11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kul att ha en helsyster att följa upp med! Äldre pållan är ju jättefin! Har följt er lite i den tråden också. :) Är det treårs som står på planeringen?

Tengstrom: Haha, det där med test känner jag igen... Balder är aldrig sen att "råka" nypas i såna där lägen där man inte riktigt kan fräsa ifrån, han väljer sina lägen med omsorg... Hon är fruktansvärt fin din tjej! :love:


Kl
Jag är fortfarande däckad i jordens förkylning... Bläää! Så hästarna får göra ingenting.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

kl

Fått en första rapport från boot camp!
Han sköter sig bra och är snäll. Snart dags för uppstigning! Spännande :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Lånar knapp.

Jahapp, idag hade jag ett alldeles för närgånget möte med vår geggiga dirttrackbana...:meh:
Det var återigen 11an Nanook som "lyckades" få av mig...
Vi började med att hacka (galoppera låååångsamt) 1 varv, redan då ångrade jag att jag inte tagit martingal, såg flera ggr Nanooks "fräknar" hon har mellan näsborrarna. När vi väl skulle öka på gick det dock lättare, och hon skötte sig jättefint, sånär som på att hon skyggade för sällskapet ett par gånger (hon har aldrig varit den modigaste hästen i stallet och till hennes försvar så sparkade han faktiskt efter henne ett par gånger).

När det var dags att sakta av var hon dels trött och dels ville hon INTE gå i närheten av sällskapet, så hon hängde utåt och snubblade till på en vall som blivit av det tveksamma underlaget i banan. Så långt var allt ok, jag hamnade lite i obalans när hon snubblade, men inte sååå farligt. Sen lyfter tre fåglar som sitter lite längre fram mitt på banan. Då blev hon rädd och kastar sig åt sidan och börjar studsa. Då kunde jag inte hålla mig kvar.
Nåja, det var ju inte hennes fel, hon kastade ju inte direkt av mig.

Änsålänge känns det som jag klarade mig bra, men det kan ju ta ett par timmar innan man känner något i kroppen.

Mest är jag nog förbannad, inte på hästen utan på mig själv... :banghead:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Maja_Kandi: Ninja naffsar inte eller så, men hon håller på och skrapar i gången HELA tiden, buffar runt när man ska knäppa tränset och sen har hon fått för sig att hon inte kan stå ensam på uppställningsplatserna. Vägrar stå still där eller så mosar hon mig i väggen :banghead: Typ huvudet högt "jag ser inte dig"- attityden :meh: Knäppgökar, haha
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hoppas att det inte blir alltför farligt. (Att leran var mjuk ;) )

Hade det varit jag hade jag väl vart sängliggande ett bra tag.. Dels för att jag redan har en gammal whiplash som gör sig påmind då och då, dels för att åren börjar att ta ut sin rätt, även om jag känner mig som 16-17 i sinnet för det mesta..;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

För gårdagens miss med kameran får ni några bilder från dagens pass med Roxi =)
1888439_10151991580968460_1758990046_n.jpg

1898246_10151991581368460_1052543957_n.jpg

1658673_10151991581703460_1295203256_o.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Leran var mjuk... och blöt och sandig :P tror jag fick med mig lite dirttrack i ena bakfickan :o :D

Hittills är det värsta väl ena vaden, som jag hade krampkänningar i redan innan, och så lär jag ha spänt benen rätt ordentligt precis innan jag tog själva flygturen.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hon är otroligt lik henne faktiskt! Jättekul att ännu en gång få sitta på en otroligt ridbar häst =)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Rifer: Tack, tack :D Mamman till Ami (Amaranthe) har än så länge bara lämnat ston.
Hon som tävlade mamman i yngre dar har en halvsyster till mina som är 7 i år :)
Och hon är dräktig igen med ett helsyskon till, ska föla i Maj :love:

tengstrom: Tack så mycket :)

Maja_Kandi: Ja det är jättekul, även om de är helsyskon så är de inte ett dugg lika i temperamentet. Storasyrran har alltid varit kolugn och enkel att ha och göra med, men Ami är gärna lite överallt, tappar lätt fokus och har en räv bakom båda öronen :sneaky: Det som de har gemensamt är att de är väldigt lättlärda. Sen är storasyrran ca 174 och Ami är ca 163.
Kommer nog inte visa på 3:års, tycker hon är lite för liten och ojämn nu. Men det kommer troligen bli 4:års :)

*KL*

Idag var jag och min mamma ute och pysslade med Ami igen, denna gången kunde vi skritta på lina, stanna och göra ledande tygeltag, varpå hon fattade direkt vad hon skulle göra. Så nöjd!!

Lite halvkass bild, men en uppsutten :D
Amaranthe_D_3.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

FD tuff och FD fälttävlansryttare ;)

Nuförtiden håller jag bara på med såna här gör-snälla unghästar i småklasser

stegra4_zpsd9488c32.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kl
Min Walle fick idag MVG i uppförande av hovslagaren :up:.

Men sen lyckades han dra omkull mig i ridhuset då han for iväg i glada bocksprång med mig hängandes i longerlinan...

Även om det inte var ett fall uppifrån så är jag lite mör i kroppen. Hmm, åldern kanske tar ut sin rätt..:eek:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag hoppas att jag inte får bestående men :p:D Senast den här hästen tappade mig ( läs: gjorde sitt allra yttersta för att plantera mig djuuuuupt i banan ungefär vid mål) klarade jag mig med ont i en hand... Eftersom jag tydligen har någon ponnyöverlevnadsreflex kvar (släpp INTE, ALDRIG ALDRIG NÅGONSIN tygeln) så jag sträckte handen eller ja någon muskel i den när hon kastade sig bakåt...
Får väl se om jag tar mig upp ur sängen imorgon...

Sen vet jag inte om jag klassas som varken ung eller rask ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl*

Hur ofta i veckan arbetar ni era 11: or ?
Ai-chan har blivit så fruktansvärt fet och vet inte hur jag ska få ner henne i hull då de står med begränsad fri tillgång på hösilage på lösdriften.
Kan inte ens tyda hennes revben om jag så trycker. Har precis satt igång henne efter vilat 1 månad...kan nog säga 2 då hon reds bara ett par dagar mellan månaden innan som hon fick vila. För stunden rids hon 2 dagar i veckan, antingen ut 4-5 km eller på banan (15-20 min arbete). Ut över det så tränar vi lite från marken ett på ggr i veckan, men får aldrig henne till att arbeta sig trött eller svettig då jag som mest fått henne att hålla galoppen i ett varv vid longering.

Ai-chan i sommras:
DSC_1406.jpg


och nu :o
DSC_6445.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Begränsad fri tillgång? Hur mycket äter hon per dag ungefär?

Jag gör inget direkt fysiskt med min, går promenad 1-2 gånger i veckan, tömkör 1 gång och sen rider jag kanske en gång men då går han kanske 10 min med mig i sadeln i skritt
Min får 8kg hö + 2 kilo hösilgae per dag och en näve lucern
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 736
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 880
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp