11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Oj, hon har verkligen lagt på sig! Balder har jag varit lite orolig över när det gäller hullet, men så kommer det nån dag när han lyckats blöta ner hela sig så att pälsen ligger slätt och då är han plötsligt alldeles lagom. :p Så jag kommer inte ändra nåt.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Har inte den blekaste vad hon kan trycka i sig, de har en hösilagebale med småmaskat nät över. Tyvärr är hela flocken väldigt tråkig i hagen så de står mest runt balen och äter >__< Avmaskade henne i höstas, oktober-november där runt men är kanske dags nu igen.


Maja_Kandi
: jo det är inte lite, ser ut som 2 skilda hästar :o Hade ju hoppats på att hon är som miniatyrerna som blir 3x i storlek på vintern, men när man inte känner revbenen ens vid tryck så är det bara att inse att hon är fet...
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min har inte gått något i stort sett fram tills idag :D wiiiooo och han är lite små mullig han med men skulle nog inte kalla honom fet, inte än ;)
Han var väldigt duktig idag, red på banan eftersom den var så fin idag. Vi jobbar med framåtbjudningen i traven just nu och när han har bra fart, alltså inte trippar i traven söker han sig även ner i form. Mycket trevlig häst att jobba med så länge man har honom på sin sida ;) Den där envisa åsnan kommer fram då och då, men är än så länge lätt övertygad x)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Va kul!
Du, jag mätte Nasse med en riktig mätsticka igår och han är bara 1,47 :D

urkella hade ja haft min på fri tillgång så hade han stått o ätit hela dagarna
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Du har inte möjlighet att ha henne inne ett par timmar om dygnet? (Tänker att hon då får en tid utan mat med. Visst är det bra att tugga mycket och länge, men vissa hästar går ju upp i vikt även med ett småmaskigt nät. De behöver ju snudd på bara LUKTA på maten för att bli tjocka...

Annars tänker jag att ni kanske blir tvungna att ställa en halmbal i hagen som fri tillgång-tugg, och fodra med hö/hösilage om dagarna så att hon inte bara går upp mer och mer.

I motionsväg så skulle hon ju kanske behöva röra sig lite mer utan ryttare? Samtidigt så avråder man ju till att lösgaloppera hästar som inte har så mycket bjudning, men jag tänker att hon kanske skulle behöva gå längre sträckor ute i skritt och trav utan ryttare? Kanske ha henne som handhäst? Så har jag motionerat Calle en del förra året, och det fungerade jättebra. Dock behöver man ju då ha en häst som är stor/trygg/sund som man kan rida på.

Och som Fragile säger, det kan ju vara mask, så jag skulle testa att köra ett masktest först för att utesluta. Dock ska det ju helst vara 6 månader mellan avmaskning och test, för att få ett korrekt svar.

Bara lite inkast av idéer som slog mig nu. :) Lycka till!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hon stressar sönder på box, hon är uppfödd på lösdrift och har bara stått inne 3-4 nätter totalt i sitt liv. Men håller på vänja henne vid box eller stallet över lag då hatar stallet, på stallplanen har jag henne helt lös när hon borstars och sadlas medan i stallgången far hon som en jojo.
Vi har testat ge dem halm som tilltugg men ena hästen i flocken klarar inte att äta halm då han får extrem hosta av det :(
Kom på ett schema som jag tänkt testa med henne då hon ska "arbeta" varannan dag men varav varannan av dessa blir ridning så 2 dagar i veckan rids hon och 2 kör vi på promenad,longering, arbete i rundkorallen eller liknande sedan 3 dagars vila och var 4: de vecka är hon helt ledig från ridning.
Hon är min ena ridhäst och stallkompisarna är inte de mest optimala, ena är gammal och vill knappt gå eller blir han livrädd för en fågel och de andra 2 är unghästar med. Men ska ta ett masktest på henne med. Hon var dålig i magen hela hösten så kanske är lite kryp där inne..
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag har reagerat på vikten på henne de senaste omgångarna bilder, men inte velat 'säga' något. Jag vet ju att jag har lite fångest och är grymt kinkig.

Men jag tror av det du berättar att hon är en sådan som inte kan gå ens på begränsad fri tillgång tyvärr =/
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Oftast är det ju så att alla hästar i en lösdrift inte har samma behöv.. Det gör det hela aningens svårare än annars.. Hmm.. Min har också varit allmänt onöjd med stallet och boxen, så honom hade jag inne dagligen 2 timmar i somras, när han var lite irriterad på solen och insekterna. Då tyckte han att det var skönt inne, och efter det har det faktiskt gått toppen att ta in honom ensam på box då och då. :) Men jag förstår ju att du vill få bukt med problemet nu...

Är det bra värden i hösilaget? Finns det möjlighet att byta hösilage? Så att de kan äta mer men få i sig mindre nyttigheter? :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh, vad roligt! Jag har letat fram lite löpbilder på honom, och då tycker jag att det är lite svårt att se ngn likhet. Calle är ju sällan uppe i ett sådant varv;):D

Igår fick medisen rida Calle. Jag hade dem i lina, men det gick hur fint som helst!

Nu är jag på väg mot stallet för att åka på löshoppning. (Under förutsättning att väglaget är ok.. Jag får checka på vägen till stallet. Det finns risk för att jag avstår från att åka.) Hoppas på att kunna få ngn bild, men annars får jag la berätta :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag ska försöka få lite"lugnare" bilder på honom, typ i ledvolten eller så nästa gång jag fotar när han startar, :) kanske blir lättare att se då.
Han som tränar Attila ( tror jag nämnt honom förr va? ) är väldigt nöjd med honom iaf.

Ser ni förresten hur tight de ligger på bilden? Om ni kollar mellan de två mest synliga hästarna ser ni en vit nos sticka fram...ser riktigt trångt ut!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Har sett att hon blivit större, men då säljaren sa att det är Nordsvensk i henne har jag tagit det som att hon grovnat till sig. Men går man tillbaka och ser så ser jag nu att hon bara är tjock >__<Fick tips av en som med hade lättfödd häst på lösdrift om sätta på mukorg, så blir att köpa en idag och se.

Quimero: Får träna på med boxen på henne, 30 min hit och dags är kanske bättre än 0 min :) Det är brist vara på hö och hösilage här, enda annonser man hittar så är det folk som söker. Men är egentligen för mycket kräm i detta då ridskolan och tävlingstallet där ger samma. Men ska leta och se om man kan få tag på annat.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

I min lösdrift är det bara Roxi som är tjock, Men hon rör sig mindre än Magnus och Tummen dom leker flera timmar per dag. Jag har så jag kan stänga av hagen så till våren när det början komma gräs så kommer dom få gå där några timmar om dagen och pilla i sig gräs och lite hö som inte har så mycket näring.
Tittar jag tillbaka på bilder hur storasyster såg ut i februari så ser dom lika ut och hon var riktigt fin i hullet till 3 års.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Har sett att hon blivit större, men då säljaren sa att det är Nordsvensk i henne har jag tagit det som att hon grovnat till sig. Men går man tillbaka och ser så ser jag nu att hon bara är tjock >__<Fick tips av en som med hade lättfödd häst på lösdrift om sätta på mukorg, så blir att köpa en idag och se.

Quimero: Får träna på med boxen på henne, 30 min hit och dags är kanske bättre än 0 min :) Det är brist vara på hö och hösilage här, enda annonser man hittar så är det folk som söker. Men är egentligen för mycket kräm i detta då ridskolan och tävlingstallet där ger samma. Men ska leta och se om man kan få tag på annat.

Det är alltid mycket lättare att se som "utomstående" när man ser en bild nu och en bild då, jmf med att dagligen se hästen. Så klandra inte dig själv för det, har nog drabbat oss alla en eller annan gång =)

Munkorg kan fungera, men behöver inte göra det. Sen är ju frågan om det är försvarsbart med munkorg 24/7. Men kanske kan du få till en bättre lösning till nästa år.

Dock så kolla värdena innan du skyller på höet. Det är mycket mindre spann vad gäller MJ än protein.
Normalt ligger MJ mellan 9 - 13 MJ/kg TS. Att komma utanför det spannet är väldigt svårt (i viss mån omöjligt). Om man tänker sig hö med 84% TS ger det en MJ-variation på 7,5 - 11 MJ

Om hästen har fri tillgång och äter 15 kilo hö innebär det en skillnad per dygn på 52 MJ mellan det högsta och det lägsta. DET är en rejäl skillnad, och kan man minska MJ så mycket går hästen garanterat ner i vikt.

MEN.. om man tar det intervall där hö i 99% av fallen ligger hamnar du mellan 8-9 MJ/kg foder. DÅ gör det "bara" 15 MJ skillnad på ett dygn med 15 kg hö. För vissa hästar kan de där 15 MJ vara skillnaden mellan tjock och gott hull. För andra gör de ingen skillnad för de ligger så högt över ändå.

T ex en lättfödd häst med ett MJ-behov på 60 MJ. Den kan äta 8.5 kg hö med 8 MJ/kg foder per dag utan att överskrida sitt behov. Om den äter 15 kg hö äter den nästan DUBBLA sitt behov. Och om du då byter hö, så du kommer ändå inte ner till ens i närheten av behovet. De hästarna måste man få ner mängden på, det räcker inte att "byta hö"

Att få ner mängden med 50% på fri tillgång av något slag kan funka med nät för vissa, andra äter för mycket ändå. DE måste man ta av från begränsad fri tillgång med, och ge portionsvis. De är ganska problematiska att ha på lösdrift (men det går - jag har 2 st!)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hur många är ni som delar hage? Ni kanske kan dela upp givorna?

--

Igår blev Nasse verkad, han sliter snett på framhovarna, belastar utsidorna. Så nu ska jag hålla lite koll varannan vecka och fila lite själv
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl*

Idag tog vi ett STORT steg framåt i utbildningen och satt upp (inte jag ;))

1654450_428992543870637_1791197835_n.jpg


Själva uppsittningen tog han med ro, däremot var snickarnas bil och allt oljud från dem vääääldigt farligt.
Han svansade runt och slog bakut ett par gånger mellan uppsittningarna, men lugnade ner sig snabbt igen.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ser ut som att han inte ens märker att det är någon på ryggen haha :D sådan där cool blick - det här är ju ingenting liksom ;)

urkella: Jag gör saker med Nangijala oftast 4 dagar i veckan. Någon dag kanske jag bara borstar henne, andra dagar blir det promenad, är ridbanan okey kanske hon får busa runt där, tömköras eller longeras. Snön har nästan smält bort här så tänkte ta upp ridningen igen, vi pausade från det när snön och kylan kom för mer än en månad sen :)

Nangijala är i bra hull i år, kanske något för rund om magen, men annars väldigt fin tycker jag. Höet var vanligt bra iår :) mammas ponny brukar alltid falla ur lite vid den här årstiden samtidigt som hon börjar fälla, men inte i år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 737
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 599
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 882
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp