11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad duktig han är!

Fragile: otrolig utstrålning på din häst!

Rifer: vilken sötnos! Ser inte ut att ha skimlat av speciellt mycket än, mörka skimlar är ju det finaste som finns!

Kl
Nu kommer min hovslagare imorgon och det blir en upplevelse :o. Hoppas att Walle sköter sig och att hovis märker att jag tränat på att lyfta hovarna...
Tycker redan min häst börjar se bättre ut i hullet. Han var så himla tunn när jag hämtade honom för 4 veckor sen + att han var full med mask :(.
Men nu börjar han se riktigt trevlig ut!!
Ska ta lite nya bilder någon dag...
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Klart han kommer uppföra sig :)
Skönt att han börjar lägga på sig.
Inte roligt att börja rida dem när de är för tunna.

Min Walle fick hänga med mig och gamlingen på en skogstur.
Kommer inte ihåg hur länge sen det var sist men eftersom jag inte har ridit på 7 månader (pga graviditet) så är det säkert 7-8 månader sen sist.
Han uppförde sig mycket bra även om han var väldigt pigg till en början.
Vi var ute i ca 15-20 minuter och travade ett par meter på vägen hem.

1621907_428174863952405_1670817669_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nu har vi varit på löshoppning! =)
Roxi och Tummen klev rakt på transporten och stod stilla hela vägen till ridhuset.
Tog ut Tummen först medans Roxi fick stå kvar i transporten. Vilket gick jättebra, lite gnäggningar och så men hon stod stilla.

Man kan säga att Tummen drar till sig lite uppmärksamhet när man åker till en ridskola :P Men hon hoppade jättefint, dock blev hon lite trött i baken mot slutet.
Sen gick vi till transporten och tog ut Roxi och då ledde jag runt dom två tills det var vår tur igen. Och här imponerade dom också! Helt lugnt går dom bredvid mig och tittar knappt på dom andra hästarna. Man kan inte tro att det är tredje gången dom åker till ridhus.

Roxi hon levererade riktigt fina språng och förutom at hon är fet så tyckte dom att hon såg riktigt fin ut! ;)


Jag fick också beröm från "tränaren,beridare och visare" :D
Hon tycker att jag gör ett superbra jobb med hästarna, dom är väluppfostrade och välvårdade och bra löshoppade och inridna.
Sånt är roligt att höra från en av dom bättre ryttarna här i trakten =)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Haha, har din lilla full? :rofl: Visserligen har vår shettis på 103cm så stor panna att han nästan bara har cob i pannband, men full... haha! Men då är det väl Nangijalas 20% welshblod som visar sig pannan då ;)

oanki: Kan tänka mig att Tummen syns mycket vart hon än kommer :D Roligt att det gick så bra!

Fragile: Åh så kul med bilder! Verkar ju gå jättebra för er två :)

KL
Nangijala har ju väldigt starka åsikter om saker och blir jäkligt förbannad ibland om hon inte gillar något. Igår skrämde hon mamma en aning :p Jag hade henne uppbunden stallgången och stod och borstade. Då kom mamma för att lägga in hö i boxarna och dessutom Nangjalas kvällskraftfoder i hennes gröna hink. Hon öste kraften i krubban och skulle sedan gå ut ur stallet, förbi Nangijala. Trollungen hade förhoppningsfullt tittat på sin gröna mathink och fattade sedan, när mamma skulle gå förbi, att hon inte skulle få äta. Då tog det fyr haha. Bakdelen kom hoppande och hindrade mamma från att gå förbi samtidigt som hon grimaserade allt vad hon kunde. Mamma stackarn for in i en box för att komma undan och kunde först inte komma ut för Nangijala "hotade" (skulle knuffas med den) med bakdelen. Nu har hon ju aldrig sparkat utan bara hotat, men mamma minns ju min förra ponny, Nangijalas moster, som hade samma humör och temperament. Den ponnyn var gammal ridskoleponny så hon visst mycket väl hur man skulle skrämma tvåbenta och hon drog sig ju inte för att sparka och bitas heller om hon trodde det skulle hjälpa ;) Ibland tror jag hennes ande går igen i Nangijala för de är förbaskat lika till sättet haha. Men skräms man inte eller låter dem ta över är de snälla, men sen kan de vara jättedumma mot andra som inte fått deras respekt :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fragile: Ja men samma här, nu väntar jag på bättre underlag så vi kan komma ut i skogen igen, nu blir det bara skritt och trav igen när jag kommer igång men sen ska jag försöka mig på en galopp med, det blir nog kul och jag ser fram emot det! :D Men det får vänta som sagt, säkerligen Februari ut.

Alexandra_W: Nämen oj! haha fast egentligen inte så förvånande, vet ju att de har bred panna. Kul att WallE som förövrigt har ett ganska stort huvud inte har det dock ;D 09.an här hemma har dock vääääldigt kort huvud, kan ha cob, även full om man har det så litet som möjligt dock har han väldigt bred panna och måste ha full eller helst x full i pannband ;) han är travar korsning så vart den breda pannan kommer ifrån vet jag icke! xD


Jag är så glad för min grovis! Har alltid velat ha en och nu har jag en, känns mäktigt om han blir lite större med för jag tycker han har blivit än grövre än när han kom så nu får han banne mig bli stor också ;) Ska bli riktigt roligt att fortsätta inridningen med! Är jätte taggad :D
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad roligt! Jag önskar att löshoppningen i närheten av oss inte krockade med en annan planerad aktivitet som jag har åtagit mig.. Men jag håller just nu på och klurar om det eventuellt går att lösa på något vis..

KL:

Idag har jag ridit ut ensam för första gången med Calle! Det gick låååångt över förväntan, och idag vågade jag ha med ett ridspö, vilket resulterade i en helt annan bjudning framåt när vi travade på en av grusvägarna i närheten av stallet. Såååå roligt! Hela 15 minuter red jag, och sista biten hem hoppade jag av och ledde, eftersom jag fick för mig att vi var på g att få möte av en traktor. (Smalväg, dumt att riskera att han BLIR rädd, när han är så cool annars.) Det var förstår bara inbillning, så jag hoppade av i onödan. Men hellre det och komma hem helskinnad. Gamla tanter gör så himla illa sig OM de åker i backen ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh va roligt att få så fint omdöme!
Men så ÄR du ju kanonduktig med dina hästar också :bump:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack! Ja det är kul att det är så många olika raser och typer i denna tråd. Kul att han är så cool när du rider ut ensam.

Happyrider tack :) ja massa bilder vill vi se! Hoppas det går bra med hovslagaren

MattiZ Galopp då måste jag nog ha nått dragplåster före mig om jag ska få till :D han kan trava ganska bra min lilla gris

oanki Va kul med beröm och verkligen välförtjänt! Dina hästar är bra tränade alla tre. Blev det några bilder?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tyvärr inga bilder då jag glömde kameran :( Men nästa gång så ska jag få med någon som kan filma! =)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Men vad roligt att få höra nåt sånt! Och det är ju som sagt väldigt välförtjänt! Du ÄR duktig med pållarna! :bow: Önskar också bilder eller filmer från nästa gång. ;)

Quimero: Men vad roligt!!! Duktiga Calle! Han verkar ha himla lätt för sig din grabb! :D


KL
Hade ju tänkt upprepa gårdagen idag men jag är dunderförkyld (vilket typ aldrig händer, jag är ju aldrig sjuk!) så pojkarna fick stå. De fixar mycket aktiv vila av sig själva och for runt som några jäkla blådårar i hagen halva dagen. Varje gång man tittade ut var det brottning och race, upp på bakbenen, bitas och iväg igen. Båda två svettades så det ångade och de flåsade så det stod moln ur näsorna. :p Det har snöat och blåst hela dagen och det var visst roligt bus-väder. Filmade lite men har inte laddat över den än.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*KL*

Hejsan, har inte varit aktiv här på väääldigt länge. Presenterade min 11:a i första tråden men, är ju ett tag sedan så här kommer en ny :)

Amaranthe
f-11 e. Haydn - Feliciano

Har precis börjat med inridningen. Satt upp på henne första gången i lördags. (har dock ingen bild från det)

Nyfödd
Nu_ar_hon_har_I_morse_kl_04_50_foddes_den_har_underbara_tjejen_pa_dygn_344_Flisan_var_superduktig.jpg

5 dagar
Nu_ar_Flisan_lilla_stofol_5_dagar_3.jpg

Amaranthe 3 år (bild tagen 8/2 )
Nu_ar_lilla_Amaranthe_3_ar_dags_att_gora_hast_av_henne.jpg


Lite OT men har även en helsyster som är 5 år, på bilden är hon 3 år, tagen i Januari 2012
Nightwish 3 år
Nightwish_liten_borjar_bli_stor_D_http_youtu_be_6s02jCmN7tk.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd del 4

Han är verkligen otroligt positiv till ridningen och körningen. Annat är det när man gör något som han INTE gillar...

Veterinären var ute för ett par veckor sedan.. Hon sprutade Calle mot Botulism, inga problem. Hon tog tag i hans tunga för att kunna kolla hans tänder, inga problem FÖRUTOM att Calle gav henne ONDA ÖGAT..

Men sedan, när hon gick ut ur boxen för att hämta grejer för att åtgärda de vassa kanter hon känt, då ni.. Först kastade han sig ner på framknäna för att rulla av sig sin frustrering. Men jag stod ju fortfarande och höll honom, så jag sa åt honom att resa sig, rulla kunde han göra sedan.. Då blev det rodeo i boxen.. O_o Bock, kick, bock.. Vart tog den glada röda vägen? Hahaha, han gjorde ju inte minsta lilla grej MOT mig, utan höll sig borta när han hade sin lilla urladdning. Knashäst..

Sedan kom samma sak ett par dagar senare när vi hade kört honom en sväng.. Ställde in honom i boxen, skulle visa en kompis hans trick med buga, yoga puss osv.. Jätteglad häst. Sedan skulle vi gå från lilla stallet in i stora stallet med grejerna.. Calle skulle stå kvar i boxen i lilla stallet (Bara två fölboxar där) så jag gick ut ur boxen och skulle stänga dörren, men då ville Calle med. Två gånger gav jag honom milda signaler (lätt tryck på huvudet) för att han skulle backa in. Två gånger backade han men kastade sig snabbt fram igen för att hänga med. Sista gången gjorde jag det hela ngt bryskare och stängde snabbt dörren.. Ilskebockscenario i boxen med kick.. Alltså.. Det där röda rör till det i huvudet på honom ibland...
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fragile: Hm ja det har ajg inte tänkt på än, men han är sååååå himla tryckkänslig för allt så det blir nog inte svårt kan jag tänka mig. x) Men första gången ska nog vara med sällskap framför för att det inte ska bli en rodeotur ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilken tjusig tjej, eller båda tjejerna :D. Gillar Feliciano, har en avkomma efter honom. Mitt sto gav bara pojkar och jag hade så hemskt gärna fått ett stoföl som man kunde fortsatt avla på men det är ju kört nu:(
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

SV:
Maja_Kandi: Tack.

Happyrider: Ja det var nog det värsta jag vart med om, usch vill inte tänka på det. Nej, vet inte hur det funkar har dock ingen tillgång till att låna/hyra en. Skulle ha testat lastat henne i helgen men jag är sjuk så det gick i stöpet.

Quimero: Vi fick köra hem henne utan bom efter händelsen, det gick bra man det känns inte optimalt i längden dock :( Plus att jag inte vågar göra så i min egna transport där sadelkammaren går in i transporten så hon skulle kunna försöka klättra för kanten. Vill inte ha en häst som gått igenom glasfibret, då blir det jobbigt.

Min andra häst har fått mycket, men har badat henne med klorohexedin (stavning?) schampo dom senaste dagarna så det verkar som att ”såren” börjat lugna ner sig, så det är skönt. Ninja fick också sig en tvätt, tror aldrig hon har fått sig ett helkropps bad förut men hon skötte sig finfint!

Exotizc: Usch ja, men hade tur som sagt!

Vimsan: Ja usch, det vill man ju inte vara med om. Jag har min bom på max men det räcker uppenbarligen inte :/

Alexandra_W: Jag hoppas detta bara är nån jäkla trotsperiod och att hon forsätter stå på alla fyra i transporten som hon gjort alla andra gånger i släpet innan. Hur band du ”hen” då?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Maja_Kandi: Vad kul att du börjat sitta på din lilla fining! :D Ser fint ut!

Quimero: Vad kul att det går så bra för er, stort steg att rida själva!

Nightwish: Finfina tjejer :)

Var ute på en liten tur i lördags på min lilla röda. Skritta först ut i några minuter efter vägen och där är det diken som det börjat ”forsa” vatten nu när snön smälter, läskigt!! Men vi kom förbi men det var mycket frust och tittande ”mamma ska vi verkligen gå över här?”. Sen gick jag ut på ängen vi har vid stallet och skrittade lite på en volt och sen tog vi lite trav. Gick bra, vissa steg kändes hon verkligen jättefin! Duktig totto!

I hanteringen tycker jag hon har börjat blivit lite jobbig på senaste tiden, typ som hon testar mig hela tiden.. Men jag är envisare en henne i slutändan i alla fall så till slut kommer vi överens. Men ja hon är ju ett rött sto trots allt!

Envisa kossan ;)
sn.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 764
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 819
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 310
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp