Det här med vildsvin...

Tänk samma som du gör för att undvika att hamna mellan älgko och kalv.

Att grisarna skulle vara skygga har dom vi har i skogarna ingen aning om.
Älgar är skygga på riktigt här så det har aldrig varit några problem men visst har jag tänkt även på det tidigare och då särskilt där skogen är extra tät så jag inte ser dem. Vildsvin är ju lurigare med det. De kan se ut som en sten och är lättare att missa! Jag smyger inte omkring tyst för jag vill ju att alla vilda djur ska få en chans att flytta sig på för dem bekvämt avstånd utan att jag för den sakens skull skrämmer dem.

Nej jag undrar hur skygga de egenligen är. Jag hade velat se en skygghets jämförelse med lo.
 
Jag har dem ibland omkring mig och tänker mig för när jag är ute med hunden. De kan hålla till 50 m från huset. Jag går inte längre rakt igenom täta granbestånd och håller mig en bit ifrån. Inte heller vågar jag mörkerspåra längre, något som var roligt. När vi tränar personsök i vildsvinsmarker har vi vallat så då litar vi på att de flyttat på sig.
Nej kvällspromenader i skogen när det är mörkare än skymning har jag faktiskt slutat med. Det känns som att gambla och jag är ingen gambler. Det är just det där att gå igenom täta bestånd som jag egentligen stör mig mest på. Det försvinner så mycket trevliga promenadstråk om jag skulle avstå dem alla.
 
Ja det är just det. De håller sig nära vägar här (skogsvägar såväl som vanliga vägar) och det rimmar för mig illa med att de är så skygga. En bit härifrån gick en sugga till attack mot en bil som hade stannat då föraren hade sett kultingarna i diket och suggan stod på vägen. Hen hade alltså inte stannat nära utan ett femtiotal meter därifrån men det gjorde ändå suggan provocerad.
Just där är det nog "stanna" som är det gyllene ordet. Det är ju rätt standard för flockar med vildsvin, att så länge nån bara rör sig förbi så står de stilla och "gömmer sig", men om man stannar så flyr de. Vet flera som varit med om att helt missat en flock tills de stannat (ofta för att lyssna på vad det är som låter) och först då upptäckt grisarna i form av att "hela skogen började röra sig". Med små kultingar kan ju alternativet till att fly vara att gå till attack, om de inte anser att fly är lämpligt. Så generellt, om du inte kliver rätt in i vildsvinet, så bör du klara dig rätt bra så länge du är i rörelse, så att säga. Dagtid är det ju också väldigt mycket lägre sannolikhet att stöta på dem, det är i gryning om skymning de är aktiva.
 
Just där är det nog "stanna" som är det gyllene ordet. Det är ju rätt standard för flockar med vildsvin, att så länge nån bara rör sig förbi så står de stilla och "gömmer sig", men om man stannar så flyr de. Vet flera som varit med om att helt missat en flock tills de stannat (ofta för att lyssna på vad det är som låter) och först då upptäckt grisarna i form av att "hela skogen började röra sig". Med små kultingar kan ju alternativet till att fly vara att gå till attack, om de inte anser att fly är lämpligt. Så generellt, om du inte kliver rätt in i vildsvinet, så bör du klara dig rätt bra så länge du är i rörelse, så att säga. Dagtid är det ju också väldigt mycket lägre sannolikhet att stöta på dem, det är i gryning om skymning de är aktiva.
Tack! Det är exakt sådant här jag var ute efter! Då är det alltså full rörelse och dagtid som gäller :)
 
Där jag är uppvuxen hade vi vildsvin på tomten, i hästhagarna och ja, överallt. Mötte dem ofta både till fots och när jag red. Har aldrig tänkt på att man behöver göra nåt särskilt, förutom att ha koll på hundarna så de inte råkar illa ut. När jag sett dem väljer jag annan väg, inte fortsätter mot, det är allt. Väsnas kan man ju göra också.
 
Där jag är uppvuxen hade vi vildsvin på tomten, i hästhagarna och ja, överallt. Mötte dem ofta både till fots och när jag red. Har aldrig tänkt på att man behöver göra nåt särskilt, förutom att ha koll på hundarna så de inte råkar illa ut. När jag sett dem väljer jag annan väg, inte fortsätter mot, det är allt. Väsnas kan man ju göra också.
Det är väl just det, vanan. Det har aldrig funnits några vildsvin i min närhet tidigare. I kommunen har det funnits på ett fåtal ställen de senaste åren och hit kom de i höstas-vintras. Därav min totala okunskap och mina frågor :) Vid älgmöten vet jag ju precis hur jag skulle göra, älgar har funnits omkring mig hela mitt liv och jag vet hur de (i normalfallet) reagerar.
 
Vi har ganska mycket vildsvin i min närmsta skog. Normalt sett bekymrar jag mig inte för vildsvin och jag bekymrar mig inte i skogen dagtid. Däremot är jag försiktig i gryning och skymning vid den här tiden på året när jag går med hundarna. I påskas var det två vildsvinsincidenter vid skogsbrynet inom loppet av en vecka. I ena fallet var det en kvinna som råkade hamna mellan några kultingar och dennes mor. Kvinnan ifråga lade benen på ryggen när suggan anföll och det var väl ungefär önskad reaktion, så något mer hände inte utan suggan återvände raskt till kultingarna. I det andra fallet så var det en lös hund (typ 20 meter från ägaren) som kom alldeles för nära kulting med mamma. I det senare fallet blev hunden ganska illa tilltygad.

Jag tänker att det är bra att låta lite så att de hör att man kommer och om de skulle attackera så skulle jag springa. Det är nog min vildsvinsstrategi.
 
Vi har ganska mycket vildsvin i min närmsta skog. Normalt sett bekymrar jag mig inte för vildsvin och jag bekymrar mig inte i skogen dagtid. Däremot är jag försiktig i gryning och skymning vid den här tiden på året när jag går med hundarna. I påskas var det två vildsvinsincidenter vid skogsbrynet inom loppet av en vecka. I ena fallet var det en kvinna som råkade hamna mellan några kultingar och dennes mor. Kvinnan ifråga lade benen på ryggen när suggan anföll och det var väl ungefär önskad reaktion, så något mer hände inte utan suggan återvände raskt till kultingarna. I det andra fallet så var det en lös hund (typ 20 meter från ägaren) som kom alldeles för nära kulting med mamma. I det senare fallet blev hunden ganska illa tilltygad.

Jag tänker att det är bra att låta lite så att de hör att man kommer och om de skulle attackera så skulle jag springa. Det är nog min vildsvinsstrategi.

Fy så otäckt och stackars stackars hund :(

Jag kanske skulle köpa mig en kastanjett och gå och låta med i skogen :idea: Mindre pinsamt vid eventuella möten med människor :o Springa kan jag inte göra i närheten av så snabbt som ett vildsvin kan så även om jag hade försökt av ren självbevarelsedrift vid skarpt läge så hade det nog snarare varit turen som hade räddat mig då.
 
Vildsvin är snabba på korta sträckor så att springa är ingen bra idé om man inte kan klättra upp nånstans :D
Påminner mig om mitt första möte med gris. Hade släppt hunden för jaktträning och efter ett tag kommer hon med en gris efter sig (gåfart som tur är) och jag hoppar upp på en sten, bara det att stenen var så låg att grisen kunde komma åt mig om den ville men det kändes säkrare i alla fall:p
 
Vildsvin är snabba på korta sträckor så att springa är ingen bra idé om man inte kan klättra upp nånstans :D

Jag tänker att om man blir jagad så är det för att de främst är intresserade av att skrämma bort en, varför de inte borde fortsätter jaga efter om man fortsätter springa. Kvinnan som jag nämnde som blev jagad, började gå när hon märkte att vildsvinnet hade stannat och då började vildsvinet jaga efter igen. Så fort hon började springa igen så stannade vildsvinet. Min tanke är att vildsvin i princip bara attackerar om de känner sig trängda, alternativt har kultingar i närheten som de skyddar. Har de kultingar så vill de inte springa för långt bort från dem, utan nöjer sig med att konstatera att faran avlägsnar sig.

Men det är ju bara spekulationer från min sida, men det känns lite tryggt att tänka så. :D
 
Jag möter ofta vildsvin i skogen och dom springer alltid iväg. Men hunden behöver vara kopplad. Det har hänt att hundar blivit hårt åtgångna av vildsvin. Om jag tror att dom är nära brukar jag prata lite så dom hör att jag kommer.
 
Jag möter ofta vildsvin i skogen och dom springer alltid iväg. Men hunden behöver vara kopplad. Det har hänt att hundar blivit hårt åtgångna av vildsvin. Om jag tror att dom är nära brukar jag prata lite så dom hör att jag kommer.
Ja hunden är självklart kopplad. Något annat hade varit oansvarigt, särskilt nu när naturen är full av bebisar men det hade varit oansvarigt gentemot hunden med att låta honom vara lös när jag vet att vildsvinen finns där.
 
Men, det är enligt statistiken enbart jägare som har blivit skadade av vildsvin och då vid provokation.
Och Cissi (som jag känner sedan bortåt 40 år...), som inte är jägare på något sätt...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/attackerades-av-vildsvin
(de grisarna betedde sig inte "normalt", men man kan ju inte heller räkna med att de grisar man möter har läst instruktionsboken för hur de borde bete sig...)

Vildsvinen är huvudsakligen nattaktiva. Jag bor mitt i vildsvinsskogen, de brukar hålla sig utanför mina vinterhagar, som är väl hägnade med el. Men det är inte ovanligt att de varit och bökat alldeles utanför och på granngårdens åkrar...
 
Och Cissi (som jag känner sedan bortåt 40 år...), som inte är jägare på något sätt...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/attackerades-av-vildsvin
(de grisarna betedde sig inte "normalt", men man kan ju inte heller räkna med att de grisar man möter har läst instruktionsboken för hur de borde bete sig...)

Vildsvinen är huvudsakligen nattaktiva. Jag bor mitt i vildsvinsskogen, de brukar hålla sig utanför mina vinterhagar, som är väl hägnade med el. Men det är inte ovanligt att de varit och bökat alldeles utanför och på granngårdens åkrar...
Men fy! Så märkligt att hon inte finns med i statistiken! Hoppas det har gått bra med henne sedan ❤

Nej det är ju det. Man kan ju inte veta om det vildsvin man möter är normalt precis som jag inte kunde veta att älgen jag såg som liten och som började jaga mig och min lillebror inte var normal. Det står ju inte i pannan precis. Men, att överhuvudtaget veta hur man ska bete sig för att inte provocera känns ändå som en fördel.
 
Det är en överdriven skräck runt vildsvin. Det är intelligenta djur, ganska lata, som bara försvarar sig om de har behov av det.

Jag har jagar sen jag var 10 år, gått som drivare med hund i vildsvinsskogar. Jag har aldrig kommit i oråd med gris och mina hundar har aldrig blivit skadade av gris (en blev däremot spetsad av en hjort). Poängen är att allt kan hända, men sannolikheten är oerhört låg.

Du borde känna lukten av dem, det gör jag om jag passerar ert ställe där de är/har varit. Det luktar just gris:p samma med räv, det luktar också väldigt speciellt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 810
Senast: Luff
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp