Bukefalos 28 år!

Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Om det är så dålig mobiltäcknkng i området att man inte ens kan ringa 112 tycker jag man borde ha telefon både i ridhus och stall. Så man slipper gå ifrån någon längre sträcka.
 
Mitt svar på scenariot är att jag ser naturligvis till att det aldrig ens uppstår!!!! av säkerhetsskäl som just detta scenario beskriver så rider man aldrig tillsammans med någon som tömkör eller longerar sin häst. Men tyvärr så ser jag det ofta ändå att många utsätter sig för just detta secnario. Vart tog säkerhetstänket vägen????????

Att folk ramlar av sin häst när man rider tillsammans går ju aldrig att bortse ifrån men i det läget så är det åtminstone inte linor/inspänning inblandat.

Hej!

Jag har gått åtskilliga utbildningar inom häst och INGEN har tagit upp att man inte kan rida när någon annan longerar/tömkör. Däremot har de tagit upp att man bör inte vara på samma volt och man bör alltid fråga om det går bra att longera/tömköra när andra är i ridhuset, precis som att man bör fråga om det går bra att rida i ridhuset när någon longerar/tömkör. Många stall jag varit på har haft en gräns på 1 longering/tömkörning och ryttarna har företräde. Med en säker häst och kunnig löngör/tömkörare är det knappast mer skaderisk än vid ridning.

Att säga att man undviker hela scenariot är lite att förenkla det hela. När du väl sitter i situationen skippar du verkligen dagens inplanerade ridning för att där är en person som tömkör i ridhuset? I det läget blir nog mitt svar att jag redan från början sagt till personen som tömkörde att ta det lite lugnare eftersom dens stressade häst stressar min häst.

/Lavinia
 
Har själv gått HLR via brandförsvaret, och det första du får lära dig är att det är bättre att flytta personen i ett skarpt läge, hellre än att riskera att denne dör för att du inte går något (du kommer inte åt att utföra HLR men vågar inte ändra ställning på personen av rädsla för skador på t ex nacke/rygg).

Men man utför väl inte HLR och flyttar personer som andas. De flesta som faller av hästar har väl huvud och ryggskador eller mjukskador och andas. Hjärtstillestånd är väl inte alltid en omedelbar effekt av att falla av en häst?/bli sparkad från marken. (Även med en häst på släp och på avstånd kan jag ju se om huvudet är ganska fritt och om det är sannolikt att personen kan andas.) Jag håller med om att jag borde lärt mig hjärt och lungräddning, men jag är väldigt osäker på om jag vill att varje person ska börja släpa, slita och dra och lägga hårt tryck på min bröstkorg när jag fallit av en häst, utan att först kolla om HLR behövs. I ts stod väl ingenting om andningsproblem. (Det vanliga folk gör är att de lutar sig över en, ser om man är vaken, frågar om man kan vicka tårna och är noga med att man reser sig försiktigt och inte för tidigt.) Jag är snarare väldigt rädd för att någon skulle göra just det, börja flytta mig.

Har sett många nog bilder på framstupa sidoläge för att köra med det på någon som faller ihop i stallgången eller på gatan (om jag klarar det, folk är jättetunga. En kille på pendeltåget föll ihop för ett par månader sedan och när vi fått av honom halvvaken så skulle jag försöka få honom att sätta sig på marken och inte falla ned på spåret. Inte så effektivt när man är 160 och han är 180 och stor, han lydde inte och jag var inte stark nog att göra annat än styra undan honom när han vacklade mot spåren.).
 
Senast ändrad:
OK nu har jag läst den här tråden och jag blir förskräckt!

Nummer 1, gå en HLR utbildning.

Det finns bara ett korrekt svar om vi ska rädda livet på den medvetslösa och det är att du tar dig till den skadade DIREKT.
Två lösa hästar är inte en livshotande situation- det är en situation som kan bli farlig.
Att ligga medvetslös är livshotande.

Vissa skriver att det "inte är någon idé att inleda HLR om man ändå måste larma"-det är inte korrekt !(förutsatt att du inte kan larma via telefon medan du tar dig fram till den skadade).

HLR inleds med att du kollar andning-inte puls!
Om personen inte andas så KOMMER det bli ett hjärtstopp-dvs de som springer iväg med sin häst till stallet riskerar att döda någon som har otillräcklig luftväg, skallskada, skador på bröstkorg etc...
Omedelbar kontroll av andning är ett måste, det ska inte skjutas upp!

Andning: Lyft hakan, titta efter andningsrörelser, lyssna, lägg kinden mot näsa och mun-känner du luftdrag?

Om personen inte andas ska man inleda HLR. Man har kommit fram till att under stress är det så svårt för en otränad att känna puls, så man hoppar över det momentet
Detta för att andningstopp alltid leder till hjärtstopp.

Problemet i scenariot är att kunna larma, det kommer säkert krävas en oundviklig paus i HLR, vilket kan kosta personen livet, men då blir det att springa och larma (och släppa ut de tokiga hästarna samtidigt). För som många nämnt, ingen orkar att göra HLR i timmar.

Alla andra prioriteringar må vara säkrare för dig och din häst, men att riskera någons liv för att de EVENTUELLT kan bli kaos med två lösa hästar??Om det är så farligt att båda hästarna ständigt rusar mot er, släpa ut den medvetslösa eller öppna ridhusporten-jag lovar, de flesta panikslagna hästar drar sin kos.



Annars kan du lika gärna ta en kopp kaffe medan den skadade dör i väntan på ambulans, helt krasst.

Personen i scenariot kanske inte är allvarligt skadad, men det vet man inte förrän man kollat. Så kolla först och sedan får man värdera om det finns tid att ställa sin häst i trygghet och släppa ut den lösa.
 
Alla andra prioriteringar må vara säkrare för dig och din häst, men att riskera någons liv för att de EVENTUELLT kan bli kaos med två lösa hästar??Om det är så farligt att båda hästarna ständigt rusar mot er, släpa ut den medvetslösa eller öppna ridhusporten-jag lovar, de flesta panikslagna hästar drar sin kos.

Två lösa hästar som drar gud vet var, kanske mitt ut på en väg och kan skapa ännu mer olyckor. Är du dum på riktigt ?!?
Jag tänker inte riskera liv och lem för någon annan utom mina barn och dom kan jag med lätthet bära därifrån och då får hästen klara sig själv.
Om man som jag väger 57 kg så flyttar man inte en fullvuxen människa hur som helst.
Att jag skulle råka bli översprungen och också behöva hjälp gör ju bara situationen ännu värre plus att ingen kan larma.

Jag har stått i vägen för panikslagna hästar och dom väjer inte!!! Tror inte ens att dom ser än mindre bryr sig.
Två gånger har jag precis kommit undan och den tredje blev jag översprungen och trampad men klarade mig hyfsat.
Den hästen man har kontroll över ska ut så att den inte gör saken värre!
 
Två lösa hästar som drar gud vet var, kanske mitt ut på en väg och kan skapa ännu mer olyckor. Är du dum på riktigt ?!?
Jag tänker inte riskera liv och lem för någon annan utom mina barn och dom kan jag med lätthet bära därifrån och då får hästen klara sig själv.
Om man som jag väger 57 kg så flyttar man inte en fullvuxen människa hur som helst.
Att jag skulle råka bli översprungen och också behöva hjälp gör ju bara situationen ännu värre plus att ingen kan larma.

Jag har stått i vägen för panikslagna hästar och dom väjer inte!!! Tror inte ens att dom ser än mindre bryr sig.
Två gånger har jag precis kommit undan och den tredje blev jag översprungen och trampad men klarade mig hyfsat.
Den hästen man har kontroll över ska ut så att den inte gör saken värre!

Jag är inte dum, jag anser bara att någons liv är mer värt än den eventuella risken att lösa hästar får sådan panik att de automatiskt kommer leda till en plågsam död för mig och den skadade, eller folk på en presumptiv väg :meh:.

Du är dessutom fruktansvärt oförskämd.

Om den lösa longeringshästen har panik; ÖPPNA ridhuset. Tadaaa, den flyr sin kos och du kan hålla i din medan du ser efter om personen andas.
Det kanske orsakar ett hjärtstopp, men med din iskalla inställning så är det ändå en bättre chans för den skadade än det du beskriver.

Om du inte är nedsatt fysiskt så går det fint att flytta personer som är MYCKET tyngre än du själv, kom ihåg att släpa i fötterna och inte försöka lyfta bara :).
Jag lovar att de flesta inom ambulans väger som du, i alla fall de tjejer jag känner och även ensam klarar man mycket om man har rätt teknik.

Tillägg; Jag tror de flesta som ridit ett tag har varit med om panikslagna hästar i trånga utrymmen och ja de kan orsaka skada, men att hävda att "jag nästan blivit skadad en gång så därför tänker jag låta en människa dö" köper jag inte som något annat än fruktansvärt självupptaget och skrämmande.
 
Jag kan släpa max 7o kg, jag har provat.
Det är fortfarande fullständigt idiotiskt att utsätta fler för fara än nödvändigt.
När brandmän och ambulanspersonal är väl tränade att inte utsätta sig själv för fara eftersom dom då inte gör någon nytta, varför skulle jag då göra det?
 
Jag kan släpa max 7o kg, jag har provat.
Det är fortfarande fullständigt idiotiskt att utsätta fler för fara än nödvändigt.
När brandmän och ambulanspersonal är väl tränade att inte utsätta sig själv för fara eftersom dom då inte gör någon nytta, varför skulle jag då göra det?

Men nu räknas inte två lösa hästar som livshotande fara, hur skulle det se ut? springer du skrikandes från ridhuset så fort en häst kommer lös?
Jag lovar att brandmän och ambulanspersonal har en högra toleransnivå för vad de kallar livshotande.

Jag vågar nog påstå att de flesta faktiskt försöker stoppa en skenande häst som t.ex släpar sin ryttare, trots att det kan vara farligt, just för att man rädss för den drabbades liv.

Om den skadade i detta scenario UPPENBART andas: dvs svarar när du ropar, rör sig, skriker- ja då har du ju tid att fånga häst/hämta hjälp. Är det tyst så kan det vara lutfvägsstopp och om du prioriterar annat än att kontrollera personen-tja, då dör den. Ditt val, men jag tycker det låter väldigt hemskt.

Och som sagt, skulle just hästarna i detta scenario vara totalt panikslagna så hade jag släppt ut dem för att kunna rädda livet på den skadade.
 
De flesta som faller av hästar har väl huvud och ryggskador eller mjukskador och andas. Hjärtstillestånd är väl inte alltid en omedelbar effekt av att falla av en häst?/bli sparkad från marken.
Diskussionerna om HLR utgår nog från worst case, prio ett bör vara att kolla om HLR är nödvändigt.
Hjärtstopp är inte alltid en omedelbar följd men i det här fallet beskrevs en spark som tog på okänt ställe. En spark, hårt slag, hård träff av en boll eller puck etc mot bröstkorgen kan under olyckliga omständigheter orsaka hjärtstopp (kammarflimmer), så risken finns.
(Det tillståndet hävs i praktiken inte utan defibrillering, och även då är överlevnaden dålig. Men utan HLR är överlevnaden garanterat noll.)
 
Vilket dilemma! Jag hade nog ändå försökt hämta telefonen och larma så fort som möjligt i det läget. Först fram och försöka få kontakt med den skadade och se till att luftvägarna är fria, sedan hämta mobil och larma, sedan såklart stanna hos personen tills ambulans kommer. Då utföra HLR vid behov, annars bara lägga på en filt eller nåt och försöka se till att den ligger stilla. Hästarna kan såklart vara en riskfaktor, jag har svårt att tro att jag bara skulle släppa den stissiga unghästen i ridhuset om den andra far omkring i panik. Men den andra hästen lugnar sig förhoppningsvis när inverkan från pisk osv försvinner. Om den inte rusade hade jag nog bara släppt unghästen också. Och var den helt panikslagen så är nog bästa alternativet att bara öppna porten och hoppas att den kutar ut. Är det lååångt in i skogen och sent på kvällen, som det beskrivs i scenariot, så är det nog rätt liten risk att hästen orsakar en trafikolycka.

Själv har jag alltid mobilen i fickan när jag rider och lyckligtvis har vi bra täckning, det är skönt att veta att jag kan larma direkt om det skulle behövas!
 
Jag kan släpa max 7o kg, jag har provat.
Det är fortfarande fullständigt idiotiskt att utsätta fler för fara än nödvändigt.
När brandmän och ambulanspersonal är väl tränade att inte utsätta sig själv för fara eftersom dom då inte gör någon nytta, varför skulle jag då göra det?

Du pratar inte om fara, du pratar om potentiell fara. Att släppa ut två hästar ur ridhuset är ingen direkt fara, det mest sannolika är att de stannar stalldörren. Har man ett stall där hästar som kommer lösa kan springa ut på vägen, bör man se över sitt grundläggande säkerhetstänk!

I sådant fall ska man SJÄLVKLART ha grindar från gårdsplanen, ingen häst som kommer lös ska kunna ta sig från anläggningen. Det är så självklart för mig att det inte ens gått upp att HÄSTmänniskor ser andra lösningar.
 
Häst nr 1 är vad jag förstått det rejält panikslagen. Då springer den över precis vad som kommer i dennes väg och hur långt som helst. Jag hade absolut inte släppt ut den utan som jag sagt förr, tagit fast den när allt annat varit under kontroll.
Dessutom hörde tydligen inte denna hästen till anläggningen och vem vet var dennes hemmastall är? hur långt bort och vilka vägar som ev passeras?
Min häst springer hem oavsett hur långt hemifrån vi är eller vad som hänt.
Det finns bara ett enda stall där jag lånat ridhus/arbetat/varit uppstallad som faktiskt haft staket runt hela anläggningen och rejäla grindar vid alla utfarter. Då hade jag absolut öppnat dörren och släppt ut djuret.
Jag tycker att den anläggningen är super men det är mer regel än undantag här att det är fritt blås rakt ut på stora vägen.
Jag antar alltså att en häst som kommer lös kan springa långt och orsaka stor skada på vägen om man har otur.
 
Två lösa hästar som drar gud vet var, kanske mitt ut på en väg och kan skapa ännu mer olyckor. Är du dum på riktigt ?!?
Jag tänker inte riskera liv och lem för någon annan utom mina barn och dom kan jag med lätthet bära därifrån och då får hästen klara sig själv.

Men alltså förstår jag dig rätt ? Du prioriterar alltså en ev möjlig skada på hästarna/potentiell fara allmänt som ändå inte öht skett eller är given ens , framför annat om en människa är allvarligt skadad och riskerar att dö inom minutrar om den inte får omedelbar assistens, och dessutom vill du inte riskera att rädda ngn människa jmf med hästarna/vad som potentiellt kan hända rent tekniskt i en risk situation om det inte är dina egna barn ? ???


Kl
@nagelbitarn har ju helt korrekt i tråden reflekterat över att alltför många 1) har öht inte HLR utbildning och därmed inte alls vet vad de bör göra/fokusera på alls , och 2) skrämmande nog hos flera som tydligen har utbildning så trots det har de ändå inte riktigt läget klart för sig i fråga om agerande ordning ang rädda, larma, varna, släck osv .
 
Men man utför väl inte HLR och flyttar personer som andas. De flesta som faller av hästar har väl huvud och ryggskador eller mjukskador och andas. Hjärtstillestånd är väl inte alltid en omedelbar effekt av att falla av en häst?/bli sparkad från marken. (Även med en häst på släp och på avstånd kan jag ju se om huvudet är ganska fritt och om det är sannolikt att personen kan andas.) .).

Fast va ??? Steg ett beroende på situation i HLR är ju alltsom oftast framstupa sidoläge ? Framför allt är det steg a om personen är medvetslös men ändå andas .
Har personen hjärtstopp eller inte andas dvs den kommer få hjärtstopp om den inte andas/har svårigheter att andas/skador som snart kommer göra att den inte kan andas så vad kan du bedöma göra på avstånd menar du ? :( det blir helt absurt det du skriver att även på avstånd osv kan du avgöra om det är sannolikt hur personen ev kan andas !
 
Jag kan släpa max 7o kg, jag har provat.

Om du inte kan släpa mer än 70 kg så kanske du ska börja träna upp din styrka och teknik. Jag släpar utan alltför mycket problem drygt 100 kilo och jag är inte mycket större än du. I en nödsituation skulle jag, och de flesta andra, kunnat släpa ytterligare vikt.
 
Om du inte kan släpa mer än 70 kg så kanske du ska börja träna upp din styrka och teknik. Jag släpar utan alltför mycket problem drygt 100 kilo och jag är inte mycket större än du. I en nödsituation skulle jag, och de flesta andra, kunnat släpa ytterligare vikt.

Kass axel efter en rejäl vurpa med hästen. Den håller inte för mer!
 
Men alltså förstår jag dig rätt ? Du prioriterar alltså en ev möjlig skada på hästarna/potentiell fara allmänt som ändå inte öht skett eller är given ens , framför annat om en människa är allvarligt skadad och riskerar att dö inom minutrar om den inte får omedelbar assistens, och dessutom vill du inte riskera att rädda ngn människa jmf med hästarna/vad som potentiellt kan hända rent tekniskt i en risk situation om det inte är dina egna barn ? ???

Nej, du har nog inte förstått rätt?!

Jag måste utnyttja det jag kan kontrollera (i situation som nämns i ts)
Jag håller i min häst, den är under kontroll, om än på håret. Den bor på anläggningen och det tar inte många sekunder att få ut den i hage/box/sluss beroende på hur stället är utformat.
Då har man fått ett riskmoment ur vägen.
Nästa sak jag kan kontrollera är statusen på den skadade. Agerar efter vad jag kan och anser nödvändigt.
Efter det så får jag kalla på hjälp, dvs hämta telefonen och kliva upp på gödselstacken.
När ambulans är på väg så får man ju återvända till ridhuset, gärna med en filt eller liknande till den skadade.
Om jag inte kan göra mer för att hjälpa den skadade så försöker jag att under lugna former att fånga in hästen som är kvar och ställa undan den på ett säkert ställe.
Blir hästen stressad och riskerar att jaga runt så får den vara.
 
@Kallebus ja då blev det ju lite tydligare men om du nu stod i situationen allmänt utan just dina guldlägen i fråga om att stuva bort häst och ringa och allt samtidigt så fortfarande undrar jag i essens om det du verkligen skrev att ska du offra ngt i fråga om risker för dig själv så är det dina egna barn inga andra människor ?

Fortfarande ang HLR så handlar det ju om just människan och hur man utifrån en nödsituation ser till en människas liv .
 
Diskussionerna om HLR utgår nog från worst case, prio ett bör vara att kolla om HLR är nödvändigt.
Hjärtstopp är inte alltid en omedelbar följd men i det här fallet beskrevs en spark som tog på okänt ställe. En spark, hårt slag, hård träff av en boll eller puck etc mot bröstkorgen kan under olyckliga omständigheter orsaka hjärtstopp (kammarflimmer), så risken finns.
(Det tillståndet hävs i praktiken inte utan defibrillering, och även då är överlevnaden dålig. Men utan HLR är överlevnaden garanterat noll.)

Jo det låter ju mer lugnande att försöka konstatera om det behövs först :) de flesta kommentarer verkade utgå från att HLR var helt nödvändigt oavsett (bara för att vara lite bukefalostjafsig). Och som sagt jag har för mig att prio ett är att inte vrida och vända på folk i onödan (de brukar väl till och med fixera ryggen för säkerhets skull innan de lyfter upp på bår från ambulansen).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 767
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 569
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 577
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp