Det här med vildsvin...

Vad jag har förstått jagas redan de som är.

Jag funderade just på det. Vi har mur runt vår trädgård, undra om risken finns att de demolerar den med? I vårt fall hade det dock varit ganska enkelt att sätta el på utsidan av muren. Mer än till en hästhage bör väl inte behövas? Grisar ska ju vara känsliga för el?

Jag vet för lite om staket vs vildsvin. Jag vet bara att de som jag fick veta hade elstaket hade mer kräm i än för häst.
Det betyder ju inte att det är ett måste/rätt. De hade så iaf.
 
Jag är ute i skogen ofta och fotar, här finns många vildsvin och jag gillar dem :)
I början var jag ordentligt rädd, pga alla skräckhistorier som flödar om hur hemska och aggressiva de är. Men ju mer jag själv lär mig om dem och deras beteende desto mindre rädd är jag. Respekt ska man ha absolut, men det ska man ha för alla vilda djur. Hund skulle jag absolut ha kopplad om man inte har ordentlig pli på den och har den nära sig, så den inte råkar komma emellan en sugga med kultingar. Vi har ofta hunden med oss, inga problem.

Som tidigare nämnt så ser de jättedåligt och hör inte så fantastiskt bra heller, så för min del så är de lätt att smyga mig på dem, bara vinden ligger rätt - för de har extremt bra luktsinne!
Om de misstänker att det är någon/något i närheten så rör de sig gärna närmare, det kan kännas skrämmande, men det är främst för att kunna lukta sig till vad det är. Gör du då något ljud eller viftar med armarna så kommer det ett "GRYMT" sen försvinner hela flocken.

Går man bara på vanlig promenad i skogen och gör normalljud så ser man dem oftast inte, går man väldigt tyst så kan man råka stöta på dem speciellt kväll eller morgon, men som sagt ger man då lite ljud ifrån sig så sticker de.

41403475_10156206360813113_216420795000291328_n.jpg


57124604_10156695256803113_5986393445151801344_n.jpg


59742178_10156743271798113_4503542358276571136_o.jpg
 
Jag är ute i skogen ofta och fotar, här finns många vildsvin och jag gillar dem :)
I början var jag ordentligt rädd, pga alla skräckhistorier som flödar om hur hemska och aggressiva de är. Men ju mer jag själv lär mig om dem och deras beteende desto mindre rädd är jag. Respekt ska man ha absolut, men det ska man ha för alla vilda djur. Hund skulle jag absolut ha kopplad om man inte har ordentlig pli på den och har den nära sig, så den inte råkar komma emellan en sugga med kultingar. Vi har ofta hunden med oss, inga problem.

Som tidigare nämnt så ser de jättedåligt och hör inte så fantastiskt bra heller, så för min del så är de lätt att smyga mig på dem, bara vinden ligger rätt - för de har extremt bra luktsinne!
Om de misstänker att det är någon/något i närheten så rör de sig gärna närmare, det kan kännas skrämmande, men det är främst för att kunna lukta sig till vad det är. Gör du då något ljud eller viftar med armarna så kommer det ett "GRYMT" sen försvinner hela flocken.

Går man bara på vanlig promenad i skogen och gör normalljud så ser man dem oftast inte, går man väldigt tyst så kan man råka stöta på dem speciellt kväll eller morgon, men som sagt ger man då lite ljud ifrån sig så sticker de.

41403475_10156206360813113_216420795000291328_n.jpg


57124604_10156695256803113_5986393445151801344_n.jpg


59742178_10156743271798113_4503542358276571136_o.jpg
Nedersta bilden finns det en prickig kulting på!

Sannolikt så är det en andel tamgris i kullen!
 
Ja, men att vara anlagsbärare för brokighet, kan ha kommit in senare och i Sverige.
Artikeln hänvisar till "dagens djurhållning", 2008, så var det ännu mer ovanligt med utegrisar, och hållandet av Linderödssvin än vad det är idag.

Det finns en hel del exempel hur man i småskalig djurhållning av utegrisar, råkar ut för (elaka tungor säger att det är ibland är avsiktligt, jag vet inte), får in vildsvinsgaltar till suggorna, så att avkommorna blir korsningsdjur.
De som råkar ut för detta är ofta nöjda och säger att köttet blir extra gott.

Det förekommer också, att vildsvinssuggor passar på att besöka tamgrisgaltar, så att det blir korsningsdjur.
 
@skogaliten
Häromkring är det inte ovanligt med brokiga vildsvin, så helt klart så finns det recessiva anlaget i den här vildsvinsstammen. Hur och när det anlaget har kommit in kan jag förstås inte svara på. På mittenbilden syns även en vuxen brokig gris.
 
Ja, men att vara anlagsbärare för brokighet, kan ha kommit in senare och i Sverige.
Artikeln hänvisar till "dagens djurhållning", 2008, så var det ännu mer ovanligt med utegrisar, och hållandet av Linderödssvin än vad det är idag.

Det finns en hel del exempel hur man i småskalig djurhållning av utegrisar, råkar ut för (elaka tungor säger att det är ibland är avsiktligt, jag vet inte), får in vildsvinsgaltar till suggorna, så att avkommorna blir korsningsdjur.
De som råkar ut för detta är ofta nöjda och säger att köttet blir extra gott.

Det förekommer också, att vildsvinssuggor passar på att besöka tamgrisgaltar, så att det blir korsningsdjur.
Det tas upp i artikeln.

"Flera försök med blandningar har genomförts i fångenskap för att till exempel få upp tillväxten hos vildsvin. Men om blandningar av denna typ frisläppts är inte till fullo klarlagt."

Även detta tas upp
"Vidare ser man även flerfärgade vildsvin i centrala Europa"
Europa är ju vad dagens vildsvin kommer ifrån då den varit utrotad i Sverige.
 
Jag är ute i skogen ofta och fotar, här finns många vildsvin och jag gillar dem :)
I början var jag ordentligt rädd, pga alla skräckhistorier som flödar om hur hemska och aggressiva de är. Men ju mer jag själv lär mig om dem och deras beteende desto mindre rädd är jag. Respekt ska man ha absolut, men det ska man ha för alla vilda djur. Hund skulle jag absolut ha kopplad om man inte har ordentlig pli på den och har den nära sig, så den inte råkar komma emellan en sugga med kultingar. Vi har ofta hunden med oss, inga problem.

Som tidigare nämnt så ser de jättedåligt och hör inte så fantastiskt bra heller, så för min del så är de lätt att smyga mig på dem, bara vinden ligger rätt - för de har extremt bra luktsinne!
Om de misstänker att det är någon/något i närheten så rör de sig gärna närmare, det kan kännas skrämmande, men det är främst för att kunna lukta sig till vad det är. Gör du då något ljud eller viftar med armarna så kommer det ett "GRYMT" sen försvinner hela flocken.

Går man bara på vanlig promenad i skogen och gör normalljud så ser man dem oftast inte, går man väldigt tyst så kan man råka stöta på dem speciellt kväll eller morgon, men som sagt ger man då lite ljud ifrån sig så sticker de.

41403475_10156206360813113_216420795000291328_n.jpg


57124604_10156695256803113_5986393445151801344_n.jpg


59742178_10156743271798113_4503542358276571136_o.jpg
Herregud du har verkligen lyckats få bra bilder!

(Kan ju säga att när jag försökt ta kort på dessa illbattingar har man med lite fantasi kunnat gissa sig till att det rör sig om vildsvin :rofl: :meh:)
 
@TinyWiny

Det är framförallt jägare och deras hundar (kanske i ännu större utsträckning) som råkar illa ut. Det händer att ett skadeskjutet vildsvin attackerar. Inte ovanligt att man sätter på hunden kevlarväst.

Dessutom avslöjar de ju var de håller hus genom sitt bökande. Nybökat=vildsvin i närheten.
 
@TinyWiny

Det är framförallt jägare och deras hundar (kanske i ännu större utsträckning) som råkar illa ut. Det händer att ett skadeskjutet vildsvin attackerar. Inte ovanligt att man sätter på hunden kevlarväst.

Dessutom avslöjar de ju var de håller hus genom sitt bökande. Nybökat=vildsvin i närheten.
Ja det är vad jag tidigare har läst mig till. Då handlar det ju om en provokation från jägarens håll och det är just det, att vildsvinen känner sig provocerade som jag vill undvika.

Delvis knapplån
I den skog jag går i mest är det på sina ställen mycket undervegetation, lågväxande buskar och liknande och det är väl där jag funderar på om de kanske gömmer sig, eller, det är där jag inte kan se om de befinner sig och det känns lite obehagligt. Jag vet inte, de kanske inte alls ens brukar uppehålla sig på sådana ställen? Att det är såpass mycket undervegetation och det faktum att det ligger mycket träd och då ofta i klungor (sveaskog, de sköter inte skogen så vidare bra tyvärr) som har legat i flera år gör det svårt att upptäcka dem. Där jag har sett att de har bökat hade jag missat totalt om jag inte hade letat efter det just för att det ligger så mycket nedfallna träd där.
 
@TinyWiny

Du kan ju alltid prata med markägaren/jaktlaget. De brukar ha koll och kan säkert upplysa dig om eventuella vildsvin.
Att de finns är det ingen tvekan om. Jag har ju sett spåren. Det jag ville med tråden är att få veta hur jag ska bete mig för att inte provocera dem.

Markägaren är sveaskog. Jag vet vem som har småjakten men att få tag på någon på sveaskog har jag gett upp.
 
Delvis knapplån
I den skog jag går i mest är det på sina ställen mycket undervegetation, lågväxande buskar och liknande och det är väl där jag funderar på om de kanske gömmer sig, eller, det är där jag inte kan se om de befinner sig och det känns lite obehagligt. Jag vet inte, de kanske inte alls ens brukar uppehålla sig på sådana ställen? Att det är såpass mycket undervegetation och det faktum att det ligger mycket träd och då ofta i klungor (sveaskog, de sköter inte skogen så vidare bra tyvärr) som har legat i flera år gör det svårt att upptäcka dem. Där jag har sett att de har bökat hade jag missat totalt om jag inte hade letat efter det just för att det ligger så mycket nedfallna träd där.

Ja, de gillar att gömma sig och kryper gärna ner i undervegetation, under nedfallna träd, i rotvältor och under granar med ”långa kjolar”, dvs där grenarna hänger ner till marken :) de brukar också gilla att ligga i täta planteringar, vass och ormbunkar.
 
Ja, de gillar att gömma sig och kryper gärna ner i undervegetation, under nedfallna träd, i rotvältor och under granar med ”långa kjolar”, dvs där grenarna hänger ner till marken :) de brukar också gilla att ligga i täta planteringar, vass och ormbunkar.
Usch då :( Ibland vill jag inte ha rätt :( Jag hoppades att min känsla var fel.
 
Usch då :( Ibland vill jag inte ha rätt :( Jag hoppades att min känsla var fel.

Men går du inte själv i den vegetationen och kliver rakt på dem så kommer du inte märka dem normalt sett. De ligger och trycker och du kan gå rakt förbi utan att märka dem. Det är deras sätt att gömma sig.
Jag skulle inte vara så orolig om jag var du 😊
 
Men går du inte själv i den vegetationen och kliver rakt på dem så kommer du inte märka dem normalt sett. De ligger och trycker och du kan gå rakt förbi utan att märka dem. Det är deras sätt att gömma sig.
Jag skulle inte vara så orolig om jag var du 😊
Vegetationen går fram till stigen och fortsätter på andra sidan. Jag tror faktiskt att de tycker att vi provocerar dem om vi går där. Jag tror inte att de ser det som att vi går på en stig utan rakt in i deras ligga.
 
Vegetationen går fram till stigen och fortsätter på andra sidan. Jag tror faktiskt att de tycker att vi provocerar dem om vi går där. Jag tror inte att de ser det som att vi går på en stig utan rakt in i deras ligga.

Det är precis så som det området som jag också rör mig i, där går, cyklar, springer, rider ofta folk förbi. Aldrig hört om att det är några problem när man bara passerar. En gång har min pojkvän varit med om att en sugga har ”morrat” på honom, det var när han gick med hunden som lyckades stanna till precis där suggan låg under en gran, han såg henne inte, bara hörde varningen. Han höll in hunden och gick vidare, inget mer hände (även om hans puls säkert ökade något 😉).

Ofta så kan man känna på lukten om det är grisar i närheten med, så får man en liten förvarning och kan vara uppmärksam.
 
Ja det är vad jag tidigare har läst mig till. Då handlar det ju om en provokation från jägarens håll och det är just det, att vildsvinen känner sig provocerade som jag vill undvika.

Delvis knapplån
I den skog jag går i mest är det på sina ställen mycket undervegetation, lågväxande buskar och liknande och det är väl där jag funderar på om de kanske gömmer sig, eller, det är där jag inte kan se om de befinner sig och det känns lite obehagligt. Jag vet inte, de kanske inte alls ens brukar uppehålla sig på sådana ställen? Att det är såpass mycket undervegetation och det faktum att det ligger mycket träd och då ofta i klungor (sveaskog, de sköter inte skogen så vidare bra tyvärr) som har legat i flera år gör det svårt att upptäcka dem. Där jag har sett att de har bökat hade jag missat totalt om jag inte hade letat efter det just för att det ligger så mycket nedfallna träd där.
Så dumt att du hör lite sämre! För är de ostressade, så hörs de.

Just när vildsvinen är nära, men osynliga i undervegetationen, så brukar det gå att höra dem, de snörvlar, smågrymtar, och har något visslande ljud.

Eftersom de rör sig efter samma stråk mest hela tiden, så går det att lista ut hur de brukar röra sig, och är man orolig för att komma för nära, så är en enkel lösning att helt enkelt välja andra vägar/stigar än där de brukar vara.

Men jag skulle nog inte vara så rädd, för trots att de bor här på vår mark, så måste jag verkligen anstränga mig för att träffa på dem. Jag hör dem, ser deras spår, men ser dem betydligt mer sällan om jag inte anstränger mig, och t.ex. sitter still en längre stund längs något av deras stråk eller favoritplatser.

De har t.ex. för vildsvin trevliga spaanläggningar med gyttjebad och klipinne på några ställen hos oss, och de har bökställen dit de ofta återkommer...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: Luff
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp