Bukefalos 28 år!

”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL

Hej å godmorgon... Nu är första passet av "måsten" gjorda, så nu blir det lite mer java och sen en tur på El Camelo....vi har kanonväder, typ -11....så det finns ingen ursäkt för att låta bli...

Ha det gott alla vänner...:D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

God morgon allihopa,börjar vakna till liv efter det obligatoriska kaffet och skall snart ge mej ut till pållarna.Får väl se vad man hittar på med dem idag:)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Här är det strul både med mobil och bredband. Nån annan som har Telia som strulat hela dan?
Sambon skickade en kompis för att bryta sig in , för att jag inte svarat i mobilen på 2 timmar :) Han är lite överbeskyddande.

Igår fick sambon tummen ur och tog ner kompressorn för att fylla på luft i rockardens däck, men det var förstås sönder, så nu får vi hitta ett annat.
Alltid e det nött.

Här är kallt, så tur att vi köpte 2 gasolkaminer. De är kanon, varmt direkt.

Väntar på barn som ska komma hem från skolan så jag kan gå ner och mocka det "varma" stallet. Himla brötigt med isiga vattenkar och Lasse som har börjat kasta runt all halm i boxen. Ska bli skönt när sommaren kommer :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

mina pallar har rimfrost i palsen!!!! och morrharen ar fulla med is.. och det ar "bara" 14C. Vantar med fasa for -30C...
sa medans de far sta ute i hagen/paddock sitter jag har med varm spis och en cup chocolate.. och marshmallows.. yumm.. kanske skall ta en nap igen?? har ju inget annat att gora tycker jag.. (har gomt min 'hunny do' lista..)
toots
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tack! Det känns skönt att veta att fast jag inte är hälften så duktig ryttare som Pållans tidagare ägare så verkar jag ha bonnförnuft nog att hålla henne frisk och glad ändå. Jag tappade lika mycket i självförtoende som pållan tappade hull där ett tag. Men tack vare lite gamla kontakter samt lite fodersnack med dig, Kat och några bukare till så inser jag att jag faktiskt gjort vad jag kan och lyckats vända det hela. Fick massor av mina gamla foderkunskaper ( som ratades lite av vissa) bekräftade så jag är inte så okunnig trots allt. Känns jättebra.

Nu döljs hon tack och lov under täcke i några månader till :D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ja de är ju det man gör tappar självförtroendet i synnerhet om de ens egna första häst .

Sunt förnuft kommer man väldigt långt med o egentligen är de ju inte svårt , tappar de öka maten , blir de för tjocka minska .

lika som med oss egentligen . Gå du på dina kunskaper o magkänsla brrukar vara rätt o blir de något så går de ju alltid å fråga .

är snart bra igen :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

National horsemanship pa svenska- Sunn bonnfornuft... haha..

Nu skall jag tebaks till vehogen toots.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Idag fick äntligen Ädle Springaren komma ut på en tur efter några dagars ofrivillig vila på grund av sträng kyla.

Var en mycket lycklig häst som började dagen med att helt sonika gå ut innan grimman kommit på plats:eek:

Täcket tog alldeles för lång tid att ta på o inte gick de ju fortare när han skulle promt bita tag i de o dra de av sig bara för att reta husse:D

Nåväl väl sadlade efter mer stök så studsade o steppade vi fram påvägen tills vi kom på en igensnöad skogsväg o då gick de inte längre :)

han skuttade över plogvallen o formligen skjöt iväg som en raket i snön , pipande o frustande o öronen klippte som ett vindkraftverk .

efter en timme i snön var han nöjd o sken som en sol o husse var aningens svett men jädrar va kul de var :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

maste ju fa ha nagot gott i mig.. tyvarr fryser jag fortfarande, dock skall strax fa in pallar sa har lite att gora, vilket skulle varma upp mig..hoppas jag..

kl.
ar det bara jag som inte kan framkalla ngn julstamning? jag forsoker har men det gar bara inte, kanner inget skoj infor alla helgdagar.. vet fortfarande inte vad som hander, men det slutar val med att jag ar har ensam igen, gamle far sager han vill inte komma, trakigt men han ar ju gammal... och jag har ingen lust att sitta och kora 250km roundtrip pa en dag.. jaja, det loser sig val.. nu till stallet..
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ha ha "något gott i sig " hmm:) Nå inte missunnar jag dig choklad med gotta inte , men jag saknar vispgrädden:)


julstämmning men lugna sig mänscha :) är ju 3 veckor till julafton , de kommer med snön


Själv skiter jag högaktningsullt i julen , skall jobba hela julhelgen så de blir jobb o sova . Så de blir bara jag o hästarna o kattan :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Grattis till nya barnbarn här i tråden :D ...det är så himla kul!!!

Här går saker och ting sin gilla gång. Igår fick jag ÄNTLIGEN "tummen ur" och fick båda hästarna att jobba lite fint på lina. Det var minus 16 grader och jag stod där, självlysande i min nya vinteroverall, tjockluva nerdragen över öronen och vintervarma muckers på. Vindstilla, stjärnklart...härligt!!!

Idag är jag stel i hela kroppen, axlarna gnäller och huvudet värker. Gårdagens självskyddsträning gjorde mig fullständigt mörbultad. Kollegorna spar inte på motståndet, nej...åh andra sidan gör ju inte jag det heller då:angel:.

Minus 20 grader i skrivande stund. Friskt, minst sagt. Ledig i tre dagar och jag SKA ha sovmorgon i morgon:cool:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

var de du som var norrskenet då:) trodde du gått i ide minst länge sedan ju.

självskyddsträning hmm jaha du :) de känns minns jaag :o

har du du börjar träna Spjuvern än då
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl
31905680.jpg


När jag skulle ut för att hämta en gran visade det sig vara rävjakt runt om.Jag fick ta en som stog i hagen framför huset,lite för "fin"som utegran enligt mig men den skulle väl iallafall bort förr eller senare.

Ni kan kanske ana den till höger,framför huset.Halva belysningen har nu slocknat:confused:,får väl kolla upp det i morgon.

F.ö en mycket fin dag här,-10 ca.Småpysslat lite + det vanliga(ved,mocka,mata,vattna,kolla hästar)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kelly är min häst nr 2. Min första häst var Preston. Ett halvblod på tre år som jag köpte av en kompis. Jag hade haft mamman på foder sen han var 6 mån och pappan stod i samma stall så hela familjen var samlad. Även hel och halvsyskon. Preston var en häst med ett enormt hjärta och alltid stencool. Han litade till 100% på sin ryttare. Tyvärr fick jag ryggproblem som blev värre och med en så ung häst som krävde mycket fick jag tillslut ge upp. Jag sålde honom som sexåring. Tyvärr blev han bara 9 år. Han hade sviter efter diverse tråkigheter hos en fodervärd och sen fick han spatt.

Här är han i alla fall som sexåring.

31580000-
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

var de du som var norrskenet då:) trodde du gått i ide minst länge sedan ju.

självskyddsträning hmm jaha du :) de känns minns jaag :o

har du du börjar träna Spjuvern än då

Åh, inte går jag i ide, nej nej! Mycket lagtext som jag gått igenom bara som tagit mesta tiden. Studierna tar lite kraft och energi ;), inte bara skyddsträningen...

Spjuvern sköter sig fint men jag har inte lagt sadeln på honom än. Hovslagaren hoppas jag dyker upp i morgon för hans hovar behöver göras med innan jag belastar honom. Jobbade med att "gå undan för tryck" under skritt, vilket har varit svårt att få honom att fatta tidigare men nu satt det. Hoppas det fortsätter på det viset...och att han inte tar fram spjuvertakterna:angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kelly är min andra häst. Min första häst var ett treårigt halvblod som hette Preston. Jag köpte honom av en kompis efter att jag haft mamman på foder sen Preston var 6 mån. Även pappan och hel och halvsyskon fanns i stallet så hela familjen var samlad. Preston var den tryggaste och coolaste häst jag mött. Han litade alltid till 100% på sin ryttare. Tyvärr fick jag ryggproblem och tvingades sälja honom som sexåring för ryggen klarade inte av en så krävande unghäst. Han blev dock bara 9 år. Han hade sviter efter en trist tid hos en fodervärd och sen utveklade han spatt.

Här är han som sexåring. Mamman var 50% halvblod 50% Connemara. Pappan 100% svenskt halvblod.

31582905.jpg


R.I.P Lejonhjärtat.

( det fick bli lite dubbelpost ; ))
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

åhh vilket fint ställe , gillar struktuen på gården , jättefint, ja även den haalvlysande granen :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

AHHH sicken liten jädra sötnöt :laugh: å va fin han var i kroppen , enda jag inte riktigt gillar är alla flätorna :mad: i panna ja , men sådana där lurvbollar till sötnöt ska i mitt tycke ha naturrruffs. men smaken är olika o med döttrar brukar de se ut så där :laugh:

kolla blicken på han , ser du alla rävarna bakom öronen , urgullig ju :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 484
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 238
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 905
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 527
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp