En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det där låter ju inte som något misärigt ensamt liv för ett stackars litet barn! :) Helt normalt!

Jag fattade det som att dina föräldrar jobbade i stort sett dygnet runt, och att ni tre syskon fick sköta matlagningen. Och att föräldrarna således aldrig lagade mat. Förstod inte att du var enda barnet.

Som jag skrev i inlägget ovan angående vår fyrbarnsfamilj och det praktiska i att äta ihop, blir det ju såklart annorlunda med ett barn.

Så det är SÄKERT att du känner dig helt normal då, trots att du tog så stort ansvar? :D :D :D

Nej, det tycker inte jag heller ;) Snarare mamma som var ensam mest eftersom jag alltid var i stallet efter skolan :p

Nej nej, jag är ensambarn och vi har alla tre haft en matdag var. Oftast hade jag fredagkvällen, mamma lördagen och pappa söndagen. Jag kanske var otydlig när jag inte nämnde att jag inte hade några syskon.

Normal och normal :angel: Nej, normal är jag inte. Jag har alltid varit mkt mer ansvarstagande än många av mina klasskamrater som fått maten på bordet samma tid varje dag utan att lyfta ett finger, till exempel.
Sen min uppväxt på teatern har gjort mig lite knäpp också :rofl: Nävars, jag är väldigt glad för min uppväxt. Den har gjort mig ansvarstagande och gett mig förmågan att tala med människor i alla åldrar. (Thank you revyn :bow: )
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag har väldigt svårt för det där kollektiva tänkandet.

Och jag tycker att man därför skall träna det, så att det inte blir så svårt.
Och tränar kollektivism det gör man tillsammans.
Man tränar det för att bättre kunna fungera i grupp.
Därför att det är lönsamt för både populationen och individen att vara kollektiv.

Vi är 5st i vår familj.
Kaoset i köket skulle bli total om alla lagade sin egen mat när det passade dem.
Köket pallar inte det.

Och om man då jämför med student-korridor, så är det ju där ofta kaos också.

Kan piercing kontra inte vara ett tecken på just individualism vs. kollektivism?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

"Till sig själv".
Var är de andra i familjen?
"Göra tillsammans" tycker jag verkar trevligare och bättre.
Göra mat till familjen uppfattade jag det som. Och kan man laga mat till familjen kan man ju också laga till sig själv.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Och jag tycker att man därför skall träna det, så att det inte blir så svårt.
Och tränar kollektivism det gör man tillsammans.
Man tränar det för att bättre kunna fungera i grupp.
Därför att det är lönsamt för både populationen och individen att vara kollektiv.

Återigen, du tycker. Jag klarar kollektivism i viss mån men jag ser ingen anledning till att tvinga det på mig. Hur jag nu skulle göra det, bjuda in grannarna på matlagning kanske.

Vi är 5st i vår familj.
Kaoset i köket skulle bli total om alla lagade sin egen mat när det passade dem.
Köket pallar inte det.

Ni är fem stycken, inte alla andra familjer. Och varför skulle det bli kaos? Lagar man maten olika tider blir det ju inget problem.

Och om man då jämför med student-korridor, så är det ju där ofta kaos också.

Ja, och det har vad för relevans? Studentkorridor är något jag aldrig tänker sätta min fot i. De jag känner som har bott i korridor tänker aldrig mer göra det heller.

Kan piercing kontra inte vara ett tecken på just individualism vs. kollektivism?

Eh, knappast.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Att folk står ut med att äta kvällsmat samma tid varje dag förstår jag inte. Jag vill äta när jag är hungrig och har tid, inte när någon annan känner för det.

BARN behöver mat på fasta tider, så BARNfamiljer brukar äta ihop ungefär samma tid varje dag.

Men faktiskt, du behöver inte bry dig ett dugg om att ändra dina vanor, bara du låter bli att skaffa barn :idea:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

LCG:s inlägg här gör att jag är jublande lycklig att jag hade turen att kunna få ett SYSKON till den första.

Att ha syskon gör att man liksom från början måste lära sig att samsas och ta hänsyn till, och förstå andra. Och kunna vara både individ och del i en grupp.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

BARN behöver mat på fasta tider, så BARNfamiljer brukar äta ihop ungefär samma tid varje dag.

Men faktiskt, du behöver inte bry dig ett dugg om att ändra dina vanor, bara du låter bli att skaffa barn :idea:

Nu har du visst inte läst ordentligt. Jag åt samma tid varje dag, bara inte samma tid som mina föräldrar.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Så föräldrar som inte kan, eller vill, ha fler barn är dåliga? Jag har gått hos dagmamma och på dagis så jag har ju träffat andra också.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag klarar kollektivism i viss mån men jag ser ingen anledning till att tvinga det på mig.
God förmåga i kollektivism är något som man behöver om man jobbar i projekt i grupp eller skaffar familj.
Just familjelivet är en lång kollektivism.
Att tänka på alla i gruppen och inte bara på sig själv.

Hur jag nu skulle göra det, bjuda in grannarna på matlagning kanske.
Du kan ju prova med ett gäng goda vänner.
De brukar vara bra att öva på.
Gemesam fjällresa, äventyrsresa eller dyl. är en bra träning i kollektivism.

Det finns en massa reality-TV om det där (Farmen och sådant).
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

God förmåga i kollektivism är något som man behöver om man jobbar i projekt i grupp eller skaffar familj.
Just familjelivet är en lång kollektivism.
Att tänka på alla i gruppen och inte bara på sig själv.

Och det är något jag fixar när jag vill och behöver det. Inte när jag påtvingas det.

Du kan ju prova med ett gäng goda vänner.
De brukar vara bra att öva på.
Gemesam fjällresa, äventyrsresa eller dyl. är en bra träning i kollektivism.

Det finns en massa reality-TV om det där (Farmen och sådant).

Vi reste ofta bort med andra familjer, både fjäll och annat. Det fungerar utmärkt, då väljer man nämligen själv.

Du framstår alltmer som överlägsen och arrogant. Du förutsätter att jag inte fixar att jobba i grupp bara för att jag inte gillar det.
Du förutsätter en hel del saker egentligen.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Så föräldrar som inte kan, eller vill, ha fler barn är dåliga? Jag har gått hos dagmamma och på dagis så jag har ju träffat andra också.


Jag tänker absolut inte i termer av att föräldrar med ett barn är dåliga. De får ha vilka orsaker de vill.

Jag tror också att ensambarn kan utvecklas till fullt fungerande, lyckliga, och harmoniska människor. Ensambarn har ju möjligheten att få en alldeles särskild kontakt med sina föräldrar.

Samtidigt tycker jag att det är bra för barn att ha syskon. Det är nyttigt för den förstfödde att få världsordningen lite rubbad. Oj jag är inte världens mitt. Men life goes on. Min föräldar älskar mig ändå. Och nyttigt för tvåan att ha någon att se upp till, härma, konkurrera med, leka med. Det är sunt att tidigt lära sig ta hänsyn till andra, fungera tillsammans med andra, vara tvungen att dela med sig osv.

Jag som var ensam tills jag var tio, har aldrig haft någon att bråka med. (Kunde ju inte puckla på en bebis när jag var tio, och för den delen urlycklig storasyster.) Därför gillar jag, vilket kanske låter konstigt, att höra mina barn bråka. Så underbart att ha syskon att gräla med. Som man i nästa stund är polers med igen. Man vågar pröva gränser inom familjen, vilket är nyttigt. Naturligtvis får man som vuxen ha ett halvt öra med, och gripa in om de börjar bli rent taskiga mot varandra. Det accepteras såklart inte. Mer vanligt syskongnabb. (Som kan få mig gaaaalen ibland, men jag tror ni fattar.)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag tänker absolut inte i termer av att föräldrar med ett barn är dåliga. De får ha vilka orsaker de vill.
[...]

Man kan ha andra att syskongnabbas med också. Jag har tillbringat mycket av min uppväxt på teatern. Där fanns, och finns, andra barn. Där lär man sig om något att ta hänsyn. Teatern har varit en alldeles utmärkt "lekplats" för barn och faktiskt är alla barn som är uppvuxna på just den teatern väldigt välartade, talföra och väluppfostrade.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Man kan ha andra att syskongnabbas med också. Jag har tillbringat mycket av min uppväxt på teatern. Där fanns, och finns, andra barn. Där lär man sig om något att ta hänsyn. Teatern har varit en alldeles utmärkt "lekplats" för barn och faktiskt är alla barn som är uppvuxna på just den teatern väldigt välartade, talföra och väluppfostrade.

Det låter jättemysigt. Hade passat mig bra.... jag är ensambarn i alla bemärkelser, mina föräldrar jobbade jämt.Barnomsorg nope.Hade barnflicka tills jag gick i tvåan,sen var jag ensam hemma.

Det som var positivt var att jag kunde ta ett par glas vin och läsa Jackie Collins böcker i lugn och ro.:eek:

Men gud vad tragiskt det låter när jag ser det skrivet såhär.

Det är nog därför jag vill ha många barn omkring mig nu....
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag var ett så kallat nyckelbarn och också endabarn tills jag var tio.

Men jag drack te, åt rostade mackor med hallonsylt på och läste Min Häst!

Kanske var tur att jag fick en lillasyster då, för jag hann aldrig komma till ett par glas vin och Jackie Collin-stadiet. Sådär i lugn och ro du kunde! Eller, missade jag något? :confused:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag var ett så kallat nyckelbarn och också endabarn tills jag var tio.

Men jag drack te, åt rostade mackor med hallonsylt på och läste Min Häst!

Kanske var tur att jag fick en lillasyster då, för jag hann aldrig komma till ett par glas vin och Jackie Collin-stadiet. Sådär i lugn och ro du kunde! Eller, missade jag något? :confused:


Nej du missade inget!!! Jag ville leka vuxen och det hinner man verkligen sedan,så det räcker:D
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det låter jättemysigt. Hade passat mig bra.... jag är ensambarn i alla bemärkelser, mina föräldrar jobbade jämt.Barnomsorg nope.Hade barnflicka tills jag gick i tvåan,sen var jag ensam hemma.

Det som var positivt var att jag kunde ta ett par glas vin och läsa Jackie Collins böcker i lugn och ro.:eek:

Men gud vad tragiskt det låter när jag ser det skrivet såhär.

Det är nog därför jag vill ha många barn omkring mig nu....

Det var, och är, underbart. Det är en fantastisk sammanhållning i den teatergruppen, "trots" att det handlar om alla åldrar och personligheter.
Revyn har gjort att jag pratar lika avspänt med min gymnasieskolas fysiklärare som med rektorn på en av ortens gymnasieskolor som med ... Ja, du förstår konceptet.
När man var liten och fick i uppdrag att gå och handla till de personer som ville ha något blev man så stolt. Man skrev upp en lista på vad alla ville ha och tog emot pengar. Efteråt fick man dela ut allting och räkna ut hur mycket pengar folk skulle ha tillbaka.
(Vilket jag för övrigt gör även nu ;) )

Jag har aldrig fastnat i vin-fällan. Jag drack O'boy och läste. Jag har alltid älskat att läsa och att få sitta i lugn och ro och läsa var underbart :love:

Jag är inte förtjust i stojiga barn. Barn som man kan föra ett samtal med är bra men det är ju långtifrån alla som fått lära sig det, tyvärr.
Vill själv ha max två barn, om jag nu ska ha barn öht.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

En sak jag inte förstår, är varför du hänger på barnsidan ÖHT när du inte ens gillar barn ?

ALLA barn är stojiga i vissa (små) åldrar, det är liksom normala utvecklingsfaser. Det går inte att uppfostra någon som inte förstår ännu.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Mig veterligen har den forumdelen bytt namn till förälder, vilket inte är samma sak.
Jag gillar inte skräniga och ouppfostrade barn, nej. Och det är knappast bara barn som är så små att de inte förstår tillsägelser, långtifrån, som gapar och skriker *krullade öron*
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 948
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 202
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 761
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp