Bukefalos 28 år!

”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Här är en till tant som har en haflinger! Har följt den här tråden av o till, utan att skriva, men nu börjar jag ju känna mig hemma här, med så många flingor!

Har en valack som jag fött upp, och ägde tills han var 6. Då sålde jag honom pga graviditet, köpte tillbaka hästen 6 år och 2 barn senare, för 2,5 år sen och där är vi idag.Hästen, Attila är nu alltså 14, och jag fyller 39 om en månad.

CIMG2501.jpg
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Fin årgång på din Kamel ;) Kelly är också 92:a

Och lite minisläkt är de med eftersom båda har Ciceron 456 i blodet. :D



kelly har ju en hejdundrande tagelväxt både i man ( finns på båda sidor halsen) och i sin lockiga svans. Svansen brukar jag ha till bakre kotorna. Fick en chock när jag kom upp till stallet i dag. Halva svansen var väck :eek:

Den är nu tunn och går till hasen bara :cry: Eftersom hennes svans består av korkskruvar är den nästan stört omöjlig att reda ut. Nu hade det blivit en tova som en glad liten kille hittat att gnaga på.

Nu är den utredd med päslglas ( man tager vad man haver) och flätad. Får se om han gnager av flätan med.....

Nu ser hon verkligen HEMSK ut. Även om hullet börjar återkomma så är hon fortfarande mager och nu även svanslös och inte mycket till muskler heller. Känns lite pinsamt när detta är en häst som är känd i byggden för sin utstrålning och prestation. Vill inte visa upp henne för utomstående ännu. Då drar väl snacket igång :crazy:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Välkommna Idavallen och Attila :banana:

Nu är det slut på smygläsandet och dax att kliva fram ur garderoben ;)

Bedårande vackra flingor ni har :love: Ska bli jättekul att möta er och dem här i tråden.

Mvh Voff
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

flingor lussebullar, rabarbers, en enstaka elande och sen lite svanslosa kameler... jag tanker bara pa den stackars framling som laser traden, vad i hela friden skall de tanka om oss?? lol.. men heter det inte kart barn har manga namn? och det ar val vad det egentligen handlar om. spelar ingen roll vilken ras vara hastar ar, vi alskar dem oavsett...och jag haller fortfarande med sir churchill om att det ar ngt om hastens utsida som ar bra for manniskans insida, lost quoted...

fina flingor forresten, en ras som jag inte vet mkt om, men alltid tyckt varit stiliga...

tant tess, sma glada herrar alskar att ata svans. Mirri stod och gnagde pa tant fjantas hela vintern.. det ar som ngt som de bara maste gora, part of growing up sa att saga.. och jag skulle inte oroa mig for madame, folk vet hon har haft fol och vet de om hastar vet de ocksa att folisar kan ta det basta av mamma, hade en marr som sag ut som ett benrangel nar folis var runt 4 manader.. och hon fick massor av extra mat men allt gick till att foda babies. Enda vagen var att wean av babies, och lata henne ata upp sig.. Kom april ser Kelly ut som en nyutslagen blomster jag lovar.. med NY svans...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL

Godmorgon och VÄLKOMNA alla NYA... Vad roligt att vi blir fler tanter.....

Här blev jag iaf uppskrämd klockan 05.20:eek: av en hypraktiv blåsa å sen var det kört:cry: Huvva, är int alls van längre å kliva upp så tidigt... :o

Snön föll ju som sagt var igår och jag hade tänkt mig iväg på n skön skogstur men var trött och sliten hela dagen så det sket sig... Idag hoppas jag däremot på att få mig en tur....

Vad kuligt för Kamel å mig att hitta en avlägsen släkting här inne... Jag var ju som övertygad om att han var den ende i sitt slag:eek: fast det är han ju if ändå:devil: Finns nog ingen like till honom på hela denna jord... men det gör inget..för han är ju min älskling....
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kul att se dig här! Fin häst! Kul att kunna köpa tillbaka så.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ja du Helena..du beskriver ju Kamel som efterbliven och det kan jag verkligen inte kalla Kelly. Det är en mycket smart och uträknande dam. Se bara att hon på två veckor lyckades hänga upp mig i en björk och dra ner brallorna på mig i hagen :crazy:

De kanske ska ta en liten släktträff så hon får lära Kamel lite bus? :idea: :D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hänger på och välkommnar!

Själv är jag 52,vi hade hästar när jag växte upp,sedan har jag ridit i några perioder på ridskola.Intresset vaknade igen genom syskonbarn(som har ledsnat)men jag började på ridskola vid 43,blev kvar 7 år,slutade p.g.a sjukdom.Har nu två ridtravare som jag rider ut på när tid,ork och lust finns.Inga stora krav eller mål.

Tråkigt just nu är att min D.inte är bra.Stapplig och stel när man rider.I hagen är han som vanligt,jag kan inte se någon direkt hälta eller så.Det jag har noterat är att han alltid sätter fram höger bakben ett steg under sig när han står still(avlastar?).Har nu även på omvägar fått höra att han tidigt i livet haft problem med höger höft.En gissning är att det har med felet att göra men jag är inte kunnig på området.Tid är beställt för undersökning nästa vecka.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Voff;13912126 De kanske ska ta en liten släktträff så hon får lära Kamel lite bus? :idea: :D[/QUOTE skrev:
Lär han sig mer bussträck och olater blir jag galen:eek:Då kommer jag sälja honom som grillbit:devil:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kan skicka med min lilla fröken på träffen oxå,hon har mkt bus att lära ut:D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl

Samtliga i tråden verkar inneha djur av välkända raser som kameler, lussebullar, rabarber, flingor mm:D

Vad sjutton är det för ras på ett av mIna djur då?
Bild_(71).jpg

Bild_(72).jpg

img(48).jpg


Skrapar man av den värsta inpackning av leran är färgen någonting gråakigt med bruna prickar. Rund boll på mitten och ett ben i varje hörn.

Visserligen ska hon enligt utsago vara korsning med två ädla raser:confused:
Men damen har framställ värdigt en ardenner:D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Mirameja- Det är så tråkigt med hälta. Har ju haft ett litet mysterium själv här nu i en veckas tid. Longerade Kelly igår och ingen hälta alls visade sig på vänsterbenet. :banana: Men jag fick lite titthjälp av stallägaren som tyckte att det fanns hälta på höger fram i stället. Själv hade jag jättesvårt att se det. Ev i något steg men jag kunde inte säga att hon såg halt ut. Kan lika gärna varit lite stel. Hon får ju rätt lång uppvärmning nu förtiden innan ridning och så länge värmde jag inte upp igår. Skulle bara låta henne trava 3-4 varv i vardera hållet för att göra en snabbkoll. Hon har ju stått en vecka nu. Ska jobba helgen plus måndag så hon får fortsätta vila sen ska jag skritta igång henne igen.

Lycka till med din D. Håller tummarna för dig!


Cizma- Kamel är nog inte så gott på grillen. Han gör sig nog bäst i hagen.Tyvärr har Kelly-hyssen gått över i lilleman som igår drog en joker för mig när jag skulle ta in dem. Han slängde sig handlöst mot eltråden i insläppet. Elen var inte på men jag var rädd att han skulle skada sig på tråden så jag skulle "rädda" honom från den på nått vis och dök in framför honom. Stukade höger lillfinger. Det är nu lite blått och svullet. Grattis Tessan :crazy:


I vilket fall som helst så börjar jag få lite panik i hur jag ska lösa hela stallbiten nu ett par månader frammåt. Jag måste verkligen få tag på en avlastare av något slag. Mamma är nu så dålig att vi måste börja vårda henne i hemmet ( vi har lovat henne att göra detta under hennes sista tid). Nu bor hon ju åtta mil bort så jag kan inte ta stallet de kvällar jag är med mamma. Svårt att hitta en medryttare när stallet ligger så off och hästen inte är igång och dessutom finns ett föl att ta hänsyn till. Behöver egentligen bara någon som kan hjälpa med insläpp och kvällsfodring ett par kvällar i veckan. Men det är ju inte min pålla som är problemet. Vi har ju en stooor unghäst och ett föl som ska med på samma bananskal så det måste vara någon hästvan person. Min livrädda gubbe var lite inne på att göra det men han kan ingenting och är såå rädd. Vansinnigt att sätta han på detta :( Den andra hästägaren gör redan alla morgonsysslor och kan inte åka en omgång till varje dag till stallet pga jobb osv. Stallägaren matar gärna men vill inte ta in hästarna då hon är rädd för unghästen.

Tyvärr så har jag jättedåligt med hästkontakter här. Mina kontakter finns ju på min gamla ort. Så nu är det lite tungt och svårt att få ihop planeringen här. :cry:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Bor du inom rimligt avstånd får du gärna dumpa av häst/ar hos mig en tid. Plats och tid finnes.
(om du bedömmer mig som hästvan;))
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Haha..jasså du har också en fin dam som gillar att gå på spa dagligen med lerinpackningar och diverse avkopplande behandlingar :D

Jag skulle inte bli förvånad om Kelly en dag står i morgonrock, tofflor och sörplar champanj när jag kommer :cool:

Skämt åt sido så är hon en av de största grisar jag träffat i hästväg så dendär fina stamtavlan känns lite missvisande på henne.....
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Åh, tråkigt med din mamma :cry: Ni får ta tillvara på den sista tiden nu.

Och jobbigt att samtidigt behöva oroa sig för vem som ska hjälpa till med hästar.
Kanske det finns nån här på Buke som kan hoppa in?
Hade gärna hjälpt till, men svårt när det är 40 mil emellan.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl

Samtliga i tråden verkar inneha djur av välkända raser som kameler, lussebullar, rabarber, flingor mm:D

Vad sjutton är det för ras på ett av mIna djur då?
Bild_(71).jpg

Bild_(72).jpg

img(48).jpg


Skrapar man av den värsta inpackning av leran är färgen någonting gråakigt med bruna prickar. Rund boll på mitten och ett ben i varje hörn.

Visserligen ska hon enligt utsago vara korsning med två ädla raser:confused:
Men damen har framställ värdigt en ardenner:D

Ser lite giraff ut, på mellersta bilden :)

Vet inte heller vad man skulle kunna kalla min häst, envis som en åsna iofs :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tack :bow: men jag gör ju inte det. Och hon kan ju inte flyttas så länge hon har fölet som inte tillhör mig. Fölet tillhör fd ägaren som även äger den andra hästen i stallet. Och jag kan inte flytta både pålla och föl för då blir ju den ensammen. Så för tillfället är stallsituationen låst. Men i januari räknas fölis vara avvand så då ska jag flytta henne bara 2 km från mitt hem. Där kommer situationen se helt annorlunda ut. Tyvärr är nog problemet med min mor redan löst då :cry:

Problemet både jag och den andra hästägaren här, är att vi hyr ett stall på en gård. Sen vi flyttade in där har situationen förändrats och den andra tjejen som tidigare bodde nära stallet nu bor ett par mil bort. Jag bor 1, 4 mil bort :(. Stallägarna gjorde klart från början att vi gärna fick hyra stallet men fick sköta oss själva. Nu sköter de frukostserveringen åt oss ändå....Vill verkligen inte lägga mer på dem för de har varit så hjälpsamma och snälla med annat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Älgen

Skrapar man av den värsta inpackning av leran är färgen någonting gråakigt med bruna prickar. Rund boll på mitten och ett ben i varje hörn.

Låter som ett tuggummi med smulor i som någon stoppat tändstickor i. Eller häftmassa med tändstickor :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 487
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 240
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 908
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 527
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp