Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Men visst måste man väl få fråga om tips och råd oavsett om man åker iväg på en viss utställning eller inte. :confused:

Annars får jag väl nöja mig med att fråga andra ställen än buke, om det är så irriterande.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Kära Habina
Vi hade ju sett fram emot att träffa dig och din pålle, så enkelt är det.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Herregud va många anmälda, hade det inte varit fullt så långt så hade vi åkt, ska ju ändå upp med Cirkus,tror det blir i den veckan, men det ligger dagen innan vår Tunisienresa!:cry: Så jag siktar på Södraskånes uts den 22/8( har anmält 6hästar dit) får väl snart börja att träna och banta:laugh:
Habina det är väl klart att du får fråga om råd här! Och hoppas att du fortsätter med det, fast jag tyckte du verkade så säker på att åka:confused: Men så är det.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Åååh! :love: Wilda är ett av de stoföl jag gärna skulle norpa åt mig i år. Musblack och med Ljosen som morfar. :laugh:

(alltså Heiden som mormors far...)

Haha, jag håller inte reda på mina hästars stammar ser jag. Givetvis är det Ljosen som är pappa till Lowa och Heiden morfar. Tack Habina!!
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Kära Habina
Vi hade ju sett fram emot att träffa dig och din pålle, så enkelt är det.

Ja, jag hade sett fram emot att åka också. :( Men i slutändan anmälde jag aldrig, av flera olika skäl. Ett av dessa var krånglet med att få någon att köra, ett annat kostnaden, ett tredje den långa resan för ett ovant sto, plus några andra anledningar. Summan av alltihopa blev beslutet att åka på ett annat evenemang istället. :grin:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Jag har lovat en bekant att komma med hingsttips, men har kört fast. :crazy: Hon vill ha helt Knast- och Dalar-fritt samt absolut inget danskt blod. Den enda hingst jag kan komma på som passar är Isidor. Kommer ni andra på några fler vore jag hemskt, hemskt tacksam! :laugh:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Brynje är ju knast och Dalar fri men har danskt bakåt på farfarsfars sida.

Nu till något annat, fick ett samtal från en dansk familj som flyttat till sverige och tagit med sitt danska sto. De vill komma och kolla på Brynje och Melvin för att besluta vilken som passar bäst, hur vet man vad allt betyder i stoets papper ????? hon var visad i danmark sen tidigare och de skulle ta med pappren när de kom. så vi kunde jämföra stam på hingstar och stoet.
:confused:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Jag har lovat en bekant att komma med hingsttips, men har kört fast. :crazy: Hon vill ha helt Knast- och Dalar-fritt samt absolut inget danskt blod. Den enda hingst jag kan komma på som passar är Isidor. Kommer ni andra på några fler vore jag hemskt, hemskt tacksam! :laugh:

Mykletind och Kim Hero, norskfödda. Caspian, Indro, Stenrike Spritz, Emil, Ronjas Benhur, Bellman, Magne, Temperament, Solhems Mykle, Minos, Alvedon Kry, Furubäcks Io, Cheen Femtio, Allman, Torps Gusten, Botvid Lysluggen, Mysingen, Hajums Tullman, Assar Nusebo, Alex Lukas, Hugo, Vilje, Bross, Gjöstein och Almin.

Finns lite att välja på...
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Mykletind och Kim Hero, norskfödda. Caspian, Indro, Stenrike Spritz, Emil, Ronjas Benhur, Bellman, Magne, Temperament, Solhems Mykle, Minos, Alvedon Kry, Furubäcks Io, Cheen Femtio, Allman, Torps Gusten, Botvid Lysluggen, Mysingen, Hajums Tullman, Assar Nusebo,
, Hugo, Vilje, Bross, Gjöstein och Almin.

Finns lite att välja på...

Är inte hans far Dalar 154 enligt stamboken ????
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Mykletind och Kim Hero, norskfödda. Caspian, Indro, Stenrike Spritz, Emil, Ronjas Benhur, Bellman, Magne, Temperament, Solhems Mykle, Minos, Alvedon Kry, Furubäcks Io, Cheen Femtio, Allman, Torps Gusten, Botvid Lysluggen, Mysingen, Hajums Tullman, Assar Nusebo, Alex Lukas, Hugo, Vilje, Bross, Gjöstein och Almin.

Finns lite att välja på...

Oj, det var många jag missat. :o Stenrike Spritz har Dalar som farfars far, Emil har danskt på mödernet, Magne har Knast som farfars far, Alvedon Kry har Dalar som farfar, Furubäcks Io har danskt på mödernet, Allman har danskt på mödernet, Torps Gusten har danskt på mödernet, Alexander Lukas har Dalar som pappa, Hugo har danskt på mödernet. Men det ger ju ändå 19 hingstar kvar... Skall ta reda på stoets härstamning så jag kan gallra bort eventuella släktingar också. :)
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Måste det vara en svensk hingst?

Sist jag pratade med stoägaren lät personen tveksam över att transportera stoet till Isidor (= ända bort till östergötland...), så jag misstänker att andra länders hingstar går bort. Samma med semin, stoägaren är inte intresserad av det.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Hmm, ngt trångsynt då :crazy:

Men ändå så bestämd vad gäller Dalar, Knast och Danskt? Känns lite motsägelsefullt....
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Sist jag pratade med stoägaren lät personen tveksam över att transportera stoet till Isidor (= ända bort till östergötland...), så jag misstänker att andra länders hingstar går bort. Samma med semin, stoägaren är inte intresserad av det.

Vad är det för stoägare? :crazy:
Med de kraven och ovilja att åka
så måtte det ju bli otoligt svårt,
även om det krav kan tillgodoses
måste ju stoet och hingsten fungera ihop också...
Vilket ju inte är okänt alls iof,
men det lät lite roande med så höga krav och inte vilja åka.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

*delvis kl*

Men vaddå? Det är väl ändå upp till stoägaren?! Är det stoägarensom ska ha fölet så måste väl stoägaren få ha krav och önskemål på hingsten, och hittar man då inte rätt hingst så låtar man väl bli att betäcka, det har väl ingen annan med att göra?! :crazy:

Jag vill också undvika t ex Knast, samt inte ha släktingar till mitt sto (tyvärr gjorde jag en miss där förra gången), jag är inte heller beredd att transportera mitt sto över halva sverige, inte minst för stoets skull.
Hittar jag alltså ingen lämplig hingst inom rimligt avstånd så väljer jag troligtvis att avstå från betäckning det året om jag inte har goda skäl av någon anledning, och det är väl ändå min sak som stoägare?!

Mitt sto - mina pengar - mitt blivande föl - mitt hingstval - mitt beslut - eller?! :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordavel 2008 version II

hur vet man vad allt betyder i stoets papper ????? hon var visad i danmark sen tidigare och de skulle ta med pappren när de kom. så vi kunde jämföra stam på hingstar och stoet.
:confused:

Hur tänker du? (oj det lät negativt, inte menat så)
Men alltså, det skiljer väl inte så mycket på det Danska och Svenska?
På Lärkas papper var det några fler bedömningspunkter än de Svenska,
om det var det du tänkte på.
Men annars är det väl ingen direkt skillnad?
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

*delvis kl*

Men vaddå? Det är väl ändå upp till stoägaren?! Är det stoägarensom ska ha fölet så måste väl stoägaren få ha krav och önskemål på hingsten, och hittar man då inte rätt hingst så låtar man väl bli att betäcka, det har väl ingen annan med att göra?! :crazy:

Jag vill också undvika t ex Knast, samt inte ha släktingar till mitt sto (tyvärr gjorde jag en miss där förra gången), jag är inte heller beredd att transportera mitt sto över halva sverige, inte minst för stoets skull.
Hittar jag alltså ingen lämplig hingst så väljer jag troligtvis att avstå från betäckning det året om jag inte har goda skäl av någon anledning, och det är väl ändå min sak som stoägare?!

Mitt sto - mina pengar - mitt blivande föl - mitt hingstval - mitt beslut - eller?! :crazy:
OJ ursäkta...
Men vill man inte köra en bit så verkar det lite roande med så höga krav bara.
Jag menade väl inte att hon måste betäcka med vad som helst heller.
Bara rätt road :(
Men det fick man tydligen inte vara...
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Visst får man tycka att det är kul, tydligen är det väl jag som inte ser det roliga i att ha tankar o önskemål om hingst då..

Undrar vem som inte helst hade sett att den optimala hingsten stod på granngården istället för i andra änden av landet?!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 532
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
80 105
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 228
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp