Det här med vildsvin...

TinyWiny

Trådstartare
Vi har fått ett gäng vildsvin i skogen jag rör mig i dagligen, till häst och på promenad med hund. Jag vet att risken att ens få se annat än ställena de har bökat upp är minimal men funderar ändå på hur jag bör göra för att minimera risken att stöta på dem, framför allt att råka hamna mellan mor och barn. Jag vill varken störa dem eller råka i olycka själv med mina djur. Jag vill minimera risken för ett möte.
Häromkring är vissa närmast rabiata och vågar inte gå i skogen alls längre, som om det vore människoätande dinosaurier som var i farten. Varenda liten uppbökad jordkocka skylls på vildsvinen, även i de fallen där grävlingsbajset ligger tätt i det aktuella området. Jag är alltså inte på något vis rabiat och tänker inte sluta gå i skogen utan vill bara veta hur jag bäst förhåller mig. För deras, min och mina djurs skull.
 
Vi har haft massor med vildsvin i skogarna hos mamma samt när jag hade hästarna i norra Stockholm och jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att man ska göra något speciellt. Den enda gången jag faktiskt blev lite nervös var när jag och hästen överraskade ett vildsvin som blev jätterädd och flydde ett par meter från hästen som inte sett den. Då kände jag pulsen på hästen genom sadeln :p

Generellt när det är mycket vilt och när framförallt när det är bebistider har jag pratat mycket för att göra mig hörd. Det har hittills fungerat bra då jag inte överraskar dem på samma sätt och de fått tid att flytta sig eller vad de nu önskar göra.
 
Ja pratar gör jag i hopp om att de ska flytta sig i tid men jag läste något tips om att se till att ha vinden i ryggen, inte helt enkelt i den skogen om vi säger så. En massa parfym kanske så jag stinker lång väg :D :wtf:

Det har aldrig funnits några vildsvin i mitt liv tidigare så jag känner mig ganska okunnig.
 
Ja det har ju varit en del snack om vildsvin i skolan, att man skulle ha knäckebröd i stövlarna och vad det nu var för de kunde bitas tills det krasade men jag tror att problem med dem är sällsynta ändå. Och knäckebröd är nog en myt :p Jag hade hållit hunden lite kort, antingen kopplad eller nära om den är lös, för att undvika att den börjar jaga dem och får sig en smäll i onödan. Annars hade jag inte bekymrat mig så mycket.
 
Här går också vildsvinen fram som bulldozrar och förstör de bästa svampställena. Har aldrig mött något i skogen trots att man ser spåren av dem överallt. En gång har jag sett vildsvin och då var det på vägrenen en sen höstkvall, sugga med en kull halvvuxna kultingar. Var alldeles inpå innan jag såg dem (de borde ha refelxer!) Glad att vi inte krockade.
 
Jag har dem ibland omkring mig och tänker mig för när jag är ute med hunden. De kan hålla till 50 m från huset. Jag går inte längre rakt igenom täta granbestånd och håller mig en bit ifrån. Inte heller vågar jag mörkerspåra längre, något som var roligt. När vi tränar personsök i vildsvinsmarker har vi vallat så då litar vi på att de flyttat på sig.
 
Ja det har ju varit en del snack om vildsvin i skolan, att man skulle ha knäckebröd i stövlarna och vad det nu var för de kunde bitas tills det krasade men jag tror att problem med dem är sällsynta ändå. Och knäckebröd är nog en myt :p Jag hade hållit hunden lite kort, antingen kopplad eller nära om den är lös, för att undvika att den börjar jaga dem och får sig en smäll i onödan. Annars hade jag inte bekymrat mig så mycket.
Det har jag inte hört om vildsvin, grävling däremot! Såg en som liten i skumrasket på hemvägen och trodde det var en hund. Ropade och cyklade ikapp den, jag blev ganska rädd när den vände sig om och väste när den tyckte jag kom för nära :nailbiting: Jag cyklade snabbt sedan kan jag lova! Folk menade då att jag skulle stoppa skorpor innanför byxbenen när jag skulle cykla där, det blev inga skorpor, däremot blev jag kallad Skorpan ett tag efter det :rofl:

Vildsvin har nog inte tänderna som sitt första försvar, mer att kasta upp folk i luften och/eller spetta dem med betarna. Det var en jägare häromkring som för ett tag sedan blev ganska illa tilltygad. Vildsvinet sprätte upp honom rejält. En annan blev uppkastad i luften med sådan kraft att han bröt båda armarna när han nådde marken. Men, det är enligt statistiken enbart jägare som har blivit skadade av vildsvin och då vid provokation.

Hunden går alltid kopplad vid promenader och särskilt nu i bebistider.
 
Jag möter ofta vildsvin och det händer inte så mycket. Skulle de bli förbannade så väsnas, klappa händer osv. De har dålig syn och ofta vill de springa mot dig för att kunna identifiera lukten. De är inga aggressiva djur om man inte skadeskjutit osv.
Tack! Exakt sådant jag var ute efter!
 
Kanske ska tillägga att jag är aldrig rädd för dem i skog och mark. De är inga aggressiva djur. Men ogillar starkt när de blir närgångna och förstör på e n heltannan nivå än de andra vilda djuren häromkring.
Och sen är de jäkligt smarta. Hade de inte förstört så mycket skulle jag inte ha något emot dem.
Nej rädd kan jag inte säga att jag är men jag har respekt för dem.

Ja det är tråkigt att de förstör så mycket. Häromkring är det ännu bara ett gärde som har fått sig en omgång också i skogen på några ställen då men förödelsen där de har gått fram är verkligen total.
 
Här går också vildsvinen fram som bulldozrar och förstör de bästa svampställena. Har aldrig mött något i skogen trots att man ser spåren av dem överallt. En gång har jag sett vildsvin och då var det på vägrenen en sen höstkvall, sugga med en kull halvvuxna kultingar. Var alldeles inpå innan jag såg dem (de borde ha refelxer!) Glad att vi inte krockade.
Ja det är just det. De håller sig nära vägar här (skogsvägar såväl som vanliga vägar) och det rimmar för mig illa med att de är så skygga. En bit härifrån gick en sugga till attack mot en bil som hade stannat då föraren hade sett kultingarna i diket och suggan stod på vägen. Hen hade alltså inte stannat nära utan ett femtiotal meter därifrån men det gjorde ändå suggan provocerad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 798
Senast: Luff
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp