så åkte ju sadeln fram ordentligt på "betesmusklerna" ;) och nu är fröken dels lite rund och dels har hon musklat på sig, så den ligger inte optimalt utan åker fram lite grann.

Morgondagens projekt blir att rota fram svanskappan och se om vi klarar oss med den till efter sommaren när tillväxtperioden är över. Det känns inte som om det är någon idé att byta sadel innan dess om jag inte ovillkorligen måste eftersom hon växer som ogräs...

Idag på mors dag, fick jag världens bästa present av mina gossar; de följde med till stallet frivilligt och fotade när jag red. :love: :heartDärför blev det ett pass på banan med sadel, dagen till ära. Jag lägger in några foton från datorn senare.
 
Jag gläds med er, @Catrool och @Royal som åter rider era fina hästar. Så fin Maltes är i formen, @Catrool. Det är inte det lättaste att få den typen av häst att stretcha i låg form. Du ser ut att rida honom väldigt trevligt.

@Molin, det är kul att du skriver på! Alltid roligt att läsa om era framsteg. Stora som små.

Vad tuff du är, @KrullTroll. Bara tävling är ju nog (tycker jag) och så all extra "kalabalik" på det som herr Våd bjöd på. Ja, jösses. :eek:Jag skulle legat i chock en vecka efter en sådan dag. Men inte du inte!

Alltså, @fritz_92 och @Lovise, era hästar går ju från klarhet till klarhet! Härligt och inspirerande att se.

Och tack för uppdateringen om Hugo, @Aionee. Han börjar verkligen biffa på sig. Kul att han och din mamma funnit varandra också. Mindre kul med skinndlådda händer, dock. Usch och aj.

Jag har fortsatt igångsättningen av min donna med mestadels tömkörning samt uteritter barbacka. Vi har stretchat lite och knådat med arnika på bogparti och länd också. Men det behövdes bara ett par dagar efter att hon var så ökig och tråck sist. Efter det har hon känts loss och framåt. Så det var nog mest låsningar efter hovbölden och boxvilan som behövdes fortsättas att jobbas loss. Det blev lite sämre innan det blev bättre, liksom. Men del i sak har givetvis sadeln som åkt fram och och låst bogpartiet något.

När jag tittar på foton från i höstas så åkte ju sadeln fram ordentligt på "betesmusklerna" ;) och nu är fröken dels lite rund och dels har hon musklat på sig, så den ligger inte optimalt utan åker fram lite grann.

Morgondagens projekt blir att rota fram svanskappan och se om vi klarar oss med den till efter sommaren när tillväxtperioden är över. Det känns inte som om det är någon idé att byta sadel innan dess om jag inte ovillkorligen måste eftersom hon växer som ogräs...

Idag på mors dag, fick jag världens bästa present av mina gossar; de följde med till stallet frivilligt och fotade när jag red. :love: :heartDärför blev det ett pass på banan med sadel, dagen till ära. Jag lägger in några foton från datorn senare.

Tack snälla! Blir extra glad över din kommentar gällande formen de är något vi verkligen kämpar med att stretcha framåt nedåt, precis som du skriver så är det inte bara lätt :) Maltes är inte riden mycket alls men det märks att arbetet vi gjort från backen har gett resultat i hur han ska hantera sin kropp även under ryttare :)
 
Jag är sämst på uppdateringar :p Men nu skriver jag tenta och har plötsligt tid ;);)
Kul att läsa om er alla :D
@Catrool han e verkligen suuuuperfin! Håller tummen för att allt går vägen för er nu efter den starten ni fått.
@fritz_92 Ser ju hur fint och mjukt ut som helst, och j***vligt högt :nailbiting:
:p
@Van Remo Han e så vacker din röda :love: Att du inte får svindel där uppe är ett mysterium för mig :D Kul att ni är på g igen
@Aionee "charmen" med unghästar är att de plötsligt "glömmer" saker som varit självklara :meh: Och det är ok att känna att alt är skit en stund. Hoppas du mår bättre snart igen och kul med din mammas nyfunna intresse :) Och grattis på födelsedagen ;):banana:
@Tualma Vilken härlig mors dag present! :) :)
 
Vad roligt att läsa om alla.

Jag är sjukt dålig på att uppdatera, Haft lite mycket nu med flytt, köpt hus, pluggar och bytt jobb och snart ska husrenovering börja. (till helgen)

Hästarna går lite på halvfart. Nilmar behandlade vi och pga av hans storlek så behövde vi behandla en omgång till. Nu är han under igångsättning och vi varvar ridning varannan dag. Så kan det gå.

han är ganska glad ändå. :)
 
Här jobbar vi vidare. Var iväg på andra träffen med inkörningsgruppen igår. Skulle åka själv och var lite nervös efter incidenten på tävlingen. Men klarade att lasta själv, stänga in honom och åka, lastade av själv och allt gick lugnt till. Supernöjd!
Han var väldigt pigg när vi väl var på plats, plus att det blåste halv storm och tränaren fått hem en ny projekthäst på gården som sprang som en tok i hagen bredvid fältet vi tränar på. Men jag började tömköra direkt när vi kom dit så han skulle få annat att tänka på och han slappnade av riktigt fint. Innan vi tog paus så accepterade han att gå med en draglina på ena sidan, inte fastsatt utan tränaren höll den mot honom i rätt läge så att den släpade på backen med skramlande kedjor.
Efter pausen så hade tränarens gubbe hämtat en av deras hästar med en stock efter. Då tömkörde vi bredvid och bakom stocken, vilket gick fint :) Testade även att gå över stocken då den rörde sig och sen att den kom emot Våds ben i svängar. Lite läskigt tycke han men ändå inte så att han flydde.
Kanske börjar han ana vissa bruks-gener där inne nånstans ändå ;)
13312698_10153783233463789_6136967331664147393_n.jpg

I pausen där tom min adhd-kuse kunde slappna av en stund ;)

Slänger in lite bilder från bruks-DM oxå :)
13221471_10153767591583789_6796928564359059625_n.jpg

I väntan på att komma in i kontrollrutan
13237657_10153767591963789_4445740017697123842_n.jpg

Första hindret var att flytta föremål, mysigt väder har vi oxå :wtf:
13254426_10153767592098789_1314955730528464563_n.jpg

"Brunnslocket" var läskigt, trots all träning...
13263782_10153767592243789_5516299477694848787_n.jpg

På väg mot portarna
13267793_10153767592553789_4078995553365643959_n.jpg

Rakridning i korridor
13239412_10153767594183789_4316594930546753200_n.jpg

En av tre halter.
13265922_10153767594353789_491117106525904096_n.jpg

På väg i mål
13266087_10153767594433789_2753173177008691635_n.jpg

MÅÅÅL! :D

För övrigt har vi anmält oss till en sommarcup i P&J som startar med första omgången på lördag. Och sen en kombinerad p&j/p&r i mitten på juni där man samlar poäng i båda grenarna :)
 
Så himla kul och läsa om er alla nu, väldigt kul att se att vissa är tillbaka också =D

Här går det på halvfart, vi tar en tur när vi hinner, idag var det på tok för varmt för och ta en tur tyckte jag men sen var det ganska mycket annat på schemat med.
Skoning, avmaskning, födelsedagsfika för fröken och sen fick hon beta massa gott gräs på köpet =D

Tänk att hon blir hela 6år idag =D Fina tjejen!

Hoppas kunna rida imorgon och torsdag iaf för sen på fredag morgon kör vi ner henne till hingsten och hoppas att det går bra där.

Sen drar jag på semester i två veckor till Kroatien :bump:
 
@Lovise den går i Trollhättan. Bara en kvarts resa från mitt stall :D tre omgångar under sommaren där man samlar poäng från varje omgång och sen en "final" med omhoppning :D

Hon ser jättefin ut. Det är grymt skönt när man kan åka själv. Hatar att vara beroende av andra.
 
Ja då har jag haft min häst i 1 och 1/2 månad och jag kunde inte vara nöjdare, mer förälskad i honom än vad jag är :love:

Men vi har börjat få det lite kämpigt i ridningen ( mest i dressyren ) så ska rida för en dressyr tränare på torsdag kl 18.30. Ganska nervös då jag inte ridit ordentligt på 4-5 år :crazy:

Men allt annat är han suuper i :D:bump:
Han går rakt in i en häst transport fast det var första gången han åkte i en när vi hämtade honom. Även alla andra gånger efter det.
Super att ha med till nya platser, då vi körde till böckmans och provade ut sadlar. Och han kunde inte varit coolare och bara gick med på allt som vi gjorde.
Stod sen i transporten och väntade lugn i ca 30-40 min medans vi betalde.
Badat i sjön
Saktade lugnt av när hästen vi red ut med och galopperade bakom skenade iväg ifrån oss och skrittade på långa tyglar efter :idea:

Haha kan göra listan hur lång som helst men Äntligen njuter jag av att vara häst ägare :bump::bow:

Löshoppar 1 meter utan problem :p ( Har bara ett hinder då han hade lite problem med 2 stycken ) Ska dock tränas mer på.








Bästa lilla Max :love:
 
Nu börjar dagarna äntligen lugna ner sig. Efter 3 år med plugg på heltid och halvtids jobb är examen snart här. Gör min sista universitets grej i morgon, opponering.

Empa har fått hålla igång dock. Utom i helgen när jag åkte på en fruktansvärd infektion i munnen så kunde inte äta och rasade 3 kg på två dagar. Men grund kondisen är ju riktigt bra så i går åkte vi, trots kanske inte den bästa uppladdningen, i väg på kvällshoppning.

I 110n blev vi felfria, trots att hon stannade till på banans bredaste oxer och tog det stillastående. Men men så är det. I övrigt riktigt fin!
Efteranmälde till 120n, debut, här hoppade vi 1an superfint. Sen vet jag inte riktigt vad som hände om jag ska vara ärlig. Hon gick av på tvåan men måste ha fastnat eller så i underlaget så vi kraschade, tråkigt, men sånt som händer. Inga skador eller något, bara en lite chockad häst och ryttare. Nu ska vi roa oss med att rida i skogen, jobba på styrkan och rakriktningen, åka i väg och hoppa någon gång i början av nästa vecka. Sen tar vi en tävling nästa helg, 11 juni. Sen blir det sommarvila för min fina!

_MG_9762_zps0zzxph9u.jpg

lycklig häst mot första hindreti 110.
_MG_9763_zpsrs0ajuo1.jpg

_MG_9775_zps24mcboer.jpg

_MG_9776_zpsepa8mnvo.jpg

_MG_9782_zps2mo72jd9.jpg

_MG_9789_zpsjbkjc5kn.jpg

Första i 120.
___________
I dag blev det en barbackatur i skogen, och sen vilade Empa i hagen så då passade vi på att mysa lite också. :love::love::love:
_MG_9827_zpsht8kcc9h.jpg

_MG_9842_zpso07agc4z.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 318
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 333
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp