”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ha ha ha, har bara 100 mil till syrran ;) Finns väl säkert körkunniga här också men jag har inte hunnit lära känna dom än :o
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl
En timme sedan jag var här senast men under den tiden har jag varit ute med hästarna på var sin 15 min promenad:)!

Blev så arg på mig själv som inget tar mig för med dom.Nu tänkte jag att om vi promenerar den sträckan några gånger så jag ser att de inte bryr sig om omgivningen så kan jag rida samma sen.

Var ju där jag höll till hela mars när snön var för hög på andra ställen.H såg direkt att någon kvarlämnad rallybil fanns inte på åkern senast hon var där:crazy:.

Plockade också ner den krånglande granbelysningen,är det någon lag som säjer att alla :devil:elsladdar jämt ska snärja sig,eller?När den väl var nertagen och provades i annat uttag fungerade den naturligtvis igen!

Nu ska jag tina upp lite(tog ju 1 timmes promenad med hunden innan middagen också,lite frusen än)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det är lite motigt nu, det blir mörkt tidigt, kallt och ruggigt, mer jobb i stallet med vatten och sånt, lite julstress som smyger på...

MEN här är en underbar dag idag, -3 grader, sol och vindstilla:) Så jag sadlade min pålle och red iväg till ridhuset och trimmade lite dressyr i 40 minuter. Hästen var stel, men arbetsglad och framåt, och det är inte sjysst att inte ge honom rätt förutsättningar för att arbeta, så jag får väl skärpa till mig på träningsfronten.

Såna här dagar skulle jag kunna ha hela tiden. Ledig fredag - ut och släppa ut pållarna, fixa stallet. In och äta frukost, chilla lite (nja., lite städning, det är ju fredag), äta lunch, rida sin goa häst, njuta av det fina vädret, och nu tror jag minsann jag ska lägga mig i badet:)

Ha en skön fredag! Min ridkompis kommer och hämtar mig för en överraskning...så jag vet inte var jag hamnar i kväll:)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det är rätta rakter :laugh: så ska de vara att leva :banana::banana::banana:

de ska vara gött o leva
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ja ibland får man ta sig själv i hampan :) snyggt jobbat , även små steg är steg å pålle var lika glad för promisen ju

du är värd några :banana::banana: du med för att du tog tag i grejorna :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tack,tjyvis!Mina första bananer!Någonsin!Ger mersmak:)!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Nu har jag haft hovis här och båda hästarna skötte sig fint. Dock misstänker vi att Rocket har en missbildning på hovbensspetsen för båda framhovarna vill gärna tappa en bit längst fram. Blir lite kortare verkningsperioder nu för att få till det. Lilly visade som vanligt attityd, hovslagaren tycker hon är såååå charmig och garvade åt hennes tjurighet. Svårflirtad tös det där ;)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Och du ska förresten få ett par tillbaka:banana::banana: för att du uppmuntrar och applåderar istället för att kalla oss fjompiga kärringar!I allafall inte här;).
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

hmm de där låter intressant ( hov o rörelsenörd du vet ) hur o varför mistänker han de är hovbenet ??

vad gör han förutom korta skoperioder ? växer bort eler ??

många frågor blir de :laugh: men nyfiken i en strut
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Nja skälla o gorma o göra sig lustig över andras rädslor , har i mina ögon aldrig gett något resultat .

Är ju som med hästarna inte fasen begriper de något för att man blir arg eller beteer sig dumt

Då har maan varit dålig lärare o får gå en annan väg , slå eller skrämma till förståelse har aldrig gått , rätt enkelt

och rädslor har vi alla ingen undantagen:laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

hmm de där låter intressant ( hov o rörelsenörd du vet ) hur o varför mistänker han de är hovbenet ??

vad gör han förutom korta skoperioder ? växer bort eler ??

många frågor blir de :laugh: men nyfiken i en strut

När hoven växer ut blir den svagare längst fram i tån och det lossnar lättare en bit där. Enligt förra hovisen skapar en deformation av hovbensspetsen en liten rubbning i utväxten som ger detta resultat. Det handlar alltså inte om en spricka i själva hoven utan en svaghet som inte visar sig någon annanstans. Hoven i sig är av mycket god kvalitet och i bra balans. Aldrig skodd.

Tydligen är det en åkomma som ofta drabbar travare och Rockets mor är av travblod (helt eller delvis) så det finns ju då en rimlig förklaring i så fall.

Svårt att förklara begripligt egentligen...Rocket har alltid haft detta, försöker hålla tån kort och nu ska vi alltså korta verkningsperioden mer för jag är inte så bra på att raspa själv. Har taskiga handleder :o ...

Förtydligar alltså, det lossnar en bit längst fram på tån. Ca 1,5 cm i diameter. När detta skett blir det risk för bakterier. Det går ingen spricka upp på hoven alls utan detta håller sig längs fram på hovspetsen.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ahaa då förstår jag precis , spetsen har blivit skadad någon gång i ett trauma .

Ja mkortare skoperiod bör ju göra att hoven inte hinner växa så mycket i tån att den förhopningsvis håller bättre .

blir nog rätt bra de där , men jag har aldrig hört att travare skulle vara utsatta för de där , men för att jag inte hört eller sett de kan de vara ju så i alla fall:laugh:


du raspar för sällan så de blir för mycket varje gång , 1 gång i veckan minst o de räcker med 3 tag ungefär :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

de går inte att ha en tåriktad sko för att minska trycket på tåspetesen o hjälpa till vid överrullningen ?????
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det blir i nästa skede i så fall. Helst vill jag ju ha honom barfota då vi har rätt bra underlag här i området för det. Men, hjälper inte vår planering så lär vi ju göra nåt ;)

Enligt dessa hovslagare (en är f.d. hovslagarlärare på Nordvik) så finns det en ärftlig faktor när det gäller travare. Men å andra sidan så for han ju rätt tufft fram som föl/unghäst över stock/sten/stenmurar/boxdörr o.s.v. så visst kan han ha fått detta av ett yttre trauma också...det är en rackarns busunge det här :D

Ska bli flitigare med raspen alltså...har bara dragit med den när hoven växt ut lite mer än vad den gör på en vecka :o
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Här har det varit rätt okej väder i dag, runt -10 och lite snöande. Inget nytt på hästerifronten det är bara mockning, ge foder, klapp och gos, borstning som vanligt.

Jag avskyr att hela tiden få lov att be om hjälp så fort jag ska göra nåt som är tungt men i dag fick jag en brillijant idé. Jag kan ju inte köra skottkärran själv så därför måste jag ju ha hjälp varje gång det är dax men jag kan ju för tusan mocka i en pulka och dra iväg den med en hand och tippa ur på dyngstacken :idea: Trodde att vi hade en gammal pulka stående uppe på logen men den har vi naturligtvis kastat så jag får väl köpa mej en ny :laugh:

Hörrni alla goa vänner! Sluta upp att ha dåligt samvete för att ni inte hinner/orkar/vill rida era hästar! Jag kan aldrig tänka mej att era hästar mår det allra minsta dåligt av att stå och mumsa hö och ha lite lugnt och skönt i hagen ett tag. Var sak har sin tid! Tids nog kommer lusten, orken och längtan tillbaka!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Spjuvern :laugh: ja drog bara en parallell till ett 6 månaders nordis föl jag håller på med nu.

hon började plötsöigt att se lite bockbent ut på ena fram , åkte in o röntgade o då såg vi en liten bit ben som lossnat från ca 1 cm bakom hovbenspetsen.

hade blivit irriterat runt den biten , så hovis på kliniken verkade hoven på ett specielt sätt så att hon skulle tänja senorna lite o sen får hon gå med en mjuk toffla på hoven för att de inte ska göra ont och med tiden ska biten läka fast och benställningen bli normalt .

de var därför jag tänkte på ett trauma .

hovis verkar ju veta vad han gör o är kompetent så de blir nog bra . får se om du klarar dig undan o sko , intressant o följa

man tackar o bugar :D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ha ha bra ide , när man måste är man rätt uppfinningsrik , :banana: snösläde funkar ju på snö o ha skit i
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL

Hej alla goa vänner...Jag har försökt läsa ikapp mig lite å ser att min "syster" känt sig nedstämd...:cry: Upp med hakan Lobell:love: du ska se det löser sig.... så även för oss alla andra som tacklat av på siståne..satan, jag sumpade en härlig dag igår med kanonväder och busig Kamel för att hamna i petitess-gräl med maken....:crazy: Galet, ja, jag vet..oförsvarligt, höjden av lathet, jaaps men... men ändock, så gjorde jag det och skämdes som en hund...

Jag tillhör också ligan som skapar rädsla när det går för lång tid... ju räddare man tillåter sig vara, ju längre blir uppehållet:cry:

Kram till er alla...ni är så goa...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

oh slade korde jag med forra vintern nar jag gick med trasig vanster tass.. drog upp vatten dunkar, skovlade shit la ut ho, for att inte glomma min och tant fjantas tur till postladan, och full gallop uppfor backen, med skarp vanstersvang och mig flygandes i snovallen.. nej vi skall inte upprepa det i ar, jag lovar... forresten det finns inte sno nog har att aka pulka, medans resten av landet tydligen har massor.. aven i norra varmland verkar det snalt med det vita, branas skicenter har fatt gora sno...

jag skall val ta mig ut har och fa pallar gjorda for natten, det ar morkt och temp ligger pa 11c, de svalter val hahaha, yeah right.. ha en bra kvallning alla..
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tack för all uppmuntran :)

Nu är jag mör. Har skottat en backe och stallplan. Tänkte sambon skulle slippa efter jobbet. Fast hade varit smartare att gjort det efter mockningen, orkade knappt lyfta skottkärran.
Vi har idag fått 20 cm till, så nu är vi nån meter från förra årets snö.
Men det betyder rena , torra hästar och hagar, så okey då ;)

Nu väntar jag på att min balkongbelysning ska komma hem. Köpte en häromdan och jag tog förstås en förlängning istället för startpaketet :)
Och den jag köpte förra året är spårlöst försvunnen , likaså den jag köpte året innan. Är det engångsbelysningar, eller vad? :confused:

Sen kommer även mitt körhuvudlag, boots med reflexer och snösulor.

Få se om jag vågar mej på en liten liten tur imorgon :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 397
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
125 797
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 567
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 485
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp