Det här med vildsvin...

Älgar är skygga på riktigt här så det har aldrig varit några problem men visst har jag tänkt även på det tidigare och då särskilt där skogen är extra tät så jag inte ser dem. Vildsvin är ju lurigare med det. De kan se ut som en sten och är lättare att missa! Jag smyger inte omkring tyst för jag vill ju att alla vilda djur ska få en chans att flytta sig på för dem bekvämt avstånd utan att jag för den sakens skull skrämmer dem.

Nej jag undrar hur skygga de egenligen är. Jag hade velat se en skygghets jämförelse med lo.
Jämfört med Lo, så är vildsvin inte speciellt skygga. Vildsvinen är nattaktiva, och ligger ofta och trycker på dagtid, så man "slipper" oftast möta dem.

Jag bor i ett lorevir med föryngring, och har sett lo tre gånger här de senaste tio åren, men ser spår (när det är spårsnö eller lera) "stup i kvarten".
Exempelvis så har jag flera gånger gått, eller åkt skidor på snötäckt mark utan lospår, men kommit tillbaka samma väg bara en kvart senare, och då har det funnits spår.

Vildsvinen finns ofta runt om en, och man kan ofta höra dem "snörvla" och "vissla" alldeles intill, men ser dom inte, om man inte vet hur man ska göra.

Jag har haft några lite obehagliga möten med vildsvinsflockar, där jag av misstag kommit för nära. Jag rör mig ofta rätt tyst i naturen.
Vid de tillfällena, så har jag stampat, klappat händer, och låtit på flera sätt, samt gått därifrån.
 
Det är en överdriven skräck runt vildsvin. Det är intelligenta djur, ganska lata, som bara försvarar sig om de har behov av det.

Jag har jagar sen jag var 10 år, gått som drivare med hund i vildsvinsskogar. Jag har aldrig kommit i oråd med gris och mina hundar har aldrig blivit skadade av gris (en blev däremot spetsad av en hjort). Poängen är att allt kan hända, men sannolikheten är oerhört låg.

Du borde känna lukten av dem, det gör jag om jag passerar ert ställe där de är/har varit. Det luktar just gris:p samma med räv, det luktar också väldigt speciellt.
Någon skräck har jag inte men jag har respekt för dem och vill inte att varken jag eller mina djur råkar illa ut. Därför vill jag lära mig om dem så jag kan undvika ett möte :)

Lukttipset hade varit bra om inte den lilla bagatellen vore att jag har nästintill obefintligt luktsinne :down: Ibland glimmar det till men oftast får det lukta bra mycket för att jag ska känna det. Jag ser ju var de har varit och bökat nu senast och min logik säger mig ungefär var de håller sig, går man rakt genom skogen så kommer man till gärdet där de har bökat men de lär ju inte uppehålla sig där hela tiden heller.
 
Jämfört med Lo, så är vildsvin inte speciellt skygga. Vildsvinen är nattaktiva, och ligger ofta och trycker på dagtid, så man "slipper" oftast möta dem.

Jag bor i ett lorevir med föryngring, och har sett lo tre gånger här de senaste tio åren, men ser spår (när det är spårsnö eller lera) "stup i kvarten".
Exempelvis så har jag flera gånger gått, eller åkt skidor på snötäckt mark utan lospår, men kommit tillbaka samma väg bara en kvart senare, och då har det funnits spår.

Vildsvinen finns ofta runt om en, och man kan ofta höra dem "snörvla" och "vissla" alldeles intill, men ser dom inte, om man inte vet hur man ska göra.

Jag har haft några lite obehagliga möten med vildsvinsflockar, där jag av misstag kommit för nära. Jag rör mig ofta rätt tyst i naturen.
Vid de tillfällena, så har jag stampat, klappat händer, och låtit på flera sätt, samt gått därifrån.

Nej att de inte är skygga jämfört med lo vet jag ju, jag önskade mig en skala typ :p Lo syns ju till extremt sällan medans vildsvin syns till här och var även när man åker bil. Jag tänker också skyggheten i praktiken. Jag har läst att de helst gömmer sig men hur sant är det?

Hur ska man göra för att se dem då? Några supertips? Varken jag eller någon som har gått med mig (jag hör väldigt dåligt så att jag skulle missa dem vore inte konstigt) har hört några ljud ifrån dem och jag känner skogen ganska väl och tycker att jag borde se om en eller flera nya "stenar" i den storleken plötsligt tillkommer. Det är såpass att jag ibland har funderat på om det ens finns några då spåren efter dem är placerade utefter vanlig väg eller skogsväg men inte ett spår efter dem om man skippar vägar och går rakt in i skogen. Det ryktas om att de har setts i åtelkamera och att en har skjutits men det kan precis lika gärna bara vara rykten då det inte är förstahandsuppgifter.
 
Nej att de inte är skygga jämfört med lo vet jag ju, jag önskade mig en skala typ :p Lo syns ju till extremt sällan medans vildsvin syns till här och var även när man åker bil. Jag tänker också skyggheten i praktiken. Jag har läst att de helst gömmer sig men hur sant är det?
Eftersom de bor granne med mig, typ. Och jag aldrig har sett dem i närheten av vår gård - bara spåren efter dem - på de nästan 20 år vi bott här, så skulle jag nog säga att de generellt håller sig undan.
Jag vet ju att de finns här och har hört dem några gånger. Men inte sett dem, som sagt. (smög på dem en gång, i skydd av ett buskage. Men direkt när jag passerade buskarna så tystnade de, antar att de såg mig då...)

Hur man ska göra för att se dem? Jadu, om det fanns ett universalsvar på det... Även jägarna har ju svårt att hitta dem. De följer sällan några rutiner vad gäller väg- eller platsval.
(diskuterar detta en del med jägaren i byn, tillika min höleverantör, som är frustrerad...)
 
Nej att de inte är skygga jämfört med lo vet jag ju, jag önskade mig en skala typ :p Lo syns ju till extremt sällan medans vildsvin syns till här och var även när man åker bil. Jag tänker också skyggheten i praktiken. Jag har läst att de helst gömmer sig men hur sant är det?

Hur ska man göra för att se dem då? Några supertips? Varken jag eller någon som har gått med mig (jag hör väldigt dåligt så att jag skulle missa dem vore inte konstigt) har hört några ljud ifrån dem och jag känner skogen ganska väl och tycker att jag borde se om en eller flera nya "stenar" i den storleken plötsligt tillkommer. Det är såpass att jag ibland har funderat på om det ens finns några då spåren efter dem är placerade utefter vanlig väg eller skogsväg men inte ett spår efter dem om man skippar vägar och går rakt in i skogen. Det ryktas om att de har setts i åtelkamera och att en har skjutits men det kan precis lika gärna bara vara rykten då det inte är förstahandsuppgifter.
Lite oklart, är det lo du vill se, eller vildsvinen?

De gånger jag sett lo, totalt sju gånger, så har alla utom en gång, varit resultat av slumpen. Jag har helt enkelt råkat vara på rätt plats, vid rätt tillfälle, och varit stilla eller inomhus (Ja, en gång såg jag lodjuret bredvid trädgårdsmöblerna på altanen i gryningen från köksfönstret). Jag har t.ex. kört bil på en skogsbilväg, jag har varit vid en skogssjö för att fiska, eller faktiskt åkt bil (också tidigt på morgonen) på vår vanliga grusväg och fått se lo. En gång "joggade" lodjuret framför bilen i nära två minuter (jag stannade).

De ganska många gånger jag suttit i ett gömsle, med avsikten att se lodjur, har jag gått bet, varje gång utom en gång, och det blev bara en liten skymt, slumpmötena har haft högre kvalitet så att säga.

Att ofta vara i en bil, åkandes på skogsvägar i områden där det finns lodjur, är nog det bästa sättet att ge slumpen spelrum för att möjliggöra att man ska få se lodjur.

Vildsvin har sina stråk som de går längs i skogen, så man fixar till ett gömsle längs ett stråk, och sitter där och väntar en natt eller två, i värsta fall tre, och så kan man få studera vildsvin. En mörkerkikare är ett bra hjälpmedel.
 
Nar jag bodde i Florida red jag mycket i "storskogen" som hade massor med vildsvin, bjorn, och aven puma. Efter ett alltfor narganget mote med bjorn och puma satte jag pa en bjallra pa hasten sa vi alltid lat nar vi tog oss genom skogen. Vildsvinen sprang skrikande ivag bade fore och efter bjallran och hasten var inte alls paverkad av dem, daremot mycket tydligt paverkad av puma och bjorn (om jag var tillrackligt vaken for att notera nar han borjade flamta och svettas utan synbar anledning :cautious:)
 
Vi bor sen några år där det kryllar av vildsvin. Tyvärr hade de nyligen bökat upp vår gräsmatta. Och de bökar ju upp skogarna och förstör dem väldigt.
Men jag har aldrig behövt vara rädd då jag mött dem i skogen. De har dragit fort. Även de gånger de haft kultingar. Jag har någon gång hamnat mellan kultingar och mamma. Men de har flytt.
Man ser dem sällan dagtid om man inte är en bit in i skogen. Och möts man tycker jag de avviker så fort det går.
 
Lite oklart, är det lo du vill se, eller vildsvinen?

De gånger jag sett lo, totalt sju gånger, så har alla utom en gång, varit resultat av slumpen. Jag har helt enkelt råkat vara på rätt plats, vid rätt tillfälle, och varit stilla eller inomhus (Ja, en gång såg jag lodjuret bredvid trädgårdsmöblerna på altanen i gryningen från köksfönstret). Jag har t.ex. kört bil på en skogsbilväg, jag har varit vid en skogssjö för att fiska, eller faktiskt åkt bil (också tidigt på morgonen) på vår vanliga grusväg och fått se lo. En gång "joggade" lodjuret framför bilen i nära två minuter (jag stannade).

De ganska många gånger jag suttit i ett gömsle, med avsikten att se lodjur, har jag gått bet, varje gång utom en gång, och det blev bara en liten skymt, slumpmötena har haft högre kvalitet så att säga.

Att ofta vara i en bil, åkandes på skogsvägar i områden där det finns lodjur, är nog det bästa sättet att ge slumpen spelrum för att möjliggöra att man ska få se lodjur.

Vildsvin har sina stråk som de går längs i skogen, så man fixar till ett gömsle längs ett stråk, och sitter där och väntar en natt eller två, i värsta fall tre, och så kan man få studera vildsvin. En mörkerkikare är ett bra hjälpmedel.
Förlåt! Det är vildsvin som jag väl inte vill se men gärna ser om de är i min omedelbara närhet för att förhindra att jag går rakt in i dem. Lo finns inte här.
 
Nar jag bodde i Florida red jag mycket i "storskogen" som hade massor med vildsvin, bjorn, och aven puma. Efter ett alltfor narganget mote med bjorn och puma satte jag pa en bjallra pa hasten sa vi alltid lat nar vi tog oss genom skogen. Vildsvinen sprang skrikande ivag bade fore och efter bjallran och hasten var inte alls paverkad av dem, daremot mycket tydligt paverkad av puma och bjorn (om jag var tillrackligt vaken for att notera nar han borjade flamta och svettas utan synbar anledning :cautious:)
Mina hästar reagerar strax innan ett av de uppbökade ställena med att stanna. Det kan dock lika gärna bero på att vi ibland vänder där för de är inte svårövertalade att fortsätta och de är inte upprörda på något sätt, det är mer en fråga :) Jag tänker ibland på vad min gamla fjording hade sagt som ansåg att grisar var både hemska och konstiga varelser, grisar var en av väldigt få saker som hon verkligen inte ville gå förbi utan att någon annan gick före och då pratar jag om tamgris. Jag kan bara hoppas att vildsvinen här är lika rädda som i "din" skog.
 
Vi bor sen några år där det kryllar av vildsvin. Tyvärr hade de nyligen bökat upp vår gräsmatta. Och de bökar ju upp skogarna och förstör dem väldigt.
Men jag har aldrig behövt vara rädd då jag mött dem i skogen. De har dragit fort. Även de gånger de haft kultingar. Jag har någon gång hamnat mellan kultingar och mamma. Men de har flytt.
Man ser dem sällan dagtid om man inte är en bit in i skogen. Och möts man tycker jag de avviker så fort det går.
Hoppas de här är lika rädda som de som bor hos dig! Jag går ganska ofta rakt in i skogen men har blivit försiktigare med det. Både för att jag där inte känner igen alla stenar och därmed riskerar att inte reagera på någon "ny sten" men också för att risken känns större att stöta på dem där än på skogsvägarna. Ändå är det just vid skogsvägarna och vid vanlig väg som spåren finns så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
 
Hoppas de här är lika rädda som de som bor hos dig! Jag går ganska ofta rakt in i skogen men har blivit försiktigare med det. Både för att jag där inte känner igen alla stenar och därmed riskerar att inte reagera på någon "ny sten" men också för att risken känns större att stöta på dem där än på skogsvägarna. Ändå är det just vid skogsvägarna och vid vanlig väg som spåren finns så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Är det ett riktigt problem kan man alltid kolla med markägaren om de kan skjuta någon gris.
Här i Sörmland kryllar av vildsvin och jägare. Om någon gris är för nära huset eller förstör någons odlingar etc så kan man ofta skjuta ett vildsvin. Då håller sig resten borta något/några år.

Om grisarna bökar upp vår trädgård igen kommer vi be markägaren om att antingen han eller sambon klipper en.
En del här har staket med väldigt mkt el runt huset.
Jag vågar inträdet med tanke på min 2,5 kg hund som kan råka gå på tråden.
 
Är det ett riktigt problem kan man alltid kolla med markägaren om de kan skjuta någon gris.
Här i Sörmland kryllar av vildsvin och jägare. Om någon gris är för nära huset eller förstör någons odlingar etc så kan man ofta skjuta ett vildsvin. Då håller sig resten borta något/några år.

Om grisarna bökar upp vår trädgård igen kommer vi be markägaren om att antingen han eller sambon klipper en.
En del här har staket med väldigt mkt el runt huset.
Jag vågar inträdet med tanke på min 2,5 kg hund som kan råka gå på tråden.
Vad jag har förstått jagas redan de som är.

Jag funderade just på det. Vi har mur runt vår trädgård, undra om risken finns att de demolerar den med? I vårt fall hade det dock varit ganska enkelt att sätta el på utsidan av muren. Mer än till en hästhage bör väl inte behövas? Grisar ska ju vara känsliga för el?
 
Nej att de inte är skygga jämfört med lo vet jag ju, jag önskade mig en skala typ :p Lo syns ju till extremt sällan medans vildsvin syns till här och var även när man åker bil. Jag tänker också skyggheten i praktiken. Jag har läst att de helst gömmer sig men hur sant är det?

Men vi har ju också typ knappt en halv miljon vildsvin i landet, jämfört med typ 1200 lodjur :p

Generellt är vildsvin skygga typer, men de är också otroligt anpassningsbara och vänjer sig snabbt vid människor och samhällen.
 
Vi bor sen några år där det kryllar av vildsvin. Tyvärr hade de nyligen bökat upp vår gräsmatta. Och de bökar ju upp skogarna och förstör dem väldigt.
Men jag har aldrig behövt vara rädd då jag mött dem i skogen. De har dragit fort. Även de gånger de haft kultingar. Jag har någon gång hamnat mellan kultingar och mamma. Men de har flytt.
Man ser dem sällan dagtid om man inte är en bit in i skogen. Och möts man tycker jag de avviker så fort det går.
Jag trodde inte de förstörde skogen utan var bra för den?
https://www.skogssverige.se/hur-bra-ar-vildsvin-for-skogen

Men det kanske blir för mycket av det goda?
 
Jag trodde inte de förstörde skogen utan var bra för den?
https://www.skogssverige.se/hur-bra-ar-vildsvin-for-skogen

Men det kanske blir för mycket av det goda?
För ett antal år sedan, när vildsvinsstammen fortfarande var i tidig tillväxt (det du länkar till är från 2001), så var inte endast jägare med ett nytt villebråd i sikte, utan även många naturintresserade, tämligen entusiastiska inför vildsvinen, och som endast såg deras positiva bidrag till naturen, och blundade för de negativa sidorna.

Jag, som bor i ett område där etableringen av vildsvin skedde tidigt, träffade under sent 1990-tal och tidigt 2000-tal, många som såg fram emot att få vildsvin i närheten... När väl grisstammarna växt till sig, så önskar man istället bort dem.

Dels så förstör vildsvinen, bökar sönder, naturreservat med sällsynta arter, som t.ex. orkidéängar, eller så ger de sig ut i nauturbetesmarker och omvandlar dessa till illa skött åker, de kan gå över en skogsplantering och böka upp nyplanterade skogsplantor, och de bökar hur mycket som helst i barrskog, i synnerhet i lite fuktigare, grandominerad skog, och så visar det sig att de är "jobbiga" (till skillnad från roliga och stimulerande) att jaga, så att jägarnas intresse för att jaga vildsvin, tycks dala i takt med att stammarna växer...

Den där fakta frågan du hittade hos "Skogssverige", är ett typiskt exempel på "tidigt önsketänkande runt vildsvin".
 
För ett antal år sedan, när vildsvinsstammen fortfarande var i tidig tillväxt (det du länkar till är från 2001), så var inte endast jägare med ett nytt villebråd i sikte, utan även många naturintresserade, tämligen entusiastiska inför vildsvinen, och som endast såg deras positiva bidrag till naturen, och blundade för de negativa sidorna.

Jag, som bor i ett område där etableringen av vildsvin skedde tidigt, träffade under sent 1990-tal och tidigt 2000-tal, många som såg fram emot att få vildsvin i närheten... När väl grisstammarna växt till sig, så önskar man istället bort dem.

Dels så förstör vildsvinen, bökar sönder, naturreservat med sällsynta arter, som t.ex. orkidéängar, eller så ger de sig ut i nauturbetesmarker och omvandlar dessa till illa skött åker, de kan gå över en skogsplantering och böka upp nyplanterade skogsplantor, och de bökar hur mycket som helst i barrskog, i synnerhet i lite fuktigare, grandominerad skog, och så visar det sig att de är "jobbiga" (till skillnad från roliga och stimulerande) att jaga, så att jägarnas intresse för att jaga vildsvin, tycks dala i takt med att stammarna växer...

Den där fakta frågan du hittade hos "Skogssverige", är ett typiskt exempel på "tidigt önsketänkande runt vildsvin".
Mjo det låter ju inte så bra. Sedan har jag "hört" att vissa matar vildsvin tills de blir överetablerade och det också är ett problem. (för att få till jakt, vilket iofs kanske inte stämmer med att de är urtrista att jaga då tydligen, eller farliga.).

29645
 
Jag trodde inte de förstörde skogen utan var bra för den?
https://www.skogssverige.se/hur-bra-ar-vildsvin-for-skogen

Men det kanske blir för mycket av det goda?

Det hade säkert varit lite bra och gulligt om det var färre grisar i området. Det är svårt att se att det kan vara någon bra när det ser ut som ett gäng fyllon dragit fram med jordfräsar och ödelägger ALLT.
Som jag, som okunnig och icke-jägare, förstått får de kullar året om. Övriga djur har ju säsonger för sånt. Men grisarna ynglar av sig året om och sprids enormt snabbt.
De har tagit några i närheten en period. Men jag skulle gissa att man bör ta ännu mer.
Här där vi bor finns ju otroligt mkt hjort och en del älg. Så de flesta jagar ju det som är smakligast och fyller frysarna med.
Vildsvin är det många som inte tycker är så smarrigt. Så det är många som inte jagar dem därför. Och gör man det skjuter man främst av pga förstörelsen närmat sig bebodda områden/de förstör odlingar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 799
Senast: Luff
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp