Bukefalos 28 år!

Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

Vilket bara gör de ännu fler...

1 individ är början på en miljon, liksom. Eller, 2 då... :p
 
Sv: Försvarbart?

Men det är ju ändå en så liten del att den nästan blir obetydlig. Det blir alltså inte så många fler i förhållande till antalet minkar som redan finns.
Känns som att jag skrev samma sak i förra inlägget :p
 
Sv: Försvarbart?

Nej, det har visat sig att de inte alls sprider sig ganska fort, de är för rädda.
Det är djurplågeri att släppa ut dem, att de har 0 chans att överleva i fångenskap ger inte några rätten att släppa ut dem till svältdöden.


Hur vet du det?

Saken är ju den att de redan plågas på farmen och dessutom kommer att dödas. Om några av minkarna kan överleva, och leva ett bra liv i naturen är det skäl nog att släppa ut dem, anser jag.
 
Sv: Försvarbart?

Jo visst har alla tamdjur rätt till ett bra liv. Och det är upp till ägaren att se till att de får det vilket inte alltid sker.

Ja spädbarn är små snyltare. Ondskefulla små kryp :D
Barnen får ju skyldigheter när de blir äldre. Precis som tex hundar. En valp som kissar på golvet kan man ju inte bli arg på då den inte vet att det är fel. Men när den blir äldre lär ägaren den vilka regler som gäller (även om en del inte uppfostrar dom alls)
 
Sv: Försvarbart?

Men skillnaden blir ändå stor i längden ;) En liten skillnad ger ju dessutom skillnader i övriga naturen också. Låt säga att vi har en jävla massa harar. Harpest bryter ut och har ihjäl majoriteten av alla harar. De överlevande hararna är de som helt enkelt får föra harsläktet vidare. Om just dessa harar råkar ha tagits av minkar så blir det plötsligt väääldigt få harar kvar som kan föras vidare...

Yefrem: Fast skyldigheter kan jag ändå inte hålla med om att en hund har. Det är snarare ägaren som har skyldigheten att sköta om hunden och se till att hunden inte stör omgivningen, typ.
Precis som att mina djur (råttor, hamstrar, marsvin och möss) har rättigheter men de har inte en enda skyldighet, skyldigheterna ligger på mig som djurägare.

Vilda djur däremot är svårare. Jag är helt fast i tankesättet att alla djur har rättigheter, även vilda djur. Men samtidigt lever de inte efter rättigheter och skyldigheter heller utan det är ju enbart starkast överlever. En älg, ett rådjur, en hare osv borde egentligen ha rätt till ett bra liv utan plågsamma situationer, men då försvinner ju rovdjurens rätt till mat istället... Och ska rovdjuren ha rätt att äta sig mätta så får bytesdjuren snällt stressas och ev plågas till döds.

Fan, nu förvirrade jag mig själv :rofl:
 
Sv: Försvarbart?

Hur vet du det?

Saken är ju den att de redan plågas på farmen och dessutom kommer att dödas. Om några av minkarna kan överleva, och leva ett bra liv i naturen är det skäl nog att släppa ut dem, anser jag.


Så du tycker inte att en broilerbesättning lever under samma vidriga betingelser?
Trång och jävligt, sönderavlade, avlivning väntar.
Tycker du att de ska släppas ut sådär som du tycker det är berättigat att göra med minkar?
 
Sv: Försvarbart?

Så du tycker inte att en broilerbesättning lever under samma vidriga betingelser?
Trång och jävligt, sönderavlade, avlivning väntar.
Tycker du att de ska släppas ut sådär som du tycker det är berättigat att göra med minkar?

Jo, så är det absolut.
DBF ägnar sig vad jag vet inte bara åt att hjälpa minkar. Jag tror dock inte att de släpper ut dem i naturen, utan hittar bra hem åt dem istället.
 
Sv: Försvarbart?

Jag har inte behövt besöka någon minkfarm än, tack och lov! Jag tror bara att jag skulle bli upprörd.
Jag vet att minkarna lever i trånga burar, med mycket litet utrymme att röra sig på, och inget att göra. Minkar är djur som i frihet rör sig över stora ytor. Därför förutsätter jag att de lider på farmarna.
 
Sv: Försvarbart?

Jo, så är det absolut.
DBF ägnar sig vad jag vet inte bara åt att hjälpa minkar. Jag tror dock inte att de släpper ut dem i naturen, utan hittar bra hem åt dem istället.

Finns ingen möjlighet.Broilers som är sönderavlade har inte styrka att bära sig själva, att hålla dem vid liv är även det djurpålågeri.

Tycker du verkligen att människor ska få släppa ut andras egendom hur som helst?
 
Sv: Försvarbart?

Mig veterligen har många försökt att förbättra för minkarna. Tycker det känns lite dåligt att utala sig om att djur far illa när du aldrig sett det.

Dessutom en mink som suttit instängd hela sitt liv blir inte lycklig för att man släpper ut dem. Titta bara på om du skulle slänga ut en innekatt som aldrig varit ute,den skuttar inte iväg lycklig och nöjd utan är skräckslagen.

Dessutom tror jag hellre minkarna väljer att dö där de känner sig trygga,är mätta och varma än att sitta och frysa/svälta ihjäl helt skräckslagna.

När tex DBF tas på bar gärning åtalas de bla för djurplågeri till skillnad mot pälsfaramrarna. (även om det finns en del att förbättra där också)
 
Sv: Försvarbart?

Minkar är djur som i frihet rör sig över stora ytor. Därför förutsätter jag att de lider på farmarna.

Det gör hästar,hundar,katter & fåglar också. Endå stänger vi in dem alt rider nån timme eller tar ut hunden i koppel. :grin:
 
Sv: Försvarbart?

Finns ingen möjlighet.Broilers som är sönderavlade har inte styrka att bära sig själva, att hålla dem vid liv är även det djurpålågeri.

Tycker du verkligen att människor ska få släppa ut andras egendom hur som helst?

Nej, om de lider får man avliva dem istället. Sådana borde inte ens få födas upp.

Det handlar inte om vilken egendom som helst, det handlar om levande varelser med känslor. Om det är det som krävs så tycker jag att man har rätt att rädda dem.
 
Sv: Försvarbart?

Borde inte skriva detta men kan inte hålla mig.

Finns nog många som tycker att det är fel att ha hästar också, men om dom kom och släppte ut dina hästar vind för våg eller rent av tog hem dom till sig där dom ju enligt dom skulle få det mkt bättre, skulle du ha samma inställning då?
 
Sv: Försvarbart?

Det är ok att "någon" kommer och "räddar" din häst också?

För jag antar att den inte vandrar X antal km per dag,aldrig står i stall och är fri att gå vart den vill när den vill och slipper ha sadel,träns,bett,grimma och täcke på sig som den haft i vilt tillstånd, desutom är det ju naturligare för din häst att svälta ihjäl i vinter än att bli bultad av en veterinär,för det är onaturligt...ser du,dina argument håller inte.
 
Sv: Försvarbart?

Det handlar inte om vilken egendom som helst, det handlar om levande varelser med känslor. Om det är det som krävs så tycker jag att man har rätt att rädda dem.

Djuren är fortfarande en egendom, precis som en bil är,precis som de räknas som "vara" när man köper & säljer dem.
 
Sv: Försvarbart?

Mig veterligen har många försökt att förbättra för minkarna. Tycker det känns lite dåligt att utala sig om att djur far illa när du aldrig sett det.

Dessutom en mink som suttit instängd hela sitt liv blir inte lycklig för att man släpper ut dem. Titta bara på om du skulle slänga ut en innekatt som aldrig varit ute,den skuttar inte iväg lycklig och nöjd utan är skräckslagen.

Dessutom tror jag hellre minkarna väljer att dö där de känner sig trygga,är mätta och varma än att sitta och frysa/svälta ihjäl helt skräckslagna.

När tex DBF tas på bar gärning åtalas de bla för djurplågeri till skillnad mot pälsfaramrarna. (även om det finns en del att förbättra där också)

Jag har inte sett det i verkligeheten, men jag har sett på bild. Sedan är det väl allmänt känt att minkar inte har de bästa levnadsförhållandena, utan sitter i små gallerburar. Det finns ju en anledning till att varenda djurrättsorganisation är emot pälsindustrin.

Jag tror att minkarna snabbt kommer över rädslan när de släpps ut, och dess naturliga instinkter tar vid.
Jag tror att om minkarna fick välja skulle de dö en naturlig död i frihet, och inte sluta runt halsen på någon konstig människa.

Att DBF anklagas för djurplågeri är helt fel, enligt mig. De vill djurens bästa till skillnad från uppfödarna som framför allt har pengar åtanke.
 
Sv: Försvarbart?

Det gör hästar,hundar,katter & fåglar också. Endå stänger vi in dem alt rider nån timme eller tar ut hunden i koppel. :grin:

Det är stor skillnad. Hästar får, förhoppningsvis, vara ute en stor del av dagen (om de är friska). Hundar och katter har, som minst, en lägenhet att röra sig i. Fågelburarna är oftast bra mycket större än minkburarna i förhållande till djuret och dess rörelsebehov.
Alltså handlar det om hur man "stänger in" djuren.
 
Sv: Försvarbart?

Borde inte skriva detta men kan inte hålla mig.

Finns nog många som tycker att det är fel att ha hästar också, men om dom kom och släppte ut dina hästar vind för våg eller rent av tog hem dom till sig där dom ju enligt dom skulle få det mkt bättre, skulle du ha samma inställning då?

Nej, hade jag hästar skulle jag inte bli så glad då.
Om jag ägde en häst skulle den få gå ute större delen av dagen, den skulle få den motion den behövde och ett bra liv. Jag skulle göra allt för att hästen skulle må bra.

Jag tycker inte att man kan jämföra fritagning av djur som har det bra och djur som inte har det bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nytt nick men gammal användare.. vet inte varför detta är så känsligt för mig. Skäms väl. jag tror jag är påväg in i väggen, och jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 865
Senast: anonymious
·
D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: Applepie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp