”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

du Lyser!!!!!! underbart.. var snall sand sana till resten av oss, vi kan bli ett vandrande jultrad.. haha
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

:rofl:Kände mig lite som ett vandrande ljus, eh...ja :o
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Skit-bredband! Har tagit mej nästan en timme att komma in på de 2 sista sidorna ni skrivit. Man blir ju nästan galen när det segar så.

Jag och sonen åkte iväg kl 17 för att köpa såna där öljetter och verktyg för att göra hål i selet. Det började snöa och vi fick krypa fram. Det tog nästan 1,5 timme.
När vi till slut var framme i Nyköping kom jag på att - Shit, här finns ingen Jula! Vi skulle ju åkt åt andra hållet till Södertälje!
:devil::crazy:
Så vi var inne på ÖB, som bara hade för stora, och Jysk, Rusta , Coop och ICA maxi och ingen hade.
Vi var hemma kl 21 med lite mat till helgen istället.
Kom på sen att kanske det finns på Järnia som vi har 20 min hemifrån och som vi åkte förbi på vägen förstås..

Och ingen ridning på jättelänge :o:(
Vet inte vad som hänt med mej, men jag känner ingen lust alls.
Jag är nere i stallet ca 3-4 ggr om dan och håller på med ishackning och vattenuppvärming och sen orkar jag inte göra så mkt mer än att mocka och ge hö.
Får ta tag i det.

Alla ni andra är så duktiga och håller igång i alla väder ju.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

När jag hade det så att jag bara gick som en robott, gjorde allt det som var nödvändigt, men hade ingen energi över till det som är roligt.
Då gick jag till läkaren! Det visade sig att jag hade blodbrist, så jag skulle äta järn. Mitt blodvärde blev inte bättre trotts att jag åt mycket järn, det visade sig bero på glutenintolerans.
Det är inte säkert att det är det samma du har, men du ska gå till läkaren och kolla upp det!
Jag fick verkligen stå på mig för att få läkaren till att kolla vad som var fel.
Han var lika envis med att jag bara skulle äta mera järn! Trotts att jag åt fyra gångar dosen och hade ont i magan.
Där är något fel när man inte gör det man tycker är roligt!

Min stavkontroll är borta! Jag vet inte om jag ska ladda ned den som finns på Buke eller prova att hitta Google´s igen.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

äsch de blir så där ibland , snö , kyla ,,mer jobb för att de ska funka.

Men du har två alternativ , antingen ställer du av hästarna tills du känner lust eller så bestämmmer du dig för att tex varannan dag mellan 10-11 ska jag rida .

Du vill nog egentligen rida men du ska över någon tröskel, då kan de funka med att bestämma o göra att nu ska jag rida . Kommer du bara upp på Trullan o ut en sväng så är du snart tillbaks igen.

Annars kommer ju jobbet du gjort med Trullan o vara lite förgäves o du får börja om på ruta ett igen o kommer inget längre .

så skit i något annat och bara sadla upp sötnöten o ge dig ut en sväng , så ska du se de känns bättre .

ta fram lite jävlar anamma som du har o yihaaaaaaaaaaaaaaaa:laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Precis så är det för mig också just nu.Bara runt-om-kring jobb men ingen ridning.

Jag får en spärr när jag inte ridit på ett tag,blir rädd för att ge mig upp på hästen.De negativa tankarna kommer tillbaka:hon kommer att sticka,gå omkull osv..

Just nu låter jag allt bero,vet att det kommer andra dagar.Det gör det för dig också!

Vi kanske kan ta tag i det ihop?Men i så fall, inte riktigt än,snälla:o!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

ha, ni ar inte ensamma, jag vill ju a garna ut och lufsa men har alla dessa "tankar". och javisst, lat oss peppa varandra.. bulle valdemar borjar bli fet, jag ar fet, vi maste ut och fa motion.. tank va bra det hade varit om vi alla bodde pa samma stalle lol.. finna en stor gard och ha alla hastar samman.. vilken circus, men rida skulle vi..
har ar tempen 10C, minus forstas, nagra flingor kommer ner och hastar munchar. lordag kommer ho, tisdag kommer ved, det blir en busy week framfor mig.. sa lika bra jag spenderar idag inne och rojer. Det blir nog lite ljus i fonstren och sant..
Alla ha en bra dag, snart ar det var...
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag får en spärr när jag inte ridit på ett tag,blir rädd för att ge mig upp på hästen.De negativa tankarna kommer tillbaka:hon kommer att sticka,gå omkull osv..

När du känner så är det bättre att ta hjälp. Kan du inte be en kompis komma och rida lite innan du rider?
Så du kan se att det går bra. Om man är lite räd känns det tryggare om det finns någon där som man litar på.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tack alla som peppar och svarar när man skriver :)

Jag vet inte riktigt vad som är felet.
Kom på att jag inte ätit mina Behepan på ett par månader, kanske det spelar lite in fast jag tycker att jag är ganska pigg ändå.
När jag väntade de 2 små så blev jag helt seg och orkade knappt gå upp ibland . Sambon tyckte att jag var ovanligt trött men trodde det berodde på graviditeten. När jag sen väntade sista skrutten så blev det värre och till slut svimmade jag i trappan bärande på 6-månaders bebis ensam hemma.
Som tur är satte jag mej och vaknade till direkt.
Då gick vi till läkaren som inte hittade nåt, men de gjorde alla tester som fanns. Hade då väldigt hög B12-brist.
När jag sen fick tabletter så tog det 4-5 dagar så märktes det skillnad.
Ibland glömmer jag att jag antagligen behöver dem livet ut.

Sen är det antagligen vädret, att det är kallt och burrigt.
Och kanske en dos rädsla som kommit tillbaka. Att jag får för mej att vi inte ska komma iväg, att hon ska halka eller sticka iväg.

Tyvärr kan jag inte rida på förmiddagen för jag är hemma med de små.
När de andra kommer hem är det kolsvart ute.
När sambon ibland är ledig på dan varannan vecka har jag skjutit fram det och skjutit fram det :o

Jag hoppas det kommer en vändning bara hovis kommer ut, och sätter på sulor och skor bak. Jag vet att det går att rida i den djupa snön ändå, men det tar emot. Jag behöver ju inte direkt halkrisken för att fega ut tyvärr.

Kanske jag ska be sonen vara med mej på lördag, så att jag iaf kommer ut en liten sväng.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

När jag hade det så att jag bara gick som en robott, gjorde allt det som var nödvändigt, men hade ingen energi över till det som är roligt.
Då gick jag till läkaren! Det visade sig att jag hade blodbrist, så jag skulle äta järn. Mitt blodvärde blev inte bättre trotts att jag åt mycket järn, det visade sig bero på glutenintolerans.
Det är inte säkert att det är det samma du har, men du ska gå till läkaren och kolla upp det!
Jag fick verkligen stå på mig för att få läkaren till att kolla vad som var fel.
Han var lika envis med att jag bara skulle äta mera järn! Trotts att jag åt fyra gångar dosen och hade ont i magan.
Där är något fel när man inte gör det man tycker är roligt!

Min stavkontroll är borta! Jag vet inte om jag ska ladda ned den som finns på Buke eller prova att hitta Google´s igen.

Skriv på danska istället :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Alla ni andra är så duktiga och håller igång i alla väder ju.

Nja...sista 3 veckorna har verkligen inte varit "igång" för min del. Studier som sugit musten ur mig och j*drigt kallt! Blev lite bekväm i mitt tänk och lät hästarna stå, gjorde som du, var ut lite då och då men inget mer. Nu hoppas jag att energin räcker till för lite hästjobb. Nya tag, alltså :D...håller tummarna för att det återvänder även för dig. Kram!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kram tebax :)

Ja, det är nog bara att komma ut, tycka att det är kul, så kommer man in i det igen . För mej är det kanske lite trögare dit, då jag är en fegis, men jag försöker tänka att det ju var väldigt kul när jag kom igång ordentligt i somras, så bara jag tar ett steg i taget så är jag säkert där igen.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Vad bra du har ju sonen som också gillar ridning:)!Skulle inte han få Lasse om han skötte om honom?Hur har det gått?
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det har väl inte gått så bra :grin:
Han är lite som resten här, att det är kul ett tag , men mockning och att göra saker regelbundet är inte så viktigt .
Han träffade ju tjej i Sthlm och då var det roligare att åka dit 3 helger i rad än att rida o hjälpa till.
Men sambon sa sen till mej sen att han gjorde så för att han själv skulle få se att det inte bara är att köpa häst, utan att jobbet ska göras. Så han räknade inte med att bli av med Lasse i slutändan. :)

Men han hjälper iaf till med att ta ut när sambon vill ha sovmorgon, och ibland tar han in med mej på kvällen.
Jag är den ende här som lägger mer tid på att fixa stall och saker runtomkring, de andra vill helst bara rida när de känner för det :)
Så därför är det jag och sambon som har hästar.
Hade varit kul om de andra faktiskt hade varit mer intresserade så att man hade haft nån att göra sakerna ihop med. Sambon jobbar ju så mkt, så han hinner inte, fast han vill.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Försök o inte göra så stor affär av det. Bestäm att idag ska jag sadla trullan o rid en 5 minuter bara , nöjd dig med vad du får om de så bara är fem minuter .

Ju större affär man gör av de ju värre blir motståndet .

Som med hästarna , när de trassalr gör ingen afffär av det nonchalera de o de blir inget stort av det.


Jag tror ni ställer för höga krav på er själva , hur mycket ni ska göra , vad ni måste lära hässten , alla andra gör ju

skit i de o ta vad ni får o vad ni klarar av just nu , koppla av lite o ha roligt med hästarna , man måste inte ditt o datt , hästen är nöjd bara han får göra något om så endast i fem minuter .

de här fixar ni " tanter " vässa tant klorna o ha ROLIGT :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Mycket kloka ord...fast jag måste erkänna att jag känner mig liiiite jagad över att jag inte ridit Rocket ordentligt än :o ... De flesta har ju ridit in hästarna när dom är tre år, Rocket är ju fyra nu...eller blir, iallafall. :cool:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

nja de tycker jag är annorlunda faktiskt . Där kommer de in andra saker som hästens mognad psykiskt o fysiskt . Tex en häst som växer o verkar bli stor behöver mer tid på sig.

D ujobbar ju mycket för hand så gör ju en stor del av jobbet där o själva sadelinvänjningen tar inte allt för lång tid.

Propagerar för min lilla käpphäst :) kör in din unghäst även om den ska vara ridhäst :angel:

rätt smart ur flera synpunkter tycker jag :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Skulle absolut köra in honom om jag hade kunskapen :o ... Men, har aldrig varit körmänniska även om jag kört några genom åren. Känner mig helt OFF där bakom:crazy:. Han får lite jobb på töm innan ridning :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

det man inte kan , kan man lära sig o du har de ju inom familjen:)

jag gick ju från körning till att flänga runt i sadel:laugh: o då kan du med :laugh: för jag kan ju inte " rida " så där fint som man ska men men man vet aldrig en dag kanse poletten trillar ner :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ta det lugnt ,vissa tider så är det svårt med motivation.Men försök komma ut en sväng i snön så tror jag att du får tillbaka lusten.Lita på henne,kan nästan lova dej att hon får bra fäste i snön,mina får det i alla fall.Behöver inte ens brodda dem så länge man håller sej till fälten.Och tror inte hon försöker dra med dej i snön,är ju tungt.
Ge dej ut och du märker hur härligt det är när snön yr runt er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 459
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 088
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 768
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 500
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp