Bygga egen kapson

Cita

Trådstartare
Någon som gjort det?
Skriv gärna om den är ledad eller ej och hur ni gjort den.
 
Sv: Bygga egen kapson

Jag har gjort mina av "halvfabrikat". Själva järnet som är oledat och fodrat har jag köpt över nätet, lädret är en rem från en gammal lädergrimma. Bara att göra hål för ringarna.

15812856.jpg


15812857.jpg


Har även ett likadant järn med tre ringar för longering. Den har jag numera satt i en vanlig hederlig platt engelsk nosgrimma. Tyvärr har jag ingen bild för tillfället (kan fixa om du vill ha). Såhär hade jag den innan, men den sitter faktiskt stadigare i den nya varianten.

17718123.jpg


Här är en annan hemmagjord variant utan nosjärn, gjord av ett hundhalsband, "nosludd" i sympatex och D-ringar.

9266660.jpg
 
Sv: Bygga egen kapson

Jag har gjort som Gaia. Köpt ett oledat nosjärn med ringar. Jag tog en engelsk nosgrimma och gjorde hål i. Det fungerar jättebra.
Använder den till longering. (har tyvärr ingen bild)
 
Sv: Bygga egen kapson

Jag har gjort flera från grunden. Sambo jobbar med plåt så han kan böja så det blir exakt efter hästens näsa. Gjort både singelkapsoner och lite kraftigarevariant till befintlig nosgrimma vid longering och ridning utan bett. Fungerar jättebra, man behöver gängfix så ringarna inte skruvar upp sig själva, då är det inte så kul...
Fodrat har jag gjort med skumgummi och klätt med läder eller päls.
Lösa nosremmar fungerar fint till singelkapson, som Gaias första bild.
 
Sv: Bygga egen kapson

Jag har byggt en ledad kapson i cykelkedjevariant, klädd med älgskinn, dubbla lager mot hästen. Fungerar jättebra. Den ser ut såhär:

kapson003.jpg
 
Sv: Bygga egen kapson

Inte själv, men en kompis som gärna syr träns fick i uppdrag att göra det :angel:
Oledad, fast inte "riktig" kapson utan musserola som ju är lite nättare.
Fick den sydd ungefär som ett lindell (i nylon med teddyfodring under musserolan) dvs två remmar under hakan. Blir mycket remmar när man rider både med kapson och stång -dock är nylonremmarna så smala att jag inte upplever det trångt på något vis, men perfekt eftersom det sitter stadigt även när man bara använder kapsonen, ev. får man sätta dit ett pannband om det är en häst nackremmen brukar glida på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 498
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver...
Svar
18
· Visningar
1 538
Senast: Mirre
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 679
Senast: co-SMAD4
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 891
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp