Jag har två efternamn. Om jag får barn vill jag att barnet ska ha ett av efternamnen (det jag använder mig av). Är det viktigt för pappan att barnet ska ha hans namn får väl barnet bli med dubbelnamn.
 
Ja precis, man måste ju ändå välja bort någon gång, så därför är det väl inte så konstigt att man vill göra det direkt?

Men va? :confused: Det är väl ingen som sagt att något är konstigt alls?

Det är ju du som verkar tycka om folk som vill ge sitt barn dubbelnamn att "JAHA men HUR SKA DU GÖRA då om du själv har dubbelnamn då" och då skriver jag att ja men det är väl samma process som i alla andra fall: ett eller två av namnen väljs.
 
Det var jag som antog att dubbelefternamn grundade sig i att man tvungen vill föra sitt efternamn vidare, men väljs det ändå bort i nästa steg spelar ju det ingen roll.
Men jisses, givetvis kan man inte styra över vad ens barn väljer att göra i framtiden :confused:. Jag vore väl helt jädra störd rent ut sagt om jag trodde att jag kan bestämma att eventuella (OBS! du vet inte om dina barn får barn någon gång) barnbarn ska heta? Det vore ju vansinnigt.

Jag svarar på hur jag vill göra med MITT barn. Och JAG vill inte föda ett barn för att sedan följa en i mitt tycke unken norm om att barnen tar pappans namn. Som om mamman är noll och inget i sammanhanget. Vad det barnet sen gör i framtiden har jag ingen som helst åsikt om - jag ska inte föda mina ungars ungar!

Det finns till och med poster i tråden där personen skrivit att deras partner ville att hans namn skulle föras vidare. Varför frågar du inte de användarna hur männen tänkt i och med att barnen ju faktiskt kan välja att inte ge sina (eventuella) avkommor namnet? Varför är detta ett problem du kopplar med dubbla efternamn men inte enkla efternamn? :confused: Du har ju exakt samma problematik där.
 
Men jisses, givetvis kan man inte styra över vad ens barn väljer att göra i framtiden :confused:. Jag vore väl helt jädra störd rent ut sagt om jag trodde att jag kan bestämma att eventuella (OBS! du vet inte om dina barn får barn någon gång) barnbarn ska heta? Det vore ju vansinnigt.

Jag svarar på hur jag vill göra med MITT barn. Och JAG vill inte föda ett barn för att sedan följa en i mitt tycke unken norm om att barnen tar pappans namn. Som om mamman är noll och inget i sammanhanget. Vad det barnet sen gör i framtiden har jag ingen som helst åsikt om - jag ska inte föda mina ungars ungar!

Det finns till och med poster i tråden där personen skrivit att deras partner ville att hans namn skulle föras vidare. Varför frågar du inte de användarna hur männen tänkt i och med att barnet ju faktiskt kan välja att inte ge sina (eventuella) avkommor namnet? Varför är detta ett problem du kopplar med dubbla efternamn men inte enkla efternamn? :confused: Du har ju exakt samma problematik där.

Jag reagerade inte på vad DU skrev att DU ville göra, utan att DU började ifrågasätta att ANDRA inte ville göra likadant som DU. Hade DU inte börjat med att kommentera ANDRAS val att inte vilja ha dubbla efternamn hade JAG nog inte lagt något svar till DIG heller. Det var DU som började hacka på ANDRAS val O_o.
 
Jag reagerade inte på vad DU skrev att DU ville göra, utan att DU började ifrågasätta att ANDRA inte ville göra likadant som DU. Hade DU inte börjat med att kommentera ANDRAS val att inte vilja ha dubbla efternamn hade JAG nog inte lagt något svar till DIG heller. Det var DU som började hacka på ANDRAS val O_o.
Nej men lägg av, jag hackade inte alls. Jag skrev att endast ett efternamn var otänkbart för mig och att jag var förvånad att så många ogillade dubbelefternamn. Det var allt. Sluta tramsa och svara istället på frågorna. Jag kan stolpa upp dem:

  • Varför tror du att jag skulle ha åsikter om vad mina barn döper sina eventuella barn till?
  • Tänker du att man kan styra över vad ens barn döper eventuella barn till?
  • Varför ser du problem med dubbelefternamn och risken med att namnet väljs bort i framtiden men inte med enkla efternamn? Detta trots att "föra namnet vidare" inte ens nämnts av mig, däremot av andra (som givit sina barn endast ett efternamn).
Och ett tips: om du tycker att nån hackar -säg det! Hitta inte på kassa argument och "frågor" ("ska nästa generationer ha åtta efternamn eller?") när du istället bara kan säga rakt ut vad du tycker. Jag hade ju inte behövt sitta och svara på argument och frågor om din poäng egentligen är att jag inte respekterar andras val - när jag faktiskt bara sagt hur jag skulle vilja göra med mitt egna barn.
 
Jag har för övrigt min mammas efternamn eftersom det är ett namn som är unikt för min familj, min morfar och hans bror tog det som unga. Min pappas namn är inte heller jättevanligt i Sverige men vanligare i Danmark. Jag tycker alla par ska få välja det de tycker bäst om till sitt barn, antingen det är mammans eller pappans eller båda (eller ett av varje eller två från den ena eller vad man nu kan komma på). Skulle barnet själv sedan hellre vilja ha något annat kan det ju byta.
 
Nej men lägg av, jag hackade inte alls. Jag skrev att endast ett efternamn var otänkbart för mig och att jag var förvånad att så många ogillade dubbelefternamn. Det var allt. Sluta tramsa och svara istället på frågorna. Jag kan stolpa upp dem:

  • Varför tror du att jag skulle ha åsikter om vad mina barn döper sina eventuella barn till?
  • Tänker du att man kan styra över vad ens barn döper eventuella barn till?
  • Varför ser du problem med dubbelefternamn och risken med att namnet väljs bort i framtiden men inte med enkla efternamn? Detta trots att "föra namnet vidare" inte ens nämnts av mig, däremot av andra (som givit sina barn endast ett efternamn).
Och ett tips: om du tycker att nån hackar -säg det! Hitta inte på kassa argument och "frågor" ("ska nästa generationer ha åtta efternamn eller?") när du istället bara kan säga rakt ut vad du tycker. Jag hade ju inte behövt sitta och svara på argument och frågor om din poäng egentligen är att jag inte respekterar andras val - när jag faktiskt bara sagt hur jag skulle vilja göra med mitt egna barn.

Okej, jag tyckte ditt uttalande om att du var förvånad över att så många ogillade dubbelefternamn och sättet du valde att framföra din syn på hur du vill göra var nedlåtande mot de som inte gör som du.
  • Det har jag aldrig påstått att jag tror
  • Nej, det har jag inte heller påstått
  • Därför att jag antog att anledningen till att man tvunget ville ha båda namnen var att man inte ville att något skulle väljas bort. Väljer man ett namn har man ju redan valt bort ett (i de flesta fall)
 
Därför att jag antog att anledningen till att man tvunget ville ha båda namnen var att man inte ville att något skulle väljas bort. Väljer man ett namn har man ju redan valt bort ett (i de flesta fall
Jamen om argumentet är att person 1 vill föra sitt namn vidare så har du ju exakt samma bekymmer som det du ser med dubbla efternamn - nämligen att barnet kanske inte för det vidare. Så vad spelar det då för roll? Och varför ifrågasätter du inte de i tråden som skrivit just det argumentet?

Om du ser det här som nedlåtande:

Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.

tycker jag nog att du är lite väl känslig. Jag skrev att jag var förvånad för att jag var förvånad och sedan att det för mig är det enda alternativet samt att det är otänkbart att göra på annat vis - för mig. Vill man ta det på fel sätt - kör på.
 
Men varför kände du dig tvungen att kommentera att andra ogillar dubbelefternamn? Sättet du skrev på upplevdes (av mig) som mästrande.
Jag blev förvånad så jag skrev att jag blev förvånad.

Typ som om nån startar en tråd om huruvida man föredrar ananas eller papaya och fem personer skriver att de ogillar papaya så kanske jag skriver "Men oj, vad många som ogillar papaya, det förvånar mig!". Om det är mästrande så väljer du ju att tolka det som fan läser bibeln.

Nu är jag klar med dig och den här diskussionen, känns verkligen som du bara tjafsar för sakens skull.
 
Jamen om argumentet är att person 1 vill föra sitt namn vidare så har du ju exakt samma bekymmer som det du ser med dubbla efternamn - nämligen att barnet kanske inte för det vidare. Så vad spelar det då för roll? Och varför ifrågasätter du inte de i tråden som skrivit just det argumentet?

Om du ser det här som nedlåtande:

Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.

tycker jag nog att du är lite väl känslig. Jag skrev att jag var förvånad för att jag var förvånad och sedan att det för mig är det enda alternativet samt att det är otänkbart att göra på annat vis - för mig. Vill man ta det på fel sätt - kör på.

Därför att ingen av dem kommenterade någon annans val på ett nedlåtande sätt.
 
Därför att ingen av dem kommenterade någon annans val på ett nedlåtande sätt.
Det gjorde inte jag heller. Jag har inte kommenterat en enda persons val på ett elakt sätt och jag blir faktiskt förbannad över att du sitter och säger det. Flera personer har uttryckt ogillande över dubbla efternamn vilket jag tycker är helt okej - tråden handlar ffs om preferenser! - men jag får inte ens säga att åsikterna förvånar mig utan att du börjar hacka på mig.

Seriöst, bara låt mig vara. Det här är verkligen buke at its best.
 
Det gjorde inte jag heller. Jag har inte kommenterat en enda persons val på ett elakt sätt och jag blir faktiskt förbannad över att du sitter och säger det. Flera personer har uttryckt ogillande över dubbla efternamn vilket jag tycker är helt okej - tråden handlar ffs om preferenser! - men jag får inte ens säga att åsikterna förvånar mig utan att du börjar hacka på mig.

Seriöst, bara låt mig vara. Det här är verkligen buke at its best.

Ser du verkligen inte skillnaden? Andra har skrivit att de inte gillar dubbla efternamn ja, ingen annan har skrivit att 1. De är förvånade över hur någon annan väljer att göra 2. Att det är helt otänkbart för dem att göra på det sättet och att det för dem endast finns ett alternativ.

Dessutom kom du dragandes med "följa en i mitt tycke unken norm om att barnen tar pappans namn", när flera även skrivit att barnen fått bara mammans namn. Eller helt enkelt det namn som de tyckte var finast/ovanligast oavsett var det kom från.
 
Barn 1 fick mitt efternamn eftersom vi hade bestämt att ta det när vi senare skulle gifta oss. (Jag ville gärna ha kvar mitt medan min man gärna ville bli av med sitt :p) När barn 2 kom hade vi gift oss så då var det en icke-fråga:)
 
Vi valde pappans namn för att det bara är hans närmaste familj som heter så, ett ovanligt men inte alltför svårstavat namn som ligger bra i munnen. När vi sen gifte oss vart folk förvånade över att inte jag också bytte namn varpå jag kommenterade att jag inte ville heta något annat än mitt eget namn.
Jättesvårt för somliga att acceptera.
Någon till och med ifrågasatte varför vi gifte oss då?
 
Ser du verkligen inte skillnaden? Andra har skrivit att de inte gillar dubbla efternamn ja, ingen annan har skrivit att 1. De är förvånade över hur någon annan väljer att göra 2. Att det är helt otänkbart för dem att göra på det sättet och att det för dem endast finns ett alternativ.

Men alltså snacka om att du gör en hel hönsgård av en halv fjäder. Detta är ju mellan dig och @niphredil men jag måste faktiskt säga att jag tycker din reaktion är helt oproportionerlig. Och jag ser inte heller något otrevligt eller mästrande i att uttrycka sina egna preferenser i en tråd som efterfrågar just dessa.
 
Barnen har mitt efternamn. Jag och sambo har -son namn så vi valde det det som vi tyckte passade bäst med första barnets namn.
 
Jag tycker mest att det blir så många namn. Jag har nära släkt och vänner som heter dubbelnamn i förnamn och/eller efternamn och några av dem har uttryckt att de tycker att det är besvärligt när det kommer till underskrifter osv. Sen finns det de som inte bryr sig alls.

Nu heter jag ett tråkigt och otroligt vanligt sson-namn och min sambos släkt är de enda i Sverige som heter som han gör i efternamn och därför ser jag inte anledningen till att barnet ska heta mitt namn också.

Det är i alla fall min förklaring till att jag inte föredrar dubbelefternamn :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 992
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 632
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 061
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp