Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

KL

Hur långt efter ett fånganfall kan man se blödningar i lamellranden?

Verkar en foderstat på 4 kg hösilage (9 MJ, 43 smrp), 4 kg halm + 1,5 kg lucernpellets vettig för en överviktig, lättfödd häst med befarad fång? Ska jag dra ner ytterligare på hösilaget?


Man kan se blödningarna i lamellranden ca 8 veckor efter ett fånganfall

Foderstaten beror ju på hästens storlek och om den har akut fång eller ej. När tror du hästen fick fång?
 
Sv: Fång tråd

Hon är en haflinger, d-ponny och också löjligt lättfödd :crazy:. Problemet är att hon också är vansinnigt matglad och äter väldigt, väldigt fort. Hon behöver därför en stor mängd mat att tugga på.
 
Sv: Fång tråd

Det här är ett lite "komplicerat" fall... Hästen har stått med en muskelskada i bogen sedan början av december. Började bättra på sig rejält och vi var bl.a. ute och promenerade i rask takt med henne förra söndagen.

På tisdagen kunde hon knappt gå... Avlastade frambenen, och vände, precis som en fånghäst gör. Veterinären som jag pratade med per telefon, och beskrev symtomen för, tyckte att det lät som att det mycket väl kunde vara fång. Han skrev ut en 10-dagars-kur "butta" och hon har nu stått inne sedan i onsdags på strikt boxvila.

Hovslagaren var här igår och såg då att hon var röd i lamellranden. Inget akut anfall nu, vad han kunde säga. Hon är verkligen inte varm i hovarna (sval och fin i morse) och allmäntillståndet är gott. Är pigg och busig (förstör allt hon når från boxen :D) och äter och dricker bra.

Allting blir väldigt komplicerat av den här muskelskadan, för även den har gjort att hon haft svårt för att vända och har avlastat frambenen från och till. Hon har mått 100% bättre när hon fått röra på sig, så boxvila är självklart rena döden för muskelskadan :crazy:. Underlaget i hagen har också varit kass med flera veckor av stenhård mark och fruset "knöggel". Min lilla shettis uppvisade liknande symtom, och hon står också inne nu, men där undrar jag (och hovis) om det inte "bara" berodde på att hon blev rejält ömfotad pga underlaget.

Nu hoppas jag på jätte, jättemycket snö så att det blir mjukt och fint i hagen tills jag ska prova att släppa ut dem igen. Så länge det är som det är nu får de stå inne och bara komma ut på små promenader när de är redo för det.

Jobbigt det här :(!
 
Sv: Fång tråd

Jag har skrivit svar till dig i Haflingertråden:) Kanske var dumt att göra den till fångtråd:o

Håller med dig om det hemska underlaget som varit. Jag har själv en unghäst som började stappla fram på den hårda knöliga marken och ändå har jag bra hagar. Jag skodde henne och direkt rörde hon sig avslappnat och bra igen. Det var en lättnad att se. Man måste sko då de blir så ömfotade för att kunna ha dem ute. Det kan inte vara så trevligt att ha ont hela dagarna dessutom finns risk för inflammation i sulläderhuden.
 
Sv: Fång tråd

Hur menar du då?

Jag menar att om det har lossnat högt upp tar det lång tid att växa ner men om det har lossnat längre ner så syns det snabbare. Men det lossnar kanske bara olika på olika ställen runt om och inte uppifrån och ned. (svårt att förklara när man inte kan rita)
 
Sv: Fång tråd

Nu har jag äntligen tagit bilder på min hästs hovar.... (alla fyra är verkade på samma sätt)
Hur tycker ni det ser ut?

Bild017.jpg


Bild018.jpg


Bild025.jpg


Bild026.jpg
 
Sv: Fång tråd

Jag tyckte att han kunde ha raspat en bit till- högre upp.:angel:
Tån är ju fortfarande lång, men trycket har nog lättat.

Hade den ngn rotation?

PS. Jag vill att ngn hovis ger mig på skallen, om jag ute med cykeln.
 
Sv: Fång tråd

Ja han hade kraftig rotation på alla fyra.

Jag tycker med att tån fortfarande ser lite lång ut, men han kan väl inte ta mer? Eller? Jag trodde det var vita linjen man ser, men det kanske bara är hovväg med en annan färg???:confused:

Hur hjälper det att raspa längre upp? Vad är det som skapar trycket? Blödningar? Hovis har konstigt nog inte hittat några blödningar i lamellranden....
 
Sv: Fång tråd

Om du tittar på röntgenbilderna så ser du hur långt ifrån väggen är från hovbenet, i synnerhet längre ner, så vita linjen har flytit ut den med- man kan ta mer.

Jag är ingen expert, men skulle vilja fråga varför han inte tog lite högre upp o lite bredare- då blir tån kortare- för överrullningen.

Måste se på fler bilder o då givetvis ha anamnesen med- helst från Strömsholm.
Det viktigaste är väl om den har blivit bättre- har den?
 
Sv: Fång tråd

Han blev inte drastiskt mycket bättre, men visst har det blit en ändring i positiv riktning.
 
Sv: Fång tråd

hej!
har häst som har haft fång till och från....
berodde på att han plötsligt hade börjat äta ekollon...
han blev stel och kunde inte röra sig. låg mycket.
gick på hälen om man säger så och fick långa tår..
blev varm i hovarna och fick riktigt rikliga blödningar i hoven...
fick ha honom inne stillastående med penecillin kur och blev inte bättre utav de...
när vi väl hade bestämt oss för att göra oss av med honom gick vi ut på stallbacken och vipps så va han bättre...
sprang,bockade och mådde jätte bra sen dess får han inte komma i närheten av ekarna i hagen...
blir som knark för dom om dom får smak på ekollona och kan slå ut hela njursystemet har ja hört...
så ja säger bara passa er för ekar!!:)
 
Sv: Fång tråd

hej!
har häst som har haft fång till och från....
berodde på att han plötsligt hade börjat äta ekollon...
han blev stel och kunde inte röra sig. låg mycket.
gick på hälen om man säger så och fick långa tår..
blev varm i hovarna och fick riktigt rikliga blödningar i hoven...
fick ha honom inne stillastående med penecillin kur och blev inte bättre utav de...

Jag vet att man i vissa länder ger penicillin i ngn sorts förebyggande syfte till fånghästar. Men det är väl knappast lämpligt att ge till en akut sjuk fånghäst? Jag tycker att det borde slå ut en redan ansträngd tarm ännu mer - eller tänker jag fel?
 
Sv: Fång tråd

Jag tycker att det närmast borde förvärra fång. Jag tycker inte att du tänker fel.
 
Sv: Fång tråd

Har läst i ett par böcker, bl.a. en skriven av en isländsk veterinär, att antibiotika ges för att ta död på bakterier (stafylokocker?) som bildas i tarmen. Vet ej om detta är bra eller dåligt...
 
Sv: Fång tråd

Ja vad är det egenligen som gör att det luktar "huggorm" om skiten.

På människan tar man då faecesprover iom att det ofta beror på bakterier.
Tycker faktiskt att det är konstigt att hästarna ska kunna få sdn odör av "bara" obalans:confused:
Intressant synpunkt, även om jag även håller med Forest tankegång.
 
Sv: Fång tråd

Har läst i ett par böcker, bl.a. en skriven av en isländsk veterinär, att antibiotika ges för att ta död på bakterier (stafylokocker?) som bildas i tarmen. Vet ej om detta är bra eller dåligt...

Jag har nog förstått det som att man ger detta i förebyggande syfte ex före betessläpp. Då ger man ett antibiotika som verkar speciellt mot farliga fångframkallande bakterier och kanske mindre mot de snälla bakterierna som ska finnas där? Det kanske man mer kan förstå än att ge det vid ett akut fånganfall. Men det kanske bara dödar rätt sorts bakterier utan att slå ut resten av tarmfloran?
 
Sv: Fång tråd

Fast inte där jag har läst. Då handlade det om behandling vid ett fånganfall. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka böcker det var. Jag vet nämligen att jag har läst det på två ställen, och jag är nästan 100% säker på att det rörde sig om isländskt hästfolk i båda fallen. Det ena var en kvinnlig veterinär, har jag för mig...

Tillägg:
Hittade detta i examensarbete. Kanske det kan ha ett samband?:

"Fång förknippas med en ökning av antalet laktobaciller och streptokocker i hästens grovtarm, vilka bildar mjölksyra som i sin tur sänker pH-värdet där (Bailey et al., 2003). Samma förändring sker i grovtarmen vid överutfodring av stärkelse. Större mängder stärkelse eller inulin som tillsattes in vitro till tarminnehåll från hästar, resulterade i en höjning av antalet streptokocker och laktobaciller över en 24 h period (Bailey et al., 2003). Vissa av dessa streptokocker kan producera exotoxiner, vilka skulle kunna påverka strukturer i hästhoven och orsaka fång (Mungall et al., 2001)."

Från: "Lättlösliga kolhydrater i vallfoder och i hästens grovtarm" av Sofia Fridh (examensarbete)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 978
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 293
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp