Bukefalos 28 år!

Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Tilja ultraljudad ! fosterblåsa 17 dygn

:banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana:
Brynje e grym på det här !
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Skiftar hästar färg?? Min fars ett åring e Hugo u Peggy (Fröjd-Tonic). Hon har hela tiden varit ljusbrunblack, ända från nyfödd- till betessläppningen. Men nu när hon tappat all vinterpäls så är hon i princip vitblakk:angel: Alltså huvudet och korset är ljusbrun blakka men alt det andra är i princip vitbakkt, med lite "stickelhår" av ljusbrun blakkt. Vad kommer hon att få för färg:confused::confused:. Har aldrig varit med om ngt liknande tidigare:idea:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Kolla i Norska fjordforumet, där finns intressanta trådar om hästar som skiftar färg. Bland annat ett sto som alla sa va Ljbrbl, nmen som sen visade sig va GRÅ :D:D:D
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Min Hampus hade en sådan period, när håret lossnade i stora sjok och han var alldeles vit under. På den tiden kunde jag inget om färggenetik, utan var övertygad om att han skulle bli vitblack. Men givetvis var det bara en tillfällig färgskiftning.

Om både mamma och pappa är brunblacka kan det inte bli en vitblack.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Tack Ljulius! Här var det riktigt lätt att förstå färg kombinationerna, men eftersom hon inte kan bli vit så blir hon kanske grå:confused:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Vassego, det var så lite!

Oj, ja kanske det? Finns det grått bakom?

Alltid spännande detta med färg! Kan man inte få se en bild? :)
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Denvers ston, Ceserina e. Botvid 196 och Saga e. Ernarsson 176 är båda konstaterat dräktiga. :bump::banana:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

jag menade inte om föräldrarna är grå, utan om det FINNS grått bakom som möjliggör det.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

jag menade inte om föräldrarna är grå, utan om det FINNS grått bakom som möjliggör det.

Men det tolkar jag som "finns det någon förfader som är grå" och det behöver det inte heller finnas. Det kan vara brunblacka i 40 generationer bakåt och ändå dyker det upp en musblack. Det är ju ett reccessivt anlag på samma sätt som rött.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Oavsett, så är ju chansen betydligt större om det finns på nära håll och man VET OM DET. Det var det jag frågade Myckle om. Han kanske hade ett hum om det blivit grått ur den linjen tidigare tex. Jag bad inte om en lektion i genetik ;) Sen kan det ju ploppa ut en grön fölunge oxå om man har otur! :rofl:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Hejsan !
Grattis till alla er som fått sina ston dräktiga.Mina är hos hingstarna igen,ingen av dom blev dräktig första vändan.Så nu är det bara att hålla tummarna att de tar sig.
Kan meddela att det fanns 2 nya föl på pärlby.Cirka hade fått ett stoföl f29 maj.Allis fick ett hingstföl f 9-10 juni tror jag.Båda var jättesöta.Vet inte om dom finns med i habinas lista.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Oavsett, så är ju chansen betydligt större om det finns på nära håll och man VET OM DET.

Nej, chansen är precis lika stor om hästen är Aa E- och man VET DET som om den är Aa E- och man inte vet det.

Nej, du bad inte om en lektion i genetik, men det finns så många konstiga fördomar och idéer om färgnedärvning bland fjordmänniskor, så jag tyckte det var lika bra att förklara närmare. Med ovanstående citat visar du ju också att det behövs sådana lektioner. :grin:
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Så du menar alltså att chansen att två ljbr bl med 40 generationer ljbr bl bakom sig skulle ha lika stor chans att få ett grått föl, som två gråa med flera generationer grått bakom sig? Det köper jag inte.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

Ja i bland blir man ju bara tokig på det här med färger!:confused:
Hade någon sagt att jag skulle få en grå fölunge när jag betäckte mitt sto med Hajums Tullman 190 hade jag skrattat :Doch sagt att chansen är så liten att jag inte ens skulle hoppas, men när Balder föddes fick jag en chock :eek:han var ju grå hur kunde det bli så här ?? Nog för att mitt sto har grått i generna men inte så starkt, viste inte ens att Tullman gett grått innan men han har en 4 årig valack efter sig som e grå.
Snacka om lustigt jag hade ju räknat med en Ljusbrunblack kille med riktigt kraftiga ben.
 
Sv: Fjordavel 2008 version II

*kl*
En till färgfråga.
Vad är det som skiljer en ljusbrunblack och en brunblack åt.
Mer än färgen då, går det att se tex på mulen ?
Det kanske mera är en tolkningsfråga ?


Vad har Thyra för färg ?
Brunblack eller ljusbrunblack. ?
Det står ljusbrunblack i passet.




Det kan ju inte vara lätt att se på ett föl vilken av dom 2 färgerna den kommer att få.
Så därför registreras det automatiskt som ljusbrunblack.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 679
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
80 145
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 258
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp