Pappans efternamn, gillar inte riktigt dubbelnamn (dubbla efternamn) och kanske gifter vi oss nån dag så jag också heter samma :p
Jag har ett son-namn och sambon ett ovanligare. Ingen av oss hade nog några särskilda åsikter om barnens efternamn egentligen så det blev lite enligt tradition men namnvalet känns rätt.
 
När barnen föddes hette vi alla pappans efternamn. Efter att vi separerade bytte jag efternamn och nu ligger ansökan inne om dubbelt efternamn till barnen.
 
Vårt barn kommer få sambons efternamn, jag heter ett sson-namn och det gör inte han. Gillar inte heller idén om dubbla efternamn.
 
Vi är gifta och vårt barn kommer få vårt efternamn (mannens från början). Jag bytte till mannens efternamn när vi gifte oss då vi lottade om saken, jag förlorade :cautious:
 
Sonen har mitt efternamn, ett ganska vanligt även om det inte är ett -sson namn. Pappas efternamn har han som mellannamn. Det var pappan som ville ha det så, dels för att det inte var någon stor sak för honom och dels för att sonen får det lättare att växa upp här med ett svenskt efternamn än ett afrikanskt som ingen kan uttala:angel:(även om nu jag råkar tycka att det är vackert både i skrift och tal:love:).
 
Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.
 
Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.
Tänker likadant här, borde inte spela någon roll hur många efternamn en person har. I slutänden kan ju personen själv bestämma när det kommit upp i rätt ålder. Jag har själv pappas efternamn medan min mamma heter något annat.

Vet egentligen inte varför man ska ha åsikter om ett namn? Känns som om det finns viktigare saker att bry sig om, men jag kanske har fel vad vet jag.
 
Vi ska byta till dubbla efternamn nu när lagen ändrats :) Barn kommer då också f dubbla. Ett ovanligt och kort (mitt) och ett -son-namn (hans).
Måste bara vänta tills efter semestern då vi ska flyga :p
 
Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.

Jag funderade på dubbla efternamn, men om det blir som jag tänkt i yrkeslivet så kommer jag ha en rätt så offentlig roll och då ser jag vissa fördelar med att dottern inte alltför enkelt kopplas ihop med mig.
 
Just nu har min dotter mitt efternamn, för att det bara finns i min släkt och jag har velat föra det vidare. Men nu planerar vi att byta hennes efternamn till Mittförnamnsdotter. Det känns som en fin tradition att fortsätta, då min man heter Sinpappasförnamnsson. Vi ville det från början men det var ju inte tillåtet när hon föddes förra året.

Det blir i så fall ett helt unikt namn, vilket såklart har sina nackdelar, men det klingar väldigt fint, så det är det värt.
 
Hur tänker du sen om alla börjar göra så? Ska nästa generation ha 4 efternamn, sedan 8 osv?
Givetvis inte..? Hur kommer du till den slutsatsen? Känner du att du gör en rimlig slutledning här? Jag sa hur jag skulle vilja göra om jag fick barn. Inte hur jag skulle tvinga hela världen att göra. Och jag har inte sagt ett ord om hur framtida generationer (ens i min egen familj!) skulle göra. Det var ju inte frågan. Och jag är ingen diktator som styr över hur andra gör? :confused: Gud, Buke alltså. Det är så att man blir fan matt ibland.

I Spanien har alla dubbla efternamn för övrigt - ett från pappa och ett från mamma. Funkar finfint. Så svårt var det.
 
Givetvis inte..? Hur kommer du till den slutsatsen? Känner du att du gör en rimlig slutledning här? Jag sa hur jag skulle vilja göra om jag fick barn. Inte hur jag skulle tvinga hela världen att göra. Och jag har inte sagt ett ord om hur framtida generationer (ens i min egen familj!) skulle göra. Det var ju inte frågan. Och jag är ingen diktator som styr över hur andra gör? :confused: Gud, Buke alltså. Det är så att man blir fan matt ibland.

I Spanien har alla dubbla efternamn för övrigt - ett från pappa och ett från mamma. Funkar finfint. Så svårt var det.

Det var ingen slutsats, det var en fråga. Om ni båda hade haft 2 efternamn var redan, hur hade ni gjort då?
 
Det var ingen slutsats, det var en fråga. Om ni båda hade haft 2 efternamn var redan, hur hade ni gjort då?
Som i Spanien. Man får ett efternamn från vardera förälder.

Du har för övrigt ingen aning om hur många efternamn jag och min make har, eller hur?
 
Om ni båda hade haft 2 efternamn var redan, hur hade ni gjort då?

"Problemet" är ju detsamma oberoende av mängden namn. Oavsett om föräldrarna har två namn var och vill att barnen ska ha ett namn eller om föräldrarna har två olika namn och vill ge barnen ett namn måste ju något av namnen väljas? :p
 
"Problemet" är ju detsamma oberoende av mängden namn. Oavsett om föräldrarna har två namn var och vill att barnen ska ha ett namn eller om föräldrarna har två olika namn och vill ge barnen ett namn måste ju något av namnen väljas? :p
Ja, det är ju helt absurt att tro att människor med dubbelefternamn förväntar sig att avkommornas avkommors avkommor ska ha 12 efternamn för att de inte får välja bort nåt :p.
 
Som i Spanien. Man får ett efternamn från vardera förälder.

Du har för övrigt ingen aning om hur många efternamn jag och min make har, eller hur?

Nej det är klart.

Det var jag som antog att dubbelefternamn grundade sig i att man tvungen vill föra sitt efternamn vidare, men väljs det ändå bort i nästa steg spelar ju det ingen roll. Då är det väl bara en fråga om vad man tycker är finast och då förstår inte varför du tycker det är så förvånande att andra tycker det är finare/enklare med bara ett efternamn?
 
"Problemet" är ju detsamma oberoende av mängden namn. Oavsett om föräldrarna har två namn var och vill att barnen ska ha ett namn eller om föräldrarna har två olika namn och vill ge barnen ett namn måste ju något av namnen väljas? :p

Ja precis, man måste ju ändå välja bort någon gång, så därför är det väl inte så konstigt att man vill göra det direkt?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 632
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 063
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp