Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Jag har gett min cushing/fångponny örter i några dagar nu och jag märker en enorm skillnad. Hon springer i hagen, bockar, reser sig och är en glad häst som gnäggar när jag kommer. Jag har inte sett henne så här pigg och glad på många år. Hon får inga stora mängder utan enligt rekommendationer. Ska även prova kardborre som har cancerbromsande effekt. Ger även min boxvilande fångponny en liten dos med örter. Även hon har blivit piggare och vill röra sig.
 
Sv: Fång tråd

Örter!!
Ok ..Köpte några i en oval hink hos foderleverantören här i stan. Minns ej vad de hette. Märket kom från Dodson o Horrel..

Var köper ni era.. Vad heter det..

Alltid intressant det här med örter mm. Allt för att hjälpa våra pållar på vägen...
 
Sv: Fång tråd

Hej blåsippan ! Jag har tyvärr oxå haft en fånghäst o behandlat enligt veterinär o hovslagar-medel som finns o tyvärr fanns det inte nåt o göra åt hans fångbesvär så han fick somna in endast 3 år gammal. Hur jag ska komma över detta, var min näste ridhäst vet jag ej,har inte riktigt kunna fatta detta, för tyvärr blev min gamle häst, hans mamma, halt pga fång o fick vandra vidare så på endast 2 månader så har jag helt plötsligt blivit utan hästar efter 23 års hästägande o det känns tomt o konstigt men jag vill sörja mina hästar för jag har många glada minnen men som ni förstår blir man mycket ledsen ibland för det är hästlivet som jag brinner för o nu måste jag ta en paus mvh zappohontas
 
Sv: Fång tråd

jag plockar en hel del själv under sommaren. tycker det är givande att göra det själv, och så vet man att dom plockats under bästa förhållanden.:)

annars finns det två örtgårdar jag brukar beställa ifrån, salsta och borgeby. är billigare att köpa örter i kilo och sen blanda själv än att köpa färdiga blandingar.
 
Sv: Fång tråd

Var det en ponny?
Den behandlades inte på Strömsholm- eller?

Vad utlöste fången? Vet du det?
 
Sv: Fång tråd

Åh jag vet precis hur du känner det... men som för dig att förlora båda två på så kort tid är ofattbart!
Nu har jag kommit till det stadiet att jag anklagar mig själv för att det gick som det gick, man går igenom all utfodring och hagvistelse m.m. och undrar om man inte kunde ha gjort något annorlunda. Det är vidriga tankar, jag hade hoppats att dom inte skulle komma:(
Men hon hade ju cushing också så det var en bidragande orsak till att hon fick fång nu och att det blev så illa.
Jag letar efter ny ridhäst men ska ta det lugnt och vänta tills jag verkligen hittar vad jag vill ha.
 
Sv: Fång tråd

Plockar du fritt från naturen eller odlar du själv? Hur torkar och förvarar du örterna? Jag har köpt färdigtorkade som jag blandar själv. Köpte färdigblandade säckar ett tag men det blev så dyrt.
 
Sv: Fång tråd

från naturen. men har tänk att anlägga min egen örtträdgård med örter som inte växer vilt här omkring. :) lite beroende på vad det är så buntar jag och hänger torrt och mörkt eller i ugn (tex bär av hagtorn).
 
Sv: Fång tråd

Var det verkligen fång???
Dotterns b-ponny blev jätteknepig i frambenen för några dar sen, ville inte trava, knappt röra sig men stod helt vanligt på alla fyra benen utan att vila på nåt eller trampa på nåt ovanligt sätt. Så jag fick för mig att hon hade ont i hovarna och fått känningar av fång, talade med vet som trodde detsamma men när sen hovslagaren var hit igår så trodde han inte alls att hon hade fång. Han verkade hennes hovar med tvärtå iaf. Nu har jag ju haft henne inne i boxen i ett par dar men kände att hon var tvungen att få gå ut en sväng idag då hon är väldigt orolig inne. Så jag släppte ut henne i en liten hage och där står hon nu och hoppar och skuttar och gör världens bocksprång utan den minsta lilla markering över någon som helst ömhet någonstans. Finns det nån möjlighet att de kan få fång som går över på nån dag eller finns det nåt annat som liknar fång??
Har inga som helsta kunskaper om fång mer än det jag nu läst och då står det ju olika överallt i stort sett... :confused:
 
Sv: Fång tråd

Var det verkligen fång???
Dotterns b-ponny blev jätteknepig i frambenen för några dar sen, ville inte trava, knappt röra sig men stod helt vanligt på alla fyra benen utan att vila på nåt eller trampa på nåt ovanligt sätt. Så jag fick för mig att hon hade ont i hovarna och fått känningar av fång, talade med vet som trodde detsamma men när sen hovslagaren var hit igår så trodde han inte alls att hon hade fång. Han verkade hennes hovar med tvärtå iaf. Nu har jag ju haft henne inne i boxen i ett par dar men kände att hon var tvungen att få gå ut en sväng idag då hon är väldigt orolig inne. Så jag släppte ut henne i en liten hage och där står hon nu och hoppar och skuttar och gör världens bocksprång utan den minsta lilla markering över någon som helst ömhet någonstans. Finns det nån möjlighet att de kan få fång som går över på nån dag eller finns det nåt annat som liknar fång??
Har inga som helsta kunskaper om fång mer än det jag nu läst och då står det ju olika överallt i stort sett... :confused:

När min ponny fick fång var det mkt konstiga symptom i början. Efter ngn vecka blev hon sämre. Hovslagaren trodde då att det var fång. Han var ganska säker men inte helt och hållet. En vecka senare var veterinären fortfarande inte helt övertygad om att det var fång. Däremot syntes det senare på röntgen. När hon hade sitt första fånganfall, två år tidigare så märktes det inte. Det verkar alltså vara en sjukdom där det är svårt att ställa en diagnos.
Jag har nog förstått det som att de kan få ett fånganfall som går tillbaka snabbt utan att det blir ngn skada i hovarna eller i alla fall lindriga skador.
 
Sv: Fång tråd

Då måste jag bara få ställa samma fråga här som jag gjorde under fodertråden. Kan man verkligen utesluta att en häst får fång av mögligt hösilage? Balen var alldeles grönmöglig och varm i mitten och jag vet inte om hästarna hade fått i sig nåt av det innan jag såg det...?
 
Sv: Fång tråd

Nej det kan man verkligen inte. Om hästen fick fångsymptom ca 24-48 timmar efter att den åt av det mögliga hösilaget är det däremot en stark misstanke att det var den utlösande orsaken.
 
Sv: Fång tråd

Jag tyckte hon såg knepig ut på fredag kväll men inget som jag kunde sätta fingret på vad det var. På lördag såg jag att balen var helmöglig och varm i mitten så vi bytte snabbt ut den och sen på tisdag såg hon helkass ut fram för då ville hon knappt röra sig och gjorde hon det såg hon väldigt ömklig ut.
Men sen i torsdags har jag inget alls sett på henne och idag fick hon som sagt gå ut och var då helhoppig...
Men som sagt jag vet ju inte när hästarna hittade reda på de första mögliga i balen för jag hade inte kollat den i fullt dagsljus tidigare...?:(
 
Sv: Fång tråd

Lång tråd detta, och om frågan varit uppe tidigare får jag be om ursäkt!

Finns det några studier på samband mellan fri tillgång på foder och fång?
Hästen är som vi alla vet, skapt att gräsa större delen av dygnet. Idag så fodras våra hästar normalt 3-4 ggr per dag, om man inte har fri tillgång.
På sommaren, när betet växer, kan hästen återgå till sitt normala ätbeteende, dvs beta större delen av dygnet. Om hästen är van vid att få mat ett fåtal gånger under dagen. kan man ju tänka sig att något händer med magen, och det är ju där fånget börjar.
Är det någon som har erfarenheter av, eller läst några undersökningar om, det finns ett positivt samband mellan fånghästar som får fri tillgång på vinterhalvåret?
 
Sv: Fång tråd

Är det någon som har erfarenheter av, eller läst några undersökningar om, det finns ett positivt samband mellan fånghästar som får fri tillgång på vinterhalvåret?


Nej det finns inga studier med den frågeställningen iofs. Men det finns heller ingen anledning att misstänka ett sådant samband. Feta hästar får lättare fång. Det finns det massor av studier på. Fri tillgång som inte medför fetma är inget problem. HH
 
Sv: Fång tråd

Nej det var halvblod båda två o de behandlades inte på Strömsholm, bor alldeles för långt ifrån. Vad som gick utlöste fånget : på den yngre gick det så fort men inte lätt o veta, det måste varit gräset, fick hovbenssäkning. Den äldre vet jag inte, fick det nu på vintern. Jag frågade veterinären om orsak men hon kunde ej säga varför,men det var många hästar med fång nu på vintern,inte för det var någon tröst. Men det var ingen tvekan om att det var fång, de flesta blir ju bra igen men tyvärr inte mina.
 
Sv: Fång tråd

KL

Hur långt efter ett fånganfall kan man se blödningar i lamellranden?

Verkar en foderstat på 4 kg hösilage (9 MJ, 43 smrp), 4 kg halm + 1,5 kg lucernpellets vettig för en överviktig, lättfödd häst med befarad fång? Ska jag dra ner ytterligare på hösilaget?
 
Sv: Fång tråd

Hur stor är hästen?
Min fångponny är nästan extremt lättfödd.
Jag ger henne mer proteiner och mindre energi. Jag hade alltså bytt ut en del av ensilaget mot mer lusernpellets. Mina lusernpellets innehåller dessutom mindre energi än ditt ensilage så det blir ju en "energivinst" att göra så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 980
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 293
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp