Men alltså snacka om att du gör en hel hönsgård av en halv fjäder. Detta är ju mellan dig och @niphredil men jag måste faktiskt säga att jag tycker din reaktion är helt oproportionerlig. Och jag ser inte heller något otrevligt eller mästrande i att uttrycka sina egna preferenser i en tråd som efterfrågar just dessa.

Om det är någon som gör en hönsgård av en fjäder är det @niphredil enligt mig men jag förstår att du är hennes kompis och inte ser det så :D.
 
Jag är mest fascinerad över att alla verkar sträva efter att ha ett så ovanligt namn som möjligt. När jag gifte mig och bytte namn tyckte jag att största nackdelen var att jag är den enda i Sverige som heter som jag.
 
Apropå namntråden: vems efternamn har era barn fått, i de fall ni har olika? Varför valde ni så?

Mitt barn har mitt efternamn, och pappans efternamn som mellannamn. Jag hade en stark önskan om att föra mitt namn vidare och sambon tyckte att den ordningen lät bäst. I efterhand hade han nog dock helst sett att barnet fick hans efternamn och vi funderar på att ändra så att hon får bådas.
Vi har samma efternamn (gifta) så de va inget svårt val :)
 
Samma här! Min familj är de enda med vårt efternamn i Sverige öht, inte svårt att luska ut saker på så sätt. :p
Jag är mest fascinerad över att alla verkar sträva efter att ha ett så ovanligt namn som möjligt. När jag gifte mig och bytte namn tyckte jag att största nackdelen var att jag är den enda i Sverige som heter som jag.
 
Jag är mest fascinerad över att alla verkar sträva efter att ha ett så ovanligt namn som möjligt. När jag gifte mig och bytte namn tyckte jag att största nackdelen var att jag är den enda i Sverige som heter som jag.

Varför tycker du det är en nackdel?
Jag är den enda med mitt namn men har aldrig tänkt på det som nåt dåligt.
 
Vi tog mitt efternamn för det blev så bara. Som jag tidigare skrev var mitt redan skrivet på blanketten och jag kryssade bara i.

Däremot skulle jag vilja lägga till eller byta till pappans eftersom jag har ett efternamn som börjar på A = dömd att vara först på klasslistan = dömd att alltid få börja med allt i skolan (var så för mig i alla fall)
 
Äldsta barnet satte vi makens efternamn på eftersom vi hade bestämt att vi skulle gifta oss och jag inte hade några känslor alls för mitt -son namn och i bygden redan hette min mans efternamn. När andra barnet kom så blev det självklart att hen fick samma efternamn som oss andra. ;)
 
Apropå namntråden: vems efternamn har era barn fått, i de fall ni har olika? Varför valde ni så?

Mitt barn har mitt efternamn, och pappans efternamn som mellannamn. Jag hade en stark önskan om att föra mitt namn vidare och sambon tyckte att den ordningen lät bäst. I efterhand hade han nog dock helst sett att barnet fick hans efternamn och vi funderar på att ändra så att hon får bådas.
Mitt. Två var aldrig aktuellt och mitt är lite ovanligare än hans - mindre risk för att någon i klassen e d heter exakt samma.
 
Mina barn har mitt efternamn som mellannamn och makens som efternamn. Vi använder oss bara av makens efternamn. Maken hade någon idé om att vi vid giftermål skulle heta likadant allihop och att det skulle innehålla bådas efternamn men jag vägrar byta efternamn.
 
Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.
Nu har ju barnen båda våra efternamn men inte som efternamn så att säga men klangen om man ska ha dubbel-efternamn med dessa är.. inte något vidare :p det låter inte riktigt naturligt.
 
Nu har ju barnen båda våra efternamn men inte som efternamn så att säga men klangen om man ska ha dubbel-efternamn med dessa är.. inte något vidare :p det låter inte riktigt naturligt.
Haha jag fattar!

Vissa spanjorer har ju samma efternamn två gånger (känner en Sánchez Sánchez till exempel). Det är också lite :cautious:.
 
Varför tycker du det är en nackdel?
Jag är den enda med mitt namn men har aldrig tänkt på det som nåt dåligt.

Dels ur googlingssynpunkt. Men där klarar jag mig bra ändå eftersom namnet inte är ovanligt i engelskspråkiga länder.
Sen trivs jag väl rätt bra i anonymitet och har inget behov av att vara unik :p
 
Mitt efternamn.
För att det är ...
Ovanligare:D
Men ja, mitt efternamn har mer historia. Själv bytte jag efternamn när jag blev äldre. Från mammas till pappas. Det får barnen oxå göra om de vill.
 
Vår dotter har mitt efternamn. Jag kommer behålla det när vi gifter oss. Kanske ta dubbelnamn fast då kommer jag ha två efternamn på 10 bokstäver styck så vi får se, känns lite långt. Bara min familj/släkt som har mitt efternamn, men sambons är också rätt ovanligt.
 
Men gud vad tramsigt. Jag är inte kompis med @niphredil och det är ofta jag inte håller med henne men även jag reagerade på hur du höll på här. Sen håller jag inte alltid med de jag är kompis med heller.

Det är inte trams, i text är det lätt att missuppfatta och då är det naturligt att man tolkar den man brukar hålla med i mer positiv dager. Jag ställde en kort fråga och fick ett långt rant till svar, då tycker jag det är konstigt att säga att jag är den som överreagerar. Men jag respekterar om det uppfattades så av någon annan pga tidigare åsikter om sakfrågan eller personen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 347
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 195
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp